Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EsmeeBd
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-07-15
Woonplaats: Oudenaarde

Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 15:14

Hallo,
Ik zou graag bitloos beginnen rijden en ik denk dat dit beter zou zijn voor mijn paard. Mijn paard is nogal gevoelig in de mond (is hij altijd al geweest, niks aan zijn tanden) en ik zou het graag eens willen proberen. Nu, mijn paard is nogal hevig bij het rijden soms, en soms kan hij van z'n bit weg lopen. Van de minste druk in zijn mond kan hij kwaad worden tijdens het rijden terwijl ik echt zacht met hem ben. Hij is ook altijd heel actief in het rijden en springen. Ik doe springwedstrijden en eventing met hem.Ik rij nu met een dubbel gebroken bit. Welk bitloos hoofdstel zou ik het best proberen?
Ik heb al gehoord dat de hackemore goed is voor springers?
Ik zou graag eens weten wat jullie ervaringen zijn met de hackemore en andere soorten bitloze hoofstellen.

Anoniem

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:16

Hackamore mag je sowieso niet mee starten, dus dat is niet handig. Ik zou kijken met welke optoming je wel mag starten.
Overigens kan gevoeligheid in de mond ook elders vandaan komen, zoals de nek.

Karla

Berichten: 3930
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:20

Dat is heel paard-eigen, net als een bit. Het ene paard loopt goed op een kaakgekruist hoofdstel, terwijl de ander juist goed loopt op een sidepull. Ook een hackamore is niet per definitie goed voor springers, je hebt veel springpaarden die hier ook niet goed op reageren. En je mag idd niet starten met een hackamore.

Is het niet mogelijk om een paar verschillende bitloze hoofdstellen te lenen? Dan kun je kijken op welk hoofdstel jou paard het beste reageert :)

EsmeeBd
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-07-15
Woonplaats: Oudenaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 15:22

Ja dat ga ik doen! Ik ken een paar mensen die bitloos rijden maar meer recreatief en niet echt wedstrijden enzovoort. Zijn er veel mensen die jumpings en eventing, bitloos rijden ?

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:16

Ik zou beginnen met een side-pull. Alleen vond ik die persoonlijk voor de dressuur niet duidelijk genoeg. Ik rijd nu alweer ruim anderhalf jaar met een kaakgekruist hoofdstel en dat bevalt perfect! Paard merkt goed het verschil tussen sturen en een ophouding en loopt heerlijk ontspannen. We zijn nu langzaam aan weer met bit aan het oefenen maar ik blijf tegen hetzelfde aanlopen helaas. Bitifitter is hier geweest tanden zijn in orde, blijkbaar vind hij het bit gewoon niet fijn.

Als je voor kaakgekruisd gaat let dan op dat je een hoofdstel neemt met een goede release. Zelf heb ik de FRA Dietsji en daar ben ik erg over te spreken. Ik heb hiervoor een andere gehad met leren koortjes maar die rekken toch uit en worden uiteindelijk ongelijk en gaan scheuren.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:52

Wees sowieso kritisch. Stel dat je paard al geprikkeld raakt van een strakkere neusriem, dan is een systeem dat werkt met druk op de neus al niet raadzaam.

Zijn problemen uit het gebied van de nek, rug etc uitgesloten? Dat kan ook een reden zijn namelijk. Dito met een niet goed passend zadel. Beter van te voren diverse zaken uitsluiten dan doorrijden met klachten die kunnen verergeren.

Anoniem

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:59

Weet je zeker dat er geen fysiek probleem is waardoor dit komt?
Kijk btw eens in de topsport (zegmaar degene die je op eurosport nog wel eens ziet langskomen, als ze besluiten een keer paardensport uit te zenden), dan zie je dat je niet de enige bitloze jumpingruiter zult zijn :)

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:10

Je kunt via http://www.bitloos.nl meerdere bitloze optomingen huren om uit te proberen. Op die site kun je ook veel informatie vinden over de werking van verschillende optomingen.

Ik heb zelf een bitloze uitprobeerservice en zelf ook diverse optomingen uitgeprobeerd. Zelf ben ik niet zo weg van kaakgekruiste modellen omdat ik de release niet zo goed vind (met touw wel beter dan met leer). Nu heb ik een vrij harige ijslander.

De kingekruiste F.R.A. Meroth en de F.R.A. Lami hebben en bladveer in de neusriem en daarmee wel directe release waarbij de neusriem van de Lami breder/zachter is en de druk ook beter verdeeld.

Zelf rij ik met een rijkaptoom (vergelijkbaar met sidepull) en dat bevalt mij heel goed. De hackamore kan m.i. behoorlijk scherp inwerken. Daarom heb ik hem ook niet in mijn collectie en er ook niet zelf meegereden.

Goed om de bitloze mogelijkheid te onderzoeken en inderdaad zou andere medische oorzaken uitsluiten ook goed zijn als je paard erg heftig reageert tijdens het rijden.

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:48

Ik vind de hackamore erg fijn
Ik heb een s hackamore een hackamore bloem en een standaard hackamore
Een bloem zou je kunnen proberen
De korte scharen zorgen voor een wat mildere inwerking dan de lange
Maar je mag er inderdaad niet mee starten
Ik denk dat je even moet kijken of je ergens een rambo hoofdstel kunt lenen
Ik vind ze te prijzig maar wel fijn om mee te rijden!

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:22

Leuk dat je bitloos wilt gaan proberen. Ik hen zelf een paard wat blijkbaar ook enorm gevoelig is op het bit en toen er van het voorjaar een kies uit moest ben ik voor de grap eens met alleen een halster opgestapt. Ontspannen dat meneer deed! Dat is ook eigenlijk mijn tip aan je, wel de teugels aan de ring onder de kin vastmaken ipv naast de mond. Halster ligt dan stil en is duidelijker voor het paard. Mocht hij zich nog steeds verzetten ligt het dus niet aan het bit en zul je helaas verder moeten zoeken. Succes!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:34

www.bitloos.nl
Daar kan je verschillende hoofdstellen proberen en ze willen je vast ook wel advies geven.
Ik vind zelf het kaakgekruiste hoofdstel van Voest erg fijn.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:50

Ik rij zelf met bit en zonder bit. Als ik zonder bit rij, gebruik ik een kaakgekruist hoofdstel. Hier reageert mijn paard prima op!

lynnkus

Berichten: 38
Geregistreerd: 16-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:40

wij hebben 3 jaar geleden een pony gehad die geopereerd was aan zijn kaak waardoor hij niet met bit kon rijden.toen onze pony overleed hebben wij het nooit meer gebruikt en weg gehangen.toen wij een andere pony kregen hebben we haar 2 jaar met bit gereden want ze is behoorlijk pittig ze is erg snel en sterk, ik heb toen een x bit loos geprobeerd iedereen verklaarde me voor gek omdat ze best lastig is maar ze reageerde er super op nu rijd ik altijd bit loos kaak gekruist.