[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:51

Nee die heb ik op het oog, en ik wilde even duidelijk hebben of ik geen geld weg ga smijten door 'm te kopen. Maar ik denk van niet dus.

Artimes

Berichten: 492
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:37

MrsMidnight schreef:
Nee die heb ik op het oog, en ik wilde even duidelijk hebben of ik geen geld weg ga smijten door 'm te kopen. Maar ik denk van niet dus.


Ik zou dan eerst voor een test zadel gaan, Cherokee zit heel anders al dan de Cheyenne en al helemaal als je het oude model gewend bent :-)

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:48

Ik ben samen met mijn bijrijdertje naar Horse Top Shop geweest. Ik wilde ook graag een Cherokee. We hebben er beide even opgezeten maar vonden het niks. De kniewrongen waren keihard, dus die viel al af. Nog een dressuurzadel geprobeerd, maar die vonden we ook beide niet fijn zitten.
Nu voor gekozen dat er een dressuur boomzadel komt voor gewoon rijden en de Cheyenne blijft voor de buitenritten en als we een sprongetje willen maken in de bak.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:02

Er is nog veel meer boomloos in de wereld als enkel Barefoot
Heather moffet flexxee , edix , startrek, ghost en zo verder

MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:39

Ik heb inmiddels de Cherokee en vind hem heeeeerlijk zitten. Paard loopt er ook merkbaar relaxter onder (en geen singelnijd meer!). Zadel zelf schuift ook niet, tenminste volgens mij niet. Alleen komt het aan de achterkant enorm omhoog. Ik kan zo m'n arm tussen de pad en het zadel steken! Tijdens het rijden zakt dit wel iets, maar toch niet genoeg om de pad op z'n plaats te houden. Vanmorgen na een warme rit zag ik de zweetplekken van de pad en ik schrok me een hoedje. De pad was naar links geschoven, en dus ook zweet aan de achterkant op z'n ruggengraat! Niet best, want dat betekent dat de ruggengraat dus niet vrij is....? Iemand een idee hoe het kan dat het zadel zo omhoog wipt en wat zou ik eraan kunnen doen?

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:45

Dat klinkt toch als echt een zadelpasser probleem..

Wat betreft het zweet, als ze op een gegeven moment genoeg zweten wordt gewoon alles nat inclusief ruggengraat.
Bij mijn paard zie ik als allereerste zweet in de vorm van de inlages met het meest bij de schouders. Daarna de hele pad. En daarna zweet ze ook op lichaamsdelen zonder tuig en is ook de ruggengraat nat.

Het is nueenmaal aardig warm. Als dat het is, is het niet erg:)

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:20

Mrs. Midnight, ik zou ook een passer laten komen. Je weet dat het niet goed ligt als het achteraan zo ver omhoog komt. Zadelpasser kan dat misschien heel snel fixen.

Heb een tweedehands Trekker Pro Arte kunnen kopen voor de helft van de prijs. In perfecte staat, zat alleen een nauwelijks zichtbaar krasje op de bovenkant. Met korte kussens, als deze niet op mijn mini-Arabier past, dan geen enkel zadel, denk ik.

Ik wilde eigenlijk geen Trekker omdat ik die voorboog lelijk vond, maar hoe meer ik ze zag en erover las, hoe meer ik ze ging appreciëren. Als ik straks ga inrijden, komt er wel eerst een zadelpasser bij. Maar kon deze niet laten liggen. Blij ei hier.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:34

Leuk! Ik ben nog steeds super blij met mijn trekker zadel. Zit heerlijk en zelfs dat gevoelige ding van mij heeft nooit ook maar een afgebroken haartje ervan gekregen

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:50

@Miereneter: mocht de trekker toch niet mooi liggen, startrekk espaniola s1 kan ook met 42cm kussens

MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:22

oeehhh die Trekker lijkt me ook wel heel erg fijn... <3

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:53

Hij is ook echt wel mooie kwaliteit. En lekker zacht (ik heb hem getest op de leuning van de bank :D }.
En bij een jong paard kan die voorboog nog wel eens van pas komen. Laatst sprong hij twee meter in de lucht van een kluit fluitekruid op het wandelpad (noot: er bloeien zo'n 10.000 fluitenkruiden in de berm, maar deze was speciaal bedreigend).

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:14

Fluitekruid moet je ook opeten als paard zijnde, daar moet je niet overheen :+
Dit is de zweetafdruk van mel na een stevige buitenrit vandaag:
Afbeelding
Natuurlijk kon ze niet ff recht blijven staan :') en ik heb geen idee wat ze met haar staart aan het doen was.
Maar je ziet heel duidelijk dat waar de inlages zitten het meeste zweet zit

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:36

ik was eigenlijk op zoek naar gebruikers van de ghost zadels die mij een foto willen laten zien van de pad die zij er onder gebruiken?
ik heb nog een oude ghost,maar ben een beetje klaar met de pad die er onder zit en wil een nieuwe .

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:40

ellepel schreef:
ik was eigenlijk op zoek naar gebruikers van de ghost zadels die mij een foto willen laten zien van de pad die zij er onder gebruiken?
ik heb nog een oude ghost,maar ben een beetje klaar met de pad die er onder zit en wil een nieuwe .


Ik heb een van JV dekjes, zij maakt ze op maat met leuke stofjes, en helemaal niet zo duur :j

Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:44

Ik heb bij Suzanne een Grandeur pad op maat besteld. Super tevreden mee!

Afbeelding

Onder die van mijn man ligt ook een Grandeur, voor de London maat 1

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:22

dat jv dekje vind ik wel interessant!
die andere dekjes zijn denk ik te groot?
ik heb vroeger eens zo’n dekje gehad en dan zit ik steeds met mijn benen aan de onderkant van het dekje.
alhoewel die op maat gemaakte pad zou nog wel kunnen, die komt niet onder het zadel uit.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:38

Je kunt bij jv zelf aangeven hoe groot je hem wilt.
Ik heb juist een langere pad laten maken om wat meer tussen de singel stoten en de huid van mijn paard te hebben (mijn zadel heeft geen zweetbladen).
Maar het is maar net wat je wilt

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:51

En JV maakt ook 'aparte' pads zoals een Skito look-a-like, nagemaakt (en aangepast naar wens) van een bestaande Skito.

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:57

ik heb al even gekeken.dank je wel!

MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:06

Gister heb ik even wat foto's gemaakt van het 'opstaande' zadel. Op Foto 1 zie je wat er gebeurt als ie zn rug draait (dan komt t zadel extra omhoog), op foto 2 zij-aanzicht, foto 3: ik kan zonder moeite mn arm eronder schuiven. Foto 4: na het rijden, dan is ie wel iets ingezakt.
Ook tijdens het rijden heb ik het idee dat het door mijn gewicht wel zakt. Maar of dat betekent dat het goed is?
Op de site van Equixantos las ik dat het bij nieuwe Barefoots heel normaal is dat ze in het begin omhoog staan. Maar deze is 5 jaar oud tweedehands. Kan het zijn dat hij naar een andere rug is gevormd en nu weer opnieuw moet 'vormen' naar een (hele korte, ronde, met verzonken ruggengraat ...) rug?
Ik heb inmiddels ook al 2 pommels geprobeerd (M en L), en dat maakt geen enkel verschil.
Iemand hier ideeën over/ervaring mee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:13

hi! ik wil me hier graag melden :) Nadat het duidelijk werd dat onze Wintec lite zadel toch niet helemaal lekker paste, de keus gemaakt voor een boomloos zadel. De barefoot London is het geworden. Omdat er hier geen zadelfitters zijn in de buurt (woon in een klein dorpje in Zuid Afrika), de gok genomen en van te voren geen testrit kunnen maken. Gister heb ik er voor het eerst op gereden en volgens mij vonden we het alle twee wel fijn! Had geen moeite om m'n balans te vinden, tot ik ging galopperen. Had het gevoel dat m'n benen naar achter werden getrokken en ik naar voren kukelde. De dealer en barefoot zadelfitter (woont helaaas op 2,5u vliegen afstand :+ ) zei dat ik m'n beugels wat verder naar voren kan hangen, dus dat gaan we de volgende keer maar doen.

Verder was ik erg bang dat het nogal lomp zou staan op m'n pony maar dat viel me reuze mee! :D Ook lag het super stevig, schoof totaal niet en dat was ons probleem met het vorige zadel, dus dat was fijn!

We gaan de komende tijd maar verder wennen :j

Afbeelding
Afbeelding

Vond alleen die rand net voor de pommel (de rand van de 'flap' wat vast zit met klittenband) erg pijn doen tegen mijn binnenbeen, tijdens het draven :oo maar hopelijk is dat minder als ik de beugelophanging verander.
Afbeelding

MrsMidnight
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-12-05

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:21

Heb je maat 1 of 2? Ik heb ook korte tijd op een London maat 1 gereden en had hetzelfde probleem met de pommel (met broekmaat 38 /40) was de zitting gewoon te krap...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:23

@MrsMidnight: zit er niet een te brede pommel in zodat ie te ver over de schouders zakt en achter omhoog komt ?

@laughterline: wat een verschil met de ligging van het zadel hier boven. Dit ziet er een stuk beter uit. Al vind ik persoonlijk dat ie wat aan de kleine kant is, misschien dat daar ook het probleem van die voorste rand vandaan komt.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:27

Ik heb maat 1, broekmaat 38. Heb nog steeds 4/5 vingers ruimte achter me. Ze is best wel kort en ben bang dat maat 2 een beetje groot wordt, maar maat 1 was ook geadviseerd. Had er alleen last van aan de rechter kant maar zag ook dat de 'flap' er een beetje scheef op geplakt was. Morgen even de beugels veranderen en het mooi terugplakken, hopelijk helpt het.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:32

Bij mrs midnight ben ik benieuwd naar foto's van de rug van het paard en met de kale pommel erop, ik denk dat, dat een beetje de ontbrekende informatie is.