Dressuur, of veelzijdig. Help mij de keus te maken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Benfan, ik help je wel! mijn stem gaat naar!!!

Dressuur
5 (21%)
Veelzijdigheid
8 (34%)
Het kan mij geen fiets ruk schelen
3 (13%)
Doe wat je hart je ingeeft (echt zo'n dooddoener dit.. dat vraag ik je niet!)
2 (8%)
Ga voor een boomloos, en raak nog meer in de war van deze optie
1 (4%)
Verkoop je paard, probleem opgelost
2 (8%)
VVD (... ik bedoel stemmen op een zadel, niet dit)
2 (8%)

Totaal aantal stemmen: 23


Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Dressuur, of veelzijdig. Help mij de keus te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 00:10

Afbeelding



Ik word GEK van mijzelf, echt kanarie geel! Mij ADHD brein wil maar niet beslissen wat we (ik heb het altijd over ik, mijn brein, en mijn lijf) willen.

Mijn lieftallige volbloed op speed lopende Tinker Merrie met het karakter van een ongestelde bezopen golden girl, moet een nieuw zadel. Zo erg zelfs dat ik nu niet kan rijden door gebrek aan een. Ik heb gekozen voor een Thorowgood T8, waar ik van weet dat ze een wit kopijzer moet. Dit vanwegen de prijs, en omdat hij echt goddelijk zit... man, heerlijk.

Nu kan mijn waardeloze brein als het gaat om het maken van een keuze, geen keuze maken. Denk ik eindelijk te weten wat ik wil... gaat mijn brein er vol overtuiging tegen aan! Echt, als dit brein nou eens zo zou werken om het goed te doen.. zou ik beter af zijn in het algemeen. Maar goed, zo werkt het helaas niet. En zit ik mijn leven lang vast aan een disfunctionele brein die stijf staat van de medicatie om hem werkende te houden. Ik pas wat dat betreft best goed bij mijn paard, al zit zij niet aan de anti-depressiva.

Ga ik voor de dressuur... of voor een veelzijdig. Ik spring enkele dagen in de maand.... zeg 2 (want om en om spring of dressuur bij de club) en vind het leuk om zo heeeel af en toe (zeg max 2x per jaar) mee te doen met de cross hier in Emmen. Op het moment doe ik dat allemaal met een dressuurzadel. Dit gaat wel hoor, maar niet van harte. Maar dat kan ook zijn omdat ik er gewoon heel slecht in ben... die optie bestaat.

Nu vind ik gewoon een dressuur zadel het lekkerste zitten, en ja.. ook veel mooier. Maar als ik wat meer wil gaan springen, dan is een veelzijdig toch makkelijker? Maar zou je wel een zadel kopen dat "net even niet zo is" omdat je af en toe wil springen zonder er als een idioot uit te zien? Klaagt mijn instructeur tenminste niet dat ik op een dressuurzadel zit. Is een goeie man hoor, maar een deze dagen ligt hij in een gesticht omdat hij gek geworden is door ons grondig en structueel falen door niet te doen wat hij vraagt. Arme ziel.

Je zou denken dat ik de keuze wel heb gemaakt.. wel, daarop heb ik maar een reactie. HAHAHAHAHAHAH OMG HAHAHAHAHAH SUFFERD HAHAHAHHA!!!!! ... jij bent grappig. Zo werkt mijn brein niet! Die gaat vervolgens gewoon weer in discussie... als een dement geworden oudere die niet weet dat kerst van 1861 al lang geweest is.

DUs ik dacht, ik vraag bokt. Volgende week dinsdag komt de zadelmaker en die ligt nu al in een scheur geloof ik om mij onkunde te kunnen beslissen. Om haar niet volledig gestoord te krijgen Dinsdag (ik ga het goed maken met zelf gemaakte brownies) hoop ik voor die dag een beslissing te kunnen hebben gemaakt.. en dan hard hopen dat ik daarbij blijf.

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Dressuur, of veelzijdig. Help mij de keus te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:14

Een niet te duur tweedehands springzadel erbij?
Ik vind veelzijdigheidszadels echt vreselijk, niet fijn met dressuur en ook net niet lekker om mee te springen :')

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Dressuur, of veelzijdig. Help mij de keus te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:18

Ik zou eerst eens kijken wat de zadelmaker zegt. Straks ligt een thorowgood helemaal niet goed op je paard, en moet je iets totaal anders :=
Of, wordt de keuze voor je gemaakt: het dressuurzadel ligt wel goed en het vzh zade niet. Of andersom :=

Ik zou zeggen afwachten :j

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Dressuur, of veelzijdig. Help mij de keus te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:37

Ik vind je opening wat over the top, maar als ik je advies mag geven ga voor een vz als je ook wil springen. Ik heb een kent & masters, dat is de lederen dressuur versie van het zadel wat jij op het oog hebt. Hij zit heerlijk trouwens :). Ik zou er niet zo snel mee gaan springen omdat de zit vrij diep is.. wat kruisjes zou wel goed kunnen.

Daarnaast altijd je zadel laten checken door een zadelpasser. En als je goed zoekt kan je er misschien eentje vinden die beide zadels voor je mee kan nemen zodat je kan proefrijden :) En al de ‘boommaat’(kopijzer) volgens het boekje wel, dan is het nog niet zo dat het zadel perse past. Ik heb meerdere zadels van dezelfde ‘maat’ tijdens het pasconsult op mijn pony gehad, maar die lagen niet allemaal goed.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Dressuur, of veelzijdig. Help mij de keus te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:49

Ik weet niet wat je budget is - maar ik veronderstel dat je van plan een nieuwe T8 te kopen?

Voor hetzelfde geld koop je een 2de handse T8 dresuur en een 2dehands T4 vzw. Probleem opgelost

Ik vond je OP trouwens erg moielijk lezen. Begrijp dat je het leuk wilde brengen maar je gaat altijd het meeste advies krijgen met een heel simpele en duidelijke OP.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Dressuur, of veelzijdig. Help mij de keus te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:52

Ik heb jaren gedressuurd met een springzadel. En dat vond ik voor het paard veel fijner dan springen met een dressuurzadel. Dan zelf maar wat minder comfy zitten. Zou trouwens als het budget er is beide lekker tweedehands nemen.

melanie0906

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Dressuur, of veelzijdig. Help mij de keus te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 01:03

Als dit zadel goed ligt waarom niet kijken naar een wintec springzadel ofso? Zit prima en zijn er 2ehands voor ongeveer 200 euro!