Ik begin inmiddels een beetje het spoor bijster te raken; mijn paard heeft achter zijn oren een zenuw( of bloedvat of whatever it is..)liggen die bij elk hoofdstel naar boven lijkt te komen. Hoe zacht het leer ook, en met of zonder bontje eronder.. Inmiddels o.a. een anatomisch gevormd BR hoofdstel, een FRA Karo kaptoom en een QHP recht hoofdstel geprobeerd, allen helaas met hetzelfde resultaat, een opkomende zenuw.

foto van de zenuw met QHP hoofdstel
Nu heb ik bij mijn zadelmaker een Ingrid Klimke Passier hoofdstel aangeschaft, deze leek met passen even niet de zenuw omhoog te laten komen. Helaas bleek eergisteren dat deze toch weer omhoog komt met rijden. Nu op aanraden een bontje eronder geprobeerd, deze geeft voldoende ruimte omdat het leer nog wat stug is, waardoor de zenuw nu niet omhoog komt.. Maar zodra het leer weer soepeler is en op de huid komt te liggen ben ik bang dat de zenuw weer omhoog komt.. Daar koop je natuurlijk geen hoofdstel voor 240 euro voor.

Foto van de zenuw met het passier hoofdstel
Nu weet ik dat inmiddels hoofdstellen op de markt zijn waarbij er géén druk achter de oren is, door de grotere uitsparing en eerlijk gezegd vind ik deze hoofdstellen niet mooi. Ik hoopte daarom dat iemand op Bokt hetzelfde probleem ervaart als ik en hier misschien wel een oplossing voor heeft gevonden. Het lijkt erop dat een smaller, zachter hoofdstel weinig verandering geeft.

Alvast bedankt voor de reacties!