Paard blijft mond open doen met bit....?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 17:08

khirshanta schreef:
Heeft je paard misschien (verborgen) wolfstanden?


Nee die zijn allemaal verwijderd.


_Joelle

Berichten: 312
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:37

mijn nieuwe paard heeft ongeveer het zelfde probleem alleen dan iets minder erg. hij opent zijn mond vaak, druk of niet. zelf met hals strekken kan hij nog wel eens wat zijn mond open doen. bij hem merk ik dat hij het zo rustig en stabiel mogelijk wil hebben en ben dus naar die trust flexie bitten aan het kijken. deze lijken me echt fijn, niet te dik en die liggen mooi stil in de mond zonder erg scherp te zijn. misschien is dit nog iets om te proberen?

Hedwig <3

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 19:14

Ja ga eens kijken. Heb net voor een leuke prijs een myler level 3 hier in de buurt kunnen oppikken dan kan ik eens kijken hoe hij reageert op minder druk op zijn tong.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:25

het kan ook het 'wiebelige' zijn. Een ongebroken kneveltrens zou best het proberen waard kunnen zijn

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:28

Loes'sCorner schreef:
Rooompie schreef:
Bit eruit. AL mijn sport en lespaarden worden gereden op een sidepull.

De ruiterhand bepaald de druk, ik snap sowieso niet waarom een ijzeren staaf in een gevoelige paardenmond geplaatst wordt. Bizar.

Ik zou dus lekker op sidepull gaan rijden. Maakt geen enkel verschil tov je training dan met bit, en je probleem opgelost :)



Welke sidepul kun je aanraden? Die ook een beetje in de westernstijl.past? Heb er zelf niet heel.veel ervaring mee.


FRA heeft er een boel :) Niks gekruisd, enkel directe sidepull.

Ter dekking: Djamal Bahir, goedgekeurde & geprimeerde zwarte hengst

Pension/herplaatsing/vakantieopvang voor konijnen & cavia's Den Haag // Gedragsproblemen, inrijden of trailerprobleem? pb voor info!
zie http://www.knabbeltuintje.nl

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 08:33

Heb hem nu 1 x met de level 3 gereden. Hij liep geloof ik beter. Dook niet zo diep en had een betere houding. Ook liep hij niet zo klemmig/spanning vandaag gaat mijn vriend mee dan filmt hij een stukje dan kan ik zien of hij zijn mond veel op doet dat zie ik slecht als ik erop zit.

Wel kauwt hij heel veel op het bit. Soms druk. Weet niet of dat slecht is?

Het verbaasde me wel hoe voorwaarts hij was. :-)

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 08:56

Als ik je openingspost lees moet ik gelijk aan dit artikel denken:
https://www.dehoefslag.nl/uncategorized ... nkast.html

Dan met name:
"Negentig procent van de aanleuningsproblematiek komt helemaal niet uit de mond. De mond is de meest directe communicatie van het paard naar de ruiter, hierdoor vertalen alle beperkingen in het lichaam zich via het bit naar de hand."

Volgens mij is dit precies wat er bij jullie aan de hand is. Je geeft zelf al aan dat het paard een lastiger lijf heeft, een behandel verleden heeft met een ostheopaat en bitloos niet inbuigt.
Dat het paard dan met bit wél inbuigt veroorzaakt stress in het lijf, wat zich uit in de mond openen.
Dat het paard de mond al opent met het opzadelen heeft meer te maken met anticiperen op iets vervelends dat komen gaat.

Heb je dit blijvende probleem ook voorgelegd aan de ostheopaat?


TROY (2019) & LAYS (2014)

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:30

mijn jonkie deed dit ook. Enjelgebroken nog meer dan dubbel gebroken. Bij een bitfitter ongebroken met tongboog aangeschaft en was het een heel stuk minder. Hij houd niet van druk en ook niet op zijn tong maar heeft een hele kleine mond en laag rooster wardoor de boog ook maar net paste. Nu een ander hoofdstel (micklem ) en begon het en nog erger dan eerst. Ik denk dat hij nu et bit net wat anders in zijn mond heeft liggen daarbij. Uit frustratie het bit eruit gehaald en bitloos gereden en niks meer aan de hand. Ik hou mijn bit nu voor het normale hoofdstel en bitloos met de micklem

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-17 09:32

MariekeS_ schreef:
Als ik je openingspost lees moet ik gelijk aan dit artikel denken:
https://www.dehoefslag.nl/uncategorized ... nkast.html

Dan met name:
"Negentig procent van de aanleuningsproblematiek komt helemaal niet uit de mond. De mond is de meest directe communicatie van het paard naar de ruiter, hierdoor vertalen alle beperkingen in het lichaam zich via het bit naar de hand."

Volgens mij is dit precies wat er bij jullie aan de hand is. Je geeft zelf al aan dat het paard een lastiger lijf heeft, een behandel verleden heeft met een ostheopaat en bitloos niet inbuigt.
Dat het paard dan met bit wél inbuigt veroorzaakt stress in het lijf, wat zich uit in de mond openen.
Dat het paard de mond al opent met het opzadelen heeft meer te maken met anticiperen op iets vervelends dat komen gaat.

Heb je dit blijvende probleem ook voorgelegd aan de ostheopaat?


Ja absoluut. Hij staat ook nog steeds onder behandeling we zijn nog niet klaar. Hij uit geen stress bij zadelen en pakt het bit ook altijd vrijwillig netjes aan met hoofdstel. Ikzelf geloof zeker dat het een combi is van de problemen in zijn lijf met een bit wat hem niet lekker zit. Want hij reageert wel degelijk vers Holland op bitten.

Bitloos hebben we 2 x geprobeerd dit was een kleine hackamore. Wil een sidepul gaan aanschaffen om te kijken hoe dat werkt bij hem. Het is namelijk wel een heel meewerkend en slim dier die graag werkt. Staat altijd vooraan zodra ik wil gaan trainen en zou het liefst 3 x per dag mee gaan die blije haha.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, lovelady1, MariekeS_, Oehlala, Waidida en 8 bezoekers