Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:33

Kan me nog steeds niet voorstellen, ik zit al 54 jaar in de paarden, dus 15 jaar geleden was ik er ook volop bij en reed ik ook al met een bontje vanwege de reden die ik al genoemd heb. |Ik gebruik nooit bontjes met ruggengraat vrijheid. DIe zijn hoe dan ook nu nog steeds wel te koop. Maar ik zie het hele probleem niet, als het allemaal zo ondoordacht gebruikt zou worden zouden die mensen die daar mee rijden toch problemen met hun paard moeten krijgen. Zoals gezegd rijd ik 4 paarden met bontje en er komt nooit een zadelmaker, osteopaat of wat voor peut dan ook, ik kijk er altijd zelf naar en laat mijn zadel, op 1 keer na, zelfs nooit opvullen. Ik heb in zeker die jaren dat ik bontjes gebruik en ook op meerdere paarden dan alleen deze 4, heb nl ook handel gedaan, nooit ook maar een rugprobleem gehad met een paard.

Maar je kan je natuurlijk overal druk over maken, ben het ook wel eens met Eight, zoals zij het de anti-onderlegger cultuur noemt. Velen op Bokt zijn anti, bontje, slofteugel, martingaal, thiedemann of wat voor hulpteugel dan ook , paard op stal kan niet, kneepje in de teugel is taboe, en laten we het vooral niet over de cap hebben, noem maar op. Je zou ook kunnen denken leven en laten leven.


Daarbij zo vreselijk dik is een bontje niet eens, de dikke rand die er omheen zit toont misschien dik maar is alleen om het bontje mooi om het zadel te houden, de plek waar het zadel ligt is altijd dunner.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 22-10-18 08:52, in het totaal 3 keer bewerkt


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:41

Ik rij zelf ook met een bontje, dus ik ben niet van de anti bontjes brigrade.
Het bontje is dan wel zo dik dat het het zadel 1 maat kleiner maakt. De reden waarom ik er mee rij.
Dus leg dat onder een zadel dat pas is gemaakt zonder en je hebt je antwoord.

Druk maken lijk jij nu vooral te doen eigenlijk.
Mij maakt het niet uit wat andere met hun paard doen, ze doen het toch, verstandig of niet, over nagedacht of niet.
Of ze er problemen door krijgen misschien niet, maar gezien hoe vaak er voortaan peuten moeten komen wellicht ook wel.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:51

Mousmous schreef:
Kan me nog steeds niet voorstellen, ik zit al 54 jaar in de paarden, dus 15 jaar geleden was ik er ook volop bij en reed ik ook al met een bontje vanwege de reden die ik al genoemd heb. |Ik gebruik nooit bontjes met ruggengraat vrijheid. DIe zijn hoe dan ook nu nog steeds wel te koop. Maar ik zie het hele probleem niet, als het allemaal zo ondoordacht gebruikt zou worden zouden die mensen die daar mee rijden toch problemen met hun paard moeten krijgen. Zoals gezegd rijd ik 4 paarden met bontje en er komt nooit een zadelmaker, osteopaat of wat voor peut dan ook, ik kijk er altijd zelf naar en laat mijn zadel, op 1 keer na, zelfs nooit opvullen. Ik heb in zeker die jaren dat ik bontjes gebruik en ook op meerdere paarden dan alleen deze 4, heb nl ook handel gedaan, nooit ook maar een rugprobleem gehad met een paard.

Maar je kan je natuurlijk overal druk over maken, ben het ook wel eens met Eight, zoals zij het de anti-onderlegger cultuur noemt. Velen op Bokt zijn anti, bontje, slofteugel, martingaal, thiedemann of wat voor hulpteugel dan ook , paard op stal kan niet, kneepje in de teugel is taboe, en laten we het vooral niet over de cap hebben, noem maar op. Je zou ook kunnen denken leven en laten leven.

Daarbij zo vreselijk dik is een bontje niet eens, de dikke rand die er omheen zit toont misschien dik maar is alleen om het bontje mooi om het zadel te houden, de plek waar het zadel ligt is altijd dunner.


Dan heb je hele brave paarden denk ik! Hier staan er meerdere die allemaal erg apart waren. Durfde niemand op te kruipen. Aangepast zadel en ze zijn mega braaf!

De mijne altijd rondgelopen met slechte zadels. Rende altijd als een gek rond, liet nooit zijn hoofd zakken en schudde continu met zijn hoofd. Een passend zadel en het is afgelopen en hij loopt fijn! Laatst lag zn zadel niet meer goed (vorige week pas aangepast) en hij wilde absoluut niet over de hindernis. Ipv erop te slaan of erin te stampen denk ik dan eerst even na wat er mis kan zijn...

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:55

Nou, niet echt. Ik houd al zo van hete paarden, niet van flegmatieke. En ik heb zeker niet de makkelijkste gehad. Ook in de tijd van het zadelmak maken van paarden voor de verkoop waren het niet altijd de makkelijkste.

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ers/10736/

Ik sla er ook niet op en stamp er ook niet in hoor

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:09

Mousmous schreef:
Ik sla er ook niet op en stamp er ook niet in hoor


Dat was niet persoonlijk op jou bedoeld. Gewoon in het algemeen! Excuses, dat had ik beter moeten verduidelijken :)

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:16

Geeft niet :D


Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:18

Ha, ha enjoymyhorse, foutje, het laatste wat ik zal doen is mij druk maken. Het enige wat ik doe is mijn mening geven en die hoeft niemand aan te nemen net als dat ik dat niet met andermans mening hoef te doen. Zoals ik zei, leven en laten leven :9 . Ik heb jou ook niet ingedeeld in de anti-bontje brigade, niemand eigenlijk , ik zei, 'velen op bokt' . Absoluut niet persoonlijk

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:09

Hoe gebruik je pro lite pad eigenlijk? Dekje, pro lite pad en zadel en laat je dit zo liggen of zadel je dit elke keer laag voor laag op?? Kan je de pro lite ergens vast maken of is dat niet nodig?.

De gelpads van vroeger gingen schuiven daar heb ik geen zin in...

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:35

fargo schreef:
Hoe gebruik je pro lite pad eigenlijk? Dekje, pro lite pad en zadel en laat je dit zo liggen of zadel je dit elke keer laag voor laag op?? Kan je de pro lite ergens vast maken of is dat niet nodig?.

De gelpads van vroeger gingen schuiven daar heb ik geen zin in...


Idd dekje prolite en dan zadel. Je kan die vast maken maar dit deed ik nooit. Alles apart op mn paard. Maak uberhaubt nooit iets vast aan mn zadel van dekjes etc. Zorg wel dat je prolite door een zadelpasser is nagekeken. Ik gebruikte enkel prolite om een scheve schouder te corrigeren

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:41

Joliieeenn schreef:
fargo schreef:
Hoe gebruik je pro lite pad eigenlijk? Dekje, pro lite pad en zadel en laat je dit zo liggen of zadel je dit elke keer laag voor laag op?? Kan je de pro lite ergens vast maken of is dat niet nodig?.

De gelpads van vroeger gingen schuiven daar heb ik geen zin in...


Idd dekje prolite en dan zadel. Je kan die vast maken maar dit deed ik nooit. Alles apart op mn paard. Maak uberhaubt nooit iets vast aan mn zadel van dekjes etc. Zorg wel dat je prolite door een zadelpasser is nagekeken. Ik gebruikte enkel prolite om een scheve schouder te corrigeren


Dankjewel.
Zadel is vandaag nagekeken. Heb voorschRift gekregen hoe te vullen.
Laten jullie pad gewoon ertussen zitten na het rijden? Of doe je het elke dag opnieuw

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:47

fargo schreef:
Dankjewel.
Zadel is vandaag nagekeken. Heb voorschRift gekregen hoe te vullen.
Laten jullie pad gewoon ertussen zitten na het rijden? Of doe je het elke dag opnieuw


Top, heel goed! Hoe bedoel je het pad er tussen zitten na het rijden? Je wilt dekje pad enz gewoon onder je zadel laten? Ik legde de pad inderdaad onder mn zadel met nog meer oude bontjes. Blijkbaar zijn zadelsteunen niet goed voor de kussens van je zadel dus legde er zoveel mogelijk onder :+

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:56

Ik heb geen Anky dekjes en hou daar ook niet van losse dekjes die je elke dag weer moet positioneren . Mijn dekje ligt bevestigd onder zadel aan lusjes anders trekt het ook onder het zadel voorheen tenminste. Dus ik zou het pad er onder leggen en als dat kan er onder laten en ook zo in de kast wegleggen op zadelsteun. Niet elke dag alles opnieuw erop en bevestigen.. haha

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:01

Paard nummer 1 omdat het zadel met een bontje mooier ligt, gaat om een 3,5 jarige merrie waarvoor we niet om de haverklap een nieuw zadel willen aanschaffen totdat ze is uitgegroeid.

Paard 2 omdat ze een wat gevoelige rug heeft en ik het een fijn idee vindt dat ze een schokabsorberende pad onder het zadel heeft liggen, ze reageert hier ook prima op.

Ik gebruik overigens de pads van Kentucky!

Ik vind zonder bontje of zadelonderlegger vaak trouwens veel mooier.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:46

Mousmous schreef:
Kan me nog steeds niet voorstellen, ik zit al 54 jaar in de paarden, dus 15 jaar geleden was ik er ook volop bij en reed ik ook al met een bontje vanwege de reden die ik al genoemd heb. |Ik gebruik nooit bontjes met ruggengraat vrijheid. DIe zijn hoe dan ook nu nog steeds wel te koop. Maar ik zie het hele probleem niet, als het allemaal zo ondoordacht gebruikt zou worden zouden die mensen die daar mee rijden toch problemen met hun paard moeten krijgen. Zoals gezegd rijd ik 4 paarden met bontje en er komt nooit een zadelmaker, osteopaat of wat voor peut dan ook, ik kijk er altijd zelf naar en laat mijn zadel, op 1 keer na, zelfs nooit opvullen. Ik heb in zeker die jaren dat ik bontjes gebruik en ook op meerdere paarden dan alleen deze 4, heb nl ook handel gedaan, nooit ook maar een rugprobleem gehad met een paard.

Maar je kan je natuurlijk overal druk over maken, ben het ook wel eens met Eight, zoals zij het de anti-onderlegger cultuur noemt. Velen op Bokt zijn anti, bontje, slofteugel, martingaal, thiedemann of wat voor hulpteugel dan ook , paard op stal kan niet, kneepje in de teugel is taboe, en laten we het vooral niet over de cap hebben, noem maar op. Je zou ook kunnen denken leven en laten leven.


Daarbij zo vreselijk dik is een bontje niet eens, de dikke rand die er omheen zit toont misschien dik maar is alleen om het bontje mooi om het zadel te houden, de plek waar het zadel ligt is altijd dunner.

Ik bedoel dit niet naar hoor, maar als je pas 1 keer in 54 jaar een zadel hebt laten opvullen en er nog nooit volledig nieuwe vulling in hebt laten stoppen snap ik wel dat je zadels te hard vindt voor op de paardenrug en daarom er een bontje tussen stopt. Een goed, degelijk en onderhouden zadel is absoluut niet hard en heeft voldoende demping. Ik ben het eens wat betreft de cultuur op bokt, maar in dit topic vind ik het nog best goed gaan.

Ik heb zelf wel een bontje gebruikt om inderdaad een te wijd zadel wat op te vullen, werkte prima. Ik vind het zelf alleen niet prettig om zo hoog op het paard te zitten dus ik heb nu ook de prolite pad. Daar kun je ook veel meer kanten mee uit, zo heb ik nu bij een paard alleen de rechterkant opgevuld omdat hij nog vreselijk ongelijk in de spieren zit. Ik leg hem wel elke keer weer opnieuw er op, maar ik heb dekjes ook altijd los liggen omdat ik ten eerste alles precies recht wil hebben liggen en dan is alles opnieuw sneller en ten tweede omdat ik vaak na 1 a 2 keer gebruik een dekje al was. Oh en ten derde omdat ik het verschrikkelijk vies vind om zo'n bezweet dekje over m'n arm te hebben :')

Sommige paarden hebben een gevoelige rug, dan kan een bontje extra helpen. Sommige mensen stuiteren nog weleens in het zadel en willen de rug extra beschermen. Bij anderen is er eigenlijk niks aan de hand, maar vinden het gewoon een prettig idee. Allemaal prima zolang het zadel + bontje goed past. Ook zat mensen die het wel voor de mooi gebruiken, daar is tegenwoordig een oplossing voor; onderleggers van normaal dekjes materiaal met alleen een bontrand er aan. Dat heeft dus geen nut, maar ziet er wel uit als een bontje.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 12-03-19 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:46

Ik kreeg het advies om een bontje onder mn zadel te leggen terwijl het zadel eigenlijk veel te krap was. Door dit bontje werd het nog erger. |( Ik ga nooit meer klakkeloos advies overnemen.

Heb nu een nieuw zadel dat wel past, bontje komt er niet meer onder (al staat het wel mooi)

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:13

Ik gebruikte vroeger ook altijd een bontje voor het mooie. Inmiddels niet meer. Ik leg onder het zadel van mijn pony nog wel een bontje. Dit heb ik in het begin uit voorzorg gedaan, omdat ik niet wist of het zadel helemaal goed lag. We hebben deze later uiteraard wel laten controleren bij de zadelmaker. Alles was in orde alleen met bontje lag het zadel wat stabieler. Daarbij vond ik de vulling van het zadel ook wat aan de harde kant (oud zadel). De vulling was volgens de zadelmaker nog prima, maar ik heb toch het idee dat het met bontje wat zachter is en beter dempt. Vandaar dus het bontje.


Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:16

ik rij momenteel ook met bontje.
Ik heb een paard met aangemeten msfc dressuurzadel die in de winter altijd erg afvalt.
Zadel past dan niet 100% meer en samen met zadelpasser naar oplossing gezocht om de winter te overbruggen. Paard weigert te lopen met een prolite pad en met een echt bontje loopt hij wel lekker.

Belg
Orangé ♥ & Puppy ♥
** Equilien fotografie.tk **

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:22

fargo schreef:
Ik heb geen Anky dekjes en hou daar ook niet van losse dekjes die je elke dag weer moet positioneren . Mijn dekje ligt bevestigd onder zadel aan lusjes anders trekt het ook onder het zadel voorheen tenminste. Dus ik zou het pad er onder leggen en als dat kan er onder laten en ook zo in de kast wegleggen op zadelsteun. Niet elke dag alles opnieuw erop en bevestigen.. haha



Ohh zo ja kan prima toch? Het is maar net wat je zelf fijn vindt. En dus blijkbaar ook niet verkeerd voor je kussens! :)

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:15

@ Nies, ik heb dan ook meerdere zadels gehad. Heb jaren les gegeven en allerlei zadelproblemen bij ruiters gezien, waarbij toch, zelfs nog heel kort geleden, een bontje door de zadelpasser werd aangeraden. Maar een nieuw zadel of een opgevuld zadel vind ik hoe dan ook te stug om alleen met een zadeldek op de rugspieren van mijn paarden te leggen. Ik wil gewoon meer comfort voor mijn paarden.

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ers/10736/
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 13-03-19 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:21

Als je die naam door de zoekmachine haalt zul je veel ervaringen lezen waarbij er een niet passend zadel is verkocht. Het tweede deel van de tekst is dus onbetrouwbaar. Het eerste deel sluit aan bij wat ik zeg.

Een goed zadel is niet stug. Dat er veel troep in omloop is, soms ook nog tegen een hoge prijs, is helaas een feit.

Mousmous
Berichten: 1507
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:30

Ik vind de kussens wel hard, niet hard als een steen, en misschien is stug het verkeerde woord. Beter woord is misschien te stevig. En ik hoor, ook hier op bokt ook veel commentaar op meerdere zadelpassers. Het onderzoek dat drunens ruiterhuis noemt is dus in ieder geval wel gedaan. Maar ieder het zijne, prima zonder onderlegger als je dat wilt, ik wil het wel en zal nooit zonder rijden. en ga daarbij van mijn eigen ervaring uit. Ik rijd met Passier zadels, dus aan het merk ligt het niet. Maar in de top rijden niet voor niets de meeste ruiters met een bontje. Maar het is een eigen keuze. Met of zonder, prima, als het zadel maar goed ligt.

Heb ook even gegoogled op ervaringen maar kom ook gewoon goede reviews tegen.


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 08:28

Ik gebruik soms een echt bontje. Waarom: het is echt zachter voor het dier. Je hebt immers ook van die Sedologic pads, dit zijn gewoon moderne bontjes. Niets te maken met een slecht passend zadel, maar gewoon even het iets comfortabeler maken

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:06

Ik heb ook een bontje gebruikt. Dit op advies van de zadelmaker. Zadel was passend gemaakt, maar Mn paard had last van zijn lange rugspier. Nu is het bontje er weer onderuit, omdat hij nu meer bespiering heeft gekregen.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:42

Mijn zadel is door de zadelmaker zo passend gemaakt dat hij MET bontje juist goed ligt. Wat stom dat hier mensen zijn die zeggen dat het "niks meer is dan sier".. Er zullen vast mensen zijn die dat doen, maar gevalletje iedereen over één kam scheren. Aldus mijn zadelmaker is mijn paard een "bontjespaard" en zal het gemiddeld zadel bij hem beter liggen met dan zonder bontje. Bij mijn andere paard zei ze juist dat een bontje niet goed was.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carin0903, ilora, Lotus_Tessa, Roulette_, SharonIndezz, Stal_Fiore en 15 bezoekers