Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 22:11

Zonet probeerde ik me in te beelden hoe het voor een paard moet voelen om een zadel op de rug te hebben. Niet simpel, want onze rug is net wat anders gebouwd, maar toen bedacht ik, dat ik de zweetbladen van het zadel langs mijn ribben wel heel vervelend zou vinden.

Uiteraard zijn paarden veel robuster gebouwd, en wat minder buigzaam ter hoogte van de ribben, maar toch...

Weet iemand of hier ooit onderzoek naar gedaan is? Drukmetingen onder de zweetbladen zoals onder de kussens en singel bijvoorbeeld? En dan vergelijking met het type zadel, lengte en ligging van de zweetbladen etc? Ik ben er wel benieuwd naar!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:18

Ja die zijn er, moet je even via PubMed kijken. Als je ze vanavond niet hebt gevonden, kan ik de titels doorgeven. Ik ga zo van huis weg namelijk.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re: Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 09:00

Bedankt voor de tip! Al even gezocht, maar ik kom steeds enkel uit op artikels die de druk onder de boom meten, of het enkel hebben over dat ruiters stabieler zitten zonder zweetblad...

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:24

Als ik een gokje mag maken... zijn het niet zo zeer de zweetbladen zelf als wel de enorme blokken/ wrongen die nu in zijn die nog wel eens invloed zouden kunnen hebben. Vooral als een ruiter er ook echt tegenaan zit. Onderzoeken ben ik erg benieuwd naar. Ik volg mee.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 15:32

Ja, ruiters met een knijpend bovenbeen zouden inderdaad ook wel nog eens extra druk kunnen zetten indien die dikke wrongen er nog extra tussen zitten.

Deze ochtend nog eens bij mijn eigen zadel - een simpele Wintec Isabell Werth, 16.5" op een grote niet al te magere Oldenburg - nagevoeld; de zweetbladen van mijn zadel zijn vrij stug, en best 'groot' naar achteren toe. Die rand leek me wel vervelend voor mijn paard, omdat, zonder druk op het zweetblad, het zweetblad onderaan dus een beetje brugt in vergelijking met de rondingen van mijn paard.

Even ter illustratie van wat ik bedoel:

Afbeelding

Vooral de rode lijn achteraan dus, en dan vooral op de binnenhand bij buigen rond het binnenbeen.

Ik vermoed wel, dat de druk daar mogelijk wel net verminderd wanneer er een been tegen het zweetblad aanligt, indien het zweetblad om het been buigt.

De rode lijn vooraan, en dus mogelijks ook iets naar beneden bij gebruik van dikke wrongen zou mogelijks ook hinderlijk kunnen zijn, maar ik heb het gevoel dat het daar toch meer afhankelijk is van de takken van de boom, alvast toch op mijn paard (vrij grote schouder, zwakkere rugspieren, dikke ronde buik en singelgroeve die vrij ver naar voor ligt). Ik denk dat dat deel wel zeker druk geeft maar het meer verdeeld is, en minder 'scherp' is dan het randje achteraan.
Lijkt me dus echt interessant om daar eens een drukmeetpadje onder te leggen!

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 11:50

Ondertussen op heel wat infarood/thermografische onderzoeken gevallen, waarbij het hele zadelcontact wel in beeld gebracht wordt.

In welke mate thermografische resultaten ook echt in relatie gebracht kunnen worden met 'druk', betwijfel ik nog een beetje, omdat wrijving ook warmte geeft, en anderzijds, een mooi contact zonder hogere druk ook warmte geeft, waardoor je volgens mij bijna enkel conclusies kunt trekken over de koudde-bruggen, maar het geeft toch al iéts van beeld.

Een paar voorbeelden:

1. Uit https://www.irinfo.org/04-01-2011-robson/

Afbeelding

2. Van dezelfde auteur maar verwijzende bron http://www.midsouthhorsereview.com/news.php?id=5097

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Over de ligging van de boom/kussens kan je vanuit deze beelden wel makkelijk conclusies trekken. Bij de zweetbladen zie je net heel wisselende beelden. In het artikel worden deze helaas niet besproken.

3. http://equinethermographyoregon.com/pre ... mills-feed


Afbeelding

Hier zie je dan weer het resultaat bij het scannen van het paard net na het afhalen van het zadel. In de bron wordt ook enkel gesproken over hoe het zadel/contact onevenwichtig verdeeld is.
Als je hier net kijkt ter hoogte van de zweetbladen, vind ik het opvallend hoe de singelstoot een 'afdruk' geeft, en ook het achterste puntje van het zweetblad - dat plekje waarvan ik mijn zadel verdacht oncomfortabel lijk te vinden.

Ik vermoed dus, dat de druk/wrijving van de zweetbladen héél erg wisselend zijn, afhankelijk van zadel, paard en ruiter. Maar daarmee weet ik natuurlijk nog niet wat de invloed daarvan is op de beweging, en welk - in dit geval thermografisch - beeld optimaal/comfortabel is voor het paard.
Laatst bijgewerkt door ireika op 29-10-18 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:03

Je ziet steeds vaker de “mono” zweetbladen, een enkele dus.
Ook voor beter contact gevoel.
Daarnaast is de singel natuurlijk ook enorm van invloed op de beweging van het paard, met name voor de schoudervrijheid.
Steeds meer zadelontwerpen gaan dan ook terug naar kortere passanten.
Los van de zweetbladen is het natuurlijk doorgaans een middeleeuws ontwerp, een rigide houten boom op een bewegend dier.
Een paard in beweging heeft een hele andere vorm dan een stilstaand paard.
Een beetje als; hardlopen op klompen

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 12:24

Dat is ook een feit natuurlijk, maar die wordt al uitvoering besproken/onderzocht in de boom/boomloosdiscussies.
Maar wel interessant om mee te nemen, of dat het zweetblad dan ook een andere drukverdeling op zich neemt bij een boomloos zadel vs boom zadel :)*

En of een mono zweetblad dan inderdaad beter is? Je zou kunnen verwachten dat de druk van de singelstoten op een aangenamere manier verdeeld is met een dubbel zweetblad, maar de bewegingsvrijheid inderdaad misschien wel ruimer is met een soepele monoflap.
Bovendien worden sommige zweetbladen ook zo gebouwd dat ze de ligging/richting van singelstoten mee kunnen beïnvloeden (als ik me niet vergis kan ik de singelstoten in mijn wintec door een vast punt in het zweetblad laten lopen, of net niet, waardoor de richting van de trekkracht ook anders wordt op de boom)

Zou leuk zijn om dit allemaal eens met zadelpassers/osteopaten/fysio's verder te bespreken!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:33

Het lijkt mij niet dat een zweedblad het bol maken van de romp belemmerd.
Dan idd eerder het drukpunt van de singel.
Zelf heb ik sinds enige tijd een Strada dressuurzadel.
In dit concept is er jaren nagedacht over jouw vraag en ook degelijk met bewegingsdeskundigen samengewerkt.
Dit zadel heeft een relatief kort onderste zweetblad en korte singelpassanten ( zoals bij een spring/veelzijdigheidszadel ).
Ook heeft het geen houten boom maar een thermoplastische boom van kunststof, deze is zeer flexibel maar ook weer rigide genoeg om goede drukverdeling te bieden.
Het is bizar maar ik denk dat ik zonder singel zou kunnen rijden.
Soms zit de singel zo los dat ik er ruim een vuist
tussen kan plaatsen en nog blijft hij prima op de plek.

Ik denk dat er bij veel merken nog steeds veel word gekeken naar het comfort voor de ruiter en de looks van het zadel

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:36

Als ik erover nadenk dan zou inderdaad het verschil hem in de positie van de singelstoten zitten. Als ik naar mijn 'lastigste' paard kijk qua zadels, die loopt inderdaad het beste op zadels met de minste singelstootdruk. Ik heb een dressuurzadel met een driepunts v singelsysteem, daarvan stond altijd het hele afdruk van het zweetblad in zweet op de dekjes, en met dat zadel had ze enorm veel moeite in de lengtebuiging. Ik heb een dressuurzadel met een simpel 2 punts singelsysteem (zonder v) voor en achter, alleen het voorstuk van het zweetblad staat daarbij als afdruk in de dekjes, die vindt ze al een stuk makkelijker in de lengtebuiging, maar daarvan zie je wel degelijk de stoten op de dekjes staan als afdruk, vooral de voorste. Het allerfijnste vindt ze het minst goed passende zadel: een oud veelzijdigheidszadeltje, korte stoten, waarbij ik op de achterste 2 stoten aansingel. Ik heb nooit echt begrepen waarom ze dat nu juist zo fijn vindt, een zadelmaker zou het niet goedkeuren qua ligging, maar ze loopt er de sterren mee van de hemel.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re: Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 09:42

Interessant om jullie ervaringen en meningen te horen!

@classical interessant van het stradazadel, ik zie op je foto's en de foto's op de website dat de zweetbladen wel niet (veel) korter lijken vergeleken met mijn Wintec. De kussens zien er, voor een paard wat goed in conditie is, wel interessant uit! (De boom zal verder wel wellicht ook lichter, fijner en soepeler zijn dan een houten boom, maar thermoplastisch zal deze niet zijn gezien hij van carbon en kevlar gemaakt is) - maar dit is off-topic.
Het feit dat het korte singelstoten zijn, lijkt me ook interessant om te onderzoeken of dit inderdaad comfortabeler is, dan zitten de harde gespen netjes beschermd door het zweetblad, maar anderzijds komt er misschien ook net iets meer druk op doordat je been er mogelijks over heen ligt?

@dianaw33: misschien heeft ze het minste druk op de schouders bij het laatste zadel? Ik had er nooit bij stilgestaan, maar nu je het zegt, kan ik me inderdaad ook wel inbeelden dat bij den 3puntsingelstoot het zweetblad van voor tot achter nog meer aangedrukt wordt, wat inderdaad wel zou kunnen storen bij de lengtebuiging!

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:47

Ireika: het 3 punts zadel is voor de schouder compleet aangepast op dit paard: de 1e stoot zit niet op het kopijzer, is elastisch en de kussens hebben een extra uitsparing. ze kan voor goed wegkomen onder dit zadel, had alleen erg veel moeite met zijgangen ermee. ze ging ook in verzet door het achter proberen weg te bokken.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:57

Misschien is het toch een individueel per paard verschillend beeld (of misschien per ras b.v. Iberisch), van wat er precies stoort bij paard, bij een op het oog goed passend zadel in stand en in beweging! Wat ik bij mijn spaanse paard zie is dat de spieren die de schouder bedienen toch veel meer vrijheid zouden willen dan er mogelijk is vanwege waar het zadel zou mogen liggen. Hij heeft een korte rug. en ik wil zover achter de schouder neerleggen dat de spieren vrij kunnen bewegen, maar het zadel zit dan toch iets te ver naar achteren voor de lendenen. Mijn paard vindt dat toch echt fijner, loopt echt makkelijker weg.
Het blijft naar mijn gevoel toch schipperen. Het perfekte zadel wat nergens hindert en het gewicht over een zo groot mogelijk oppervlak verdeelt is misschien wel een utopie.

@diana : wat ik bij de spanjaarden wel zie is dat ze beter reageren op een oversingel à la stocksaddles (de echte ouderwetse) en de vaquera singel die je ook op sommige spaanse zadels (potrera achtig en alta escuela modellen). De oversingel loopt over het zadel heen en verdeelt de druk dan over de hele boom. Als jouw paard niet blij wordt van de zaldi oplossing (elastiek in 1e stoot, geeft daar minder druk, maar resulteert waarschijnlijk in meer druk op stoot 2. In ieder geval wordt daar het lijf dan meer gefixeerd).

Ik heb overigens ook een driepunts Y-singel systeem met lange stoten aan mijn korte alta escuela. Wat me destijds is aangeraden door de zadelpasser. Maar vroeg me altijd al af waarom bijna alle oude spaanse merken met korte stoten werken en daaraan dan b.v.een singel bevestigen die op beide eindes uitlopen in een V (link: http://www.dearenaysal.com/web/es/cinch ... cuela.html), zodat ze daarmee toch de singelgroeve iets meer naar de zadelsingelstoten brengen. Een precies andersom oplossing dan de westeuropese kijk. Zou daar dan toch niet een gegronde reden voor zijn? De singelstootdruk bij korte stoten ligt hoger, dan bij lange stoten. Hoeveel van de romp mag je fixeren bij dit ras? Het iberisch paard beweegt van nature meer vanuit de achterhand , als het goed is, en wil graag een zo min mogelijk beperkt worden van voren.
Laatst bijgewerkt door elbony op 30-10-18 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:23

Ik lees een bekend verhaal, @elbony. Je krijgt het inderdaad nooit helemaal perfect op onze paarden. het is allemaal zo flexibel, zo gespierd en zo kort dat het altijd wel ergens niet helemaal goed zit. het beste loopt ze op gewoon alleen billen, mja zo mag je dan weer niet KNHS starten :D Die traditionele spaanse singelpositie lijkt natuurlijk het meest op mijn veelzijdigheidszadeltje, ik had alleen heel stom, nooit die link gelegd.
ook de oudere ijslanderzadels werken met korte stoten, om dezelfde reden dat die enorm vanuit de achterhand met veel schoudervrijheid moeten kunnen lopen. Van vroeger kan ik me hier ook alleen korte stoten zadels herinneren overigens.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 30-10-18 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:26

sorry mijn laatste post nog even aangepast met mijn constant door denkende gedachtespinsels.

Toch wel apart hè, dat zonder zadel de beste oplossing lijkt. Minste storing. Ook bij mijn paard boomloos geprobeerd, wat je zou verwachten, dat dat een prima compromis zou zijn: Nope! Wilde echt niet blijven liggen en paard was niet blij.
Laatst bijgewerkt door elbony op 30-10-18 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:28

elbony schreef:
sorry mijn laatste post nog even aangepast met mijn constant door denkende gedachtespinsels.
ik ben ook nog bezig haha

Van de drie zadels die ik nu heb, zou ik nu een nieuw zadel willen laten bouwen waarbij alle pluspunten van alle drie de zadels meegenomen worden.Misschien ben ik er dan eindelijk.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: Invloed van het zweetblad op de bewegingsvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:32

leuk zo dat aanpassen van je eigen laatste post steeds ;-)

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:32

Ik heb mega veel boomloos geprobeerd: dat werkte inderdaad ook helemaal niet, maar dat had bij mij ook deels met de singelstoten te maken, en deels met balans. de meeste boomloosjes positioneren je als ruiter te dicht achter de schoft op een plekje waar een Spanjaard je nu net niet wil hebben, opkrullen en kiepen maar was het hier.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:35

Als je klaar bent met zadelfusion, laat mij dan vooral weten wat het resultaat is :-). Het blijft prutsen met zadels met dit geweldige ras.

Bij mij schoof het boomloze zadel gewoon op de manenkam.
Maar even een andere gedachte: de huidige generatie boomloze zadels zijn onstaan vanuit het engelse rijden, en daarmee misschien ook de singelbevestigingsconstructie (ook weer meestal lange stoten). Als een spaanse zadelmaker gestart was met een boomloze te ontwikkelen, had je waarschijnlijk een andere invulling/pasvorm/singelbevestiging gekregen.
Laatst bijgewerkt door elbony op 30-10-18 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:40

Lol! Ik wil dan de boomvorm, de zit, en de aupingmatraskussens van de Schutte legend, de thermoplastische souplesse en leerkwaliteit, en aanpasbaarheid van het zaldizadel, en de singelstootpositie van mijn oude massimootje. Zadelmakers van Nederland: kunt u daar wat mee? :)

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:50

Spaanse zadelmakers maken boomloos, tegenwoordig, volgens mij Ludomar. Nog niet geprobeerd.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:00

dianaw33 schreef:
Lol! Ik wil dan de boomvorm, de zit, en de aupingmatraskussens van de Schutte legend, de thermoplastische souplesse en leerkwaliteit, en aanpasbaarheid van het zaldizadel, en de singelstootpositie van mijn oude massimootje. Zadelmakers van Nederland: kunt u daar wat mee? :)


OK, dit is wat jij wil! Maar hoe gaat het eruit zien als jouw paard aan de ontwerptafel gaat zitten ;-) ?
Wat mij beviel tijdens mijn zadelzoektocht was Syd Hill met zijn oversingel en fijne poleys, die niet je been fixeren, maar waar je wel bij gered wordt als paardlief zich heel snel voorwaarts/zijwaarts verplaatst of stopt. Het geweldige balanspuntpositie van de Gaston Mercier : je zit er precies in het center of gravity, volgt je paard moeiteloos ongeacht zijn bewegen. Wrongpositie en lengte van GM is voor mij echt niet fijn. Balanspunt van mijn alta escuela is ook precies goed. Maar voor paard is de alta escuela zo niet ideaal uitgerust met lange stoten en Y-singel. Ik kan me nog geen fusion voorstellen tussen een Syd Hill/Gaston Mercier/Alta escuela? Het blijft misschien toch utopie. Ook vanwege verschillende rijstijlen: à la brida en à la jineta, die 2 zijn overenigbaar qua ruiterpositie in het zadel. Doet me ineens weer terugdenken aan een oude bokt topic waar huertecilla daar het e.e.a. over uitgelegd heeft.

En ja inderdaad ik heb ook al spaans boomloos gespot bij Marjoman een keer. Maar die borduurt nu waarschijnlijk toch voort op het bestaande ontwerp van boomloos op de huidige markt.
Laatst bijgewerkt door elbony op 30-10-18 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:03

@ Elbony en dianaw33;

Zijn jullie bekend met het concept van Strada?
Als ik het zo lees zou dit het zadel voor jullie wensen kunnen zijn?

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:09

Elbony: ik kijk alleen maar naar wat mijn paard wil, en ben ondertussen met een 12 jarige bezig die nog steeds geen optimaal zadel heeft.. Op die manier zijn hier ook veel zadelmakers aan de kant gezet ondertussen, omdat die helemaal niet keken naar wat mijn paard wilde maar een merk wilden verkopen, of simpelweg geen oplossing hadden. GM zadels zijn niet voor ons type paard: te smal in de boom, en ik vermoed dat andere merk ook.
Clasical: Strada ken ik, maar daar was geen boomtype voor de rug van mijn paard wat echt goed paste.
Overigens heb ik slechte ervaringen met dat merk: we hebben er ooit eentje op stal met de afdruk compleet in de rug gehad, en een ander paard wat een jaar lang alleen maar verzet tegen een Strada toonde, die foamkussens zijn echt niet voor elke paardenrug.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 30-10-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:09

Clasical schreef:
@ Elbony en dianaw33;

Zijn jullie bekend met het concept van Strada?
Als ik het zo lees zou dit het zadel voor jullie wensen kunnen zijn?


Ja Clasical :-), ik heb zelf al eens in een Strada gezeten, weliswaar zonder paard, gewoon op een zadelbok. Zat op zich wel, maar wrongen zitten mij daar toch echt in de weg. Dan zou ik liever een hoge korte poley willen (à la Syd Hill). Of een strada met een alta escuela pommel ;-). Nog even los van het feit dat het zweetblad van de Strada 16" wel weer erg kort is voor mijn lange benen.