Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sashaj45

Berichten: 35
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: WIJCHEN

Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 17:42

Beste Bokkers,

Mijn ruin heeft sinds enkele maanden last van bultjes op zijn rug, precies waar zijn zadel ligt. Hij zijn hele kleine, harde bultjes en sommigen liggen heel dicht bij elkaar. Nou heb ik natuurlijk meteen de zadelmaker gebeld omdat ik bang was dat het zadel niet (meer) goed zou passen. Hieruit kwam dat het zadel juist heel goed lag. De dierenarts zegt dat het waarschijnlijk bindweefselbultjes zijn en raadt aan om met een pad te gaan rijden. Nou vraag ik me af welke pad jullie mij zouden aanraden. Een gelpad of een echte schapenwollen pad? Ik wil natuurlijk niet mijn hele zadel hoeven aan te passen dus ik ben wel op zoek naar een niet al te dikke pad. Zeker omdat als de bultjes weg zijn ik wil proberen om weer zonder te kunnen gaan rijden. Ik vind het erg lastig omdat we geen oorzaak kunnen vinden. Mijn paard heeft er geen last van, maar ikzelf vind het natuurlijk geen fijn idee om met die bultjes te gaan rijden.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:45

Ik zou er enkel een (ev. half)pad van schapenvacht onder leggen, dus tijdelijk het dekje weglaten. Op deze manier verandert je zadelligging eigenlijk niet, maar heb je wel de zachtheid van het schaap.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:48

Blijven de bultjes hetzelfde, of wordt het na een paar dagen een korstje?
Dat laatste heeft onze oude merrie wel eens gehad, we hadden het idee dat dat eiwitbultjes waren.
Ik geloof dat ik zou gaan voor een gelpad, minder dik dan een schapenwollen pad. Volgens mij bestaan ze ook in een wat uitgesneden vorm, beetje onderlegger-idee.

Of wat mizora zegt. Je wilt iig zo min mogelijk lagen toevoegen, daar wordt de ligging niet beter van.

sashaj45

Berichten: 35
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: WIJCHEN

Re: Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 17:54

De bultjes blijven hetzelfde. Soms verdwijnt er ineens eentje en zo komt er ook weleens eentje bij. Wat ik begrepen heb is dat een schapenwollen pad de druk beter verdeeld en een gelpad sneller gaat irriteren. Maar ik heb er geen ervaring mee dus ik weet niet wat waar is. Als ik zou mogen kiezen zou ik ook voor een gelpad gaan omdat die veel minder dik zijn. Maar ik was benieuwd naar jullie mening.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:02

Als het langdurig is zou ik gewoon een shabrakvormig mattes aanschaffen. Dat is eenmalig een flinke uitgave, maar geven ruimte voor de ruggengraat en passen de zadelligging niet aan.

Gelpads raad ik echt af. Een veel lagere drukverdeling en nog belangrijker, geen afvoer van vocht dus meer kans op irritatie inderdaad.

Zoiets:
Afbeelding

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:05

Mijn ruin heeft ze jarenlang gehad, zijn idd bindweefselbultjes. Onschuldig, de paarden hebben er ook geen last van. Komt meestal door het zweten, ze blijven te lang nat en het ventileert te weinig. Vaker zie je het dus ook in de winter omdat er dan dekens op liggen en het dus niet snel genoeg droogt. Goed afsponzen na het rijden en droogstappen, evt gelijk even met een handdoek erover dat het sneller droogt. Ik heb een kingsley pad eronder. Verandert de pasvorm van je zadel niet maar zorgt wel voor meer ventilatie en drukverdeling. Bij mijn ruin zijn ze na 4 jaar trouwens ineens helemaal weggegaan, nooit meer teruggekomen

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:08

Ons paard wordt sinds tijdje gereden met een zadelvormig Merino pad van LeMieux.
Pad en dekje in een zeg maar.
Gedeelte waar het kussen van het zadel zit, is aan de onderzijde van merino wol.
Kussenkanaal houdt de pad ook vrij.

Afbeelding
Dure aanschaf, maar super blij mee.
Voor mezelf wil ik ook niks anders meer dan merino sokken en hemden, daarom aanschaf durven wagen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:20

Oh kijk, dat verandert de zaak. Dan zou ik ook voor een echt wollen schaap gaan, zulke als hierboven getoond worden :j
Lekker luchtig houden dan, zo'n gelpad wordt idd snel zweterig.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:27

Ik heb er een Sedelogic one layer onder liggen bij mij en dat leek wel te helpen :)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:34

Welke zadelmaker heb je? Mijn paard had dit ook, aan beide kanten, volgens de zadelmaker lag mijn zadel perfect, toch een second opiun gedaan en bleek mijn zadel toch niet goed te liggen ( de eerste zadelmaker stond wel goed bekend maar dat zeg dus niks). Nu een ander zadel en de bultjes zijn helemaal weggetrokken ( dat was nog maar de vraag want ze heeft er paar maanden mee gelopen). ninon Schutte kan ik je aanbevelen.

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:35

Als je zadel goed ligt zou ik juist niet een pad eronder leggen , hierdoor wordt je zadel alleen maar krapper waardoor er meer drukpunten zijn.

Ik zou een andere VA vragen en eventueel een punctie nemen. En zeker even niet rijden totdat je echt weet wat het is en weet wat de oorzaak en oplossing is.

martinevJarig

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:41

Mijn paard had ook buitjes op haar rug, al een hele tijd, meerdere keren zadelmaker er bij gehad maar zadel lag perfect. Toen ik haar om een andere reden Phytonics Detox Comp heb gegeven voor een aantal dagen verdwenen ze als sneeuw voor de zon! Echt na een paar dagen waren ze verdwenen en ze zijn ook niet meer teruggekomen! Waarom het werkte geen idee, maar we zijn er wel vanaf!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:12

Ik zou of een wollen onderlegger gebruiken, deze verdeelt druk het beste. (maar ook alleen als je hem goed onderhoudt door de wol goed luchtig te houden) Uit eigen ervaring ben ik ook erg tevreden over het materiaal van de QHP memoryfoam pad. Deze pad vormt heel mooi, is niet te dik maar vormt mooi om de rug en zadel voor demping.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:31

Ik zou een Sedelogic of Kingsley pad overwegen. Ik heb zelf een periode de Kingsley one layer gebruikt, deze is heel dun maar beschermd de rug perfect.

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Re: Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:52

Zeker dat het geen bultjes zijn door vliegen? Met de warmte de afgelopen tijd stikte het van die beesten. Mijn verzorgpaard zit helemaal onder de bultjes

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:01

Hier ook al 2 jaar lang bultjes ohz.. Robin_Rikkie @ [MD] Nodulaire Necriobiose, ervaringen? , hier wel bekend wat het is maar gedacht dat het kwam door een slecht passend zadel maar inmiddels een goed passend zadel en nog steeds last.. Binnenkort weer overleg met de dierenarts over de volgende stappen -O- Ook wil ik met de zadelmaker overleggen om er eventueel een pad onder te leggen inderdaad

sashaj45

Berichten: 35
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: WIJCHEN

Re: Bultjes op rug, wel of niet een zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 11:22

Bedankt allemaal voor jullie antwoord. Ik heb inderdaad ook goede verhalen gehoord over phytonics detox comp. Ik heb de kuur gisteren gestart en ben benieuwd of het een positieve werking heeft. Over 2 weken komt de dierenarts langs voor een enting, dan laat ik ze meteen weer naar die bultjes kijken. Als daar niks uitkomt zal ik een andere zadelmaker langs laten komen.

sashaj45

Berichten: 35
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: WIJCHEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 10:16

Ik weet dat dit een oud topic is, toch wil ik graag even mijn ervaring delen om zo weer anderen te helpen met hetzelfde probleem.

Ik heb mijn paard een kuur phytonics detox comp gegeven. Jammer genoeg heeft dit niks gedaan voor de bultjes. Ik heb toen een andere zadelmaker naar mijn zadel laten kijken omdat ik toch bang was voor drukplekken. Hij vertelde mij dat het zadel juist heel erg goed op de rug lag. Hij had de bultjes vaker gezien en wist mij te vertellen dat het verstopte talgklieren waren. Dit kan gebeuren omdat tijdens de beweging het dekje en het zadel ook mee bewegen en er wrijving kan ontstaan. Sommige paarden kunnen hierdoor dus verstopte talgklieren krijgen. Hij raadde mij aan om een echte lamswollen pad onder mijn zadel te leggen om zo de druk beter te verdelen en dus ook de wrijving te verminderen. De bultjes zijn hierdoor een heel stuk minder groot geworden, maar niet weggegaan. Op advies van iemand ben ik toen teershampoo gaan gebruiken. En met 2x wassen zijn de bultjes al bijna helemaal verdwenen! Hier ben ik natuurlijk heel blij mee, zeker omdat het niks ernstigs is.