Middeleeuws tuig, functie riemen bij achterhand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Middeleeuws tuig, functie riemen bij achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 18:06

Op bokt zitten meerdere ridders en kenners, mogelijk weet iemand het antwoord op deze vraag die ik mij eigenlijk al jaren afvraag. Waarvoor dient die verzameling leren riemen op de achterhand van een middeleeuws paard?
Voorbeeld in een linkje want ik weet niet hoe het precies zit met auteursrechten met deze
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _-_Mai.jpg
Bruine paard links op de tekening heeft van die riemen op het achterste liggen. De witte voorop niet. Waarom :D
Hier ook weer eentje met, en zonder
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... nament.jpg

Het enige dat ik kan verzinnen is stabiliteit van het zadel wellicht (als een soort staartriem?), maar op het 2e plaatje lijkt het niet van leer maar van een blauwe stof, dat doet dan weer meer decoratief aan. In films is het weer vaak van leer, bij re-enactment zie je ze ook weer van stof. Maar wat is het nou eigenlijk, wat doet het, hoe heet het :D

Edit, nog even een toevoeging!
De ene keer zie je ze vast zitten aan het zadel, andere keren lijkt het vast te zitten aan het dekje, wat is nou juist?
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 28-11-18 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:08

Decoratie denk ik, echt bescherming was niet nodig in die gecontroleerde toernamenten.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Middeleeuws tuig, functie riemen bij achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:20

Heeft het misschien iets met rang of edele afkomst te maken? Zodat je van een afstand duidelijk kon zien waar de belangrijkste mannen waren? Ik roep maar wat hoor! Maar kan me voorstellen dat ze met helm en in vol harnas moeilijk te onderscheiden waren al helemaal van een afstand. Maar ik lees even mee vind het wel interessant!

Broken crayons still color

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Middeleeuws tuig, functie riemen bij achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:48

Stof was een stuk duurder toen, statussymbool zal zeker een groot deel van de verklaring zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:24

Het is een soort broek, die zie je nu nog steeds in mentuig maar bijvoorbeeld ook voor pakzadels en op muilezels om het hele handeltje op zijn plek te houden. Handig bij wisselend terrein, zware bepakking, niet zo lekker passende zadels en andere gekke fratsen. Echt voor gevechten zijn er ook wel metalen 'cruppers', denk niet dat de leren bandjes erg veel bescherming bieden tegen een zwaard maar beter dan niets zou je denken.
De grote gekleurde kleden die je bij het jousten ziet zijn volgens mij wel echt alleen decoratief.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler, maessie, nuevo_mien, Schapenvacht en 68 bezoekers