[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 08:22

pmarena schreef:
Christ gebruikt toch juist schapenvel, in plaats van losse wol :)


Ja, de rotondo van bovenstaande foto is ook van schapenvel/medicinale schapenvacht/medicinale wol, net hoe je het wilt noemen.
Er zit nog een vel aan.
Alleen bij scheerwol bij Ghost niet.

Bij Ghost kun je naast de zwarte of witte medicinale variant ook kiezen voor een exclusief vel, ook daar zit de huid nog aan.

EDIT: Bovenstaande zwarte is geschoren, er is alleen wit medicinaal beschikbaar bij Ghost.
Zelfs voor ons is het soms verwarrend, haha

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:44

Vraagje. Is het mogelijk een barefoot Cheyenne zo om te bouwen (knop, fenders) dat hij toegestaan is bij western? #askingforafriend

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 08:45

Buiten de knop en de fenders staat in de omschrijving ook 'enige skirt van betekenis', maar als er beginners gestart wordt geloof ik niet dat ze daar heel streng naar kijken (wel de knop en de fenders).

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:21

Oh jammer! Ik dacht misschien is het makkelijk om te bouwen, maar je mist idd enige skirt. Bedankt voor je reactie!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 08:02

Laat je daar de tekst niet misleiden. Dit zadel heeft ook zo goed als geen skirts en is volledig show-legal.
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:14

Hoi allemaal, ik weet niet of mijn vraag hier perse op de beste plek is, maar ik ga het toch proberen.

Ik heb gister voor het eerst met barebackpad gereden en dat ging echt heel fijn. Het is er een van barefoot, die ik mag lenen tot ik er zelf een heb gekocht.

Nou vond ik hem heerlijk zitten, het enige nadeel is dat mijn voeten precies uitkomen bovenop de singel. Dat geeft een beetje raar been. Door de schoft van mel kon de pad niet comfortabel verder naar voren, sterker nog tijdens het rijden is hij nog wat verder naar achter geschoven.

Zitten deze singelstoten nu gewoon zo extreem ver naar achter? Is er een barebackpad die op deze lijkt maar dan de singel stoten 5 a 10 cm meer naar voren hebben zitten?

blackstar

Berichten: 3187
Geregistreerd: 03-10-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:19

En een andere proberen??
Een BK Support bijvoorbeeld??

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:17

Hi! :) Ik kom weer eventjes binnen vallen. Een paar weken geleden was ik op zoek naar een drytex Cheyenne in NL om mee terug te nemen naar m'n pony in Zuid Afrika. En het is gelukt! :D Vandaag ons eerste ritje samen gemaakt (in NL even een stapritje er mee gedaan met m'n oud- verzorgpony) en man wat is die comfortabel zeg! Wat een verschil met de London.. Vind het zo veel fijner om niet zo opgesloten te zitten en ik voel haar ook een stuk beter! Zit niet zo breed en niet zo het gevoel 'zo veel zadel' te hebben. Heb er ook nog een hipsaver tussen gedaan. De cheyenne heeft een 2cm groter zitvlak en dat was denk ik net wat ik nodig had. :D Tot zo ver bleef die mooi liggen!

Afbeelding
Afbeelding
Na 5 weken vakantie is ze wel iets ronder geworden, kunnen we alle twee onze buikjes wegrijden :')

Hier het verschil in ruimte, de cheyenne & de london, alle twee een maat 1
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:21

Ik kom even binnen vallen :D ik heb gisteren mijn eerste boomloze zadel ooit gekocht omdat mijn merrie er een mening over heeft (lees ze loopt er super fijn onder) heb dit zadel als tijdelijke oplossing gekocht omdat ik er nog even iemand bij wil hebben en omdat ik het niks vind _O-

Nu had ik de pad van m’n stalgenoot geleend en het zadel ligt wat achterover. Dus wil zelf iets kopen waarmee ik even vooruit kan. Hebben jullie tips? Ik heb er zo geen verstand van.. het pad wat er onder zit is een grandeur western.

Afbeelding

Life is a balance of holding on, and letting things go…

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:51

De pad past er prima onder, zo zie je tenminste nog iets van de mooie kleur :)
Heb je met rijden het geval dat je naar achteren valt ?? Want op zich vind ik het niet verkeerd liggen. Als je paard iets 'uphill' gebouwd is dan is het logisch dat het zadel wat naar achteren helt.

Blijft het zadel wel op die plek liggen?? Gezien dat de singel iets naar voren trekt.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:04

Hij ligt inderdaad niet ideaal, zou er gewoon een passer bij halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:24

Ik heb een startrekk island en heb een vraagje. Kan iemand mij vertellen of dit zo goed zit? Ik vind het zo raar dat de flexibele boom zo uitkomt en niet vast zit? Als het goed is zit het bij het dressuur model het zelfde.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-10-21 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:25

Ja schuift iets naar voor en ligt iets achterover, doen alle zadels bij haar. Moet ook een andere singel weer.. maar dit pad is van een stalgenoot en aangepast op haar draver.

Zadelpasser wil ik becidor voor vragen. Ga proberen daar morgen even naar de winkel te gaan en haar dan ook om advies te vragen. Zag dat ze ook een mooie maansingel heeft.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Syberdepiep

Berichten: 1594
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:43

MarjanB, dat is een goed idee becidor!
Jaren geleden heb ik ook een passervice laten komen en van alles uitgeprobeerd. Zelf zat ik het fijnste op een Barefoot Barrydale, deze zit het meeste als een boom-dressuurzadel, de zweetbladen van dat model zijn erg fijn. Dat vond ik namelijk minder aan andere boomloze zadels, die hebben minder zweetblad/steun. Er is ook een dressuurmodel Lexington wat van achter meer omhoogkomt, dat zou wel eens geschikt kunnen zijn voor jouw paard ;)

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:53

BopjeBo schreef:
MarjanB, dat is een goed idee becidor!
Jaren geleden heb ik ook een passervice laten komen en van alles uitgeprobeerd. Zelf zat ik het fijnste op een Barefoot Barrydale, deze zit het meeste als een boom-dressuurzadel, de zweetbladen van dat model zijn erg fijn. Dat vond ik namelijk minder aan andere boomloze zadels, die hebben minder zweetblad/steun. Er is ook een dressuurmodel Lexington wat van achter meer omhoogkomt, dat zou wel eens geschikt kunnen zijn voor jouw paard ;)


Ja hoorde er meer goede ervaringen mee :D heb deze voor weinig gekocht en denk dan kan ik even vooruit tot ze kan. Ik kan hier voor geen meter mee uit de voeten :') stalgenoten hadden wel veel lol hahaha vooral toen ik een poging deed om de galopperen. Maar goed mevrouw sjouwt er zo mee weg. En dat is het belangrijkste voor me.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Sumiry76
Berichten: 63
Geregistreerd: 13-04-18
Woonplaats: Schleiden Duitsland NRW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 17:21

Nou had ik me helemaal zitten blind staren op de Ghost Buttera, maar een bezoekje van de Osteopaat heeft mijn mooie droom nu bruut verstoord

Mijn Tinkertje heeft dus een hele korte rug, en heeft plek voor ca. 43cm dus dat gaat niet passen dan lijkt me. Zeker niet in combinatie met mijn broekmaat 40

Nu heb ik een beetje zitten googelen maar kom eigenlijk niet verder dan Trekker (welke ik opzich ook best mooi vind hoor, en voordeeltje daarvan is dat een normaal dekje daar gewoon onder kan…

Maar zou leuk zijn als er nog meer keuze zou zijn.

Nova is dus kort, en rond en nog niet onder het zadel.

Iemand nog ideeën?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nova
Keessie
Mila forever in my heart

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 17:45

@de startrekk Island: zo hoort dat te zitten, ziet er gek uit, maar hoort zo.

@Sumiry76: als je osteopaat ook zadelpasser is, dan is het interessant.
Maar het is belangrijk om te weten "hoe" een zadel werkt.
Zeker met veel boomloze zadels/ BBp=jouw zitvlak is het oplegvlak wat belast word.
Wat wel belangrijk is is wáár het zadel/bbp je laat zitten, zodat je niet alsnog te ver naar achteren zit.
Met een boomzadel ligt dit anders, dan is het draagvlak/oplegvlak de boom(dus harde constructie) als die op L1/L2 ligt zal die daar ook druk geven.


Met een draagvlak van 43 cm krijg ik nog een paniek-aanval, als je een boomzadel overweegt kan je kijken naar bijvoorbeeld een kent&masters cob of een Massimo.
Boomloos zijn er veel opties waarbij je in principe prima uit de voeten zal kunnen, kwestie van proberen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Sumiry76
Berichten: 63
Geregistreerd: 13-04-18
Woonplaats: Schleiden Duitsland NRW

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 19:12

De Osteopaat is geen zadelpasser, maar ze liet zien tot waar het zadel mag komen vandaar.

Mijn vriendin heeft een Ghost normale maat en die kwam daar dus echt ver overheen.

Een boomzadel wil ik eigenlijk niet omdat ze nog niet ingereden is en ze dus onder het zadel nog aardig zal veranderen. Dan heb ik liever een zadel dat zich aanpast aan haar lijf. Ik heb wel eens op een BF Cheyenne gereden op een ander paard, dat vond ik ook een heerlijk zadel, was alleen vreselijk aan het schuiven, dus sat houd me een beetje tegen om me verder op BF te oriënteren. Maar ook die zijn wat langer, maar dat hoeft dus niet te betekenen dat het niet gaat lukken begrijp ik?

Nova
Keessie
Mila forever in my heart

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 19:52

Sumiry76 schreef:
Nou had ik me helemaal zitten blind staren op de Ghost Buttera, maar een bezoekje van de Osteopaat heeft mijn mooie droom nu bruut verstoord

Mijn Tinkertje heeft dus een hele korte rug, en heeft plek voor ca. 43cm dus dat gaat niet passen dan lijkt me. Zeker niet in combinatie met mijn broekmaat 40

Nu heb ik een beetje zitten googelen maar kom eigenlijk niet verder dan Trekker (welke ik opzich ook best mooi vind hoor, en voordeeltje daarvan is dat een normaal dekje daar gewoon onder kan…

Maar zou leuk zijn als er nog meer keuze zou zijn.

Nova is dus kort, en rond en nog niet onder het zadel.

Iemand nog ideeën?

[ [url=m/InAC9E.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/r6tgAA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FjDql3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J1DAz8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtig paardje <3 mooie korte rug (en dus sterk) +:)+

Laat een zadelpasser komen die óók die geliefde Buttera heeft - die kan ook als bareback zadel. De achterste 10cm van een Ghost draagt geen gewicht, dus dat kan best....ook al komt het iets voorbij die 18e rib. Alleen jijzelf mag niet voorbij die plek komen. :)*

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 20:09

Nee, dat maakt echt niet uit, bij sommige boomloze zadels wel imo, met name bijv. startrekk deze zadels zijn heel anders opgebouwd dan bijvoorbeeld de ghost en barefoot en barebackpads

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Femek2902

Berichten: 1320
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:30

Mijn d-pony heeft ook een draagvlak van 42-43cm en gaat kreupel lopen als een zadel achter de laatste rib ligt. Maar ik heb al een aantal jaar een normale maat ghost florac, die de laatste drie jaar intensief gebruikt wordt door mijn bijrijder. Ze springt er zelfs 60-70 cm mee zonder problemen. Voor het mooie was een piccolo beter geweest, maar dan zou ik zelf niet af en toe een lekker buitenritje kunnen maken, nu kan dat wel. En doordat het zadel flexibel is beweegt de schouder van de pony onder het zadel door en zit er geen druk op het achterste gedeelte waar je niet zit. De pony kan netjes zijn rug bol en hol maken wat hij wil zonder gekke drukpunten.

Sumiry76
Berichten: 63
Geregistreerd: 13-04-18
Woonplaats: Schleiden Duitsland NRW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:32

Femek2902 schreef:
Mijn d-pony heeft ook een draagvlak van 42-43cm en gaat kreupel lopen als een zadel achter de laatste rib ligt. Maar ik heb al een aantal jaar een normale maat ghost florac, die de laatste drie jaar intensief gebruikt wordt door mijn bijrijder. Ze springt er zelfs 60-70 cm mee zonder problemen. Voor het mooie was een piccolo beter geweest, maar dan zou ik zelf niet af en toe een lekker buitenritje kunnen maken, nu kan dat wel. En doordat het zadel flexibel is beweegt de schouder van de pony onder het zadel door en zit er geen druk op het achterste gedeelte waar je niet zit. De pony kan netjes zijn rug bol en hol maken wat hij wil zonder gekke drukpunten.



Heb je misschien ook een foto van hoe jouw zadel ligt?

Nova
Keessie
Mila forever in my heart

Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:51

De laatste generatie Edix al eens bekeken?

Mijn Ghost piccolo was helaas ook te lang voor mijn paard (IJslander met korte rug). Beestje zat ook echt vast net waar het zadel eindigde.
Barefoot zijn heerlijke zadels maar nog groter dan Ghost. De Merlyn zou misschien passen maar een Cheyenne zal echt te groot zijn vrees ik.

Ik heb nu een Edix Tudor, die is wel kort genoeg en zit ik ook goed in, al zat mijn Ghostje wel beter.

Afbeelding

Afbeelding

PeerAppel

Berichten: 3938
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 22:03

Hier een Edix Yasir in 17 inch op +/- 43 cm oplegvlak.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is wel een ouder model. In het nieuwe model past "meer mens", om het even zo te zeggen door een iets ander zitvlak. Beetje beter te zien bij Narcissa haar Tudor (in feite hetzelfde zadel).

Femek2902

Berichten: 1320
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 23:13

Sumiry76 schreef:
Femek2902 schreef:
Mijn d-pony heeft ook een draagvlak van 42-43cm en gaat kreupel lopen als een zadel achter de laatste rib ligt. Maar ik heb al een aantal jaar een normale maat ghost florac, die de laatste drie jaar intensief gebruikt wordt door mijn bijrijder. Ze springt er zelfs 60-70 cm mee zonder problemen. Voor het mooie was een piccolo beter geweest, maar dan zou ik zelf niet af en toe een lekker buitenritje kunnen maken, nu kan dat wel. En doordat het zadel flexibel is beweegt de schouder van de pony onder het zadel door en zit er geen druk op het achterste gedeelte waar je niet zit. De pony kan netjes zijn rug bol en hol maken wat hij wil zonder gekke drukpunten.



Heb je misschien ook een foto van hoe jouw zadel ligt?



Afbeelding

Beetje sneue pose van de pony en een oude foto, maar hij laat wel zien hoe het ligt. Het zadel schuift tijdens het rijden een beetje naar achteren, met de prolite singel die er nu aan zit is dat minder. Ik denk dat dit niet zou gebeuren met een piccolo, maar dat zou je kunnen testen bij jou paard.
Mijn pony heeft namelijk een best holle rug dus de voorkant van het zadel trekt naar het diepste punt van zijn rug. Nu het zadel goed ingereden is, er een goede singel aanzit en ik de verschuifbare singelstoten heb vastgezet hebben we daar geen problemen meer mee als er goed opgezadeld is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, Julimy, Marlissa92, Noukie en 17 bezoekers