Armeesattel 25, na 74 jaar weer te paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myfairytale
Berichten: 5368
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Armeesattel 25, na 74 jaar weer te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:43

Nu ga ik twijfelen aan een van mijn zadels. Ik heb het zadel van mijn opa gekregen en nooit gebruikt.
Het hangt nu op zolder, onder een hoes maar kan er helaas zo niet bij. Het heeft sowieso ook van die lange, platte kussens.

Leuk topic in ieder geval!


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:10

Leuk, ik heb dus een stang en trens hoofdstel uit die tijd. En heb daar ook wel eens mee gereden voor de lol aan een lange teugel. Leer is wel stug, maar nog wel bruikbaar.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:15

Afbeelding

Afbeelding

En met een 40 jaar oude stubben.
Afbeelding

Ik heb alleen het gele onder de neusriem weggehaald, want dat was gebarsten en scherp geworden. Dat zit nog wel op de frontriem. Heeft geen functie en zo blijft het hoofdstel gewoon goed.
Stangbit is maar 1 cm dik, de trens nog iets dunner.
Foto's zijn wel in de winter gemaakt, wintervacht, dus een minder mooi paard. :+

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:17

Bijzonder dat dergelijke zadels nog steeds gebruikt worden! Hoofdstel is ook erg mooi Germie, lekker degelijk :)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

xJolijn

Berichten: 2932
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 14:11

Leuk weer al die reacties!!
En bijzonder germie, dat hoofdstel. Ook met het geel eronder. Het is mooi bewaard gebleven, de bitten ook :) wat een dunne stang, de militaire bitten zijn echt een stuk dikker en “lomper” !!!

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Armeesattel 25, na 74 jaar weer te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:26

Het zadel vind ik ook mooi. Zou er wel eens op willen rijden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

janineskolla
Berichten: 200
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Armeesattel 25, na 74 jaar weer te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:17

Ik heb in zwitserland een paar keer op een oud (maar wel goed passend en bruikbaar) legerzadel gereden. Wel een harde zitting had die, maar was niet oncomfortabel.
Heb zelf nog een oud legerzadel in de schuur hangen. Wil ik altijd nog een keertje opknappen en als decoratie gebruiken. Vindt het altijd erg mooi die oude paardenspullen.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:53

<3 Wow!! Gaaf topic! Zou ooit nog wel zo’n zadel willen hebben voor de sier! <3

xJolijn

Berichten: 2932
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 20:42

Even een update die ik ook hier zal plaatsen. Inmiddels ben ik ook in het bezig van een Armeesattel 89, leuke wending, of niet? :)
Het zadel is (helaas, maar ook begrijpelijk) niet zo compleet gestempeld als de 25. Er staat er wel een op, maar ik weet (nog) niet hoe ik die kan duiden. Ik weet dan ook geen jaartal, maar gebaseerd op de stiksels, de boom en de plaatsing van bevestigingsringen gok ik tussen 1890 en 1920. Het zadel is wel veel langer in gebruik geweest, ik denk ook nog vrij recentelijk in de geschiedenis van het zadel, hooguit de laatste decennia niet meer. Het heeft wel nog de originele vilten bekleding, zoals te zien op de onderkantfoto.

Afbeelding
1. rechterkant

Afbeelding
2. linkerkant

Afbeelding
3. onderkant

Afbeelding
4. achterzijde. Metalen mantelbevestiging is er helaas afgehaald of losgekomen. Wel mooi om de handgestikte en daardoor iets onregelmatige naden te zien :)

In eerste instantie dacht ik jeetje, slechte staat! Het leer is droog en vertoont op sommige plaatsen wat rimpels en/of oppervlakkige barstjes. Vanmiddag ben ik begonnen met schoonmaken en invetten, het leer was stoffig/vuil en is droog (!) maar ik heb mijn mening bij moeten stellen. Eigenlijk is het grootste deel van het leer in prima staat, enkel de omkledingen van de takken van de boom vertonen echte scheurtjes/barstjes. En de singelstoten zijn in hele slechte staat. Er zijn er twee of drie origineel, de rest is al eens vervangen (zo te zien in meerdere keren), maar zouden weer vervangen mogen worden. Er heeft houtworm in de houten boom gezeten, maar dit is niet meer actief en (gelukkig) echt heel minimaal. Ik denk dat als de singelstoten vervangen zijn, het zadel in rijklare staat is. :)

Binnenkort zal ik ook foto's plaatsen na schoonmaak en te paard. Als er verzoekjes voor foto's zijn is dat natuurlijk ook prima. Ik was van plan deze uit elkaar te halen vanmiddag, maar ik krijg de zitting niet van de boom door de haaks geplaatste metalen bevestigingen :+ het leer zal ook wel wat ingedroogd zijn in de afgelopen eeuw. Wie weet dat het na nog meer verzorging wat soepeler wordt en het wél lukt...

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:49

Afbeelding


Afbeelding

Super interessant. Dank je wel om te delen.

Mijn overgekocht materiaal van de Belgische rijkswacht.

Afbeelding

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

xJolijn

Berichten: 2932
Geregistreerd: 15-03-09

Re: Armeesattel 25, na 74 jaar weer te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 21:22

Mooi om te zien @webster543! Ik kwam onder andere jouw topic tegen in mijn zoektocht naar “oud” harnachement. Bedankt voor het delen van je foto’s :)

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: Armeesattel 25, na 74 jaar weer te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:43

Wat gaaf! het lijk op het zadel dat ik gebruikte tijdens optochten van de herdenking van de oorlog :D

Afbeelding
Afbeelding

HvBoreel
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:09

Nou dat is ook het zelfde type zadel. Is een Belgisch model 1911 zadel. De Rijkswacht heeft hier tot begin 2000 nog mee gereden.

Ik heb zelf ook een dergelijk zadel waar ik nog regelmatig op rij ;).

Zie foto.


Afbeelding

Nico1949
Berichten: 68
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Flevoland

Re: Armeesattel 25, na 74 jaar weer te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:45

Ik ben in het bezit van een boek inclusief een heleboel zwart/wit foto's uit de WOII. Ik ben al op zoek geweest naar foto's waar deze zadels op staan, maar helaas nog geen duidelijke. Ik ga het boek nog een keer doorspitten.
Men heeft altijd gedacht dat in WOII hoofdzakelijk gemotoriseerde voertuigen en voertuigen waren, maar niets is het tegendeel. In Duitsland alleen al werden er 2.7 miljoen paarden gebruikt en door Rusland 3,6 miljoen.

Herinner je gisteren Droom van morgen Maar leef vandaag

Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Armeesattel 25, na 74 jaar weer te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:12

Wat leuk zeg! Zal binnenkort de informatie eens lezen, ik heb ze weleens ter reparatie binnen gehad maar de hele historie erachter ken ik niet.

Edelweiss Saddlery - MSFC Gediplomeerd

Website · Facebook · Instagram · Etsy

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:41

Ik jeb nu ook zo iets,maar ik zag nog geen nummers of iets,wel touwtjes en hout
Afbeelding

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Phonix, ViveChopin07 en 11 bezoekers