Voor of tegen sperriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:54

Een sperriem stabiliseert het bit inderdaad. Het is wel niet de bedoeling dat je dat ding zo vast mogelijk doet maar spijtig genoeg doen veel te veel ruiters dat wel. Ik zorg altijd dat ik er makkelijk een paar vingers onder kan steken, ik vind namelijk niet dat ik een paard zijn mond moet toesnoeren doormiddel van een leren riem, hij moet gewoon zelf leren om zijn mond een beetje rustig te houden.


Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:26

Bij normaal gebruik ben ik niet tegen. Maar helaas zie ik vaker dat de sperriem (en neusriem) belachelijk strak zitten, dan goed of te los...


Zelf gebruik ik geen sperriem. Vind het gewoon niet nodig... B Heb ondertussen alleen nog maar S&T neusriemen, in maat full voor mijn pony... Dus zonder sperriem lusje en eindelijk eens ruim genoeg om er echt minstens 2 vingers onder te kunnen doen. In de cob neusriemen moest ik altijd gaatjes extra maken, maar dan nog zat het naar mijn mening te strak..

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:36

Bij het mennen is het wel makkelijk omdat je met losse sperriemen werkt (vaak) die je er zo om of af kan doen. Basis hoofdstel/neusriem is eigenlijk altijd zonder sperriem. Ohz is het idd een stuk lastiger te vinden.
Ik heb er 1 met sperriem (de jongste), 2 zonder sperriem en 1 met bitlifter lopen.
En een heb ik bijv met marathon wel een sperriem om en verder niet. De ene pony is de andere niet.

Belangrijkste is om te kijken naar wat goed is voor je paard en je eigen rijden.
Vind die lage neusriemen die lekker strak worden aangesnoerd net zo min een succes als een te strakke sperriem.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 00:09

Och ja, Lage neusriemen... Vaak hoor/lees ik als reden om er een te gebruiken dat ze zo vriendelijk zijn. En dan zie je vervolgens foto's of in het echt en dan zit dat kreng strak.. Echt bijzonder -O-

darkadia

Berichten: 5233
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 00:12

Ik ben het eens met de meesten hier, indien correct afgesteld niet tegen. Maar ook de aansnoerneusriemen en lage neusriemen zie je regelmatig veel te strak getrokken.

Bij een paard die wat onrustig is nog met het bit, of onrustige ruiterhand kan het inderdaad zorgen voor een wat stabielere ligging. Zelf gebruik ik geen sperriem, dus fijn dat dat nu ook uit het reglement gehaald is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annaxmaex, Bytespider, Nicole, soeboenoe, xxxlolaxx en 8 bezoekers