Zelf touwteugels maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Zelf touwteugels maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:34

Hallo (Ik had geen idee waar ik dit moest zetten dus als het fout staat, sorry!)
Ik vroeg me af hoe de clips aan touwteugels bevestigd worden of aan leadropes, hondenriemen etc :)
Ik kon er niet zo snel een ander topic over vinden maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet verwoorden.
Alvast bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:58

Dat kan op 2 manieren. Simpel terugvouwen en vastzetten met een draad en dan enkele keren er om heen winden. Persoonlijk vind ik dat niet mooi er uit zien.

Afbeelding

Of je neemt een stevige dikke haaknaald en steekt een stuk van het touw terug door het lange eind. Dit ziet er een stuk mooie en professioneler uit.

Afbeelding

Overigens zet ik het dan ook nog vast met een draad, maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust :)

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Zelf touwteugels maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 22:31

Dankjewel! Maakt dat uit wat voor naald? :)

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zelf touwteugels maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:39

De haaknaald bedoel je, die moet vooral wat dikker zijn en heel stevig, want je hebt er best wat kracht voor nodig.
Om de 2 delen vast te zetten gebruik ik gewoon een naainaald met heel sterk garen.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Zelf touwteugels maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:44

Maar trek je het dan niet makkelijk los?

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zelf touwteugels maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:09

Nee hoor, daar heb je aardig wat kracht voor nodig.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:02

Ik heb het zelf nooit gedaan maar je moet eens op oogsplits zoeken. Dat is de tweede manier die dubbeldun hierboven liet zien. Je kan er een speciale naald voor kopen en er zijn instructiefilmpjes te vinden die laten zien hoe het moet. Moet je wel even opletten dat je een filmpje zoekt die gaat over het type touw wat jij gebruikt.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 10:09

Maaike_Indy schreef:
Ik heb het zelf nooit gedaan maar je moet eens op oogsplits zoeken. Dat is de tweede manier die dubbeldun hierboven liet zien. Je kan er een speciale naald voor kopen en er zijn instructiefilmpjes te vinden die laten zien hoe het moet. Moet je wel even opletten dat je een filmpje zoekt die gaat over het type touw wat jij gebruikt.


Ja dat vond ik dus niet, de oogsplits zelf wel voor een touw met kern maar zonder niet. Maar ik denk dat ik het wel snap :)

Dubbeldun, naai jij die dat oog dan ook nog vast?

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:13

Ik haal bij touw met een kern een stuk van de kern er uit, zodat het eind wat in elkaar getrokken moet worden dunner is en van zichzelf al wat holler is.
Als het geheel in elkaar getrokken is zet ik het over de hele lengte vast met een sterke simpele naaidraad.
Hier een bitloze neusriem en bijbehorende teugel die ik gemaakt heb.

Afbeelding