Hoofdstel zonder keelriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:46

SteffiiY schreef:
Hmm.. toch wel apart dat de KNHS een keelriem verplicht stelt terwijl ik meerdere combinaties ken die al jaren zo rijden op KNHS Wedstrijden.
Ik ben overigens ook al 4x gestart met mn Premiera hoofdstel zonder keelriem en geen commentaar gehad. Hoor juist alleen maar om mij heen dat het zo'n prachtig hoofdstel is.
Jury zelfs 1x met losrijden naar mij toe gekomen om te vragen welk merk het was omdat ze hem zo bijzonder vond.

Misschien omdat de meeste jury leden niet op de hoogte zijn van deze regel, het zou jammer zijn als je de gok waagt met je mooie hoofdstel en je treft een jury die wél op de hoogte is.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:46

Ik had geen idee dat het verplicht was, heb een hele tijd zonder gereden omdat keelriem te klein was. Had een rondgenaaid hoofdstel dus kon hem er gewoon af halen. Volgens mij zelfs een keer mee gestart.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 04:32

Jester_ schreef:
Ik denk dat de meeste jurys niet moeilijk doen. Maar kijk uit op selecties of kampioenschappen. Zou toch erg zonde zijn!

In zo'n geval kan je toch van tevoren even aan de jury vragen of je met je hoofdstel mag starten. Zeggen ze nee dan zorg je dat je een ander hoofdstel bij je hebt.

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Hoofdstel zonder keelriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 05:47

Omdat ik dus wél een keer zonder hoofdstel op een onrijdterrein stond, heb ik mijn keelriem net een tikje strakker dan een vuist er tussen (maar nog steeds ruim niet aansluitend hoor!) En ja hoor, commentaar onderaan de coupon dat de keelriem losser moet.
Hoezo kunnen betuigde paarden wel met een nuttige keelriem lopen en wordt er bij de dressuurpaarden verwacht een nutteloos stukje leer onder het hoofd te laten klapperen?

MallyBelly

Berichten: 3531
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 06:09

Bij mij is het Hoofdstel laatst nog afgegleden buiten, ik had mijn two - ears hoofdstel om en een sidepul er aanvast ipv een bit. Ik liet mijn paard uit de plas drinken en weg was mn hoofdstel.
Die keel riem heeft echt wel een functie, die heb ik er thuis snel even om gedaan voor de volgende keer..

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoofdstel zonder keelriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:13

@elise: dat zegt iets over de (ontbrekende) kennis van de juryleden...

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:22

Hier ook de ervaring dat een keelriem nut heeft. Mijn hofdstel was wat groot vor het paard maar ach het leek me geen probleem.

Maar na een val van mijn paard op een buitenrit lag ik in de berm met het hoofdstel in de hand.. Mijn paard galopeerde los op de weg.

Gelukkig goed afgelopen, maar omdat ie niks om had was het voor de omstanders (die erg snel reageerden!) wel moeilijk vangen..

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:36

Ik heb al zo vaak gezien of gehad dat ik viel en het hoofdstel daarbij meenam. Dit waren hoofdstellen met keelriemen. Nou is dat misschien een ander verhaal dat je hem mee sleurt ipv dat het paard hem er zelf af schuurt. Maar als je dat op buitenrit gebeurt zal je net de pech hebben dat je paard weg rent. Maar helaas zijn deze risico's er altijd.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Hoofdstel zonder keelriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 01:18

Hier geen keelriem en geen frontriem en zie zat mensen die zelf zonder neusriem rijden.
Of ik rijd alleen met neusriem en bakstuk en daar de teugels aan. Gaat ook prima.
Met een beetje geluk heb je op wedstrijd je paard zo voor elkaar dat je hoofdstel gewoon blijft zitten als je de oefeningen in de ring doet.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:23

renatuuh schreef:
Als je het hoofdstel echt mooi vind, waarom haal je (als je wedstrijd hebt) niet de keelriem van een andere hoofdstel af? Of is dat zo gek bedacht?


Eventueel ook nog los het kopstuk te bestellen incl keelriem voor de mensen die dit liever wel willen.

Hier ook al maanden mee gestart zonder en nog geen aanmerkingen van gehad incl selecties en kring kampioenschappen :D

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Hoofdstel zonder keelriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:41

Hier alle hoofdstellen al jaren zonder keelriem, vind het ondingen.
Wedstrijden ook gestart gehad en nooit iets over gehoord gehad.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Hoofdstel zonder keelriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:49

Het hoofdstellen merk PS of sweden heeft ook al zijn hoofdstellen zo rer keelrjem. Maar deze hebbe speciale losse keelriemen die bevestigt kunnen worden aan de frontriemen die ze hebben zodat ze ook op wedstrijen te gebruiken zijn. Zoek hun site maar even op.