Hoofdstellen weghangen, hoe doe jij dat?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

famoza

Hoofdstellen weghangen, hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 16:36

Omdat ik een lange periode niet meer ga rijden met bepaalde hoofdstellen die ik heb wil ik graag netjes mijn hoofdstellen weghangen, maar hoe doen jullie dat?

Ik heb ze netjes schoongemaakt, 1 zit een bit in, in de andere niet.
Ik zie soms dat mensen het hoofdstel een soort van in elkaar gewikkeld hebben en dat ziet er heel netjes uit! Maar hoe doe je dat? *D

Ik hoor het graag :)

In verwachting van een klein wondertje

Seven

Re: Hoofdstellen weghangen, hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:43

Als ik ze schoon heb gemaakt en niet ga gebruiken hang ik ze ook op gewikkeld weg.
Dan doe je de keelriem om de bakstukken etc heen wikkelen en weer vast maken

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
https://marjoleinjakobs.wixsite.com/marjoleinjsart

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 16:44

Seven schreef:
Als ik ze schoon heb gemaakt en niet ga gebruiken hang ik ze ook op gewikkeld weg.

Bedankt voor de uitleg! :)

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 16:44

Seven schreef:

En wat doe je dan met de teugels btw?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:47

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid | Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019
Jimmy | Tommy | Herbie | Matcho

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:51

Ik heb ze gewoon schoon en droog op mijn slaapkamer hangen aan zijn ophang ding voor hoofdstellen. af en toe invetten en teugels hangen er enkel overheen.. af en toe ff wisselen van kant.

Second star to the right, straight on till morning.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:54

De teugels komen er gewoon tussen
Sluiting op het kopstuk als het bit er in blijft. Zonder bit doe ik het midden van beide teugels op het kopstuk en dan draai ik de keelriem er om heen.

Hoofdstellen die we wel dagelijks gebruiken hangen gewoon aan hoofdstel hangers

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
https://marjoleinjakobs.wixsite.com/marjoleinjsart

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:55

De teugels leg ik over het kopstuk heen en dan maak ik de neusriem dicht. Dan hangt het heel netjes. Zal even kijken of ik een foto kan vinden van hoe ik het bedoel!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:55

Wat jii bedoelt is denk ik wat de engelsen 'figure eight' noemen. Zoek maar eens op google, eventueel met 'bridle' erbij.
Wat je doet is de keelriem voorlangs om de bakstukken, achter door de teugels, weer voorlangs en dan dichtmaken. De neusriem maak je dan om het geheel heen vast.

Bij mij hangen alle hoofdstellen altijd zo.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:35

Wat is eigenlijk het voordeel van het gevouwen weghangen? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord. Ik heb aan mijn kast een hoefijzer hangen waar mijn hoofdstel gewoon aan het kopstuk aan hangt.
Komen er geen vouwen in het leer als je het gewikkeld weghangt voor langere tijd?

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:43

Ik haal ze het liefst helemaal uit elkaar. Goed schoonmaken en invetten met Hamanol. Daarna bewaar ik de losse onderdelen in een katoenen zak in een van mijn dekenkisten (binnen). Kan lekker ademen en verdroogt of schimmelt niet.

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:24

Bamii schreef:
Wat is eigenlijk het voordeel van het gevouwen weghangen? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord. Ik heb aan mijn kast een hoefijzer hangen waar mijn hoofdstel gewoon aan het kopstuk aan hangt.
Komen er geen vouwen in het leer als je het gewikkeld weghangt voor langere tijd?

Ik doe juist het tegenovergestelde als wat anderen doen, lijkt wel. Ik hang ze juist voor dagelijks gebruik op stal 'opgeknoopt/gevouwen' op, en als ik er een voor langere tijd niet gebruik dan leg ik ze (schoon maar niet opgeknoopt) in een doos.
De reden waarom ik ze opknoop: bij ons op stal hangen de hoofdstelhangers aan de binnenzijde van de kastdeuren, bij het openen van je kast dan willen de hoofdstellen nog wel eens naar beneden komen, en met dichtmaken van de kast komen er zo nog wel eens keelriemen en teugels klem te zitten tussen de deur. Als je het hoofdstel dan opknoopt dan blijven de teugels braaf op het kopstuk liggen, zo komen ze niet klem te zitten bij het sluiten van de kast. Bij mij is het opknopen juist een dagelijkse bezigheid voor het voorkomen van schade.

Ik vraag mij wel af wat andere redenen kunnen zijn, vroeger werd op de manege ook aangeleerd om de hoofdstellen opgeknoopt weg te hangen (en je kreeg op je kop als je dat niet deed!) maar er is nooit iemand geweest die mij kon uitleggen waarom. Verdere uitleg als 'dat hoort zo' konden de volwassenen op die stal nooit geven :') als iemand het weet dan hoor ik dat graag!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:08

Ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af waarom hoofdstellen opgeknoopt opgeborgen worden. Om eerlijk te zijn heb ik hier echt nog nooit van gehoord en dit zelf dus ook nooit gedaan.

Ik heb onlangs een kapstok bij de Ikea gekocht waaraan ik mijn halsters en hoofdstellen kan ophangen zonder dat het een chaos wordt. Ik was geloof ik een paar euro kwijt en het functioneert prima.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:41

Kalab schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af waarom hoofdstellen opgeknoopt opgeborgen worden. Om eerlijk te zijn heb ik hier echt nog nooit van gehoord en dit zelf dus ook nooit gedaan.

Ik heb onlangs een kapstok bij de Ikea gekocht waaraan ik mijn halsters en hoofdstellen kan ophangen zonder dat het een chaos wordt. Ik was geloof ik een paar euro kwijt en het functioneert prima.

Ik ben redelijk traditioneel 'opgevoed' wat de paarden betreft. Dit hoorde er gewoon bij, dus het is een gewoonte dit erin zit net als beugels opsteken en aanvegen na het poetsen. Maar om een antwoord te geven op je vraag: het gaat om behoud van je hoofdstel en veiligheid. Nooit meer sperriempjes en passantjes kwijtraken of struikelen over je teugels omdat het hoofdstel van je schouders glijdt. Daarnaast houdt het de zadelkamer netjes geordend.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:54

Ik vind een opgefrommeld hoofdstel rommeliger eigenlijk?
Passantjes kwijtraken heb je zelf in de hand, als je de sperriem goed bevestigd valt er echt niks op de grond.
Struikelen over teugels heb ik ook werkelijk nog nooit last van gehad? :?
Het hoofdstel wat ik niet gebruik hang hier netjes aan een hoofdstelhanger.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:56

KPet schreef:
Kalab schreef:

Ik ben redelijk traditioneel 'opgevoed' wat de paarden betreft. Dit hoorde er gewoon bij, dus het is een gewoonte dit erin zit net als beugels opsteken en aanvegen na het poetsen. Maar om een antwoord te geven op je vraag: het gaat om behoud van je hoofdstel en veiligheid. Nooit meer sperriempjes en passantjes kwijtraken of struikelen over je teugels omdat het hoofdstel van je schouders glijdt. Daarnaast houdt het de zadelkamer netjes geordend.

Het opsteken van de stijgbeugels ken ik dan wel weer. :) Bedankt voor je uitleg en antwoord op mijn vraag. Ik denk dat ik dit dan ook deels doe aangezien ik vaak alle riempjes vastmaak na gebruik en mijn teugels met behulp van de keelriem ook een soort van "vastmaak" om het bij elkaar te houden. Ik had er alleen een ander beeld bij toen ik het hier las.

kvika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 01:03

schoonmaken,
en met een vette doek in een afgesloten bak, zou hou je het leer goed en komt er geen schimmel op.

tja....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 01:08

hoofdstel tas !
(ik heb er nog 2 over :P )

** Alive & kicking ! **

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 04:04

Ik doe ook altijd de neusriem terug dicht voor ik het hoofdstel weghang. Eerst bit goed schoonmaken en daarna netjes weghangen. Iedere week maak ik het schoon. Er is mij geleerd dat als je goed voor het tuig zorgt het ook lang mee gaat en het is ook overzichtelijker als alles netjes opgevouwen of dicht op zijn plaats ligt/hangt.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:09

Goh. Nooit te oud om wat te leren kennelijk.

Heeft er iemand een foto van een opgeknoopt hoofdstel? Google helpt me niet.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:09

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:16

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:20

Nou ik ben ook ouderwets opgevoed maar opgeknoopt weghangen ken ik niet.

Wel goed gepoetst weghangen op een hoofdstelhanger. En gewoon 2 maanden later weer poetsen. Of je het nu gebruikt of niet.
Anders droogt het leer uit.

Edit,...en het weghangen doe ik niet op stal maar bij mij thuis op zolder. Daar is de tempratuur gelijkmatiger en niet zo vochtig.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:24

Bij mij hangen de hoofdstellen in de kelderbox. Niet te vochtig, niet te warm of droog. En inderdaad elke twee maanden invetten.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie