Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicole31997

Berichten: 115
Geregistreerd: 07-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:01

pluisje88 schreef:
Ik heb die barefoot gehad. Zat wel aardig maar ik vond dat leren riempje door dat leren gleufje niet praktisch. Ik heb hem toch weer verkocht uiteindelijk.


Ja ik zat daar ook even naar te kijken, geeft dat niet extra druk op die plek?

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:31

Afbeelding
Ik moest even zoeken maar daar is ie.
Op zich viel dat nog wel mee maar ik vond het dicht doen gewoon lastig en voor mijn gevoel had hij niet zo veel meerwaarde. De losse neusriemen van barefoot passen mijn paard niet zo goed en ik had de lingus al waar ik altijd mee rijd

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:12

Toch vind ik ook hier de frontriem en het kopstuk weer érg strak zitten.

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:24

Daarom heb ik hem uiteindelijk ook niet gehouden. Heb hem zonder frontriem gebruikt maar dat maakte geen verschil

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:31

Nee snap ik.

Ik vind persoonlijk het kopstuk toch wel een heel belangrijk onderdeel als we het hebben over anatomische hoofdstellen :)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:35

darkadia schreef:
nicole31997 schreef:
Ik kom zojuist dit tegen. Nog nooit gezien, 1 van jullie misschien?

[ [url=m/i6DlYN.jpg]Afbeelding[/url] ]

"Het Contour Physio hoofdstel is anatomisch gevormd waardoor het perfect op maat afgesteld kan worden en een extreem comfortabele pasvorm heeft voor vrijwel ieder paard. Het bekende zacht onderlegde Contour-kopstuk laat de aanzet van de halswervels vrij liggen en biedt extra ruimte voor de oren: ideaal voor gevoelige paarden.

Het Y-stuk op de kaak zorgt voor de goede verstelbaarheid waarbij het bakstuk steeds mooi laag langs het hoofd geplaatst kan worden, op ruime afstand onder het oog. Dit in tegenstelling tot normale hoofdstellen waarbij de bakstukken vaak onprettig dicht bij de ogen liggen. Alles kan versteld worden: de lengte van het kopstuk, de keelriem en bakstukken is verstelbaar.

Het hoofdstel kan gebruikt worden voor alle soorten hackamores en bitten en natuurlijk ook voor bijvoorbeeld de Shape-It side-pull neusriem of de Cavesson / kaptoom neusriem (zie onderaan deze pagina). Doordat het hoofdstel perfect op maat gemaakt kan worden ligt het bij bitloos gebruik veel stabieler rond het hoofd dan andere hoofdstellen. Wanneer een paard extreem gevoelig rond de oren is kan zelfs de frontriem weggelaten worden waardoor het hoofdstel op dezelfde manier als een halster aangetrokken kan worden en de oren en voorpluk niet meer tussen kopstuk en frontriem doorgehaald hoeven te worden: een grote opluchting voor paarden die er niet van houden als men de oren aanraakt."


Ja, deze bestaat al een tijd, ik heb deze gehad in combinatie met de kaptoom neusriem. Heb nog wel ergens foto’s, maar dan moet ik even gaan graven in het archief.



Foto’s opgezocht:

Afbeelding

Afbeelding

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:28

denisesilver schreef:
denisesilver schreef:
Net een bericht gehad dat de Busse Feeling die ik had besteld binnen is, vanavond maar eens kijken :):)

Kunnen jullie meekijken en je oordeel vellen :)


[ [url=m/Owin2j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoop dat het een beetje duidelijk is :+

Niemand? -O-

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:31

denisesilver schreef:
denisesilver schreef:

Kunnen jullie meekijken en je oordeel vellen :)


[ [url=m/Owin2j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoop dat het een beetje duidelijk is :+

Niemand? -O-

Ik denk eigenlijk dat hij wel oke zit, misschien een groterefrontriem maar voor de rest vind ik hem best goed :)

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:46

Bedankt! Frontriem vond ik inderdaad ook groot, en ik twijfel iets over of het bit hoog genoeg hangt. Vanavond mijn instructrice maar naar laten kijken

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:20

Op het eerste zicht hangt je bit denk ik goed maar dat is natuurlijk moeilijker te zien door de kleur van je paard en hangt een beetje af van hoe lang de mondspleet is

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:23

Ja, ik vind het ook lastig. Ze had haar mond gewoon rustig, en zoals het hoort die twee rimpels zeg maar. Maar goed ik zal daar eens naar laten kijken. Ben benieuwd hoe ze erop reageert. Ook hoe m'n instructrice erop reageert :+

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:26

denisesilver schreef:
Ja, ik vind het ook lastig. Ze had haar mond gewoon rustig, en zoals het hoort die twee rimpels zeg maar. Maar goed ik zal daar eens naar laten kijken. Ben benieuwd hoe ze erop reageert. Ook hoe m'n instructrice erop reageert :+

Het hangt er inderdaad vanaf wat je paard vind, als die er goed op loopt is de kans heel groot dat hij het prima vindt en dat het goed hangt

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:44

denisesilver schreef:
Bedankt! Frontriem vond ik inderdaad ook groot, en ik twijfel iets over of het bit hoog genoeg hangt. Vanavond mijn instructrice maar naar laten kijken

Frontriem is prima zo. De meeste zitten veel te strak.

Ik zou de neus riem wat hoger hangen. Wat betreft het bit: 2 rimpels zegt me niets. Dat ligt aan de mondspleet van je paard.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:53

Aantal rimpels zegt idd niks. Als ik bij huidige paard 2 rimpels zou doen ligt het bit echt verschrikkelijk. Dat is veel te hoog. Bij haar is het nog geen 1 rimpel, dan ligt het bit netjes in de mond. Mensen vinden het dan vaak lijken alsof het te laag hangt, maar van buiten met rimpels en lippen kan je niet zien hoe het van binnen in de mond ligt.

Wel grappig, ik leerde juist altijd maar 1 rimpel vroeger. Geen 2, dat vonden ze bij ons al te veel. Alleen jaren geleden er al achter gekomen dat het niks zegt.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:59

MyWishMax schreef:
Aantal rimpels zegt idd niks. Als ik bij huidige paard 2 rimpels zou doen ligt het bit echt verschrikkelijk. Dat is veel te hoog. Bij haar is het nog geen 1 rimpel, dan ligt het bit netjes in de mond. Mensen vinden het dan vaak lijken alsof het te laag hangt, maar van buiten met rimpels en lippen kan je niet zien hoe het van binnen in de mond ligt.

Wel grappig, ik leerde juist altijd maar 1 rimpel vroeger. Geen 2, dat vonden ze bij ons al te veel. Alleen jaren geleden er al achter gekomen dat het niks zegt.

Hier hetzelfde! Paard met een kleine mondspleet, vaak geld hiervoor gewoon je gevoel volgen. Allee bij mij toch

nicole31997

Berichten: 115
Geregistreerd: 07-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:00

pluisje88 schreef:
[ [url=m/ooLmDx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik moest even zoeken maar daar is ie.
Op zich viel dat nog wel mee maar ik vond het dicht doen gewoon lastig en voor mijn gevoel had hij niet zo veel meerwaarde. De losse neusriemen van barefoot passen mijn paard niet zo goed en ik had de lingus al waar ik altijd mee rijd


Ik zie op jou foto beter wat je bedoeld met dat leer idd. Ik moet denk ik gewoon wat modellen halen en passen. Zo geen zin in na dit al 2 jaar lang gedaan te hebben :Y) maar paard voorop natuurlijk!


Is er toevallig iemand die in de buurt van 7642NT, 7556JZ of 7601XZ woont en een Hooks lingus of deze barefoot heeft liggen in een maatje full om eens te passen? :)

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:04

Ik zit met 7091 totaal niet in de buurt geloof ik;)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:21

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even wat foto’s van het kramer hoofdstel met knevel trens

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:47

Hmm ook hier vind ik het kopstuk niet mooi. Maar je kunt het denk ik gewoon iets naar achter leggen, volgens mij heb je genoeg ruimte wat betreft de frontriem. Verder mooie pasvorm.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:47

Avalanche schreef:
denisesilver schreef:
Bedankt! Frontriem vond ik inderdaad ook groot, en ik twijfel iets over of het bit hoog genoeg hangt. Vanavond mijn instructrice maar naar laten kijken

Frontriem is prima zo. De meeste zitten veel te strak.

Ik zou de neus riem wat hoger hangen. Wat betreft het bit: 2 rimpels zegt me niets. Dat ligt aan de mondspleet van je paard.

Grappig, twee rimpels is mij inderdaad geleerd, maar als ik het paard van mijn moeder kijk, hoef je het daar ook niet te proberen.

Neusriem heb ik juist een gaatje omlaag gedaan. Anders ligt het kinriempje niet prettig. Zij heeft van zichzelf een lang doorlopend neusbot. Bij haar andere hoofdstel ligt de neusriem ook laag voor het zicht, hier misschien ietwat te zien

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:53

Ja maar het gaat niet om het neusbot. Het gaat in dit geval om het jukbeen. Dat hoekje in de Micklem achtige hoofdstellen moet nog net op de wang vallen, want daaronder loopt een gevoelige zenuw, en die wil je mis houden.

Ook bij je hoofdstel hierboven: je wilt daar de hoge neusriem 2 vingers onder het jukbeen, omdat dat de plek is waar al die zenuwen niet lopen.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:18

Ah oké, volgens mij val het nieuwe hoofdstel nog net op de wang, maar ik zal vanavond eens kijken. Thanks!

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:19

Het Anatomical Vision Space hoofdstel houdt vooral ook het oog van mijn paard (kort breed hoofd) vrij waar bij de meeste hoofdstellen de bakstukken of bakstuk van neusriem zowat in z’n oog zit.
Heb nog wel een zo goed als nieuwe Presteq bruin full dat zit ook niet bij mijn paard (geen Kwpn hoofd paard dus)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:28

denisesilver schreef:
Ah oké, volgens mij val het nieuwe hoofdstel nog net op de wang, maar ik zal vanavond eens kijken. Thanks!

Ja succes :)

nicole31997

Berichten: 115
Geregistreerd: 07-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:03

Ik ben vanmiddag nog even langs de Epplejeck gereden voor een Kieffer Amy en zojuist gepast op verschillende standen. Bit mag overal wel op 6 ipv 5 zitten trouwens, is het laatste wat ik had aangepast.

Neusriem 4 bit 5 (bitriempje voor)
Afbeelding

Neusriem 4 bit 6 (bitriempje voor)
Afbeelding

Neusriem 4 bit 5 (bitriempje achter
Afbeelding

Neusriem 5 bit 6 (bitriempje achter)
Afbeelding


En per ongeluk enige foto die ik van voor heb, neusriem op 4.
Afbeelding