Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 00:02

Ik moet een nieuwe singel kopen. En nu ik me er (na 10 jaar gewoon telkens “eenvoudige” recht-toe-recht-aan-singels te hebben gekocht en gebruikt) kom ik overal tot de ontdekking dat er mooie anatomische singels bestaan <3 en dat lijkt me wel wat voor ons paardje :j

Paardje is altijd heel dun geweest en van de zomer mooi aangekomen en nu (door onbeperkt hooi) eindelijk ook in de winter mooi op gewicht waar ze hoort, maar je raad het al.. singel past niet meer.. welke anatomische singel kan ik het beste aanschaffen? Ik zie door de bomen het bos nl niet..

Mocht je iets te koop hebben ofzo dan mag dat via pb, maar daar open ik dit topic niet voor, er gaat een wereld voor me open, wil het beste voor ons paardjes. Heb een wintec dressuur nieuwer model op haar liggen. Paardje heeft hoge schoft en is smal gebouwd. Hopelijk heb je leuke tips voor ons :)

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 06:30

Ik kocht altijd van die banaan vormige singels, totdat mijn zadelmaker me wees op het volgende: die flap aan de voorkant gaat naar beneden, waardoor de druk niet gelijkmatig verdeeld is over de hele singel, maar enkel op de 2cm waar hij de buik van het paard nog raakt...

Sindsdien ben ik terug naar die saaie, ietwat lelijke, neopreensingel. Maar mijn paard liep er binnen een halve minuut veel fijner mee ;-)

Er zijn ook anatomische singels zonder banaanvorm, die zijn waarschijnlijk wel goed, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Succes met je zoektocht!

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 06:46

Ik heb erreplus singel. Ben er heel blij mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 07:10

Wij hebben een WOW singel. Destijds gekocht vanwege singelwondjes. Bevalt goed.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 07:20

Heb een aantal mooie, anatomische singels gebruikt. Dure jongens. Ook van die enorm brede. Bij allen singelwondjes en/of irritatieplekken. Nu dus terug naar een goedkoop neopreensingeltje en nergens meer last van.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:20

Ik heb deze: https://m.kramer.nl/Paard/Zadels-toebeh ... e-inzetten

Ik heb verschillende singels gehad, waaronder mijn favoriete rechte leren singel, maar daar kreeg mijn paard van de zomer plekjes van.
Heb allerlei singels geprobeerd, maar dit is echt de fijnste voor ons.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:25

Goed kijken naar waar de singelgroeve ligt ten opzichte van je zadel en singelstoten. Een banaanvormige singel is bedoeld voor paard waarvan de singelgroeve verder naar voren ligt. Een rechte singel zou bij zo'n paard het zadel teveel naar voren trekken omdat de singel iig richting singelgroeve gaat bewegen.

photophoebe

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:32

Ik heb een mooie singel van rossner die erg van erg goede kwaliteit is en niet al te duur :)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:39

_Bianca schreef:
Ik kocht altijd van die banaan vormige singels, totdat mijn zadelmaker me wees op het volgende: die flap aan de voorkant gaat naar beneden, waardoor de druk niet gelijkmatig verdeeld is over de hele singel, maar enkel op de 2cm waar hij de buik van het raakt...


Ligt ook aan de bouw van het paard. Ik weet van een aantal paarden dat de anatomische singel inderdaad niet goed aansluit, zoals jij beschrijft. Maar ook 1 waarbij het juist heel goed past. Dat is een vrij slank diertje. Misschien voor TS toch de moeite waard om te proberen (lenen?).

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:05

Het ligt heel erg aan de bouw van je paard en wat ze fijn vindt.
Het beste is als je even een zooi singels mag testen, bij veel zadelmakers kan dat gewoon.
Na testen hebben wij gekozen voor een fairfax performance... waarom, geen idee... hij liep daar het fijnste mee :')

Go_ma

Berichten: 14
Geregistreerd: 20-10-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:15

Het is echt per paard verschillend welke (anatomische) singel het beste past en het fijnste werkt. Probeer er daarom meerdere uit voordat je er zelf 1 aanschaft.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:25

Ik sprak vorig jaar een van de Nederlandse zadelmakers, ik zal geen merk noemen maar zeer bekend, en die riep: ik heb goed verdiend aan die troep maar het is allemaal dure flauwekul, koop maar gewoon een rechte singel. Dat is mijn ervaring ook, ik heb alles geprobeerd omdat ik ook dacht er goed aan te doen, mijn merries willen geen duur anatomisch maar goedkoop rechttoe rechtaan. Als er maar elastiek aan 2 kanten in zit, anders vinden ze het niks. Ik denk eerlijk gezegd ook, dat als je een banaan oid nodig hebt om je zadel op zijn plaats te houden, je zadel gewoon niet goed is voor je paard. De plaats van de stoten moet corresponderen met de plaats van de singelgroeve.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:31

Ik heb een prolite singel en de wintec cair singel. Beide fijne singels.

Wil alleen nog een bontje voor mijn prolite singel maar niet te vinden

Cambo_L

Berichten: 68
Geregistreerd: 31-05-18
Woonplaats: Culemborg

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:42

Hier heel tevreden over de Rossner super soft !

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:57

plutolover schreef:
Ik heb een prolite singel en de wintec cair singel. Beide fijne singels.

Wil alleen nog een bontje voor mijn prolite singel maar niet te vinden


Lemieux heeft hier bontjes voor, wel een maatje groter nemen want ze vallen klein.

Elk paard heeft zo zijn voorkeuren, ik had een paard die overal wondjes van kreeg en het super deed op een anatomische lamswollen singel van Mattes. Een ander paard doet het weer super op de fairfax.

Als het kan zou ik hier en daar wat proberen van stalgenoten om te zien hoe je paard erop reageerd.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:08

Cambo_L schreef:
Hier heel tevreden over de Rossner super soft !


Hier ook!!

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:32

Ik heb de FRA Supersingel. Dit is een gewone rechte singel maar wel met elastiek in alle richtingen voor veel bewegings vrijheid. Zeer tevreden over!

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:49

Ik gebruik al jaren zeer tevreden de Eric Le Tixerant singel. Gaat hier ook zeer lang mee (vorige bijna 10 jaar), dus dat maakt de prijs voor mij al minder shocking.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:57

klopt, heb ik ook... mijn leren singels gaan ook heel lang mee.
Mijn vorige paard had juist een voorkeur voor gewone neopreen singels... en die sleten wel wat sneller. Die moest ik meestal wel na een jaar of 3 vervangen omdat de randjes lelijk werden oid. Bijvoorbeeld de fairfax singels gaan makkelijk het dubbele mee, dus dat trekt de prijs dan weer wat rechter :')
Maar ik kijk gewoon naar wat het paard fijn vindt qua rijden, en dat kiezen we dan uit.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:42

Ook ik was met de hype van allerlei anatomische singels meegegaan, peperdure Sella singel maar die hing los aan het voorflapje, net als prolite bv.

Nu net als Jildau ben ik heel tevreden met mijn FRA super singel! Ik heb er met de wisseling van zomer naar wintervacht wel heel even een bontje om aangezien mijn pony dan wat schuur plekjes krijgt maar dat krijgt hij van werkelijk elke singel dus dat mag ik de fra niet aanrekenen!

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:52

Hier een prolite singel maar is echt zeer paard afhankelijk

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 13:15

Wauw! Wat een reacties al allemaal, fijn om te lezen dat ik in ieder geval niet onder een steen heb gelegen en er in eerste instantie niets mis is met een rechte singel.

Paardje is inderdaad erg smal gebouwd met hele hoge schoft. Zadel ligt prima, onlangs alles nog na laten kijken maar het nooit over mn singel gehad :D

Ik ga vanavond alle merken/namen eens rustig opzoeken via Google en dan een keuze maken, die ik nu heb is sowieso aan vervanging toe..

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:41

Hier ook al jaren de rosser dressuursingel (niet de comfort). Super tevreden over en blijft heel lang mooi. Is lekker zacht en door het systeem makkelijk aan te singelen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Na 10 jaar (!) op zoek naar dressuursingel, anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:47

Als hij altijd goed heeft gelegen zou ik niet over stappen naar een (dure) anatomische singel

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:28

Zidore schreef:
Wauw! Wat een reacties al allemaal, fijn om te lezen dat ik in ieder geval niet onder een steen heb gelegen en er in eerste instantie niets mis is met een rechte singel.

Paardje is inderdaad erg smal gebouwd met hele hoge schoft. Zadel ligt prima, onlangs alles nog na laten kijken maar het nooit over mn singel gehad :D

Ik ga vanavond alle merken/namen eens rustig opzoeken via Google en dan een keuze maken, die ik nu heb is sowieso aan vervanging toe..

En dat kan dus niet :D heel flauw :+
Je kan niet online een keuze maken... je moet ze om doen en kijken hoe je paard er mee loopt.
Of je moet natuurlijk al 100% tevreden zijn over hoe je paard nu loopt, dan kan je gewoon terug naar wat je had natuurlijk. Dan moet je het zeker niet veranderen.