Ervaringen met Deuber zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:17

Aangezien er nauwelijks topics over Deuber zadels zijn te vinden, laat staan recente, vroeg ik me af of er mensen zijn met ervaring met Deuber of Startrekk zadels?
In Duitsland is het een groot en goed bekend staand merk, maar in Nederland kom je ze online nauwelijks tegen, ook niet als het om tweedehands zadels gaat. Is Deuber hier nog steeds relatief onbekend?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:32

Equimaro verkoopt DP al een tijdje binnen Nederland en volgens mij best succesvol. Met de westernlijn zijn ze wel gestopt (althans, dat was vorig jaar nog wel zo). Hipica is recent begonnen met DP verkopen.

In WE zijn er volgens mij binnen Nederland wel een aantal mensen die met de DP Doma of El Campo rijden. Ik ken ook een aantal mensen met een DP Bückeburger.

Ik heb goede ervaringen met DP, zeer mooie kwaliteit leer, fijne zachte zit. Accomoderend voor de ruiter in termen van hoe je in het zadel gezet wordt en waar de stijgbeugel ophang zit. Nadeel is dat vrijwel alle modellen behoorlijk lang zijn.

Het feit dat ze traploos verstelbaar zijn is natuurlijk ook erg handig en je kunt tegenwoordig kiezen tussen lederboom en flexibele kunststof boom.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:47

Ik weet van een aantal Duitse dealers dat die van de lederboom afgestapt zijn omdat daar een ander traploos mechanisme bij gebruikt wordt wat minder betrouwbaar is, dus dat de lederbomen er langzaam uit gaan (behalve dan bij Startrekk).

Ik had Equimaro en Hipica inderdaad al gevonden, maar jammer dat ze allebei maar een deel van het assortiment hebben. Ik mis de ijslanderzadels en het Maxima dressuurmodel, alsof Deuber in Nederland echt alleen een barok zadelmerk is, terwijl het in Duitsland enorm breed en je tweedehands vooral Deuber westernzadels vindt.
Heb jij ook een Deuber geprobeerd toen je jouw zadel kocht?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:08

Ik heb een DP Doma WE gehad, lederboom. :j Was best een fijn zadel maar voor mij te 'Engels', ik mistte daar het brede en de steun van de barokzadels. Had wel een mooie diepe zit. Geen problemen met het mechanism gehad overigens, maar het kan zijn dat het met de jaren slijt natuurlijk.

Verder een aantal keer op een Bückeburger gereden, dat vind ik een heerlijk zadel, maar ja, gaat nevernooit niet op die van mij passen want dat ding is in de kleinste zitmaat al 54cm. :')

EDIT: oh, lol, bijna vergeten maar ik heb trouwens ook nog een DP western shorty gehad. Die was ook zoooo fijn. Maar had ik op de gok gekocht (in de uitverkoop toen bij Equimaro de westernzadel eruit gingen), kale boom op mal van de rug en puntje bij paaltje lag het op de echte rug toch niet goed genoeg.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:16

Ik heb 2 Deubers. De Maxima Dressuur en de Maxima Jump. Zijn echt hele fijne zadels. Mooie smalle zit, niet te heftig je in een houding zettend. De kniewrongen kan je verwisselen en ook in hoogte verstellen, net zoals je het zelf prettig vindt. Ik heb toendertijd voor de Maxima gekozen omdat ik het zadel op meerdere paarden wilde kunnen gebruiken. Er is toen een zadelpasser/verkoper langsgekomen en ik heb toen op een aantal verschillende zadels gereden. Oa ook de Baloun, omdat zij ook dealer van dat merk was. Wilde zelf toch iets meer zadelgevoel en de Maxima met kunststofboom was wel dat wat ik zocht.
Ik heb toen als eerste de Jump besteld, ondanks dat ik die niet geprobeerd heb. Maar ik wilde een springzadel voor de hunterklasses op de Rassenshows (Quarter/Paint/Appie) Deze is toen speciaal gemaakt, zover ik weet worden de zadels gemaakt in Zuid Amerika) en de mijne is ook bruin van kleur. het leer is mooi, maar de Jump is alleen te verkrijgen in plain leer, en dit krijgt wel heel snel afwrijving van de stijgbeugelriemen.
De Dressuur heb ik wat later gekocht, is een gedoubleerd model, en dat leer blijft toch wel mooier. Nou heb ik beide zadels maar weinig gereden, mede omdat mijn paarden beide kapot gingen, en er ook niet zo heel veel hunterklasses zijn in tegenstelling tot engelse wedstrijden, maar tot nu toe blijven ze imo wel mooi (opna dan die schuurplekjes op de Jump). En als iemand op zoek is naar een verstelbaar zadel zal ik de Deuber ook zeker adviseren.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:37

Ik vind de Maxima Dressuur ook echt een heel mooi ontwerp, helemaal met alle soorten afwerkingen die je kunt kiezen. Het is dat ik er niet echt van hou om opgesloten te zitten met een hoge lepel (krijg dan automatisch een holle rug), maar anders zou ik het wel weten. Ik zag laatst bijvoorbeeld een Maxima dressuur voorbij komen met western tooling langs de randen. Serieus gaaf. <3

Zelf ben ik op dit moment een beetje in Dubio: [***] heeft net weer zijn hele bovenlijn op laten eten door mijten en wormen en moet alles weer opbouwen dus zadels passen of proefrijden heeft nu geen enkele zin, maar natuurlijk krijg je dan precies op dat moment een wel heel erg gave 2ehands Deuber aangeboden in precies de juiste kleur voor een erg schappelijk en makkelijk doorverkoopbaar prijsje... :x
Dan is de vraag: waag je de gok of niet? :=

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:45

Grinnik ja dat is altijd een leuke :D Ligt imo een beetje aan de prijs en hoe hij eruit ziet. Kan je wel vertellen, ze gaan niet als broodjes 2e hands. Zie met name hier in Dld ze best veel op de verkoopsites staan. En mijn eigen Dressuur staat ook te koop (beide paarden zijn gedwongen met pensioen).

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:22

Hier helemaal weg van Deuber. Jaren geleden een tweedehands Startrekk Espaniola gekocht.
Paste mij, paste friesische rolmops... iedereen tevreden. Met mijn stomme kop heb ik hem toch verkocht... balen als een stekker achteraf.
Probleem ( of niet, 't is maar hoe je het wilt zien) is dat ze tweedehands nog behoorlijk prijzig zijn want ze worden niet zo gauw verkocht en de kwaliteit is gewoon goed.
Ik bleef maar zoeken en dromen tot aan de Equitana dit jaar... bedoeling was om gewoon maar te kijken naar de nieuwe modellen (Bonita, enz) en daar hing die dan... MIJN droomzadel : Deuber Relvas ( zelfde vorm als Espaniola) in de flouwertooling-uitvoering... wat een ding... :-) Lang verhaal kort: zadel is weliswaar al 5 jaar oud maar had nog nooit een paard gezien, want puur show/beurs model... en moest eruit omdat bij de nieuwe Deubers de opening om te verstellen nu aan de linker kant is. Dankzij mijn superlief mannetje zijn dus de friesische rolmops en ik weer helemaal blij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:45

Wat gaaf dat je de Relvas Flower hebt!!! <3
Hilarisch dat zo'n zadel er dan uit moet omdat de verstelopening verhuist. Dat moet wel een geweldig toeval zijn dat je er dan net langs loopt, ik had hem in dat geval ook gekocht. :)) Voor zo'n zadel koop je er desnoods een bijpassend paard bij. :')

Heb je foto's? En is het de lichte of iets donkerder variant?
En merk je veel verschil in rijden? De Relvas en oude Espaniola zijn qua looks namelijk bijna identiek, maar het zal wel anders voelen.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:02

Ja, hij is geweldig. Hij is echt roodbruin ( lijkt in de zon op de foto lichter)
Qua zitgevoel vind ik m nog fijner zitten. Op de Equitana was het dus de keus tussen de Startrekk Bonita ( waar ik dus eerst voor gekomen was) en de Relvas. Heb op beiden gezeten, beide lekker. Leerqualiteit is ook dezelfde. Het grote verschil is dus dat je bij de Startrekk die kussens ook nog kan veranderen qua ligging en de Relvas een Ultraflexboom heeft. Hier staat weer tegenover dat -ook al hebben nu alle Startrekk modellen verstellbare forken, deze toch echt met zijn tween (of je bent echt sterk) versteld moeten worden. Bij de Relvas is het Imbus erin, ff draaien en klaar
Nu moet je natuurlijk niet vaak verstellen maar voor het idee...
En, niet onbelangrijk... de Relvas kost in deze uitvoering nieuw het dubbele van de Bonita ( en ik had het geluk dat mijn geweldige manlief en handelaar puur is en dus de arme verkoper maar liet zakken en zakken
:D



Afbeelding

Afbeelding

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 10:21

ik ken eigenlijk alleen maar deubers met een Nylon boom

lekker flexibel, draagt wel, maar nylon kan een vorm aannemen na enige tijd.

ik heb natuurlijk veel Bückeburgers gereden en heb er zelf ook een, verstelbaarheid is fijn, maar soms moet je het zo breed stellen dat het niet hoog genoeg meer is, dus uiteindelijk moet je dan met andere kussens werken.

een redelijk probleem kan de bevestiging van de voorste singelstoot zijn, maar die kan je wel lateen verzetten

ze zijn duur, dat wel

je ziet ze best veel, ook in scandinavie en zelfs in austrlie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:48

sasja0705 schreef:
En, niet onbelangrijk... de Relvas kost in deze uitvoering nieuw het dubbele van de Bonita ( en ik had het geluk dat mijn geweldige manlief en handelaar puur is en dus de arme verkoper maar liet zakken en zakken
:D


Aargh, nu wil ik jouw zadel én jouw man! :x :D
Is de onderrand van het zadelblad niet stugger dan bij de Espaniola? Voor zover ik weet kan deze tooling namelijk alleen op dik westernleer gedaan worden, waardoor bij sommige ruiters last krijgen van de onderrand.

@ Airnt: De makkelijke verstelbaarheid van de Deuber vind ik een groot voordeel, alleen heb ik inderdaad ook mijn vraagtekens bij de uiterste standen. Zo zie ik bij paarden met een smalle schoft vaak dat de voorboom in een soort piek omhoog komt te staanwaardoor de zitting achterover kiept, en bij paarden met een erg brede en ronde schoft dat een V-vormige voorboom sowieso niet goed aansluit en dat ze eigenlijk een U-vormige voorboom nodig hebben, zoals de Startrekk IJslanderboom.
Het feit dat de Ultraflexboom & het leerwerk na verloop van tijd soepeler worden is een van de redenen voor mij om over een tweedehands zadel na te denken om mijn paard het inrijden van een stug zadel te besparen.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:28

De Deubers hebben mijn interesse ook al een tijdje gewekt, en dit weekend op Paarden van de Zon maar meteen even de kans genomen om bij Equimaro en Hipica te kijken naar deze zadels.

Wat in elk geval meteen opviel is dat ze toch wel echt gigantisch verschillen van de startrekk espaniola. Kwaliteit van het leer en opbouw zó veel beter. Zitting erg fijn, terwijl de espaniola heel recht is. (En die zakt natuurlijk wat in, maar dat wil je ook niet te veel hebben met een vrij hoge voor- en achterkant. Van die standaard kussenpanelen van de espaniola krijg ik sowieso altijd een beetje de kriebels.

Nadeel wat ik vond: Ze zijn niet allemaal gemaakt voor mensen met lange benen. Bij de elcampo ging ik echt vol over de wrong met mijn knie, en bij de barock, die een vrij lang vierkant blad heeft zag het er ook raar uit. De impuls zat wel vrij goed en ik neem aan dat de modellen met een korter blad zonder wrong best goed moet gaan. Zoals de buckeburger bv.

En ook het probleem van heel breed en heel smal stellen in combinatie met de plaatsing van de kussens viel mij op. Maar mij paard is heel gemiddeld breed en normaal van schoft dus dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn.

Ze zijn prachtig en daar is de prijs naar. De grote vraag is alleen: zijn ze niet wat té duur. Voor 2500 kan je ook echt behoorlijk goed maatwerk krijgen, meer aangepast naar jouw paard dan de Deuber baroks zullen zijn. En dit is ook wat de zadelmakers wel een beetje lieten merken.

Maar dan zit ik weer snel aan een traditioneel dressuurzadel vast en dat is ook weer wat minder geschikt voor mijn gebruik.

Tweedehands zou ik voor tekenen. Maar dat lijkt echt niet te doen in NL.
-O- Als iemand nog iets weet in maat 2 (geen lederboom) dan hou ik me aanbevolen.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:57

Neheeee, geef geen van beiden weg }>
Ik was ook eerst bang omdat het leer dus echt dik en stug is, maar het is ook afhankelijk van de lengte zadelblad. Ik was ooit 165cm, met veel liefde haal ik nu denk ik net 161 :+ maar ik heb in verhouding redelijk lange benen, dus nergens last van. Moet wel bij zeggen dat ik er geen rijlaarzen of chaps draag , dan moet je echt op de lengte passen - bij mijn Espaniola heb ik het ooit geprobeerd en ben constant blijven hangen.
@ hoefijzer - de lengte van het zadelblad kun je kiezen, net zoals de sitting.
En qua prijs zijn de Startrekks ( overigs ook Deuber ) natuurlijk goedkoper omdat dus (semi) boomloos en ander systeem qua fork.
Ik denk niet dat er minderwaardiger leer voor gebruikt wordt maar even weiniger.
En als goed is en je kiest voor een nieuwe, dan wordt ie ook aangepast en vervaardigd naar jou wensen
- net zoals bij een maatzadel en kun je hem zo duur maken als je maar wilt (die van mij is dus officieel 1000 euri duurder als het basis model - wegens het westernleer en de tooling)
In NL is het echt een drama qua tweedehands , ze worden gewoon niet vaak verkocht en zijn toch wel redelijk waardevast.
Waar je ze wel voor redelijke prijzen kan vinden is op Quoka.de ( Duitse soort MP ) of Ebay.Kleinzanzeigen of bij de Duitse FB groepen ( links moet ik ff zoeken, als je wilt)
In Duitsland te kopen zou ik ook geen groot risico vinden - mits dat die een UF boom heeft ( dus geen leren boom ) en traploos verstelbare fork. Evtl polsteren moet je ook bij een "gewone" zadel af en toe en qua laten passen: Dealers die Deuberzadels verkopen moeten een product-seminaar gevolgd hebben, dus ook leren te passen.
De boom kun je herkennen aan de zadel-nr even als zittinggroten en als ik mij nu niet vergis ook zadelblad-lengte. Bij twijfel gewoon de nummer even mailen naar Deuber direct en ze geven je zo alle relevante info ( ook leeftijd)

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:01

de uiterste standen zijn inderdaad wat lastig,
Bij heel krap kom je doorgaans nog redelijk in het midden van de boom uit, daarom ben ikzelf heel erg fan van de nummer 1 zitlengte, omdat die steiler zijn,

dit helpt velen bij het naar achter kantelen (in het midden brengen dus) van hun bekken.

naar achter schuiving is bij correct bovenbeengebruik niet zo'n thema omdat de kussens achter de benen steun geven.

Maar ja, een verstelbaar zadel is altijd maar zo verstelbaar, er zit best een einde aan.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:43

@ Hoefijzer: Daar wou ik ook heen, ook echt alleen vooral voor de Equimaro Deuber/Startrekk stand maar dat lukte helaas niet. Dus leuk om alsnog een recensie te lezen.
Nieuw zijn de zadels inderdaad prijzig, maar er is een flinke tweedehandsmarkt in Duitsland waar heel veel Deubers op staan. En dan vind je toch al best wel wat barokke Deubers voor tussen de € 800 en €1500.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe lang jij bent? En hadden alle zadels die je paste zitmaat 2 of waren er ook S1 zadels bij?

@ Sasja: ik ben ook geen laarzenruiter, dan ben je inderdaad flexibeler qua lengte van het blad. Fijn om te horen dat het zadel zo goed bevalt. Je hoeft ook nooit bang te zijn dat het gestolen wordt, want deze vind je zo terug. :D

@ Airnt: bedoel je met steiler bij S1 zittingen dat de achtergalerij wat meer richting de voorgalerij geschoven is en het 'platte' achterste deel van de zitting bij de S1 dus korter is?
Ik zit met 1,74m lengte en 61 kilo bij de barokke zadels precies tussen de adviezen voor de S1 en de S2. Omdat er tweedehands meer S2 zadels dan S1zadels aangeboden worden en ik toch vrij lange benen heb, is het ook nog nog een optie om voor een S2 te gaan en een zalea te gebruiken om de zitting te verkleinen. Dan wordt de achterkant van de kussens ook nog net iets meer ontlast. Datzelfde doe ik namelijk ook al met onze Trekker en dat bevalt op zich goed.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:14

@xyzutu2: klein detail bij de zitting-maten : die zijn veranderd.
Wanneer weet ik niet precies (daar zou je een mailtje aan Deuber moeten sturen) maar naar wat ik op de Equitana begrepen heb, is de vroegere S1 nu S2 -of omgekeerd.
Moet morgen eens naar mijn zadelnummer kijken,dan weet ik het precies..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:25

Ging dat niet om de Startrekks? Ik dacht dat de Startrekks oorspronkelijk een andere maatvoering dan de Deubers, en dat dat recent rechtgetrokken is waardoor de oude Startrekk S2 nu S1 heet en de oude Startrekk S1 nu S0 heet - maar dat kan ik ook door elkaar gehaald kan hebben. En misschien is Deuber zelf ook wel aangepast.
Het is in elk geval inderdaad extreem handig bij de verkoop van tweedehands zadels... :')

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:50

xyzutu2 schreef:
@ Airnt: bedoel je met steiler bij S1 zittingen dat de achtergalerij wat meer richting de voorgalerij geschoven is en het 'platte' achterste deel van de zitting bij de S1 dus korter is?
Ik zit met 1,74m lengte en 61 kilo bij de barokke zadels precies tussen de adviezen voor de S1 en de S2. Omdat er tweedehands meer S2 zadels dan S1zadels aangeboden worden en ik toch vrij lange benen heb, is het ook nog nog een optie om voor een S2 te gaan en een zalea te gebruiken om de zitting te verkleinen. Dan wordt de achterkant van de kussens ook nog net iets meer ontlast. Datzelfde doe ik namelijk ook al met onze Trekker en dat bevalt op zich goed.



Ik zou altijd naar de kleinere grijpen.

bij steiler bedoel ik dat het deel vòòr het midden van de zit hoger is, het midden en achterkant hetzelfde.

ikzelf ben 78kg en 193 en ik zou zeker een 1 willen hebben, maar zit opgescheept met een tweedehands 2.

1-en komen veel minder voor.... VEEL minder, helaas.

laatst in Noord Zweden ook weer een ander Deuber type 1 gezien, die veel beter lag en de amazone veel beter in het zadel zette.


veel dingen veranderen nu na de overname.
ook zijn deubers best wel verschillend van voorbeeld tot voorbeeld, de QC is soms best hit en miss geweest, maar is nu dus onder ander management.

Bückeburg ontwikkeld nu een nieuwe versie van de Bückeburger, ik begrijp dat de onder licentie gebouwde Bückeburgers in het vervolg uit een andere producent gaan komen.
Laatst bijgewerkt door Airnt op 31-05-17 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 00:19

Afbeelding
Hmm, als ik het goed begrijp en het voorste schuin omhoog gaande deel bij de S1 steiler is, dan klinkt het alsof ze hetzelfde hoogteverschil in een kleiner oppervlak proberen te overbruggen. Ik heb helaas een paard met een erg hoge en lang doorlopende schoft, en we zijn al vaker op het probleem gestuit van zadels die op het knikpunt tussen schuin omhoog lopende schoftvrijheid en horizontale ruggengraatvrijheid op de uitloper van zijn schoft botsten, tenzij we de kussens extreem ophoogden.

Bij [***] is het de kunst om een zadel te vinden waar dat knikpunt zo ver mogelijk naar achteren ligt omdat hij een zadelplek van 45/46cm heeft en het diepste punt van zijn rug en dus het einde van zijn schoft pas in het midden daarvan ligt. Dus als een minder steile schoftvrijheid in de voorste helft van het zadel betekent dat de schoftvrijheid ook langer naar achteren doorloopt, dan klinkt dat als de veiligste gok voor ons.

S1 zadels zijn inderdaad zeldzaam. Er komt wel eens wat voorbij, maar helaas is de keuzevrijheid qua types en afwerking gewoon een stuk kleiner dan bij S2 zadels. Welk type zoek jij?

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 00:30

ikzelf amaranth of bückeburger, zou ik zeggen, maar dat is wel enigsinds flexibel

Ik heb de achterkant van de schoft altijd wel vrij kunnen krijgen tot nog toe met correcte kussens,
maar de voorkant kan bij een breed paard echt problemen geven,

met flinke kussens kan een hoop, maar dan zit je op den duur op een waterbed

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 00:43

Die ben ik inderdaad nog niet tegengekomen. Wat me wel verbaast is het flinke verschil in prijzen tussen de Deuberwinkels, dat kan echt een paar honderd euro schelen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 00:49

Ik heb zowel de Startrekk dressuur als de Startrek Natalie Penquitt gehad. Beide tweedehands gekocht van de Duitse E-bay. Beide S1. Ik vond het fijne zadels, maar heb ze uiteindelijk wel weer verkocht zonder verlies.

Ik zou er nu wel weer een willen als ik straks mijn jongste Lusitano ga beleren.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:56

@Airnt: ik ben laatst een mooie Amarant tegengekomen op fb - die was bijna nieuw wegens overleiden paard.
Als je wilt ga ik er eens induiken ( was volgens mij een S1, ben alleen niet 100% zeker) of ik m weer vind

Nog wat: wat bedoel je met overname?
Uli Deuber is er ja al n tijdje niet meer - maar is er nog meer?

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:34

@ xyzutu2: Ik ben ongeveer jouw postuur, iets langer. Maar ik heb vooral behoorlijk lange (boven) benen wat in veel moderne dressuurzadels problemen geeft.
Ik weet niet meer exact in welke maten ik heb gezeten, maar ik ging eigenlijk een beetje uit van de s2 omdat ze allemaal niet heel krap zaten en dit de meest verkochte maat is dus het meest logisch dat dealers deze hebben liggen.
Ik ben ook bang dat de s1 voor mij te gesloten is. Het is sowieso al best 'veel' zadel en dat is ook meteen voor mij een twijfelpunt. Juist het steile van de zitting vind ik vaak een beetje ten kostte gaan van het werken aan je zit. In eerste instantie zou ik altijd voor een zadel gaan met een ondiepe zit en weinig wrong.
En bovendien is dit steile precies het punt waar ik met buitenritten met mijn vorige dressuurzadel (in stap) last van had.

Maar voor mijn paard lijken ze heel geschikt, en ik hou wel van iets extravagant. Ze sluiten ook beter aan bij mijn gebruiksdoel dan een traditioneel dressuurzadel.

Maar voorlopig ben ik nog even bij stap een: Afspreken met een dealer om eens een keer goed te kijken of het gaat passen en blijft liggen. Het is reeds een jaar of 8 geleden dat ik echt fanatiek een zadel zocht en toen was het een enorme klus iets te vinden wat niet met een galopje al voor op de schouder eindigde. Er is gewoon grote kans dat die Deubers exact het zelfde doen en nooit optimaal gaan liggen op mijn paard.

En mocht het dan werken dan ga ik wel proberen iets tweedehands te vinden. Al hoewel de Impuls, waar ik het eerst voor zou kiezen, ik ook niet in duitsland heb gezien.
Al hoewel het altijd nog een optie is om bijvoorbeeld een Ralvas te kopen en er zelf een nieuw zweetblad voor te maken. Of ik bouw het halve zadel om, ook nog een optie. Maar dan moet hij niet te duur zijn, want dan durf ik het niet. :')

Nog een vraag trouwens voor wie eerder een zadel 2ehands in Duitsland heeft gekocht: hebben jullie het gewoon op laten sturen?