Afgeschuurde manen door halsdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 08:52

Alvast sorry, maar ik kon geen soortgelijk topic vinden met mijn vraag.

Ik heb een haflinger merrie. Ze had hele mooie lange manen, maar deze heb ik laatst tot sport coupe geknipt zodat ik er minder werk aan heb.

Ze heeft zomereczeem! Dus staat altijd! onder een eczeemdeken of een winterdeken met hals. Ook in de winter een hals dus, omdat ze gewoon sneller schuurt als die hals eraf is.

Nu had ik nooit last van uitvallende manen door een halsdeken, ze had juist hele mooie manen! Maar deze zaten wel altijd in een vlecht. Ofwel losse vlechten naar beneden, ofwel hengstenvlecht.

Sinds ik de manen gekortwiekt heb is er dus helaas wel sprake van manenuitval (door eczeem deken) precies waar hij dus blijkbaar wat drukt net voor de schoft. Dit de afgelopen 3 jaar dus nooit gehad met deze deken.

Nu regendeken met losse hals eigenlijk zelfde probleem..


Mijn vraag: hoe los ik dit op? Toch vlechten op de plek waar het wegschuurt? Zonder hals is geen optie ivm eczeem. Ook aankomende zomer zit ik hier dus mee, want wil de sportcoupe houden ivm minder vlechtwerk... Lekker los onder de deken is gewoon fijner voor mij vooral.

Voor het beeld, zo zaten ze altijd onder de deken, geen problemen:
Afbeelding

Afgeknipt:

Afbeelding

En nu net voor het zadel manenverlies:

Afbeelding


Dankjullie wel alvast :))


JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:01

Bij mij scheelde een deken met een hele gladde binnenkant erg veel qua manenverlies. Ik weet niet wat voor binnenkant je op dit moment hebt?

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 09:03

Op dit moment een hele gladde. Maar van de zomer zit ik dus wel met een eczeem deken te kijken wat te doen.. Een pyjama model is dan geen optie want daar deed ze voorheen juist de voorkant van de manen mee afschuren... :roll: Eczeempaarden...

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:50

Wil je in de winter echt persé een hals op? Mijn paard verloor door de halsdeken ook veel manen helaas. Gladde voering, insprayen maakte niets uit. Dus nu doe ik niets meer op. Paard is volledig geschoren en heeft het echt niet koud, en is een kouwkleum. Voor wedstrijden wil ik wel knotten maken, dus moeten er manen zijn. Alleen met heel nat en koud weer doe ik iets op. Alleen de vacht groeit daar wat sneller, dus daar gaat het scheerapparaat wat vaker overheen.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 13:51

Ja, ook in de winter blijft ze soms doorschuren als hooi net wat rijker is dan pak ervoor.. Dus ze moet hem helaas 24/7/365 ophouden..
Ik doe het dus ook echt niet voor de kou, het is maar een simpel regenhalsje zonder voering haha..

JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:52

Lastig, heb je een sleezy al ooit geprobeerd?

Es_ther

Berichten: 18708
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:53

Door een halsdeken krijgen de manen niet genoeg zuurstof, waardoor ze verstikken.
Ik had toenertijd ook geen oplossing helaas..
Toen mijn paard deels geschoren was had ie alleen een halsdeken op als het echt takken weer werd, anders niet.
En dan maar wat vaker scheren :+.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:54

Oké, dan is het een ander verhaal. Hopelijk vind je de juiste oplossing!

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:55

Ja mijn paard had dit ook altijd. ik doe hem nu als hij eind van de dag op stal komt een staldeken op zonder hals. Zo staat hij alleen overdag met hals en kunnen 's nachts zijn manen weer ' ademen' . Verder heeft niks geholpen helaas, sprayen, effol manengroei, gladde voering.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 14:36

Zonder hals is dus geen optie, en voorheen met de lange manen (welliswaar in vlecht) dus nooit last gehad met beide dekens (eczeem en regendeken met losse hals)

Maar ik ga dan toch maar vlechtjes leggen denk ik op de plaats waar het wegschuurt. Het overige gedeelte blijft namelijk wel echt mooi vol.
Vond het alleen typisch dat ik dit 2 jaar niet gehad heb en nu met sportcoupe dus wel.. :? >;)
Ze had hele mooie volle lange manen namelijk, maar die had ik nooit los omdat ze gewoon simpelweg te lang waren om los onder de deken te doen.

Daar was ik klaar mee en dus sportcoupe erop. Maar als ik dan nog steeds moet vlechten gaat het zijn doel weer voorbij.... :roll: Dan kan ik beter misschien weer naar lange manen toe en dan maar op de koop toe nemen dat ze er altijd als slons bijloopt met half afgezakte vlecht :')

Edit: als het zo erg zou verstikken, had ze nooit zo'n mooie bos gehad.. Ze staat namelijk al 5 jaar continu onder halsdeken, altijd. Geen dag zonder...

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 07:55

Prachtige haflinger! Staat goed die korte manen. Hier is het ook wisselend, mijn merrie heeft echt super dunne manen nu na het gebruik van een vliegendeken met hals afgelopen zomer, andere paard met veel meer hals heeft er geen last van. Ik gebruik in de winter ook altijd halzen, wel halzen zonder vulling, met vulling gaat teveel verstikken en drukken, dat gaat wel goed, als de hals een gladde voering heeft.


wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 10:10

Ja ik ben er nog niet uit wat te doen. Heb er nu maar weer vlechten in maar dat is juist wat ik niet wil haha..

jjp_02
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:11

wendy1987 schreef:
Ja ik ben er nog niet uit wat te doen. Heb er nu maar weer vlechten in maar dat is juist wat ik niet wil haha..


Is het nu met vlechten beter?

~springen~dressuur~cross
Instagram @javelin_jonnedehaan <3
https://www.instagram.com/javelin_jonnedehaan/

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 20:23

Heb haar hals deken af gedaan. Dus ze staat zonder hals en zonder vlechten. Voor t eerst in 4a5 jaar schuurt ze nu niet dus ik ben zo blij. Ik zie nu gewoon mooie manen en gewoon meer van mijn paard hahaha.

T schuurt nu dus ook niet meer omdat de hals eraf is

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:36

Ik heb ook van alles geprobeerd maar niets werkt. Heb aan amigo met gladde binnenvoering.
Heb het nu voor lief genomen, ze groeien in het voorjaar zo weer bij.
PRE had lange manen maar dar had ik al vrij snel afscheid van genomen, nu met korte manen valt het niet heel erg op gelukkig.

Sheeltje2

Berichten: 1769
Geregistreerd: 15-09-13
Woonplaats: Abbekerk

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:39

ik heb precies hetzelfde vanaf de schoft stukje gaat goed dan bijwijze van knip eruit en rest gaat wel weer goed := ik heb em maar af gedaan

rust in de groene weides jasmine en Yuri we gaan je missen. ***** Johnny ******

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 16:43

Afbeelding
Ik heb m nu ook af en t groeit nu weer vlot terug gelukkig.

Afbeelding

Je ziet op eerste foto voor t wassen dat er hap in zit. Na t wassen met plat leggen zie je alleen dun stukje nog net na de schoft.
Nog even kijken hoe ik t vd zomer doe. Denk gewoon weer in de vlechten. Ga t denk maar weer laten groeien..

blokfluit
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:56

Misschien is een halve halsdeken een optie?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:10

Heb ik ook last van paard heeft dan geen last van eczeem maar verliest wel veel haar door de hals en lijkt het ook lelijk te worden.

Anoniem

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:51

Die van mij heeft het ook. Heeft een eczeemdeken op en vlechten in de manen, nooit last gehad, maar ze stond een tijdje in pension en ik moest even snel dus even niet opnieuw ingevlochten en toen zo zonder vlechten onder de deken gezet, hele pluk er uit. Zit vlak voor de schoft, dus ik grap altijd dat ik er niet op kon komen en toen die pluk manen er af getrokken heb.
Maar ik heb nu wel een vraag, het is nu winter en die van mij heeft nu geen deken op, maar halen jullie de vlechten eruit als je paard geen deken op heeft? Slijten de manen bijvoorbeeld sneller zonder vlechten? Want ben dat steeds opnieuw invlechten een beetje zat Haha

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 23:05

Ik heb er nu geen vlechten in.
Ik denk niet dat de manen sneller of minder snel kapot gaan van wel of niet vlechten. Lekker los houden!

Anoniem

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:25

Onder een deken gaan ze wel minder snel kapot als je ze ingevlochten hebt, maar dan laat ik ze nu ook lekker los

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-19 10:15

Ja precies. Dat is wat ik dus ook gemerkt heb. Zonder vlechten los onder deken en hele hap weg. Nu idd geen hals en gewoon los. Groeit alweer lekker bij.
Laat ze overigens ook weer groeien want als t niet los onder hals deken kan heeft sport coupe ook geen zin. Gezien eczeem toch verplicht die hals op bij weer boven 10 graden. Dan beter weer lang en vlechten.
Groeit gelukkig hard :))

Anoniem

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:25

Die hap die ze er uit geschuurd heeft groeit niet zo snel. Hij begint nu wel iets langer te worden, maar ik hoop dat hij voor dat de deken weer op moet wat langer is zodat ik hem weer kan invlechten, want als ik hem niet kan invlechten is dat stuk straks weer kaal

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Afgeschuurde manen door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:56

Ik heb afgelopen zomer voor mijn shet een hoodie geprobeerd. Ook hij heeft ZE en vooral bij zijn manen. Ik had daarvoor een hals deken maar die schoven teveel naar achter en omdat hij alleen zijn manen en hals kapot schuurt een hoodie geprobeerd en dat werkte echt goed. Ik was zijn manen om de 2 weken smeerde ze in met Cocos olie en maakte er een hengsten vlecht in. daarover de hoodie en dat werkte echt heel goed.

foto is voorbeeld van de hoodie (borstbeschermer zoals ze ook wel noemen)

Afbeelding

You gotta roll with it
You gotta take your time
You gotta say what you say
Don't let anybody get in your way


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, jesss_amigo, Mette, OmgiliBot, Rubio, vikawiek en 70 bezoekers