[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:49

Volgens mij combineren sommige mensen ze ook met een vaste dunne andere inlage.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:26

Even spammen :P De Freemax cow choco met Kifra-pad in turquoise (8 pocket)Afbeelding

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:17

Nice!! <3

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:12

Oke.. ik heb een probleem en hoop dat jullie mij inzichten kunnen geven.

Ik rijd mijn brede fjord momenteel met een (boom) dressuurzadel zonder teveel poespas als mega wrongen ed op buitenrit.
Omdat ik nogal scheef in elkaar zit krijg ik na 1 uur ongeveer zo’n last van mijn liezen/heupen dat ik niet meer kan bewegen. Alsof het vastgeroest zit. Dit is zo intens pijnlijk dat ik meestal een aantal minuten in een soort stoelzit ga zitten met mijn benen over de kniewrongen heen en dan gaat het weer even. De pijn vloeit bijna meteen weg als ik afgestapt ben.
Nu kreeg ik van iemand te horen probeer een Ghost Firenze omdat deze geen kniewrong maar dijwrong heeft. Dit heeft haar heel erg geholpen (vergelijkbaar probleem net als mij).
Maar aangezien het nogal een investering is en ik niet zeker weet of het echt iets voor mij is vind ik het lastig.
Hebben jullie ideeen?
Laatst bijgewerkt door sanso op 22-08-18 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:14

sanso schreef:
Oke.. ik heb een probleem en hoop dat jullie mij inzichten kunnen geven.

Ik rijd mijn brede fjord momenteel met een (boom) dressuurzadel zonder teveel poespas als mega wrongen ed op buitenrit.
Omdat ik nogal scheef in elkaar zit krijg ik na 1 uur ongeveer zo’n last van mijn liezen/heupen dat ik niet meer kan bewegen. Alsof het vastgeroest zit.
Nu kreeg ik van iemand te horen probeer een Ghost Firenze omdat deze geen kniewrong maar dijwrong heeft. Dit heeft haar heel erg geholpen (vergelijkbaar probleem net als mij).
Maar aangezien het nogal een investering is en ik niet zeker weet of het echt iets voor mij is vind ik het lastig.
Hebben jullie ideeen?


Je kunt ze als testzadel aanvragen voor een week - dan weet je het :) Kun je er gewoon flinke ritten mee maken. Ghost zit sowieso (vind ik) smal, waardoor je minder snel last van je heup zult krijgen dan bij sommige andere zadels. Ik kan met een kniewrong helemaal niets (artritis in knieen), maar dijwrongen vind ik super! (Ghost barocco hier, met de roma dijwrongen)

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:16

Waar kun je een testzadel aanvragen? En zit er ook een consult bij om meerdere zadels te testen? Ik heb even op de site gespiekt maar zie veel verschillende, soortgelijke, modellen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:31

sanso schreef:
Waar kun je een testzadel aanvragen? En zit er ook een consult bij om meerdere zadels te testen? Ik heb even op de site gespiekt maar zie veel verschillende, soortgelijke, modellen.


In Nederland bij Buitenzinnig, in Belgie bij BeterBoomloos. Zitten beiden hier ook op Bokt en in dit topic.

Je kunt er inderdaad ook pasconsulten doen.

Simpel gezegd is de basis hetzelfde , maar heb je mét zweetblad en 'zonder' (kort zweetblad), mét dijwrongen en zonder, en die dijwrongen in 2 posities. En de zadels komen standaard in drie maten: bambino, piccolo en standaard.

Op verzoek kunnen er dingen worden aangepast - langer zweetblad, korter zweetblad, verhoogde cantle, etc.

Je hebt van de nieuwe kussens 2 soorten die in principe 'gelijk' zijn, maar voor sommige paarden toch verschil maken.

En dan heb je nog de 'zien eruit als boomzadels' zadels, zoals de lipica. Die volgens mij ook dezelfde basis heeft, maar een dubbel zweetblad en een verplaatsbare kniewrong (die je er uiteraard ook af kunt halen en waar je keuze hebt uit verschillende wrongen).

Meer informatie kunnen de beide dealers je geven :)

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:32

Sanso: dat is precies wat ik ook heb! Een zadel met wrongen is inderdaad funest omdat die je been zeg maar naar buiten draaien. Ik had met gewone wrongzadels altijd dat het best een uurtje ging, maar dan sloeg het op slot / in de kramp..ènorm ongemakkelijk als je dan zo hulpeloos te paard zit te wachten tot er weer leven in komt!

Bij een oud model had ik het ook omdat die dijwrongetjes ook als een wigje net een beetje onder je been lagen en daardoor ook been wat naar buiten draaiden. Soms zie ik dat effect hier in het topic met nieuwe modellen ook wel langskomen :o

Ik zou het dus zeker eerst even proberen als ik jou was :j

Voor mij werkt een zadel met korte zijkanten en dijwrongen die echt alleen maar tegen de bovenkant / voorkant van je been aan liggen, wel prima.

Met de Cheyenne en dergelijke Barefoot-modellen helemaal zonder wrong had ik er ook totaal geen last van en zonder zadel ook niet. Maarja met zo'n stuiterbal als Reentje vroeger was dan wil je toch liever wat steun van dijwrongen, ik wilde dat de JustAdjust en Lazy Mountain en Soft Walk toen al bestaan hadden :j

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:39

Ja precies dat, ik ben altijd zo bang dat hij dan zou schrikken oid want dan kan ik niet bewegen, heel naar gevoel.
Ik ga zeker contact opnemen met buitenzinnig, want buitenrijden of rijden algemeen word er niet leuker op op deze manier.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:11

@sanso: ben je al eens naar een chiropractor oid geweest om te kijken of die iets aan het probleem kan doen, want je omschrijft iets wat ook lichamelijk opgelost zou kunnen worden.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:19

Ik zie dat Skippy het al heel goed heeft uitgelegd, dank!
Het klopt, de lipica heeft dezelfde basis, alleen heeft hij een dubbel zweetblad waardoor er wrongen onder het bovenste zweetblad geplaatst kunnen worden.

De Firenze is nu de Veneto geworden. De Firenze had een beetje ver naar voren stekende zweetbladen wat veel mensen minder mooi vonden. Het is veranderd naar een Roma zweetblad, met firenze wrongen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:58

DubbelDun schreef:
@sanso: ben je al eens naar een chiropractor oid geweest om te kijken of die iets aan het probleem kan doen, want je omschrijft iets wat ook lichamelijk opgelost zou kunnen worden.


Eigenlijk nog niet nee :x
En nu dat gezegt is begin ik na te denken.. ik heb dit pas sinds mijn val van hem. Op mijn rug, ben een stukje film kwijt ervan.
Huisarts wou toen niet meewerken dus maar gelaten, had er heel veel last van. Nu bedenk ik pas dat ik ervoor altijd pijnvrij reed. Bedankt voor de tip ik ga meteen contact opnemen! Hier had ik nog niet over nagedacht

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:11

De Ghost is ideaal als je last van je heupen krijgt op gewone zadels. Door de dijwrongen heeft je been meer vrijheid. (dan heb ik het over de Veneto). Zelf merk ik het verschil, als ik op een boomzadel heb gereden krijg ik last van heup en knie, op de Ghost niet. Ik vind het wel wat minder stabiel dan een boomzadel, maar daar was ik vrij snel aan gewend.
Je kan inderdaad een week een zadel testen bij bv Buitenzinnig (goede ervaringen mee!).

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:19

Ah, als je er nog niks mee hebt gedaan dan staat je bekken misschien wel scheef ofzo...? :)

anita121963

Berichten: 3
Geregistreerd: 31-08-17
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:17

Ik kan je Suzanne van Buitenzinnig ook van harte aanbevelen, ze heeft verschillende merken o.a. Ghost. Ik vond een Barefoot te breed zitten, kreeg gelijk last van mijn heup, en heb een Ghost Veneto op proef gehad en later aangeschaft. Heel blij mee!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:28

Heb al contact inderdaad! Ik ben wel heel enthousiast over de ghost zadels. Al vind ik ze persoonlijk wel een prijskaartje hebben.
Maar als ik dan pijnvrij kan rijden zijn ze het zeker waard.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:38

sanso schreef:
Heb al contact inderdaad! Ik ben wel heel enthousiast over de ghost zadels. Al vind ik ze persoonlijk wel een prijskaartje hebben.
Maar als ik dan pijnvrij kan rijden zijn ze het zeker waard.


Tweedehands valt t mee vind ik. Ik heb een ghost roma picollo met vetleer voor 350 tweedehands gekocht.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:49

Als ik het doe wil ik het wel goed doen en in principe een nieuwe kopen naar wens. Dan maar wat langer sparen O:)

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:39

Ik hoop dat de chiro bij je kan helpen sanso! Ik rij pijnvrij met de Cheyenne nu, vind hem niet breed zitten maar heb sowieso al een voorkeur voor bredere zit.

Wij zijn blij met onze nieuwe aanwinsten :D
Uiteindelijk gekozen voor de Kifra 8 pockets in royal blue, daarbij de voorkant geshimt en zowaar, haar schoft ligt vrij nu. Hier onder de Cheyenne maat 2.
Afbeelding

Mijn vriend heeft voor zijn paard Aike de HD inlages ontvangen vandaag (wordt gebruikt in combi met de BF pad), meteen getest en die bevallen hem ook goed.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 06:31

Mooi ook xLes die blauwe pad +:)+


anita121963 schreef:
Ik kan je Suzanne van Buitenzinnig ook van harte aanbevelen, ze heeft verschillende merken o.a. Ghost. Ik vond een Barefoot te breed zitten, kreeg gelijk last van mijn heup, en heb een Ghost Veneto op proef gehad en later aangeschaft. Heel blij mee!


Wat voor model Barefoot had je geprobeerd? :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:09

@sanso: ik ken dat, ik kon ook een tweedehands barocco overnemen, maar ben voor nieuw gegaan. als ik dan tóch geld ga uitgeven, dan ook naar mijn smaak :D Nu rijden we dus helemaal happy rond met onze bruine set :j

@xLes: zal misschien ook aan je paard en je eigen lichaam liggen. Ik vond barefoot súper op de paint merrie die ik 4,5 jaar gereden heb. Maar dat was een vrij smalle paint. Op mijn paint ruin bleef barefoot met geen mogelijkheid stabiel liggen. Op mijn haflingermerrie zat ik er te breed op en kreeg ik bewegingsbeperking en daar wordt de rijkunst niet beter van. Op de paint merrie had ik waarschijnlijk geen ghost willen hebben, omdat ik dan 'geen paard meer onder mn kont gehad had' voor mijn gevoel: dan zou het vermoedelijk té smal geweest zijn. Maar mijn (vorige) paint ruin en mijn hafmerrie vind ik Ghost ideaal voor. Jullie set ziet er inderdaad uit alsof hij jullie goed past :)

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:11

zijn er al mensen met ervaring met de barefoot merlyn? <3

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:55

rollyjogered schreef:
zijn er al mensen met ervaring met de barefoot merlyn? <3


Ik dénk dat nog weinig mensen er ervaringen hebben, het is nog maar nét uit.
Vind het wel een net zadel! Ben benieuwd hoe hij écht op propjes staat, en hoe lange ruiters er in passen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:27

Ik kom weer even binnenvallen met een vraagje. Ik merk dat ik zelf de lexington ook een erg mooi zadel vind, maar zou je daarmee ook 1x in de week mee springen max 80 cm! Omdat het met een boomdressuurzadel niet echt word aangeraden. Maar dit vroeg ik mij al een tijdje af.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:26

JoycexEnya schreef:
Ik kom weer even binnenvallen met een vraagje. Ik merk dat ik zelf de lexington ook een erg mooi zadel vind, maar zou je daarmee ook 1x in de week mee springen max 80 cm! Omdat het met een boomdressuurzadel niet echt word aangeraden. Maar dit vroeg ik mij al een tijdje af.


Ik zou springen met een boomloos zadel niet aanraden.
Met de Nothingham zou springen evt wel kunnen :)