Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 20:21

Hoi allemaal!

Op het moment zit ik helemaal met mijn handen in het haar. Ik heb een tinker merrie die een erg gevoelige huid heeft bij haar oksel, lijkt ook littekenweefsel.

Nu heb heb ik het probleem dat zij geen korte singels kan zoals boj een dressuur zadel of boomloos zadel.

Ik heb twee zadels een veelzijdigheids en een ghost roma.
De ghost heb ik aangeschaft omdat ik een gevoelige rug en heb een comfortabel buitenrij zadel zocht, ik ben er dan ook heel tevreden mee.
Echter keek ik vandaag na het rijden op haar singelplek ter controle en voelde ik alweer een verdikking en wat roodheid.
Als gevolg durf ik nu dus niet meer met dit zadel te rijden.

Nu heb ik ook nog de veelzijdigheid van tekna, mooi zadel maar heeft niet mijn voorkeur voor recreatie maar als mijn merrie hierdoor geen wondjes krijgt dan zoek ik wel een fijne seatsaver en ga ik hiermee door het leven.

Nu denken jullie nou prima toch..

Nee.. Ik krijg dit zadel niet aangesingeld. Als ik de singel pak die past krijg ik amper tot gewoon niet de singel bij de singelstoten ondat ik zo hart moet trekken. Als ik hem dan toch eens vast keijg en ik eenmaal gereden heb krijg ik hem makkelijk naar boven aangesingeld. Hij past dus makkelijk.

Een langere singel krijg ik makkelijk aangesingels maar deze zit na twee rondjes stappen veel te los.

Ik heb al eens een anatomische bont singel geprobeerd maar dit hielp ook niet wantdoor het zweten ging het nog steeds schuren.

Ik hoop dat jullie mijn probleem snappen en mij uit de brand kunnen helpen.

Oja en met aansibgelen bij en veelzijdigheid zadel merk ik geen ongemak aan haar kant. Ze staat geeoon te slapen.
Bij het ghost zadel moet ik het heel rustig doen anders kan ze soms een beetje boos worden..


BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:24

Strek jij de voorbenen van je paard ook even na het singelen? En nu zal je het toch moeten laten helen want dit zijn hele lastige wonden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:30

Je zou een singel kunnen proberen met elastiek.

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:33

Er bestaan singelverlengers. Die doe je even aan je singel, en als je die twee rondjes gestapt hebt, haal je de verlengen er weer af.

Oy with the poodles, already

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:02

Hilary schreef:
Er bestaan singelverlengers. Die doe je even aan je singel, en als je die twee rondjes gestapt hebt, haal je de verlengen er weer af.

de meeste paarden blazen zich bij het losmaken gewoon vrolijk weer op ...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:09

Eén singelstoot van de verlenger losmaken en aan het zadel maken, dan de andere.

Oy with the poodles, already

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70504
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:26

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 21:51

Bigone@ jaa dat doe ik altijd maar mag niks baten. Ze heeft momenteel geen wond meer.


Maar als ik die singelverlenger eraan doen zit de singel toch veel te los...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:57

Maar die singelverlenger kan er weer tussenuit als je de singel wel normaal dicht krijgt. Je zegt: als ik de singel vast moet maken, lukt het maar net, maar als ik twee rondjes gestapt heb, heb ik ineens ruimte over. Dus: singelverlenger eraan, gaan stappen, singelverlenger eraf en aansingelen. Het is dus een tussenoplossing voor het eerste vastmaken van de singel, niet om er dan gelijk mee te blijven rijden.

Oy with the poodles, already

Anoniem

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:16

Ik vind de tip van de singelverlenger een goede, zeker als je hem er met beleid tussenuit haalt (eerst een stoot uit de singelverlenger en aan de echte singel, dan de andere singelstoot hetzelfde) want anders heb je kans dat je merrie zich nog steeds opblaast.

Ik ben trouwens een groot fan van boomloze zadels, maar als je merrie bij de Ghost boos wordt bij het aansingelen en bulten/plekjes bij de singel krijgt terwijl je bij het boomzadel dat allemaal niet hebt, dan zou ik persoonlijk van de Ghost afblijven bij dit paard.

Een probleem met de oudere modellen van Ghost is dat ze geen dubbel zweetblad hebben. Dat betekent dat de singel meteen onder de kussens al op het paard ligt en er dus een hele lange lus om het paard heen aangetrokken wordt. Bij het nieuwe model van Ghost heb je wel gewoon een onderste zweetblad waar de singelstoten overheen lopen. Die verdeelt de druk van de singel veel beter en zorgt ervoor dat de singel pas onder het zweetblad de huid raakt, waardoor de singel een veel kortere lus maakt om de buik heen. Daardoor zijn zadels met dubbel zweetblad ook stabieler, en aangezien ze dus minder naar voren/achteren/opzij schuiven kan dat ook een hoop wondjes voorkomen.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:22

Singel verlenger is inderdaad even een tip, maar probeer je singel eens vast te maken vanaf een krukje, krijg je hem dan beter vast? Ik heb vaak met de VZH zadels (maar dan wel op veel grotere paarden) dat het gewoon boven mijn macht is en dat ik amper kracht kan zetten om uberhaupt in de buurt van de singelstoot te komen, terwijl als ik iets hoger sta ik het zonder teveel gedoe wel op gaatje 2 of 3 kan krijgen.

Wel vervelend zeg, inderdaad ook even voorbenen naar voren strekken van te voren.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 09:44

Ik ga dan eens een singelverlenger aanschaffen en kijken of dit werkt.

Xyzutu2@ de bultjes had ze al van hrt vorige dressuur zadel. Die wond daarvan is nu genezen maar er blijft een klein litteken/verdikking zitten. Die verdikking wordt dus weer rood bij het ghost zadel. Ik heb inderdaad het oude model.

Joscaa@ dat kan ik proberen echter met op het begin vast maken kan ik niet te hard trekken omdat het zadel nog gewoon los ligt. Dus als ik te hard trek dan trek ik het zadel gewoon van haar rug.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:46

Ligt het ook niet aan Hey materiaal van de singel? Ik heb het probleem overigens ook

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:41

xyzutu2 schreef:
Een probleem met de oudere modellen van Ghost is dat ze geen dubbel zweetblad hebben. Dat betekent dat de singel meteen onder de kussens al op het paard ligt en er dus een hele lange lus om het paard heen aangetrokken wordt. Bij het nieuwe model van Ghost heb je wel gewoon een onderste zweetblad waar de singelstoten overheen lopen. Die verdeelt de druk van de singel veel beter en zorgt ervoor dat de singel pas onder het zweetblad de huid raakt, waardoor de singel een veel kortere lus maakt om de buik heen. Daardoor zijn zadels met dubbel zweetblad ook stabieler, en aangezien ze dus minder naar voren/achteren/opzij schuiven kan dat ook een hoop wondjes voorkomen.


Uhm, dat is niet helemaal waar.. De standaard modellen van Ghost hebben een enkel zweetblad.. Alleen de Flamengo, Lipica en Italy hebben een dubbel zweetblad.
De Roma nog steeds een enkele. Uiteraard kun je er een pad onder doen met lange zweetbladen ook (wat ook eigenlijk hoort bij de modellen met lange zweetbladen), waardoor het singelplaatje alsnog op de pad ligt.

Wellicht helpt een singel met bont, of een elastische bij dit probleem?

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

Anoniem

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:11

Die bedoelde ik inderdaad, die nieuwe modellen, dat had ik wat duidelijker moeten omschrijven maar ik wist even het rijtje namen niet meer. ;)
Ik vind zelf het dubbele zweetblad een erg mooie ontwikkeling bij die modellen, dat scheelt al een hoop schuiven/puntduk onder de singel(stoten) op de ribben.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:11

Ja moet inderdaad wel duidelijk :)
Aangezien er nog oudere Ghost modellen zijn,van voor de roma etc..

Dankjewel, wij zijn ook blij met de ontwikkelingen!

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker


Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Help!!! Singelwondjes en aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:21

Ik zou kijken of het misschien helpt om het paard tijdens aansingelen een beetje te buigen met eten. Dit zorgt voor afleiding evt. doet ze dan minder haar buik aanspannen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, DieL_Zor, Django_Mette, Myrkvi, NorwayFjord, Waidida en 24 bezoekers