Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 14:16

Momenteel ben ik (onder begeleiding) mijn 3,5 jarige merrie aan het beleren onder het zadel. Eigenlijk gaat alles best goed, ze is koel, wil graag werken en pakt alles heel makkelijk op.... behalve het bit.

In het begin was dit écht een drama: achter in de stal gaan staan wanneer ik met een bit aan kwam, zeer overdreven kauwen (en daar niet mee stoppen), tong er over gooien etc. Ik heb verschillende bitten geprobeerd, wel elke keer echt goed de tijd genomen om te laten wennen.
Uiteindelijk was er één bit dat ze (na even te kauwen) leek te accepteren: een dubbelgebroken, anatomische bustrens. Deze pakt ze ook met vol enthousiasme aan, ze houd haar mond rustig. Dit leek de oplossing.
Als er een los elastiekje aan hangt met longeren, houd ze haar mond dicht en gaat ze mooi in de ontspanning. Maar zodra ik contact maak met de lange lijnen, of als ik er op zit en ik pak de teugels op: elke keer hop tong uit de mond en over het bit. }:0

Ik heb dit nog niet eerder zo extreem meegemaakt, ik heb wel vaker een paard doorgereden en heb zeker een zachte hand. Nu is het wel een dametje met een zeer uitgesproken karakter :o dus het zal wellicht voor haar een manier zijn om onder het (moeilijke) werk uit te komen.
Ik hoop dat bokt wellicht een tip heeft voor een bitje waarmee ze eindelijk rust vind met haar tong.

Neusriem/sperriem strakker aansnoeren vind ik geen oplossing.

Volgende bitjes heb ik geprobeerd:
- dubbelgebroken watertrens 14mm
- dubbelgebroken watertrens 18mm
- enkelgebroken watertrens 18mm
- enkelgebroken bustrens 18mm

Huidige bit:
- dubbelgebroken, anatomische bustrens met goldbrass mondstuk, 13mm


De dikkere bitten vond ze duidelijk minder prettig dan de dunne. Ze heeft niet veel ruimte in haar mond.
De tandarts komt overigens binnenkort langs :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:20

Probeer eens een ongebroken bit.

En met je handen gaan rijden alsof je een los elastiekje bent.
Je hand is zacht schrijf je, voor haar niet zacht genoeg :)
Zo heb ik echt diverse paarden gereden van mensen waar mensen niet mee konden rijden door aanleuningsproblemen. Paarden die op de borst kropen, in paniek steigerde. En de oplossing was toch nog zachter zijn.

Mijn vorige paard was ook zo. Zachter dan zacht was prima, longeren met elastiekje ging niet eens, want dat vond ze al opgesloten en steigerde ze al.
Rijden was dus echt niet meer dan het gewicht van de teugel. De rest was zit en been. Waar ze door haar gevoeligheid dan ook geweldig op reageerde.
Heel fijn paard aan gehad.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:22

Ik gebruik eigenlijk altijd een ongebroken bitje.
Dit beweegt niet als ze kauwen of als er iets druk op komt.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:23

Ik zou het ook niet fijn vinden. Misschien is bitloos een optie om te proberen? Of een andere manier van contact maken? Luister naar het paard.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:25

Misschien toch last van d'r tanden... een bit is nu eenmaal een vervelend ding in de mond van een paard. Een tijdje bitloos proberen en als ze dan wat verder is weer met bit proberen? In principe kan je met bitloos een paard net zo nageeflijk rijden als met bit. Je kan het altijd proberen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:25

En eerst bitloos totdat ze wat meer kent en gewend is weet wat ze met haar lijf moet?
Ik ben begonnen met een kaptoom met het idee dat een halster al helemaal bekend was en begrepen werd en heb het hoofdstel pas later toegevoegd.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:29

En een scholingsbit? Dat lijkt me nog wel ergens te lenen.

Als dat niets is en je wilt wel doorzetten, zou ik een goede bitfitter laten komen denk ik.
En weet je zeker dat het het bit is?

Mijn paard is weliswaar niet zo moeilijk, maar ik merkte een enorm verschil toen ik een anatomisch (door de bitfitter aangemeten) kopstuk ging gebruiken. En er zit nogal veel verschil tussen die anatomische kopstukken. Ik moet wel zeggen, ik had ook sterk het vermoeden dat ik het in die richting moest zoeken; meer kopstuk dan het bit. Want het kopstuk dat ik had zat wel erg scherp langs de oren.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:30

Ik zou de tandarts afwachten.... wij doen eigenlijk nooit een bit in voordat de tandarts is geweest.
Voorkomt veel problemen!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:30

Ik lees even mee. Hier bijna hetzelfde probleem.
Al gaat het bij mijn merrie beter als ik de teugels aanneem, met een hoofdstel gewoon om blijft ze kauwen en moeilijk kijken.
Een dun myler bit wat kan scharnieren maar wel afzonderlijk links/rechts kan bewegen gaat tot nu toe het beste. Maar ik houd het nog maar even op bitloos.

Hier is de tandarts geweest, die kon niets vinden. Het is ook niet om onder het werk uit te komen, want bitloos gaat prima.

Ik hoop ook op de gouden tip!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:34

Op die leeftijd wordt er nog flink gewisseld en dat geeft irritatie in de mond. Voor mij reden om pas een bit te gaan introduceren als ze 5 zijn en klaar met dat stukje groei.

Klooien met hoe moet ik dat rare ding in mijn mond houden is een bekende en berucht om het aanleren van ongewenste oplossingen. Dun (want zeker een jong paard heeft weinig ruimte ook qua dikte, veulentanden zijn gewoon minder lang en dan staan de kaken ook dichter op elkaar) en ongebroken, want voorspelbaar. Dan bitje in, alles wat niet nodig is van je hoofdstel af en paar handen brokken in de voerbak. Leren ze dat tong onder het bit hoort en is er motivatie om dat zo gewoon te vinden. Verder is het niet handig om paard er mee te laten staan om te wennen, dan fixeren ze zich op dat rare ding. Halster om, bitje in zonder iets er aan en aan het werk/wandelen. Bit normaal maken ipv iets belangrijks, dus zorg voor afleiding zodat bit bijzaak is ipv hoofdzaak.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:42

Ik zou eerst afwachten tot de tandarts is geweest.

Wat je daarna zou kunnen proberen is een ongebroken trens van happy mouth, sommige paarden vinden dit erg prettig.
Wij hebben er ook eentje met een extreem gevoelig mondje en op zo'n bit doet ze het erg goed!

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:58

Ook ik zou je willen adviseren eerst de bevindingen van de tandarts af te wachten. Op deze leeftijd kunnen ze nog flink aan het wisselen zijn en in dat geval is er denk ik geen bit waar ze prettig op zal reageren.

Mocht de tandarts niets kunnen vinden en aangeven dat ze niet meer aan het wisselen is, zou ik eens een ongebroken trens proberen. Sommige paarden vinden het gewoon niet prettig dat er bij druk iets beweegt in hun mond en reageren veel beter op een ongebroken trens omdat dit rustiger in de mond ligt.

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 15:04

Dank voor de snelle reacties, fijn!

Grondwerk heb ik altijd bitloos met haar gedaan. De basis is er en ze staat al lekker in de spieren. Overgang naar bit heb ik gemaakt door met lange teugelen de teugels aan de neusriem en aan het bit te maken. Mijn doel is om haar (met bit) in de sport te gaan rijden. Als ik dan kies voor een bit, wil ik het ook goed doen. Geen waslijntjes dus maar gewoon zacht contact.
Ze heeft een anatomisch gevormd kopstuk. Ik heb het ook al eens geprobeerd met een micklem, maar daar werd ze ook panisch van (een hoofdstel vinden was al net zo'n zoektocht als het vinden van een bit). Ze laat graag weten wat ze prettig vind en wat niet :P

@_suus19_: lastig he. Myler heb ik goede verhalen over gehoord, maar vind die bitten zo absurd geprijsd. Misschien dat ik er één kan lenen om te proberen.

@Tamary: zo als jij het beschrijft, heb ik haar laten wennen aan het bit.


Ik wacht denk ik de tandarts dan nog even af. Tot die tijd de teugels maar weer aan de neusriem dan! Als het dan niet verbetert, ga ik ongebroken proberen. Ik geloof dat er ook nog een bitfitter zou komen op stal, zal stalgenootje even vragen.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:06

Het ene anatomisch gevormde kopstuk is het andere niet he ;)

Misschien is jouw merrie ook wel meer gecharmeerd van een niet anatomisch kopstuk.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:10

De bitten van Myler zijn inderdaad erg aan de prijs, maar ik weet dat sommige ruitersportzaken een uitprobeerservice hanteren. Via Google kwam ik bijvoorbeeld de volgende ruitersportzaak tegen waar je een Myler-bit twee weken mag uitproberen: https://www.paardenschuur.nl/winkel/bitten/. Ik heb geen enkel idee of deze zaak eventueel bij jou in de buurt is, maar er is waarschijnlijk bij jou in de omgeving ook wel een zaak te vinden die zo'n service hanteert.

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 15:11

Herfstwind schreef:
De bitten van Myler zijn inderdaad erg aan de prijs, maar ik weet dat sommige ruitersportzaken een uitprobeerservice hanteren. Via Google kwam ik bijvoorbeeld de volgende ruitersportzaak tegen waar je een Myler-bit twee weken mag uitproberen: https://www.paardenschuur.nl/winkel/bitten/. Ik heb geen enkel idee of deze zaak eventueel bij jou in de buurt is, maar er is waarschijnlijk bij jou in de omgeving ook wel een zaak te vinden die zo'n service hanteert.


Dank voor de tip! Ik zit in de omgeving van Emmen. Ik zal eens kijken op die site.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:12

Dunnere bitten proberen. 11 a 12 mm.
Mijn merrie doet het zelfde als er niet genoeg ruimte is voor een bit.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:25

Zoals anderen al aangeven zou ik eerst de tandarts afwachten. Wij hebben die bij onze jonge pony (4) eerst laten kijken en behandelen. We hebben hem ook om advies gevraagd wat betreft ruimte en vorm; hij gaf aan dat onze pony geen "ingewikkelde" mond heeft, dus niet heel smal, weinig ruimte oid. Daarna zijn we gestart met een leerbitje. Deze is zacht, vormt zich naar de mond en kun je met een kinriempje stabiliseren. Pony heeft 'm drie keer ingehad, daarna begon ze wat "raar" te doen. Een paar dagen later bleek waarom: we kregen binnen een week een tand en een kies van haar cadeau :D
Daarna hebben we nog twee weken gewacht voordat we het bit er weer bij pakten; ze liep er toen zo mee weg. Inmiddels zijn we op het punt aanbeland dat we het bit ook daadwerkelijk gaan gebruiken.

Mijn ruin heeft een minder goede start gehad en had dus al aangeleerd hoe je je tong uit de mond of over het bit gooit en hoe je constant bezig kunt zijn met die tong. Ik rij hem inmiddels op een ongebroken bustrens, daar doet hij het tot nu toe het beste op. Een Myler heb ik een keer geprobeerd, maar gaf op dat moment geen verschil bij hem.

Anoniem

Re: Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:38

Als eerste mag je wel het idee uit je hoofd zetten, dat je paard dit doet om onder het werk uit te komen. Want dat is niet hoe een paard denkt.
Ik zou ook even de tandarts afwachten, maar ook pas met een bit gaan rijden, als ze er echt relaxed mee is.

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 15:50

Joolien schreef:
Als eerste mag je wel het idee uit je hoofd zetten, dat je paard dit doet om onder het werk uit te komen. Want dat is niet hoe een paard denkt.
Ik zou ook even de tandarts afwachten, maar ook pas met een bit gaan rijden, als ze er echt relaxed mee is.



Jij kent mijn paard duidelijk niet ;) Er zit verschil tussen ongemak, 'ik snap het niet' en klieren. Qua bit weet ik niet of het klieren of ongemak is. Vandaar mijn topic. Maar klieren kan zij zeker.

Wat de tandarts betreft, ik geef enkele berichten terug aan dat ik inderdaad de tandarts afwacht. Toch bedankt voor je tip!
Laatst bijgewerkt door Celine_Mirte op 25-10-17 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:53

Wat ik zou doen ; eerst tandarts, dan bitfitter natasja van eijk, en wellicht rijden met contactteugel a la rien van der schaft of in ieder geval zeer paardvriendelijk. Dat laatste probeer je vast, maar iemand die mee kijkt helpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:56

Celine_Mirte schreef:
Joolien schreef:
Als eerste mag je wel het idee uit je hoofd zetten, dat je paard dit doet om onder het werk uit te komen. Want dat is niet hoe een paard denkt.
Ik zou ook even de tandarts afwachten, maar ook pas met een bit gaan rijden, als ze er echt relaxed mee is.



Jij kent mijn paard duidelijk niet ;) Er zit verschil tussen ongemak, 'ik snap het niet' en klieren. Qua bit weet ik niet of het klieren of ongemak is. Vandaar mijn topic. Maar klieren kan zij zeker.

Wat de tandarts betreft, ik geen enkele berichten terug aan dat ik inderdaad de tandarts afwacht. Toch bedankt voor je tip!


Klopt, ik ken je paard niet, maar dat hoeft ook niet, want dit is niet mijn mening, maar feitelijk bewezen. Paarden kunnen niet vooruit denken, 'als ik dit doe, hoef ik niet te werken'. Paarden zijn reactieve dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:56

Maar als ze het bitloos dus fijn doet (wat ik begrijp uit je bericht?), waarom wil je er dan een bit in hebben? Geen oordeel, puur interesse want daar ben ik wel benieuwd naar :) (Ik rij zelf beide overigens, met en zonder bit)

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:05

Joolien schreef:
Klopt, ik ken je paard niet, maar dat hoeft ook niet, want dit is niet mijn mening, maar feitelijk bewezen. Paarden kunnen niet vooruit denken, 'als ik dit doe, hoef ik niet te werken'. Paarden zijn reactieve dieren.


Sinds wanneer kunnen we bepalen of een paard/dier denkt?

Een paard kan zichzelf trouwens volgens jouw theorie prima leren wanneer hij kan stoppen met werken. "Als ik dit doe, stapt mijn ruiter af." (ruiter - vervelend gevoel > gedrag > ruiter stapt af)
Is toch precies hetzelfde als een paard leren draven op een beenhulp? (druk = vervelend > paard loopt weg > druk er af > paard ervaar beloning)

Allebei is erg reactief.

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Re: Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:06

Joolien schreef:
Klopt, ik ken je paard niet, maar dat hoeft ook niet, want dit is niet mijn mening, maar feitelijk bewezen. Paarden kunnen niet vooruit denken, 'als ik dit doe, hoef ik niet te werken'. Paarden zijn reactieve dieren.


Paarden zijn inderdaad reactieve dieren, maar ook dieren met kuddes en rangordes. Dat is een andere discussie en hoort niet thuis in het topic harnachement.