correctie bit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annelou_k

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-17

correctie bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 22:51

Hoi allemaal! Ik rijd mijn paard sind een tijdje met een correctie bit omdat dat door mijn instructrice werd geadviseerd ( ik leen haar hoofdstel en dus het bit ) ik had eerst een enkel gebroken bitje maar omdat deze heel veel in zijn mond bewoog liep hij er niet heel lekker onder, ik merk dat hij veel rustiger is in zijn mond als ik met het correctie bit rij. Ik krijg wel eens de vraag waardoor dat komt en waarvoor een correctie bit nou eigenlijk goed is, hier kan ik zelf ook niet heel goed op antwoorden dus hoop ik dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen. Dus de vraag is: waarvoor is een correctie bit bou eigenlijk zo goed en waarom loopt mijn paard er zoveel beter op??

If i would be the quistion, my horse would be the answer❤️


Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: correctie bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:55

Sommige paarden vinden druk op de tong niet fijn. Bij een correctiebit word de druk op de tong minder en meer verdeeld over de hele mond. Ook is het doordat het een gebroken mondstuk is een rustig bit, sommige paarden houden niet zo van het bewegelijke in de mond. Ik heb mijn paard er ook lang op gereden en merkte aan hem ook een fijn verschil. Nu ben ik zelf wel overgestapt naar een ander bit.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:32

Ik verplaats dit topic naar harnachement.


germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: correctie bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:26

Het is een ongebroken trens. De tongboog vermindert de druk op de tong. Omdat het bit een brede tongboog heeft moet het wel in het gehemelte passen van je paard. Zo niet, dan wordt het bit erg scherp. Maar dat is met elk niet passend bit zo. Als je paard er lekker op loopt gewoon zo houden.
Sprenger heeft nu ook een nieuwe variant: CM Mullen comfort mouth. Deze heeft een andere tongboog (smaller).
Ook Trust en Myler hebben een correctiebit variant.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annaxmaex en 59 bezoekers