Hoe zeem om bit wikkelen (foto gevraagd)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Hoe zeem om bit wikkelen (foto gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 08:51

Omdat ik alleen maar oude topics kan vinden en de bijbehorende foto's niet meer kan zien, hoop ik dat iemand mij kan helpen. Want hoe wikkel ik nu een natuurzemen lap om een trens heen? Doen jullie dit in de breedte met een stuk lap, of maken jullie een strook en wikkel je die er omheen? En hoe zorg je ervoor dat de zeem niet gaat schuiven? En wikkel je ook het tussenstukje mee, of laat je die vrij? Wie o wie heeft een duidelijke uitleg, dan wel beeldmateriaal waar ik mee uit de voeten kan :j

Voor de mensen die willen weten waarom ik dit wil proberen op ons paard:
Een aantal weken geleden heeft hij de binnenzijde van zijn mondhoek/wang beschadigd. Waarschijnlijk liezen staan eten in de slootkant of iets anders scherps. Jammer genoeg ligt het bit precies op deze plek en hebben we hem een aantal weken bitloos gereden en 2x laten laseren zodat het wondje sneller zou genezen. Er zit gelukkig al wel een wat stuggere laag overheen, maar met de extreme droogte en gebrek aan vers gras merk ik dat ik het goed in de gaten moet blijven houden.
Bitfitter heeft al meegekeken en ik heb nu een paar keer met een rubberen trust bitje gereden en daar blijft het plekje ook dicht mee. Helaas mag je hier dus niet mee starten en uiteraard loopt het paard ook veel fijner op zijn eigen trens die ooit door de bitfitter is aangemeten. Deze wil ik dus af en toe toch gebruiken in de training, maar natuurlijk niet als daarmee het plekje weer open gaat. Met het gebruik van een zeem kan ik het dus waarschijnlijk een stuk comfortabeler maken.

Voor de mensen die bitloos willen promoten, graag niet hier. Ik heb een bitloos hoofdstel, maar met een paard wat in een talentenselectie loopt, heeft dit niet bepaald mijn voorkeur. Trustbitje is een leuke oplossing, maar de o zo fijne aanleuning die hij heeft, wordt hier niet echt beter op. Alles gaat al i.o. met de fysio (die ook lasert) en de bitfitter, dus dit is niet zomaar iets wat we gaan proberen. Graag dus alleen reageren als je iets van toegevoegde waarde kunt achterlaten op mijn hulpvraag. Bedankt ;)

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.


Schuur_

Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe zeem om bit wikkelen (foto gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:55

Persoonlijk zou ik niet rijden met dit bit tot het wondje echt goed is genezen. Zo blijf je aan de gang.

Waarom vraag je de bitfitter niet voor advies over hoe je het moet bevestigen? Deze is op de hoogte van de situatie en de mond van je paard.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:58

Ik deed vroeger altijd zeem om het bit naaien. Sinds een tijd gebruik ik bitbandage en hier doet mijn pony het ook fijn mee en is een stuk eenvoudiger aan te brengen dan zeem.

Sealtex heet het. Dat 'plak' je als het ware om het bit.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:00

Maar rubber is juist stroef, en ik kan me ook niet voorstellen dat zeem gladder is dan gewoon metaal.
Als het goed gaat met rubber, dan gaat het ook goed met rvs lijkt me.

Dat het paard niet lekker loopt op het rubber bit vind ik niet vreemd..als zo'n stroef bit over een wondje schuurt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-08-18 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 09:02

Schuur_ schreef:
Persoonlijk zou ik niet rijden met dit bit tot het wondje echt goed is genezen. Zo blijf je aan de gang.

Waarom vraag je de bitfitter niet voor advies over hoe je het moet bevestigen? Deze is op de hoogte van de situatie en de mond van je paard.


Het plekje blijft gesloten na het rijden of longeren met het rubberen bitje. Ook als ik mijn NS trens gebruik, maar ik wil het gewoon prettiger maken voor hem. Er zit een soort eeltlaag op nu en die wil ik natuurlijk niet dunner maken.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe zeem om bit wikkelen (foto gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:04

Makkelijk te testen trouwens, als je zelf ergens een wondje of korstje hebt; wrijf er met alledrie de materialen overheen met lichte druk, en je zal merken dat gewoon glad metaal véél prettiger voelt.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:05

Sealtex inderdaad :j
Is veel makkelijker aan te brengen dan zeemleer en als het niet meer nodig is knip je het er zo af

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 09:06

8nnemiek schreef:
Maar rubber is juist stroef, en ik kan me ook niet voorstellen dat zeem gladder is dan gewoon metaal.
Als het goed gaat met rubber, dan gaat het ook goed met rvs lijkt me.


Nee, de Inno Sense bitjes van Trust zijn erg flexibel en als ze vochtig zijn (gebruik ook mondboter), dan glijden ze heel mooi. Totaal niet stug, alleen is het een rubberen stangetje en daar loopt hij gewoon niet fijn op. Mijn NS trens is op hem aangemeten, maar is vrij smal. Risico dus dat dit precies in het plekje drukt. Met een zeem erom is het net iets breder en pakt hij misschien iets meer tongdruk en minder op de wangen.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 09:08

Nibbit schreef:
Sealtex inderdaad :j
Is veel makkelijker aan te brengen dan zeemleer en als het niet meer nodig is knip je het er zo af


Dat zijn die bitbandages toch? Mij is verteld door de fitter dat deze juist veel meer wrijving geven, omdat het latex materiaal is en een zeem zachter is.

Op de vraag of de fitter het niet wist. Nee helaas, die heeft niet eerder met een zeem gewerkt.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:10

Maar hoezo mag je niet starten met een Trust Flexisoft?

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 09:24

Rena100 schreef:
Maar hoezo mag je niet starten met een Trust Flexisoft?


Staat in het KNHS wedstrijdreglement / onderdeel bitten en ik heb Ermelo een mail gestuurd. Tegenwoordig mag je van alles erin hangen, maar een onwijs vriendelijk bitje dus niet :(

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:30

Padoertje schreef:
Rena100 schreef:
Maar hoezo mag je niet starten met een Trust Flexisoft?


Staat in het KNHS wedstrijdreglement / onderdeel bitten en ik heb Ermelo een mail gestuurd. Tegenwoordig mag je van alles erin hangen, maar een onwijs vriendelijk bitje dus niet :(


Dan kan jij niet lezen en de KNHS ook niet. Letterlijk de tweede alinea in het document met toegestane bitten:

'Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook gebruikt worden indien ze
uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed. De afgebeelde trenzen zijn toegestaan in zowel bus- als watertrens uitvoering, enkel of dubbelgebroken tenzij anders vermeld. De trenzen mogen bestaan uit verschillende soorten metaal.'

En dan punt 11:

'Ongebroken trens, toegestaan in zowel bus- als watertrens uitvoering. Ook toegestaan met een verhoogd of gebogen tonggedeelte of anatomisch gevormd. Met recht mondstuk ook toegestaan met flexibel mondstuk'

:Y)

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:32

Ik heb zo het vermoeden dat je, net als de Sealtex, repen van de zeem moet knippen en die om het bit wikkelen en dan bijv. aan het begin en einde met een steekje vast zetten; wel een kwestie van goed strak aantrekken want als het zacht wordt wordt het wijder en je wil ook niet dat je paard met een mond vol zeemleren lappen loopt :o ;) . Overigens heb ik de Sealtex vaak gebruikt en nog nooit iets gemerkt dat het stroef of hard werd. Latex wordt, als het nat is en dat wordt het vanzelf in de paardenmond, heel zacht en glibberig dus werkt prima om een bit te `verzachten`.
Een plaatje van hoe het met de Sealtex gedaan wordt, dan zie je meteen het soort stroken.
https://goo.gl/images/rJjbfj en ik vond dit topic hier op Bokt met een foto van een bit met zeemleer maar kan niet zien hoe ze het er omheen hebben gewikkeld. [AR-ITP] Recreatiewagen opknappen, van begin tot eind!

Op dit plaatje een bit met leer erom heen gestikt, wel zorgen dat de stiknaad naar voren wijst :j https://goo.gl/images/y2h3Xa

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe zeem om bit wikkelen (foto gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:38

Toevallig op de site van Divoza bij dit bit:

De Trust Flexi soft watertrens heeft een flexibel mondstuk en is standaard voorzien van bitringen.

Watertrens
Flexibel mondstuk
Standaard met bitringen
Toegestane bitten dressuur, springen en eventing per 1 augustus 2017 KNHS

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 09:47

Rena100 schreef:
Toevallig op de site van Divoza bij dit bit:

De Trust Flexi soft watertrens heeft een flexibel mondstuk en is standaard voorzien van bitringen.

Watertrens
Flexibel mondstuk
Standaard met bitringen
Toegestane bitten dressuur, springen en eventing per 1 augustus 2017 KNHS


Dus toch. Ik had punt 11 al gezien, maar de dame in Ermelo gaf duidelijk aan dat dit niet mocht. Was dus eigenlijk blind gevaren op haar standpunt.
Neemt alleen niet weg dat hij als een krant loopt op die flexi soft dus starten doe ik er niet mee.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:47

Trust mag je gewoon mee starten hoor met die rubberen.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hoe zeem om bit wikkelen (foto gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:03

Ze zijn sinds kort toegestaan door de FEI, zo melden zij op hun FB pagina:
GOOD NEWS!

We are happy to announce that some new TRUST bits are added to the FEI Dressage Equipment rules:

• Trust Sweet Iron Brass Rings
• Trust Inno Sense Flex
• Inno Sense Hanging Cheek
• Trust Sweet Iron locked Rings
• Trust Inno Sense flexi Weymouth / Also in combination with a Sweet Iron bradoon bit

Ik zou dat nogmaals bespreken met de KNHS.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:10

Les 1: vraag de KNHS nooit naar de inhoud van haar eigen reglement. :P :')

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Hoe zeem om bit wikkelen (foto gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:20

Ik heb aan een gareelmaker gevraagd om het om het bit vast te naaien. (=tante)
Sealtex gebruikte ik vroeger, maar om de ene of andere reden ben ik, noch mijn paard er "liefhebber" van...

Pluk de dag!

karelien

Berichten: 488
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Hoe zeem om bit wikkelen (foto gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:49

Je moet wel echte natuurzeem gebruiken en die nat erom heen doen, als de zeem nat is, is hij heel glad, anders gaat t alsnog schuren.. Ik doe hem er nat omheen en wikkel er dan flosdraad omheen. Begin in t midden en dan naar links, dan naar rechts en eindig weer in het midden en daar zet ik de draad vast met een klein knoopje. Blijft prima zitten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, fransje23, Hartje, IASCrawler, naomie83, soeboenoe en 14 bezoekers