Ervaringen met lage neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hieperdi
Berichten: 2452
Geregistreerd: 24-01-12

Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 18:28

hoi ik vroeg mij af of hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Ik zie de lage neusriem steeds vaker voorbij komen. En merken jullie verschil met rijden tussen een lage of hoge neusriem?


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:29

De lage neusriem was vroeger dé trainingsneusriem. De laatste jaren is de hoge weer in de mode.

Ik heb er ervaring mee, maar wat wil je weten?

Tilmar

Berichten: 3300
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:29

Niks mis mee! Staat misschien wat minder flitsend, maar het bit blijft mooi stil in de mond.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

Hieperdi
Berichten: 2452
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 18:30

khirshanta schreef:
De lage neusriem was vroeger dé trainingsneusriem. De laatste jaren is de hoge weer in de mode.

Ik heb er ervaring mee, maar wat wil je weten?

Ik heb juist het idee dat de lage weer in opmars komt. Ik vroeg mij af of jullie verschil merken met rijden.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:31

Ik rijd mijn PRE altijd met een lage neusriem :)
De gecombineerde valt bij hem niet echt in de smaak.

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:34

Ik vind hoge neusriem ook mooier maar mijn paard loopt er niet fijn op, dus daarom lage neusriem, geeft weer andere druk.

❥Phoebe + ❥Amethist-Tilia + ❥Amourette-Tilia
Instagram @ ammyxamourette

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:36

Per paard verschillend.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:40

Inderdaad, het ene vindt het fijn, een ander loopt er niet zo denderend op. Het bit ligt vooral stiller in de mond, maar dat krijg je met een sperriempje (waar 'ie eigenlijk voor bedoeld is...) ook voor elkaar.

Ligt puur aan wat je paard fijn vindt.

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:42

Ik rijd ook met lage neusriem, hoge neusriem vond mijn bijrijdfries dus echt not done, ze pakte continu vast, en ''rende'' dwars door me heen.
Toen van bit gewisseld en met lage neusriem gaan rijden, en nog nooit zo'n fijn paard gehad!
Ik ben er echt over te spreken!
Ook vind ik het bij mijn bijrijdmerrie niet misstaan, zo starten wij op wedstrijd (ondertussen met andere cap alleen)
Afbeelding

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥

Hieperdi
Berichten: 2452
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 18:44

Steffiee_ schreef:
Ik rijd ook met lage neusriem, hoge neusriem vond mijn bijrijdfries dus echt not done, ze pakte continu vast, en ''rende'' dwars door me heen.
Toen van bit gewisseld en met lage neusriem gaan rijden, en nog nooit zo'n fijn paard gehad!
Ik ben er echt over te spreken!
Ook vind ik het bij mijn bijrijdmerrie niet misstaan, zo starten wij op wedstrijd (ondertussen met andere cap alleen)
[ [url=m/BF20KK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk om te horen dat het voor jou een groot verschil naakte en een hele mooie foto

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:37

Ik geef het topic een slinger baar Harnachement :)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:40

Wij hebben sind kort ook een lage neusriem en paard lijkt er fijner op te lopen (door mijn zwangerschap zelf nog niet kunnen voelen, maar bij mijn man loopt ze fijner).

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:52

Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit mee gereden. Ik denk dat het maar net aan de voorkeur van je paardje ligt.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:55

Ik rijd mijn paard ook met een lage neusriem, maar nu is dit bij de IJslanders sowieso al meer gebruikelijk als een hoge of gecombineerde. Mijn paard reageert niet fijn op een hoge/gecombineerde, dan loopt hij echt gewoon bijna door het bit heen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:05

Ik reed mijn laard ook met een lage ehsriem. Met een gecombineerde nehsriem was hij heel onrjstig in Ijn hkfd en probeerde hij steeds zijn tong naar buiten te gooien. Met een lae neusriem had hij dit niet. Had de neusriem gewoon heel los. Konden makkelijk 2 vingers op elkaar er tussen. Was veel rustiger,ontspannender en zijn tong bleef binnen.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:06

Ik reed mijn jonkie ook met een lage neusriem, om de bovengenoemde reden van stil(ler) liggend bit (ik ben mijn sperriemen al een tijdje kwijt :+). Ben geswitcht vanwege een (ongerelateerd) wondje op de plek van de lage neusriem, dat kon ook omdat we inmiddels iets verder waren in de training. Nu rij ik dus met een hoge neusriem.
Op meerdere maneges waar ik heb gelopen hadden ze alleen maar lage neusriemen, omdat dan de teugels aan de ringetjes van de neusriem bevestigd konden worden zodat de paarden voor de betere ruiters fijn in de mond bleven.

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:16

Persoonlijk vind ik ze heel lelijk, maar als een paard er goed op loopt... prima!

Wat me wel opvalt: die lage neusriemen worden echt idioot laag vastgemaakt. Zelfs als ze niet vreselijk strak zitten, hinderen ze het paard nog met ademhalen.
Dat vind ik wel een nadeel van die lage neusriem.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:17

Pandora2 schreef:
Ik rijd mijn PRE altijd met een lage neusriem :)
De gecombineerde valt bij hem niet echt in de smaak.



Hier ook een pre , wat merk je van verschil?
Die van mij kan nog wat onrustig af en toe zijn op ze aanleuning merk je met een lage neusriem ander verschil?

Romeo♥

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:17

Tilmar schreef:
Niks mis mee! Staat misschien wat minder flitsend, maar het bit blijft mooi stil in de mond.



Je hebt tegenwoordig toch ookal lak neusriemen in de lage versie? :o

Romeo♥

FleurSandro

Berichten: 1800
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:19

Afbeelding
Ik ben heel positief over een lage neusriem! Toen ik mijn pony leerde kennen reed ik met een mexicaanse neusriem, super stoer natuurlijk maar voor dressuurmatig rijden niet geschikt, hij was er veel te gevoelig voor waardoor ik niet aan z'n mond kon zitten. Uiteindelijk een gecombineerde neusriem gekocht maar vanaf dag 1 hing hij in mijn handen en was hij ontzettend zwaar en stug. Daarna een lage neusriem een keer getest wat meteen zo mega fijn ging! Hij was meteen er heel fijn mee. Hij was heel lichtjes in mijn handen maar kon op de momenten waar nodig ook iets strenger zijn. Enige nadeel aan de lage neusriem is dat ze er niet in een brede variant zijn. Hij heeft een onzettend breed maar kort hoofd waardoor eigenlijk elk full hoofdstel te groot is maar tegelijk ook te smal waardoor de bakstukken net op z'n jukbeen ligt en soms er net over. (Bij de gecombineerde neusriem had ik door de zadelmaker de bakstukken laten verplaatsen)

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Ervaringen met lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:24

@fleursandro

Wat een knappe haflinger zeg!
Neusriem staat hem goed.

Romeo♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:35

Dat te laag zitten is jammergenoeg het grote nadeel van lage neusriemen; dat mensen denken dat ze laag horen te zitten omdat ze 'lage neusriem' heten. Ook op de foto's in dit topic laten dat jammergenoeg zien; de neusriem van de Fries zit zo laag en strak dat het neusbot (dat op die plek heel dun is en los zweeft en dus ingedeukt kan worden) indeukt op de plek waar de onderkant van de neusriem loopt.
Het valt en staat echt met de hoogte van de neusriem, want bij de voskleurige IJslander zit de rood/wit/blauwe neusriem heel netjes en hoog genoeg: het neusstukje loopt over het 'vaste' deel van het neusbot en deukt dus niet in maar loopt zelfs bol onder de plek van de neusriem. De witte strassneusriem zit misschien 1 a 2 cm later en hier zie je ook al meteen dat het neusbot (dat op dit punt los & vrijhangend is) onder de neusriem echt indeukt. Zo kritiek is de plaatsing van de lage neusriem.
Bij de haflinger is het neusstukje ook te laag doordat het omlaag is gezakt, maar doordat de neusriem los zit en het paard op het moment van de foto de mond niet opent wordt het neusbot niet ingedeukt. Zodra het paard de mond opent gebeurt dat echter wel.

Niet om mensen persoonlijk af te zeiken, maar omdat deze foto's als voorbeeldfoto's in een informatief topic worden geplaatst lijkt het me goed om wel aan te geven dat de voorbeelden niet kloppen.
Een lage neusriem die op de juiste hoogte hangt ziet er zo uit:
Afbeelding

Als ezelsbruggetje of je neusriem hoog genoeg zit kun je:
1) voelen waar het zwevende neusbot overgaat in de schedel (dat is de laagste plek waar een neusriem mag liggen): pak het neusbeen links en rechts boven de neusgaten met je duim en wijsvinger vast; je voelt dat je het daar links en rechts kunt indeuken, want daar zit de neusgang waar de lucht doorheen gaat. Voel nu links en rechts van het neusbeen omhoog tot je voelt dat je het niet meer in kunt deuken; dat is het punt waar het los hangende neusbot overgaat in de schedel en dat is de plek waar de neusriem op zijn laagst mag hangen:
Afbeelding

2) de snellere optie: als je naar het plaatje hierboven kijkt dan zie je dat de plek waar de Micklem neusriem op het vaste neusdeel ligt 1 a 2 cm boven het begin van de kiezen ligt. Een makkelijke ezelsbrug is dan ook dat de lage neusriem (de ringetjes aan de zijkanten én het middenstuk) altijd duidelijk boven de plek van het bit moeten liggen, wat het bit ligt 'tegen de kiezen' en het zwevende stukje neus gaat pas boven het begin van de tweede kies over in de schedel.

FleurSandro

Berichten: 1800
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:43

xyzutu2 schreef:
Dat te laag zitten is jammergenoeg het grote nadeel van lage neusriemen; dat mensen denken dat ze laag horen te zitten omdat ze 'lage neusriem' heten. Ook op de foto's in dit topic laten dat jammergenoeg zien; de neusriem van de Fries zit zo laag en strak dat het neusbot (dat op die plek heel dun is en los zweeft en dus ingedeukt kan worden) indeukt op de plek waar de onderkant van de neusriem loopt.
Het valt en staat echt met de hoogte van de neusriem, want bij de voskleurige IJslander zit de rood/wit/blauwe neusriem heel netjes en hoog genoeg: het neusstukje loopt over het 'vaste' deel van het neusbot en deukt dus niet in maar loopt zelfs bol onder de plek van de neusriem. De witte strassneusriem zit misschien 1 a 2 cm later en hier zie je ook al meteen dat het neusbot (dat op dit punt los & vrijhangend is) onder de neusriem echt indeukt. Zo kritiek is de plaatsing van de lage neusriem.
Bij de haflinger is het neusstukje ook te laag doordat het omlaag is gezakt, maar doordat de neusriem los zit en het paard op het moment van de foto de mond niet opent wordt het neusbot niet ingedeukt. Zodra het paard de mond opent gebeurt dat echter wel.

Niet om mensen persoonlijk af te zeiken, maar omdat deze foto's als voorbeeldfoto's in een informatief topic worden geplaatst lijkt het me goed om wel aan te geven dat de voorbeelden niet kloppen.
Een lage neusriem die op de juiste hoogte hangt ziet er zo uit:
[ Afbeelding ]

Als ezelsbruggetje of je neusriem hoog genoeg zit kun je:
1) voelen waar het zwevende neusbot overgaat in de schedel (dat is de laagste plek waar een neusriem mag liggen): pak het neusbeen links en rechts boven de neusgaten met je duim en wijsvinger vast; je voelt dat je het daar links en rechts kunt indeuken, want daar zit de neusgang waar de lucht doorheen gaat. Voel nu links en rechts van het neusbeen omhoog tot je voelt dat je het niet meer in kunt deuken; dat is het punt waar het los hangende neusbot overgaat in de schedel en dat is de plek waar de neusriem op zijn laagst mag hangen:
[ Afbeelding ]

2) de snellere optie: als je naar het plaatje hierboven kijkt dan zie je dat de plek waar de Micklem neusriem op het vaste neusdeel ligt 1 a 2 cm boven het begin van de kiezen ligt. Een makkelijke ezelsbrug is dan ook dat de lage neusriem (de ringetjes aan de zijkanten én het middenstuk) altijd duidelijk boven de plek van het bit moeten liggen, wat het bit ligt 'tegen de kiezen' en het zwevende stukje neus gaat pas boven het begin van de tweede kies over in de schedel.


Mooi uitgelegd! Klopt idd dat die van mij naar beneden zakt, ik ben tegen het aantrekken van neusriemen en daardoor kunnen bij mij een ruime 2 vingers tussen, maar daardoor zakt de neusriem helaas wel, hoger gaat niet, dan komen de ringetjes te hoog en komt het niet mooi ze zitten in combinatie met het bit... En ik heb al 3 gaatjea bijgeprikt omdat hij anders al helemaal veel te laag hing.. Heel handig een breed maar kort hoofd..

Afbeelding

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:58

Je zou eens kunnen kijken naar lage neusriemen voor IJslanders, die hebben vaak een leren dwarsstukje tussen het neusstuk en het bakstuk waardoor het midden van de neusriem altijd 'omhoog' blijft staan. Dat is eigenlijk de enige veilige manier om een lage neusriem erg los te gebruiken. Een andere optie is om een neusriem te kiezen waarbij de ringetjes niet rond zijn maar driehoekig of sleufjes hebben, dan blijft het neusstukje ook beter naar voren staan en zakt hij niet langs de ringetjes af naar beneden.

Dit zijn voorbeelden van afzakbestendige neusriemen (je moet ze natuurlijk wel nog steeds hoog genoeg bevestigen ;) );

Afbeelding
Afbeelding

FleurSandro

Berichten: 1800
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:02

xyzutu2 schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar lage neusriemen voor IJslanders, die hebben vaak een leren dwarsstukje tussen het neusstuk en het bakstuk waardoor het midden van de neusriem altijd 'omhoog' blijft staan. Dat is eigenlijk de enige veilige manier om een lage neusriem erg los te gebruiken. Een andere optie is om een neusriem te kiezen waarbij de ringetjes niet rond zijn maar driehoekig of sleufjes hebben, dan blijft het neusstukje ook beter naar voren staan en zakt hij niet langs de ringetjes af naar beneden.

Dit zijn voorbeelden van afzakbestendige neusriemen (je moet ze natuurlijk wel nog steeds hoog genoeg bevestigen ;) );

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Dankjewel voor de tip!

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, dieseltje09, soeboenoe en 14 bezoekers