volgend bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

volgend bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 18:53

Ola ola

Ik heb even een vraagje, sinds een aantal maanden heb ik een nieuw bijrijdpaardje. Fabienne is voorheen door de voorgaande bijrijder jaren gereden met een menbit op stand 2 en met de ketting op 5 (strak dus)

Nu ik haar een aantal maanden rijd ben ik steeds losser gaan rijden, eerst de ketting afgebouwd. En inmiddels rijd ik haar ook op de eerste stand en naar mijn mening is dat scherpe menbit helemaal niet nodig.
Voor de eigenaar ben ik vrij om er wat anders in te gooien, maar nu.

Wat zouden jullie adviseren als volgende stap omtrent een nieuw bit? Want daar ben ik eigenlijk vrij noobie in :+ :+

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:56

Fijn dat je een vriendelijker bit in wilt gaan doen! Ik zou om te beginnen eens kijken naar een ongebroken (bus)trens. Heeft het huidige bit een tongboog?

Gok dat een bitfitter wel een optie voor jou zou kunnen zijn, die kijkt welk bit past en je kan er een aantal gaan proberen, anders blijf je kopen/uitproberen en wellicht past het wel helemaal niet. Zonde geld

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 19:19

_Dracarys schreef:
Fijn dat je een vriendelijker bit in wilt gaan doen! Ik zou om te beginnen eens kijken naar een ongebroken (bus)trens. Heeft het huidige bit een tongboog?

Gok dat een bitfitter wel een optie voor jou zou kunnen zijn, die kijkt welk bit past en je kan er een aantal gaan proberen, anders blijf je kopen/uitproberen en wellicht past het wel helemaal niet. Zonde geld


Direct kopen is niet nodig, ik sta op een stal met meer dan 50 andere mensen waarvan een aantal hebben aangeboden dat ik hun bit rustig een keer mag uitproberen.
Maar voor ik er 15 bitten in gooi, was ik wel heel benieuwd naar jullie advies <3

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: volgend bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:36

Waarom is in jouw ogen een menbit scherp?

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter/koetsier.

Een menstang is recht en ligt rustig in de mond van het paard. En als je de teugels in de ring plaatst, heb je ook geen hefboomwerking. Als het paard er fijn op loopt, waarom veranderen?

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: volgend bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:48

Wanneer je toch per se van bit wil veranderen, zou ik iets kiezen wat het huidige bit wat benadert vermits het paard dit gewend is. Je zou een ongebroken trens kunnen proberen. Licht gebogen of recht zou ik laten afhangen van de vorm van het huidige menbit.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:06

Golden_Angel schreef:
_Dracarys schreef:
Fijn dat je een vriendelijker bit in wilt gaan doen! Ik zou om te beginnen eens kijken naar een ongebroken (bus)trens. Heeft het huidige bit een tongboog?

Gok dat een bitfitter wel een optie voor jou zou kunnen zijn, die kijkt welk bit past en je kan er een aantal gaan proberen, anders blijf je kopen/uitproberen en wellicht past het wel helemaal niet. Zonde geld


Direct kopen is niet nodig, ik sta op een stal met meer dan 50 andere mensen waarvan een aantal hebben aangeboden dat ik hun bit rustig een keer mag uitproberen.
Maar voor ik er 15 bitten in gooi, was ik wel heel benieuwd naar jullie advies <3


Moet het wel de juiste maat zijn :j

Ik zou een bitfitter laten komen. Het bit moet wel passen in de mond. Ivm dikke/dunne tong, hoog/laag verhemelte etc