Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annelou_k

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-17

Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 20:50

Hallo allemaal!!

Ik ben van plan een nieuw zadel te kopen voor mijn paard, ik ben al een mooi en goed zadel op het spoor gekomen. Maar mijn vraag is dus: als hij niet helemaal prefect zou passen, zou een zadelpad/bontje dat beter maken??

If i would be the quistion, my horse would be the answer❤️


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:55

Dat ligt geheel aan de pad die je wil gebruiken. Ik heb een correctiepad die ik zelf kan aanpassen; als mijn paard door een maandje rust wat rugspieren is kwijtgeraakt, kan ik de pad gebruiken om het zadel wat beter te laten liggen. Maar na wat training moet die pad er weer onderuit kunnen.

Edit: een bontje of pad kan ook juist zorgen dat de boel niet meer past. Een zadel wat iets voorover duikt gaan 'corrigeren' met een bontje dat aan de voorkant al is platgedrukt, gaat je niet helpen. Een te krap zadel kun je ook niet breder maken dmv een bontje of pad, juist het tegenovergestelde.

Oy with the poodles, already

ual_95

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:57

Als ik jou was, zou ik gewoon een zadel aanschaffen dat wél past.

We are not makers of history. We are made by history.

Poekkie

Berichten: 7288
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:15

Inderdaad, gewoon meteen een goed passend zadel laten aanmeten! Dan heb je ook geen problemen met drukplekken of rugblesures (of toch minder kans...).
Toen wij ons zadel lieten aanmeten, vroegen we ook of een extra bontje nuttig kon zijn en was het advies heel duidelijk: 'zo'n bontje zorgt voor een versmallend effect en is eigelijk alleen maar goed om op je zadelsteun te leggen in je zadelkast' :+

Geen ervaring hier met gelpads of speciale correctiepads.

Paardengek in hart en nieren!

Veer19
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:42

allereerst, een goed passend zadel is natuurlijk het beste!

Meeste mensen hier op bokt zijn als ik andere topics zo lees volgens mij een beetje anti bontje/pad. Snap eigenlijk niet waarom, het kan juist hartstikke handig zijn. Zo heb ik een zadelpasser laten komen, die zei dat ik om het zadel passend te maken óf het zadel moest opvullen of een padje gebruiken. Toevallig had hij nog een padje liggen en hebben we dat meteen geprobeerd, zo kon hij meteen zien of het padje het zadel niet te smal maakte. Dat was niet het geval, en toen heb ik gekozen voor het padje (met vullingen die je er in kan doen zegmaar). Mijn pony veranderd namelijk nog best wel eens van spieren, en als je dan je zadel passend wil houden blijf je maar aan t opvullen! En met een padje is het gemakkelijk aan te passen

Een bontje maakt je zadel wel smaller. Dus daar moet je echt op letten, dat het zadel bij gebruik van bontje niet te smal wordt :j

:-)

DenieesB

Berichten: 473
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:42

Ik denk inderdaad dat wanneer je een nieuw zadel gaat aankopen, je ten alle tijden moet zoeken naar een zadel dat goed past. Als ik bij een nieuw zadel al gelijk aan een bondje zou moeten beginnen, laat ik het zadel mooi liggen.

Een vriendin van me is 1x geadviseerd door een zadelpasser om er maar altijd een bondje onder te doen. Hier heeft zij dus geen zadel van gekocht haha. Ik vind het een ander verhaal als het paard bijvoorbeeld tijdelijk is ingevallen o.i.d. maar dat is hier niet ten sprake.

@ Hilary wat voor pad gebruik jij? Vind het wel interessant

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:52


Oy with the poodles, already

DenieesB

Berichten: 473
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:00


JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:40

Mijn zadels passen beide prima zonder bontje, maar toch heb ik er een verhogingspadje onder liggen. Dit omdat mijn paard nog geen ideale bovenlijn heeft, en dit zorgt dat er meer ruimte voor beweging/ontwikkeling is :)

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:43

Volgens mij bestaan hier al veel topics over, over de voor- en nadelen van bontjes/onderleggers. Ik zou daar even inkijken als ik jou was

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Irene793
Berichten: 267
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:42

Een niet goed passend zadel kan ontzettend veel problemen opleveren. Je paard kan er last van krijgen wat zich ook tijdens het rijden kan uiten. Het allerbeste (voor jou én je paard) is het dus om een goed passend zadel aan te schaffen.

Photograph

Berichten: 1369
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:43

Dat ligt aan de pad die je wilt gaan gebruiken, er zijn er daar vele soorten van dus je zal goed moeten kijken welke er goed bij past

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:48

Kijk eigenlijk is het in jouw geval niet ingewikkeld. Er zijn veel goede redenen waarom je een onderlegger zou kunnen gebruiken maar een mooi nieuw zadel ongeveer passsend maken is er gewoon niet één van. Als je een nieuw zadel koopt, zorg er dan voor dat het echt 100% past, niet een beetje ongeveer, echt passen. De pasvorm is veel belangrijker dan het uiterlijk van het zadel.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Zorgen zadelpads/bontjes voor een betere pasvorm zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:02

Elk zadel moet je naar mijn mening elk half jaar tot 1 jaar na laten kijken. En dat een goed zadel zonder sjabrak enof bontje moet goed liggen is leuk maar niet altijd haalbaar. Ik heb een paard dat een lastige rug heeft en ook nog eens 1,85 hij is niet dik maar wel een flinke jongen. Zadels liggen gewoon nooit optimaal en ik heb er echt heeeeeeel wat geprobeerd, van wintec tot kentaur tot massimo. in de 5 jaar dat ik hem nu heb zijn er al een heel aantal zadelmakers langs geweest en 10 tallen zadel opgelegd en allemaal lagen ze net niet...MAAR als er een bontje of schoft bontje onder ging zat het vele malen beter. Ik kan gewoonweg niet zonder onderlegger. Elk zadel wat ik heb gehad was hetzelfde probleem. bij een smallere boom was de schoft vrij maar zat het te strak bij de schouders en bij een wijdere boom zakte het zadel te ver over de schoft maar bij de schouders goed. dus hier altijd een iets wiijdere boom met een pad om de schoft op te vullen.

You gotta roll with it
You gotta take your time
You gotta say what you say
Don't let anybody get in your way

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:28

Mijn zadel komt van achter iets omhoog. Ben bezig om afspraak te maken met zadelmaker, maar dit lukt helaas niet op heel korte termijn. Kan ik in deze periode iets gebruiken dat het zadel iets beter ligt? Heb niet het idee dat de boom te smal of te breed is. Heb een pro lite geprobeerd die van voren corrigeert, maar dat zorgde ervoor dat het zadel wat achterover lag. Dus dat was sowieso een verkeerde onderlegger.


Afbeelding
Met pro lite


Afbeelding
Zonder pro lite

Is verder natuurlijk lastig te zien hoe het zadel ligt

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Buitenzinnig, GrapeshotBot, MariekeS_, xRooss en 13 bezoekers