Peli hulpteugel niet fijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yolopolo
Berichten: 59
Geregistreerd: 11-10-18

Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 00:34

Ik heb een peli hulp teugel.gehaald ik dacht fijn voor longeren voor de rug maar ik vind het tegen vallen. Heb het idee dat het steeds rukjes geeft in de mond. Wat is jullie ervaring ?
Ik gebruik hem niet weer !

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:49

Ik gebruik hem ook niet, vind het ondingen. Ze geven inderdaad steeds rukjes in de mond.

Yolopolo
Berichten: 59
Geregistreerd: 11-10-18

Re: Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 00:52

Ja indd die ervaring heb jij dus ook !

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:57

Goed verstellen...

Yolopolo
Berichten: 59
Geregistreerd: 11-10-18

Re: Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 01:05

Ja maar dan lopen ze toch continu erg laag ? Wil wel dat er iets bewegings ruimte is ..

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 01:08

Stomme rot dingen.

Of ze trekken in de mond/op de neus (bij bitloos gebruik) , of ze klapperen om de benen of ze doen allebei >;)

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 01:32

Dan liever longeersingel met touwtjes
Meschien heb je er gewoon het paard niet naar

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:32

Alles waarbij het achter de benen langs gaat, voor- of achterbenen maakt niet uit, en dan aan het bit zit, zaagt. De benen gaan nu eenmaal van voor naar achter en terug. Daarom "werken" ook zo "goed", de pessoa doet exact hetzelfde namelijk. Wil je dat niet, dan moet je een longeersingel om doen en dan een enkel of dubbel lijntje naar het bit doen vanaf het ringetje tussen de voorbenen. Dan haal je de beweging van de benen uit de inwerking. Ik deed hem zelf aan het halster vast (onder het hoofdstel), aangezien het puur gaat om het fysiek belemmeren.

Maar eigenlijk vind ik de chambon het fijnste hulpmiddel. De rest doe ik zelf bijsturen.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:36

Ik ben om die reden geen fan van hulpteugels. Ik train ze het liefst met een dubbele longe. Dat is even oefenen (ik heb een les gehad en dat was echt heel fijn) en feeling krijgen maar dan kun je je paard heel fijn vanaf de grond trainen

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:40

Mizora schreef:
Alles waarbij het achter de benen langs gaat, voor- of achterbenen maakt niet uit, en dan aan het bit zit, zaagt. De benen gaan nu eenmaal van voor naar achter en terug. Daarom "werken" ook zo "goed", de pessoa doet exact hetzelfde namelijk. Wil je dat niet, dan moet je een longeersingel om doen en dan een enkel of dubbel lijntje naar het bit doen vanaf het ringetje tussen de voorbenen. Dan haal je de beweging van de benen uit de inwerking. Ik deed hem zelf aan het halster vast (onder het hoofdstel), aangezien het puur gaat om het fysiek belemmeren.

Maar eigenlijk vind ik de chambon het fijnste hulpmiddel. De rest doe ik zelf bijsturen.



Zet je hem niet helemaal vast door dat ringetje dan? Want als je dan een ophouding maakt, krijg je hetzelfde effect als een slof toch?

Ik vind jongeren 9vd10 keer iets voor de ruiter, die geen tijd/zin heeft om te rijden en het idee heeft zo zijn paard te trainen, terwijl het heel vaak toch conditie trainen is ipv correct het lichaam trainen. Goed longeren is best pittig. Zelf werk ik liever aan de hand of toch eventjes onder het zadel. Ben ik handiger mee dan aan zo'n lange lijn.

Eigenlijk moet je voor goed longeren ook gewoon les nemen :).

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:44

Ik vind mijn paard (en niet alleen de mijne) anders toch wel een belangrijk ding in mijn training. Ik ben er ook niet veel sneller klaar mee dan met rijden.

En ik vind het fijn om mijn paard ook is van de zijkant zien te bewegen, want zo kan je punten zien waar we nog weer aan verder kunnen werken die ik ohz niet altijd zelf voel.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:48

LoveBodin schreef:
Mizora schreef:
Alles waarbij het achter de benen langs gaat, voor- of achterbenen maakt niet uit, en dan aan het bit zit, zaagt. De benen gaan nu eenmaal van voor naar achter en terug. Daarom "werken" ook zo "goed", de pessoa doet exact hetzelfde namelijk. Wil je dat niet, dan moet je een longeersingel om doen en dan een enkel of dubbel lijntje naar het bit doen vanaf het ringetje tussen de voorbenen. Dan haal je de beweging van de benen uit de inwerking. Ik deed hem zelf aan het halster vast (onder het hoofdstel), aangezien het puur gaat om het fysiek belemmeren.

Maar eigenlijk vind ik de chambon het fijnste hulpmiddel. De rest doe ik zelf bijsturen.



Zet je hem niet helemaal vast door dat ringetje dan? Want als je dan een ophouding maakt, krijg je hetzelfde effect als een slof toch?

Ik vind jongeren 9vd10 keer iets voor de ruiter, die geen tijd/zin heeft om te rijden en het idee heeft zo zijn paard te trainen, terwijl het heel vaak toch conditie trainen is ipv correct het lichaam trainen. Goed longeren is best pittig. Zelf werk ik liever aan de hand of toch eventjes onder het zadel. Ben ik handiger mee dan aan zo'n lange lijn.

Eigenlijk moet je voor goed longeren ook gewoon les nemen :).


Bij een dubbel lijntje is het bit-ringetje tussen de voorbenen-bit.
Bij een enkel lijntje is het een vaste martingaal (aan halster of neusriem) of stootteugel (via longeerstukje aan beide bitringen).

https://static.images.finntack.com/dw/w ... 955_BL.jpg

De lijn gaat dus niet naar boven, geeft alleen nog een fractie meer ruimte met inbuigen.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Peli hulpteugel niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:49

Als je het goed doet kan het ook zeker wat toevoegen..
Maar ik ken maar weinig mensen die het goed doen en dan is het gewoon conditietraining.

En mixora, thanks snap wat je bedoelt nu!