Dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
a1a2a3
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-08-18

Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 13:33

Hoi hoi,

Er komt binnenkort een paard aan, maar dit is mijn eerste paard. Heeft er iemand hier ervaring wat dekens betreft?

Bij scheren:
-Wat is noodzakelijk?
-Hoeveel grams moeten ze zijn?
-Noem maar op verder


Dankjulliewel!


JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:50

Ik zou sowieso verschillende soorten dekens kopen, zodat je laagjes kunt vormen, maar ook kunt minderen als het warmer wordt in plaats van 1 hele dikke deken. Mijn geschoren paard heeft in de koudste maanden altijd 700 gram op (200+200+300 gram), waarvan de bovenste deken dan een sterk en waterdicht deken is. Deze laatste heb ik twee, zodat je kunt afwisselen als hij toch een keer nat geregend is. Eventueel een halsdeken. Koop er dan wel een met een gladde binnenkant, zodat zijn manen bespaard blijven. Daarnaast zijn zweetdekens praktisch voor na het rijden. Eventueel in/uitrijdekens. Vliegendeken voor in de zomer?

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:59

Ik scheer mijn paard niet maar begin optijd met scheren. Weet dat als je een keer scheert dat je dan blijft scheren.
Ik ben dit jaar met dit schema begonnen kwa dekens omdat mijn paard heel erg ziek is geweest dus voor de mensen die het hier niet mee eens zijn prima. Maar dit is voor mij in overleg met de dierenarts gegaan
>20 graden = niks/vliegendeken
tussen 15-20 graden = regendeken
tussen 10-15 graden = 100 grams deken
tussen 5-10 graden = 200 grams deken
tussen 0-5 graden = 300 grams deken
tussen de -5 en 0 graden= 400 grams
<-5 graden = boven de 500 grams en word het echt heel erg koud ga ik nog dikker.

Ik heb de volgende dekens
-vliegendeken
-regendeken (zorg dat deze echt waterdicht is)
-100 grams deken
-200 grams staldeken
-200 grams deken
-200 grams met hals
-400 grams

Hiermee kan ik eigenlijk alle kanten uit en laagjes maken.
Ik doe tijdens instappen mijn bucasrecuptex op en word het echt heel koud doe ik met naar de bak stappen zijn fleecedeken/ zweetdeken met hals er nog even op

Dit doe ik al 6 jaar met mijn paard en heb hem nog nooit hoeven scheren. Dit jaar heeft hij voor het eerst een luikje in de stal die altijd open is tenzij het heel erg koud word dan gaat hij 's nachts dicht. Vandaar de deken met hals. Wanneer het erg koud word en zijn hals behaard is scheer ik alleen een stukje onderkant van de hals waar hij veel zweet en doe dan de deken met hals op. Ik ga er nog een 300 grams hals bij kopen is de bedoeling als ik weer wat geld heb na alle dierenartskosten.

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annaxmaex, carin0903, lideli en 86 bezoekers