Nadelen bruin rijtuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 20:24

Hoi bokkers,

Mijn vraag is eigenlijk best simpel.
Zijn er nadelen aan een bruin zadel en hoofdstel?
En wat voor bruine zadels hebben jullie?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:28

Een passende kleur vinden van al je tack bij elkaar en het passend houden als je het invet. Niet alles verkleurt hetzelfde met vet. En accepteren dat het verkleurt. Zeker met lichtbruin.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:29

Het is vaak lastig om de kleur precies goed te krijgen, en je hebt veel minder keus. Vooral qua zadels is het soms erg lastig, waardoor je al snel meer kwijt bent.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:48

Op mijn bijrijdpaard hebben we sinds kort een hele mooie bruine Custom Wolfgang Solo :D
Ze is koffievos dus het staat erg mooi <3
Zadel is “gewoon” donkerbruin dus heb ook in die kleur hoofdstel erbij, vond bruin op zich niet lastig te vinden, alleen om én bruin én gouden gespen te vinden was wel een uitdaging.

Nadeel vind ik dat niet ik niet al m’n dekjes er mooi bij vind staan, wat met zwart wel zo was.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:08

Bruin kan inderdaad snel verkleuren. En alles helemaal hetzelfde word ook lastig. Minder keus heb je zeker, en soms moet je voor bruin zelfs nog meer betalen :')

Hier mijn bruine tuig! <3

Afbeelding

Afbeelding

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:13

Enige nadeel wat ik kan bedenken: lastig om alles in de juiste bruintint te vinden. Ik heb cognac kleurig tuig en dat is nog iets lastiger dan donkerbruin. En bruin 'leeft' meer, oftewel door het gebruik krijg je verschillende tinten/verkleuringen in het leer. Niet iedereen vind dat mooi.


Afbeelding

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 21:38

Oke dankjulliewel, ik denk dat ik dan toch maar voor een zwart ga voor een dressuur zadel, maar als ik uiteindelijk nog besluit een springzadel erbij te nemen dan word dat wel bruin denk ik.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:04

Ik heb altijd donkerbruin zadel en hoofdstel gehad.
het trekt mij meer. En volgens mij is er geen nadeel aan deze kleur.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:06

Ik vind het altijd wel heel mooi hoor, dat gebruikt bruin leer niet effen is maar ´geleefd´ raakt. Juist veel gebruikte stukken worden donkerder en diepglanzend enzo. Maar ja, smaken verschillen :D

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:29

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ook alles bruin, en mijn zadel is van kalfsleer en verkleurt helemaal niet. Ik heb mijn hoofdstel laten maken en op de neusriem hetzelfde kurk als op de lepel van mijn zadel. Hierdoor past het supermooi bij elkaar <3

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:54

Als er iets kapot gaat en vervangen moet is het lastig dezelfde kleur te vinden

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:08

Ik heb ook alles in het bruin. Ik vind het prachtig. Soms is het inderdaad lastig om de juiste kleur te vinden. Mijn nieuwe zadel heb ik ook met verschillende leersoorten samen laten stellen wat wel spannend was of alles uiteindelijk mooi bij elkaar paste. Gelukkig is hij nog mooier dan ik durfde te hopen! <3

Custom Wolfgang Omni

Afbeelding

Afbeelding

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:31

In Engeland rijden ze vooral met bruin. Zwart heeft een tijdje groenig getoond omdat er in het looiproces een kleine milieuvriendelijke aanpassing was gedaan. Bij goed onderhoud verschilt bruin of zwart niet.

floflooo
Berichten: 35
Geregistreerd: 20-02-19

Re: Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:08

Zoals al eerder gezegd, is het lastig om bruintinten te vinden die precies op elkaar aansluiten. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe erg je je daaraan kan storen :p

DHIV14
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-04-19

Re: Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:40

Bruin bij bruin vinden... Er zijn namelijk zoveel soorten bruin! Maar ondanks dat prefereer ik zelf ook bruin boven zwart tuig.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Nadelen bruin rijtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:57

Ik heb al zo vaak spul terug moeten brengen naar de winkel omdat het toch een andere tint bruin was.. :')

Maar, het blijft prachtig. :)
Afbeelding

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:13

Ik weet het, een oud topic, maar veel mensen met bruin tuig dus ik stel hier toch even mijn vraag. :)

Ik heb ook bruin tuig, hardstikke mooi, maar mijn zadel is wat aan de lichte kant.
Ik dacht, dat wordt wel donkerder door de jaren door gebruik en poetsen. Maar helaas, het wordt eerder lichter. Vooral de plekken met wrijving zoals het zitvlak zijn wat vaal geworden.
Nu zat ik te denken, zal bruine lederolie helpen om het donkerder te maken?
Heb al een poging gewaagd met neatsfood oil, maar daar blijft het zadel dezelfde kleur van. Zolang het nog nat is is het mooi donker, maar eenmaal ingetrokken geen verschil.