Voeten elke keer uit de fenders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 20:23

Hoi allemaal,

Ik vraag mij af wie dit probleem nog meer heeft?

Op de een of andere manier zitten mijn voeten (voornamelijk rechts) scheef in de fenders, waardoor ik deze dus ook heel vaak verlies.

Ik rijd overigens met een boomloos zadel dus ik vind het ook nog niet zo prettig om opeens een fender te verliezen (mijn evenwicht is nog niet al te best sinds ik boomloos rij, gelukkig wordt het steeds beter).

Met gewone normale stijgbeugels had ik nooit ergens last van.

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:24

half gaatje korter maken

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 20:46

Dat was het eerste wat ik geprobeerd heb helaas heeft het niet geholpen. Ik ben ook bang dat als ik ze nog korter doe ik te kort ga zitten.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:52

Ik had het zelfde probleem met mijn boomloos.
Bij boomzadel had ik daar geen last van gek genoeg.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:55

Beugels een slag naar binnen draaien en een stok erdoor steken. Zo draaien je fenders al wat mee, wordt meestal met nieuwe zadels gedaan.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:13

Heb je wel de voor jou meest fijne/passende stijgbeugels? Ik rij zelf het fijnst met van die zware brede aluminium beugels.
Passen je schoenen/laarzen ook fijn in de beugels, zijn die niet te smal? Ik heb ooit een proefrit op een paard gereden waar van die endurancebeugels met korven aan het zadel zaten, daar kon ik alleen fijn mee rijden met bergschoenen aan, met jodhpurs gleed ik teveel heen en weer.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 21:14

Yellowbird schreef:
Beugels een slag naar binnen draaien en een stok erdoor steken. Zo draaien je fenders al wat mee, wordt meestal met nieuwe zadels gedaan.

Huh dit snap ik geloof ik niet helemaal?

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:15

Wat Yellowbird zegt, en dat doe je dus niet als je je zadel gebruikt maar als je 'm ophangt :) Bij mijn nieuwe westernzadel hangen de fenders hierdoor nu standaard een kwartslag gedraaid, dus zoals ze zitten als je je voeten er in zou steken. Ik verloor mijn fenders niet maar kreeg last van mijn knieën doordat de fender terug wilde draaien en dat gaf blijkbaar spanning op mijn knieën. Barefoot verkoopt trouwens ook beugeldraaiers hiervoor, zelfde effect https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... l-draaiers
Laatst bijgewerkt door Teteltee op 21-12-18 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 21:15

Maflinger_S schreef:
Heb je wel de voor jou meest fijne/passende stijgbeugels? Ik rij zelf het fijnst met van die zware brede aluminium beugels.
Passen je schoenen/laarzen ook fijn in de beugels, zijn die niet te smal? Ik heb ooit een proefrit op een paard gereden waar van die endurancebeugels met korven aan het zadel zaten, daar kon ik alleen fijn mee rijden met bergschoenen aan, met jodhpurs gleed ik teveel heen en weer.


In principe zijn de fenders prima passend niet te klein of te groot of wat dan ook. :)

Ik heb het ook eigenlijk vooral bij de rechter fender, mijn voet zit er schuin in zeg maar.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 21:17

Teteltee schreef:
Wat Yellowbird zegt, en dat doe je dus niet als je je zadel gebruikt maar als je 'm ophangt :) Bij mijn nieuwe westernzadel hangen de fenders hierdoor nu standaard een kwartslag gedraaid, dus zoals ze zitten als je je voeten er in zou steken. Ik verloor mijn fenders niet maar kreeg last van mijn knieën doordat de fender terug wilde draaien en dat gaf blijkbaar spanning op mijn knieën.

Ooh zo, nu begrijp ik het!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:20

Fenders zijn niet je beugels, maar de flappen waar je beugels aan hangen. Als die recht zijn, moet je ze vormen. Wanneer de fenders namelijk plat tegen je paard hangen, hangen de beugels daar ook en je wil de beugels juist haaks op je paard hebben.
Volgens mij zijn de fenders van barefoot erg dun, maar het kan wel schelen. Dus zoals boven is genoemd, vormen. Je draait ze, steek de bezemsteel erdoor en maakt ze nat aan de achterkant. Volgende dag olie en klaar.
Je kan ze ook een aantal dagen zo terughangen tot ze de vorm goed aannemen. Ligt ook aan de kwaliteit van het leer.

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:21

Als je houten hebt de ijzeren nemen of andersom. Heeft mij geholpen

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:22

superpony schreef:
Fenders zijn niet je beugels, maar de flappen waar je beugels aan hangen. Als die recht zijn, moet je ze vormen. Wanneer de fenders namelijk plat tegen je paard hangen, hangen de beugels daar ook en je wil de beugels juist haaks op je paard hebben.
Volgens mij zijn de fenders van barefoot erg dun, maar het kan wel schelen. Dus zoals boven is genoemd, vormen. Je draait ze, steek de bezemsteel erdoor en maakt ze nat aan de achterkant. Volgende dag olie en klaar.
Je kan ze ook een aantal dagen zo terughangen tot ze de vorm goed aannemen. Ligt ook aan de kwaliteit van het leer.


Dat was ik juist aan het typen hahaha

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 21:38

superpony schreef:
Fenders zijn niet je beugels, maar de flappen waar je beugels aan hangen. Als die recht zijn, moet je ze vormen. Wanneer de fenders namelijk plat tegen je paard hangen, hangen de beugels daar ook en je wil de beugels juist haaks op je paard hebben.
Volgens mij zijn de fenders van barefoot erg dun, maar het kan wel schelen. Dus zoals boven is genoemd, vormen. Je draait ze, steek de bezemsteel erdoor en maakt ze nat aan de achterkant. Volgende dag olie en klaar.
Je kan ze ook een aantal dagen zo terughangen tot ze de vorm goed aannemen. Ligt ook aan de kwaliteit van het leer.


Aha! Een heleboel duidelijkheid, dankjewel! Ik twijfel alleen of het wel leer is..

Edit: Het is glad leer met van binnen nylon.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:54

beugeldraaiers willen ook nog wel eens helpen. Dan hangen je beugels haaks aan de fenders, net als ijslanderbeugels.

Stippie

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:13

Je kan ook vrij makkelijk een draai in je fenders maken met een nevada twist, nog makkelijker en permanenter dan met de bezemsteen techniek en je fenders worden niet langer als dat ze zijn (wat bij beigeldraaiers wel gebeurt) En dan zal je voet rechter dus in de beugels blijven en schiet je er minder makkelijk uit zoals gier boven al beschreven.

https://youtu.be/G7wrmqs-qsU hier een vrij duidelijk filmpje er van.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:38

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 16-02-22 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 23:57

Dat gaan we morgen maar eens even proberen, kijken of het lukt want ik kan enorm onhandig zijn met dit soort dingen. :')

Avalanche

Berichten: 15977
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 04:03

Je zit ook gewoon breder met een boomloos zadel, ik kan me voorstellen dat dat spanning geeft in je bovenbenen. Meestal is spanning in de bovenbenen de reden dat mensen hun beugels verliezen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:58

Avalanche81 schreef:
Je zit ook gewoon breder met een boomloos zadel, ik kan me voorstellen dat dat spanning geeft in je bovenbenen. Meestal is spanning in de bovenbenen de reden dat mensen hun beugels verliezen.


Je mag nooit met spanning in je bovenbenen zitten en rijden. Aan een goede zit moet je werken. Scheelt jezelf en je paard nog meer.

Als beugels tegen het paard aan hangen, dan krijg je teveel spanning om ze gedraaid te houden. Vandaar dat je fenders altijd moet draaien. Welke methode dan ook.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 15:31

Nou, eerlijk gezegd sinds ik boomloos rij heb ik vreselijk veel moeite met mijn houding. Dat wordt al beter maar dat was echt dramatisch, zo dramatisch dat het maar goed is dat ik een schat van een paard heb. Nu ben ik ook nog eens heel erg hypermobiel dus dat maakt het gewoon allemaal extra lastig.

Toen ik nog dressuur reed met boomzadel was mijn houding al een dingetje door mijn hypermobiliteit maar in een dressuur zadel heb je gewoon meer steun waardoor het allemaal minder op valt. Dus voor mij eigenlijk wel heel goed dat ik nu met de neus op de feiten wordt gedrukt.

Ik heb nu de fenders een kwartslag gedraaid, achter de fenders zit nu een leren riem met een draai er in. Ik hoop dat je daar niks van voelt?

Avalanche

Berichten: 15977
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:38

superpony schreef:
Avalanche81 schreef:
Je zit ook gewoon breder met een boomloos zadel, ik kan me voorstellen dat dat spanning geeft in je bovenbenen. Meestal is spanning in de bovenbenen de reden dat mensen hun beugels verliezen.


Je mag nooit met spanning in je bovenbenen zitten en rijden. Aan een goede zit moet je werken. Scheelt jezelf en je paard nog meer.

Als beugels tegen het paard aan hangen, dan krijg je teveel spanning om ze gedraaid te houden. Vandaar dat je fenders altijd moet draaien. Welke methode dan ook.

Natuurlijk moet je aan je zit werken. Maar daarom zit een smalle twist voor vrouwen wel veel makkelijker, omdat vrouwen gewoon niet heel veel ruimte tussen de bovenbenen hebben. Als je dan heel breed zit, ga je sowieso compenseren, omdat dat anatomisch simpelweg niet mogelijk is. En dat veroorzaakt spanning.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:49

Avalanche81 schreef:
Natuurlijk moet je aan je zit werken. Maar daarom zit een smalle twist voor vrouwen wel veel makkelijker, omdat vrouwen gewoon niet heel veel ruimte tussen de bovenbenen hebben. Als je dan heel breed zit, ga je sowieso compenseren, omdat dat anatomisch simpelweg niet mogelijk is. En dat veroorzaakt spanning.


Dat is echt niet voor iedereen zo hoor. Ik rij al 25 jaar in gewone western zadels en heb ondanks hernia en reuma nooit ergens last van. Mijn ene zadel is echt breed en mn ene quarter is ook behoorlijk breed.

Heb een lady seat gehad en vond het niks. Maar rij alleen in reiner zadels, wil geen trail model bijvoorbeeld. En elk merk is anders, dus het hangt van heel veel af. Ik rij nu in zadel van mn man en de seat is eigenlijk net iets te ruim voor mij en mn eigen zadel vind ik fijner, maar ze komen bij elkaar in de buurt.

Mijn man rijdt dus ook en die heeft veel meer moeite om goed te zitten. Ik heb meer mannen les gegeven en die zitten juist vaak wat vast in hun bekken gebied.


Petrichor schreef:
Nou, eerlijk gezegd sinds ik boomloos rij heb ik vreselijk veel moeite met mijn houding. Dat wordt al beter maar dat was echt dramatisch, zo dramatisch dat het maar goed is dat ik een schat van een paard heb. Nu ben ik ook nog eens heel erg hypermobiel dus dat maakt het gewoon allemaal extra lastig.

Toen ik nog dressuur reed met boomzadel was mijn houding al een dingetje door mijn hypermobiliteit maar in een dressuur zadel heb je gewoon meer steun waardoor het allemaal minder op valt. Dus voor mij eigenlijk wel heel goed dat ik nu met de neus op de feiten wordt gedrukt.

Ik heb nu de fenders een kwartslag gedraaid, achter de fenders zit nu een leren riem met een draai er in. Ik hoop dat je daar niks van voelt?


Als je lijf niet meewerkt, merk je dat ook. Maar daarom is het juist heel belangrijk om goed aan je zit te werken en dat is niet alleen het zitten en tijdens het rijden. Ook je ademhaling is belangrijk en je kan al veel oefenen buiten het rijden om. Ondanks mn beperkingen stap ik vaak beter af dan ik erop ging. Maar andersom met een te lange buitenrit ook wel gebeurt.

In dressuur zadels zit ook enorm veel verschil. De laatste keren dat ik erop heb gezeten, vielen enkele me echt enorm tegen en denk je dat het komt door al 25jr met je kont in een westernzadel te zitten. Maar heb ook weleens op een dressuur zadel gezeten waar ik zo in weg kon rijden.

Als je beugels nu goed hangen, moet het echt al heel veel schelen, omdat je ze niet zelf gedraaid hoeft te houden. Maar het kan ook dat het zadel jou niet goed past en je eens wat andere zadels moet testen.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 12:15

Vandaag voor het eerst met die twist gereden en dat helpt, bedankt voor de tip!

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Re: Voeten elke keer uit de fenders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:12

Fijn dat het geholpen heeft. Veel rijplezier!