Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 10:56

Mijn paard is zeer moeilijk op te vangen in gallop in ken iemand waarvan z'n hengst ook zo is maar hij heeft z'n bit niet veranderd maar neusriem dat zou camontoe of zo moeten heten maar moeilijk te vinden sommige zeggen dan weer dat een Mexicaanse neusriem hetzelfde is hij is daar zeer tevreden over. Iemand kennis of ervaring?

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:00

Neem les en ga aan het probleem werken en niet de boel maskeren met hulpmiddelen. Klikt als een rijtechnisch probleem en zo moet je het dan ook gaan oplossen

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:04

Er is eens gezegd; als je het paard wilt stoppen met de teugels/ het hoofdstel dan moet je het om zijn benen knopen.

Ik denkt dat een neusriem niets gaat veranderen aan het gehoorzamen. Het paard trainen en zorgen voor meer controle geeft meer resultaat dan allerlei soorten hulpmiddelen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:05

Dat los je inderdaad niet op met een neusriem, maar rijtechnisch.

Als je verteld wat je paard precies doet dan kunnen we misschien wat tips geven.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:07

Dan werkt het blijkbaar anders of scherper in. Persoonlijk zou ik liever achterhalen waar het probleem vandaan komt en de oplossing daar in gaan zoeken.

Is je paard heel heet? Staat het verder wel goed aan de hulpen? Is hij wel sterk genoeg om op een correcte manier te galopperen? Mijn pony heeft een tijd moeite gehad om rustig te galopperen. Terug nemen was ook lastiger, ze ging soms echt hard. Ik heb haar toen getraind om sterker te worden en uiteindelijk konden we relaxt aan een losse teugel galopperen (Ik reed western) en kon ik haar met gewichtshulpen en een kleine ophouding terug nemen.

Pablo1

Berichten: 46
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 21:57

Elisa2 schreef:
Dat los je inderdaad niet op met een neusriem, maar rijtechnisch.

Als je verteld wat je paard precies doet dan kunnen we misschien wat tips geven.

Hij rijd technisch goed,is lichamelijk volledig ok en word twee keer per week door erkende trainer gereden mijn paard is Spaanse furrie vind het soms wat te leuk om te rijden en bouwt hoe langer je rijd meer energie op wat er dan voor zorgt dat hij het superleuk vind om te gzlloperen maar om terug te gaan naar draf is hij echt zeer sterk en heet dat word soms echt wel een probleem..

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:03

En als je hem nou gewoon aan het werk zet binnen de galop, wat schakelen, voltes en dergelijke. Tot hij zijn ei kwijt is. Dus werken aan gehoorzaamheid zonder meteen naar allerlei hulpmiddelen te grijpen.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:13

Als hij rijtechnisch correct zou zijn, dan zou hij ook reageren op je hulpen om terug te komen. De ruiter kan ook spanning opbouwen waar het paard op reageert, zelf verkeerde hulpen geven oid.
Niet grijpen naar hulpmddelen maar werk aan jezelf en de connectie met je paard.
Vaak bij moeilijk op te vangen is ook het gewicht teveel naar voren. Achterbenen zijn stuwend en borst hangt tussen de schouders ipv dat het gedragen wordt. Als de borst terug komt resulteert dat in opbolling rug, schoftlift, meer achterhand eronder en dus meer gedragenheid en vangt hij zichzelf beter op.
Klinkt ook alsof je paard veel kracht mist in de achterhand.

Anoniem

Re: Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:44

Waar de rijkunst ophoudt begint de zadelmaker...

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:46

_AAASCHAAA_ schreef:
Er is eens gezegd; als je het paard wilt stoppen met de teugels/ het hoofdstel dan moet je het om zijn benen knopen.

:')

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:47

Een andere neusriem gaat je probleem niet oplossen, buiten dat dat symptoombestrijding is zou ik ook geen beeld kunnen voorstellen hoe dit jouw probleem zou kunnen verhelpen.

Neem les, hou je paard aan het werk tijdens de galop zodat hij niet kan nadenken over harder gaan. Misschien bouw je zelf ook spanning op waardoor je dit probleem krijgt.

Succes.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:54

Eerste vraag is hoe vaak gaat paard naar buiten, hoeveel krijgt hij te eten, hoeveel beweging enz.

Al mijn ponys waren extreem werklustig en loperig. Hielden van doorstampen, maar allemaal licht te rijden met simpele lage neusriem en bustrens of bitloos.

Rijtechnisch oplossen in combinatie met genoeg vrije beweging en aangepast voer is de oplossing. Niet een scherpere neusriem

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:56

In een auto gooi je toch ook niet de handrem erop als je langzamer wilt?
Dit is een rijtechnische kwestie. Veranderen van neusriem gaat de oorzaak van je probleem niet oplossen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:16

Ok..

Dan toch ook hier dan maar weer eens de vraag om over na te denken ( naast alles wat er al gezegd is over rijkunstig oplossen waar ik het volledig mee eens ben/ maar toch de vraag omdat ik het idee heb dat hier iha toch wat misvattingen over zijn....)

Maar...

HOE zou een neusriem inwerken dan zodat een paard beter te controleren is? Hoe stel je je dat voor??
Wát denk je dat die neusriem doet dan zodat je paard "gehoorzamer" wordt???

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:18

Als er maar genoeg druk en pijn wordt uitgeoefend of luchtweg wordt afgeknepen zullen de meeste paarden wel langzamer gaan ja. Maar of dat de weg is die je wil gaan. Denk het niet -O-

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:21

Denk je niet dat ze een hackemore bedoelt? Die werkt wel degelijk hard in.

Geen goed idee imo.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:21

Nou, dat ligt er maar aan wat voor karakter je paard heeft, sommige paarden worden er heter van, of gaan (terecht) protesteren en je krijgt een rodeo.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:22

Avalanche81 schreef:
Nou, dat ligt er maar aan wat voor karakter je paard heeft, sommige paarden worden er heter van, of gaan (terecht) protesteren en je krijgt een rodeo.


Eens, ik zeg ook niet dat het altijd werkt.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:23

@Karuna:
Punt is dat ik vaker dit soort opmerkingen hoor over een mexicaanse neusriem. Maar een neusriem kan natuurlijk helemaal niet inwerken op momenten dat een paard terug moet komen. Het zit zoals het zit, strak of los, maar het zit zoals het zit.
En dan kan het gebruikt worden om te voorkomen dat je paard zijn mond openspert, maar eigenlijk is het dat ook wel, wat het mechanisch qua functie kan....

En dat stoort me dan... dat mensen elkaar napraten... maar niet stilstaan bij het fenomeen neusriem zelf.. .wat het mechanisch gezien wél, maar voornamelijk ook NIET kan..

En die mexicaanse neusriem...

Die is populair geworden omdat het door de vormgeving de neusgaten vrijer laat en er meer onbelemmerd ademgehaald kan worden. DAT is de functie / idee achter de mexicaanse neusriem..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:24

Die van mij ook hoor destijds :j hoe meer inwerking hoe onhandlbaarder. Zelf nooit die weg gegaan maar mijn laatste wedstrijdpony heeft om die reden 6 eigenaren in een half jaar gehad. -O- was gewoon niet te remmen. Enige gevolg van meer druk was nog harder gaan.

De truc bij hem was simpel. Loslaten, druk eraf en samenwerken met heel lichte hand, dik bit en losse lage neusriem. Genoeg vrije beweging en weinig krachtvoer.

Wel gezien, bij testrijden laatste wedstrijdpony werd hij gereden met een snoeistrakke te laag zittende mexicaanse neusriem die hem letterlijk de adem benam door dichtgebonden neusgaten. %) Zonder enig effect overigens.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:32

Rijden jullie ook allemaal in een auto zonder rembekrachtiging?

Even serieus richting TS: wat gebeurt er met de mond? Zet hij die open of gooit hij de tong over het bit of pakt hij het bit vast?

Veel paarden lopen op een simpele lage neusriem best fijn. Die zorgt ervoor dat het bit rustig in de mond ligt en de mond niet ver open kan. Het is wel de bedoeling dat hij de tanden nog wel wat van elkaar kan krijgen dus ook hier geldt 2 vingers op de neus. Als je paard in de jippiekajeestand gaat in galop zorgt de neusriem ervoor dat het bit op de juiste plek blijft liggen zodat je hulp door kan komen. Goede les zorgt ervoor dat je uiteindelijk alleen je zithulp nog nodig hebt voor de overgang naar draf.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:37

Punz schreef:
En die mexicaanse neusriem...

Die is populair geworden omdat het door de vormgeving de neusgaten vrijer laat en er meer onbelemmerd ademgehaald kan worden. DAT is de functie / idee achter de mexicaanse neusriem..

Niks mis met een Mexicaanse neusriem, zolang hij op de goede plek zit, en niet te strak is hij juist erg fijn..... maar het zit hem gewoon ook niet in je harnachement. In principe moeten je handen gewoon zo rustig zijn dat je alles ook zonder neusriem kunt rijden, en dan nog steeds een paard hebt wat zelf de aanleuning opzoekt. Maar ik vind het een mooi ding, en mits correct gebruikt, niets mis mee, en dan geeft hij ook geen extra druk, maar juist minder.


karuna schreef:
De truc bij hem was simpel. Loslaten, druk eraf en samenwerken met heel lichte hand, dik bit en losse lage neusriem. Genoeg vrije beweging en weinig krachtvoer.

Is vrij effectief bij veel paarden wel. Vooral die binnenhand..... maar druk eraf komen veel paarden superfijn op terug. Zelf ook fysiek ontspannen, komen ze ook op terug.

Dik bit ligt maar net aan de mond van je paard. Mijne heeft zo'n hoofdje:

Afbeelding

die vindt een dik bit niet erg geslaagd..... past niet in dat kleine bekkie van d'r.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:41

Anne_GTI : mijn vraag is dan steeds: WELKE rembekrachtiging zit er dan in vredesnaam in een neusriem/ anders dan ter preventie van de problemen die jij beschrijft, maar dat is geen rembekrachtiging....

Avalanche81: ik zeg nergens dat ik iets tegen de mexicaanse neusriem heb. Integendeel. Alleen...wat ik probeer uit te leggen... steeds wordt de mexicaanse neusriem genoemd als het gaat over controle/ beter inwerken... en dat is imo bullshit... een neusriem werkt niet in. Die zorg dat een bit netjes blijft liggen.. .en daar houdt het dan wel mee op .. En dan is de mexicaanse neusriem idd een fijne neusriem, oa dus omdat de neusgaten mooi vrij blijven..

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:45

Ik ben het met je eens hoor :) en ik denk dat het heel goed is om dat stereotype uit de wereld te helpen.

Net als dat een dik bit zachter zou zijn..... ligt maar aan de mond van je paard.....

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:53

PRECIES
(Dikke zucht van opluchting hier.....!!)