Ervaringen met lage neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:08

Top van de tips @xyzutu2! :j
De foto die ik stuurde met de witte steentjes neusriem zit inderdaad te laag, die had ik even snel voor een foto omgedaan dus nog niet goed afgesteld haha :P

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:13

Ik lees mee, zit zelf met een paard met een onrustige mond en wil eens een Rambo micklem of een lage neusriem uitproberen. Kijken of zij hierdoor minder rammelt met het bit.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:23

Mijn merrie gaat nooit meer over op een andere neusriem. Ze loopt helemaal nergens fijn op, is echt net een blok beton in haar mond behalve op deze neusriem. Ze is fijn te rijden met een lichte aanleuning.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:30

Ik rijdt mijn merrie wisselend op een lage neusriem, de ene keer wel en de andere keer niet. Het lijkt erop dat ze net een tikje makkelijker is met lage neusriem. Het staat haar wel heel erg lelijk. :D

Afbeelding

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 02:41

De mijne loopt ook alleen op een lage neusriem.(of op een micklem) een normale neusriem kan maar hij is gewoon fijner op een een lager of micklem. Stabieler in de aanleuning en minder klepperen met zijn lipen (die van mij word een soort van goudvis als net niet naar zijn zin gaat...)

En heel persoonlijk vind ik een lage neusriem zelfs nog mooier dan zo'n dik breed ding aka aansnoerneusriem van liefst minimaal 5cm zoals ze momenteel veel gebruikt worden

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 08:20

Mijn paard reageert niet goed op een lage neusriem. Hij wordt drammerig en gaat schudden met zijn hoofsd (zelfs al zit ie vrij los)

Hoge neusriem zonder sperriem doet hij het beter op.

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:40

.
Laatst bijgewerkt door Steffiee_ op 16-11-17 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:46

Hij zit ook niet te strak, hij zit te laag...

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:47

Zit die niet nog wat te laag?

Ik ga binnenkort ook eens met lage neusriem rijden, vind het echt heel lelijk, maar wellicht is het voor mijn paard beter. Wie niet waagt.. :j

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:53

Ook ik schrik soms toch wel een beetje van hoeveel neusriemen te laag hangen. Ik rijd al zeker 8 jaar met lage neusriem, op verschillende paarden en het is toch echt heel belangrijk om hem hoog genoeg en los genoeg te doen. Mijn huidige merrie loopt er top mee, de gecombineerde vond ze twee keer niks. Het was een tijdje zoeken naar een neusriem die hoog genoeg kon, vroeger hing die bij mij ook wel eens te laag. Nu gelukkig een heel fijne van HKM gevonden en eentje van Pfiff voor de training (lekker cheap haha). Ik heb altijd alle paarden getraind met een lage neusriem, ook die van andere mensen. Dat is gewoon waar ik op vertrouw en het beste resultaat van zie (op voorwaarde dat het paard dit ook aangenaam vindt). Ik heb ook wel heel erg volgens het 'duitse' systeem leren rijden en daar is het toch altijd al normaal geweest om deze neusriem te gebruiken.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:57

Heleennn schreef:
Ook ik schrik soms toch wel een beetje van hoeveel neusriemen te laag hangen. Ik rijd al zeker 8 jaar met lage neusriem, op verschillende paarden en het is toch echt heel belangrijk om hem hoog genoeg en los genoeg te doen. Mijn huidige merrie loopt er top mee, de gecombineerde vond ze twee keer niks. Het was een tijdje zoeken naar een neusriem die hoog genoeg kon, vroeger hing die bij mij ook wel eens te laag. Nu gelukkig een heel fijne van HKM gevonden en eentje van Pfiff voor de training (lekker cheap haha). Ik heb altijd alle paarden getraind met een lage neusriem, ook die van andere mensen. Dat is gewoon waar ik op vertrouw en het beste resultaat van zie (op voorwaarde dat het paard dit ook aangenaam vindt). Ik heb ook wel heel erg volgens het 'duitse' systeem leren rijden en daar is het toch altijd al normaal geweest om deze neusriem te gebruiken.


Ik ben samen mijn mijn instructrice me gaan verdiepen in de klassieke dressuur en dan voornamelijk het duitse. Toen kwam ik idd ook in aanraking met de lage neusriem als optie om te gaan gebruiken. Mijn merrie was altijd een blok beton in haar mond omdat ze vroeger echt verreden is door haar vorige eigenaar. sinds de omscholing en lage neusriem ging er echt een wereld voor me open. wat een verschil zeg. Dit maakt dat ik ook zeker overweeg een lage neusriem te gebruiken bij andere trainingspaarden, zolang zij aangeven dit ook fijn te vinden

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:02

Ik rij/reed alweer 3 met een lage neusriem ik vond het oerlelijk maar mijn paard liep er rustiger mee.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:05

Ik rijd ook met een lage. Bij het hoofdstel wat ik kocht zat een gecombineerde, maar mevrouw gaf gelijk aan dat ze het helemaal niks vond. Lage geprobeerd en dit ging een stuk beter. Dus dan houden we het maar zo. Ik vind het ook best mooi staan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:22

ikheetesmee schreef:
Heleennn schreef:
Ook ik schrik soms toch wel een beetje van hoeveel neusriemen te laag hangen. Ik rijd al zeker 8 jaar met lage neusriem, op verschillende paarden en het is toch echt heel belangrijk om hem hoog genoeg en los genoeg te doen. Mijn huidige merrie loopt er top mee, de gecombineerde vond ze twee keer niks. Het was een tijdje zoeken naar een neusriem die hoog genoeg kon, vroeger hing die bij mij ook wel eens te laag. Nu gelukkig een heel fijne van HKM gevonden en eentje van Pfiff voor de training (lekker cheap haha). Ik heb altijd alle paarden getraind met een lage neusriem, ook die van andere mensen. Dat is gewoon waar ik op vertrouw en het beste resultaat van zie (op voorwaarde dat het paard dit ook aangenaam vindt). Ik heb ook wel heel erg volgens het 'duitse' systeem leren rijden en daar is het toch altijd al normaal geweest om deze neusriem te gebruiken.


Ik ben samen mijn mijn instructrice me gaan verdiepen in de klassieke dressuur en dan voornamelijk het duitse. Toen kwam ik idd ook in aanraking met de lage neusriem als optie om te gaan gebruiken. Mijn merrie was altijd een blok beton in haar mond omdat ze vroeger echt verreden is door haar vorige eigenaar. sinds de omscholing en lage neusriem ging er echt een wereld voor me open. wat een verschil zeg. Dit maakt dat ik ook zeker overweeg een lage neusriem te gebruiken bij andere trainingspaarden, zolang zij aangeven dit ook fijn te vinden

Dat is zeker zo! Fijn dat klassieke/duitse rijkunst jouw paard heeft kunnen verbeteren! Mag ik uit interesse vragen welke omscholing nodig was? Welke grote veranderingen in jouw rijkunst heb je moeten maken?

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:16

nou ik moet eerlijk zeggen dat ik echt begonnen ben als manege ruiter die een beetje door de bak heen scheurde. Toen ik begon met dit paard te rijden kon ik niks en zij ook niks. Dit resulteerde erin dat ik eerst een beetje ben gaan aankloten en vooral reed met het hele geen gelul kop in de krul idee (niet zo extreem hoor maar ik had vooral geen idee wat ik aan het doen was en dit zag er wel mooi uit). Dit werkte heel even maar ik kreeg al gauw heel veel protest. Mijn merrie is als een blok beton in haar mond dus ik moest ook met heel veel druk rijden als ik op die manier bleef rijden. Ik ben toen gaan lessen en sinds dien begonnen aan de basis. Begonnen met tempo controle en lang en laag rijden. Het losmaken en versoepelen van de spieren etc. Dit is echt een hele lange weg geweest gezien de merrie inmiddels 22 is en ondertussen ook weer een veulentje heeft gehad maar uiteindelijk heeft dat ons gebracht dat ik nu wel op een fijne aanleunig van voren naar achter kan rijden en haar zowel laag als hoog kan instellen. het uberstreichen is ook iets wat ik veel meeneem als controle middel.

Ik hoop zo een beetje een duidelijke uitleg te hebben gegeven haha! het is namelijk inmiddels een proces van bijna 5 jaar geweest dus we hebben al een hele hoop meegemaakt. En ook veel dingen uitgeprobeerd die wel of niet werkten.