Welk zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MichelleRaas

Berichten: 2
Geregistreerd: 22-04-18

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 16:32

Beste,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik ga een jonge merrie doorrijden van iemand anders met het doel daar uiteindelijk mee te starten. Nu heeft de eigenaar van dit paard zelf geen zadel en dien ik deze dus zelf aan te schaffen.

Nu weet ik wel het een en ander van paarden maar zadels zijn niet mijn sterkste punt aangezien ik deze altijd tot mijn beschikking kreeg toen ik nog fulltime in de paardensport werkte.

Nu zoek ik eigenlijk een tweedehands zadel wat goed ligt op de meeste paarden... Ik weet dat dit eigenlijk niet mogelijk is en dat aanmeten de beste optie is maar ik zit financieel niet zo breed en het is niet mijn eigen paard. Mocht het niks worden met dit paard zou het fijn zijn als dit zadel ook op een ander paard goed ligt.

Ik zag de Wintec 500 CAIR JUMP met verwisselbare kopijzers. Heeft iemand hier ervaringen mee of een ander goed voorstel?

Bijgevoegd heb ik een aantal foto's van de merrie. Ze wordt 6 dit jaar en is ongeveer 1.65m schoft.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Michelle Raas

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:42

Ik zou zelf niet voor kunststof gaan maar dan kiezen voor Bates, dat is de lederen variant van Wintec, of Kent en Masters wat weer de lederen variant van Thorowgood is. Beide hebben een verwisselbaar kopijzer.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:52

Zoals hierboven gezegd inderdaad Thorowgood T8, Kent en masters of fairfax. Daarin zit (normaal gezien) wolvulling waardoor hij wel nog aangepast kan worden naar de rug van het paard.
Bates is 2dehands wel goed te vinden.

Als ik me niet vergis heeft Rider pro, eric thomas en pessoa ook een model met verwisselbaar kopijzer.
Afhankelijk van de bouw van je paard kan prestige ook wel eens passen, die kan een goede zadelmaker ook tot 2 cm groter of kleiner zetten. En die kunnen ook naar de rug gezet worden omdat deze wolvulling heeft.
Prestiges zijn vaak wel goed te vinden 2dehands.

Ik heb nu sinds 2 weken een fairfax dressuurzadel met verwisselbaar kopijzer en vindt het een erg fijn zadel.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:18

Ik zou in jou plaats geen zadel aanschaffen uit eigen portemonnee.
Het is nog een paard die groen, onbespiert en niet van jou is. Het paard zal nog groeien, en zal ook veranderen in bespiering, breder worden, en uiteindelijk uit dat zadel gaan groeien.
Plus, als ik het goed uit jou verhaal haal( ook uit een ander topic ) mag jij het paard gaan rijden, dus is dat vrijblijvend, en zitten er voor jou geen enkele verplichtingen aan vast. Dus ook de aanschaf van het zadel is geen verplichting en zou imo echt zonde van het geld zijn.
Als die eigenaren echt graag willen dat jij hun paard gaat rijden, zullen ze vast wel een zadel aanschaffen.
Wat willen ze überhaupt verder met het paard gaan doen, als jij het paard niet zou willen rijden?
Dan zullen ze vast zelf een zadel aanschaffen :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:01

Bij boomzadels komt de pasvorm heel nauw. Die kan je ondanks verwisselbaar kopijzer niet zomaar van ene naat andere paard meenemen. Tenzij die heel erg het zelfde zijn in bouw. Ik zou kijken naar een Heather moffet Flexee zadel. Hier zit een leren boom in wat naar de rugvorm buigt en een verwisselbaar kopijzer. Is denk ik de meest aanpasbare zadel die je zou kunnen gebruiken (Eventueel andere semi-boomloze merken)

Anoniem

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:13

Ik heb mijn merrie door gereden met een Wintec. Zowel met de IW als het springzadel van Wintec. Dit is verder prima gegaan en ik was blij met het verwisselbare kopijzer. Niks geen klagen over gehad hoor. Ik liet voor een check-up 2x in het jaar de zadelmaker komen. Toen mijn merrie éénmaal uit ontwikkeld was ben ik over gestapt naar een op maat gemaakt zadel.
Mocht ik ooit weer zo'n traject doorlopen zou ik weer voor een Wintec kiezen :-)