Licht zadel voor D-pony met volwassen ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Licht zadel voor D-pony met volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 23:44

Hoi!

Ik ben voor mijn pony op zoek naar een zadel.
Gezien haar leeftijd en het feit dat ze Cushing heeft, wil ik geen duur zadel op maat laten maken oid. Maar ik vind het wel belangrijk dat het goed past en niet te zwaar is.
Het is een D pony, redelijk smalle schoft, maar wel rondgeribt. Ik heb nu een 17inch Stubben erop, een wat ouder zadel wat in principe goed ligt, maar het is zwaar en hard.

Ik ben dus op zoek naar een zadel dat zowel voor mijn pony als voor mij geschikt is, niet te zwaar is en evt aan te passen is.

Weet iemand naar welk merk ik dan het beste kan kijken en welke zadelmaker er evt goed is (omgeving Amsterdam-Utrecht).

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Licht zadel voor D-pony met volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:07

Misschien is tekna of thorowgood iets voor je? Kunstof zadels licht en makkelijk in onderhoud. Zou aan de hand daarvan de zadelmaker laten komen die zulke zadels verkoopt.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Licht zadel voor D-pony met volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 06:48

Is een barefoot of andere boomloze geen idee? Lekker licht, en doordat er geen boom in zit mogen ze iets verder uitsteken. Ik gebruik hem ook op mijn tinker met korte rug, en dat ligt perfect.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Licht zadel voor D-pony met volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 06:51

Wintec

Ineke2

Berichten: 33107
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 06:51

Tekna of kent & Masters zou ik dan naar kijken.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 06:52

Ik denk ook aan een Tekna, heb deze zelf ook gehad voor mijn d pony. Ik vond het niet zo fijn als een leren zadel maar het went vanzelf en is echt ultra licht.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Licht zadel voor D-pony met volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:01

Wat ook scheelt in gewicht zijn kunststof beugels (met evt enkele beugelriemen met een haakje)

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Licht zadel voor D-pony met volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:09

Een kunststof zadel met boom van een goed merk dat eenvoudig aan te passen is.

Een pony met cushing gaat bespiering verliezen in de bovenlijn (rug) door deze verandering is regelmatig aanpassen noodzakelijk. Ik denk dan aan Wintec of Thorowgood.

Boomloos zou ik niet doen, ondanks allerlei extra voorzieningen om de druk te verdelen lukt dat nooit zo goed als met een vaste boom.

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Licht zadel voor D-pony met volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 07:44

Bedankt! Hier kan ik zeker al wat mee :j

Boomloos ga ik ook niet doen, jaren geleden gehad en vond het niks...

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:49

Ik heb een rondgeribte D pony met zeer korte rug en rij op de Trekker True Talent. Dat is een hele lange zoektocht geweest. Geweldig licht semi boomloos zadel, die zeer flexibel en op maat te maken is. De drukverdeling is prima (uit testen gebleken, Trekker zadels) door de stevige kussens. Een degelijker zadel dan een Barefoot bv. Verder geeft dit zadel heel veel schoudervrijheid. Wintec, Thorowgood vind ik persoonlijk geen fijne zadels. Maar het blijft heel persoonlijk voor je paard en voor jou.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-06-18 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Licht zadel voor D-pony met volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:58

Wij hadden een Kentaur zadel op onze rondere pony. Dat is wel leer maar ik vind het een fijn licht zadel.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:04

purple schreef:
Bedankt! Hier kan ik zeker al wat mee :j

Boomloos ga ik ook niet doen, jaren geleden gehad en vond het niks...

Wat voor boomloos heb je geprobeert? Zijn tegenwoordig zo veel soorten. Ook boomloze die niet te onderscheiden zijn van boomzadels. Maar door het boomloze lichter zijn en ook zijn er mooie korte modellen.
Als voorbeeld:
Afbeelding

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:25

Daphneeeej schreef:
purple schreef:
Bedankt! Hier kan ik zeker al wat mee :j

Boomloos ga ik ook niet doen, jaren geleden gehad en vond het niks...

Wat voor boomloos heb je geprobeert? Zijn tegenwoordig zo veel soorten. Ook boomloze die niet te onderscheiden zijn van boomzadels. Maar door het boomloze lichter zijn en ook zijn er mooie korte modellen.
Als voorbeeld:
[ [url=m/WZXSvb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Precies!! Er zijn geweldige boomloze zadels tegenwoordig. Die zijn juist enorm verbeterd, de afgelopen jaren. Ik moet niet meer denken aan zo'n harde boom in mijn zadel. Geef mij maar dat close gevoel met mijn paard.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:51

Ik heb voor mijn C pony een tekna s8 dressuur zadel en een vriendin van mij heeft een Tekna icelandic beide heerlijke korte lichte zadels, de icelandic is wat platter dus heeft iets meer zit ruimte. We hebben beiden ook gewoon een 17,5 ondans dat we heele korte paardjes ( ijslanders ) hebben past dit netjes.