Jury adviseert ander bit bij andalusier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 15:37

Goedemiddag
afgelopen weekend heb ik met mijn kleine pony(1.47) wedstrijd gehad. Ik ben super tevreden met de punten was 7e en 4e uit 20 deelnemers tussen de paarden


echter de Jury sprak mij na afloop van de wedstrijd aan.

Of ik wist dat een andalusier maar heel beperkt ruimte heeft voor een bit en dat de meeste bustrensen te dik zijn. dit omdat de aanleuning er niet altijd is. mijn pony loopt voor het oog erg nageefelijk maar heb niet altijd iets in mijn hand. probeer hier uiteraard gewoon met mijn been naar de hand toe te rijden en mijn hand stil te laten staan.

Natuurlijk hardstikke fijn dat ze meedenkt maar ik begin toch een beetje te twijfelen of het bitje dan niet te dik is.
ik rijd met een 12.5 bustrens enkelgebroken lichtgewicht en iets van 20 mm uit mijn hoofd.


dubbelgebroken is zeer zeker geen oplossing daar wordt ze nogal ehm headbanging van.

Kan iemand mij adviseren?

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:38

een myler misschien?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:40

Als je zelf ook je twijfels hebt dan kun je altijd een bitfitter langs laten komen? Die kan er even naar kijken wat het beste zou passen bij je pony :-)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:40

Degene die je echt goed kan adviseren is een bit fitter! Die kan ook bitten meenemen en passen en die kan ook bepalen of er inderdaad weinig ruimte is.

Ja kan natuurlijk ook altijd kijken of je ergens iets anders kan proberen, lenen van iemand bijvoorbeeld. Ik vind 20mm trouwens best dik, dus dunner kan in mijn ogen sowieso. Maar goed, dat is lastig te beoordelen zonder het paard gezien te hebben.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:40

Wel eens gedacht aan een bitfitter? Die heb je tegenwoordig ook meerdere en die hebben er meer verstand van. Ze kijken dan naar jouw wensen en de vorm van de mond van het paard, hoe dik de tong is etc. :) ik geloof dat o.a. myler level 2 uit mijn hoofd was voor paarden met weinig ruimte in de mond. Succes!

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:41

20 mm is best wel dik, lang niet alle paarden (ook KWPN'ers) hebben voldoende ruimte in de mond daarvoor. Voor je eigen gemoedsrust kun je hem best eens laten checken.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:42

Ik heb een bustrensje, maar gewoon een dunne, ook voor een andalusier. Erachter kruipen is heel rastypisch inderdaad. Heb je geen dunner bitje liggen die je kan proberen?

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:45

Als ik jou was zou ik een bitfitter laten komen. Ik ben zelf super blij dat ik dat gedaan hebt. Zou het ook iedereen aanraden.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:45

Heb je zelf al goed gekeken hoeveel ruimte er in de mond is terwijl je het bitje erin hebt?
20mm kan inderdaad wat te dik zijn maar er zijn wel bustrensjes van 16mm of 14mm te vinden.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:47

Ik vind 20 aan de dikke kant voor een D-pony. Mijn KWPN-er van 1.71 heeft ruimte voor 16 mm.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:49

Kijk eens in het Pre Andalusier topic. Daar rijd bijna iedereen met smalle bitjes. Tot nu toe liepen al mijn Pre's op een onderleg trens omdat er geen ruimte was voor breder.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 15:51

echt. wellicht vergis ik me in de dikte dit ga ik vanavond direct checken
ik heb nog een onderlegtrens liggen waar ik mijn vorige pony mee reed. maar ben bang dat dat te scherp is.

Zsa Zsa welk topic bedoel je dan? Pre in de schijnwerpers?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:52

Altijd goed om in gedachte te houden dat het bit zo scherp is als jouw eigen hand. Daarbij is een te dik bit veel hinderlijker dan een goed passend dunner bit :)

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:53

Een bit is zo scherp als je hand. Bovendien werkt een bit dat te dik is scherper in dan een bitje wat op het oog heel dun is, maar wat perfect past in de mond van je pony.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:54

Mandy schreef:
echt. wellicht vergis ik me in de dikte dit ga ik vanavond direct checken
ik heb nog een onderlegtrens liggen waar ik mijn vorige pony mee reed. maar ben bang dat dat te scherp is.

Zsa Zsa welk topic bedoel je dan? Pre in de schijnwerpers?


Ja die ja. Volgens mij staat er wel in met wat voor bit ze rijden, en anders kun je het vragen.
Ik heb een dubbel gebroken onderleg grens 14 mm geloof ik.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:57

Als je paard nog naar de tandarts moet kan je het ook aan de tandarts vragen.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:00

Ik denk dat je vooral niet te bang moet zijn dat het scherp is zolang je er gewoon netjes mee omgaat. Dus een stille maar meegaande hand hebt en niet nog weleens achter de beweging komt te zitten waarbij je dat op vangt op de teugel bijvoorbeeld. Zoals al gezegd, 20 mm is echt heel dik en ik ken maar weinig paarden die dat prettig vinden. Ik rijd gerust met 13 of zelfs 11 als ik het idee heb dat het paard moeite heeft met de mond netjes sluiten met een bit in of weinig ruimte heeft voor de tong. Waar je ook nog naar kan kijken is het merk, sommige bustrensjes worden vrij breed naar de zijkant, andere minder. Ik heb er nu bv een van trust die aan de buitenkant nauwelijks dikker is dan in het midden terwijl sommige bitjes van hh bij de mondhoeken echt veel ruimte vragen. Als je denkt dat er verbetering mogelijk is, gewoon proberen, je kan er zolang je er netjes mee omgaat weinig tot niets mee verliezen! Ik raad je wel aan om een aantal keer met een nieuw bit te rijden voor je gaat bepalen of het een verbetering of misschien juist verslechtering is, sommige paarden moeten erg wennen en worden of juist even wat onrustig of wat te licht op iets nieuws.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:16

Die jury had helemaal gelijk. Een onderlegtrens of een myler is meestal wat er in past, meer niet. Die van mij loopt op een Myler, op aanraden van de tandarts, die je buiten een bitfitter, daarin ook kan adviseren.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 18:15

De tandarts komt eind van het jaar weer voor de apk inderdaad.
Dank jullie voor alle tips. Ik ga eea even proberen.
Meten is weten tenslotte. Dat onderlegtrensje ga ik ook even opzoeken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:28

Ik rijd mijn lusitano kruising op een ongebroken trens, niet te dik, denk 14 mm of zo.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:30

Mijn andalusier wordt ook niet blij van een dik bit. Hij loopt op en myler (dat is volgens mij 14 mm?) en dat werkt wel.

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:43

Davina1402 schreef:
een myler misschien?


Was ook wat in mij opkwam! Kun je er zo eentje niet misschien lenen van iemand? Dan kun je hem uittesten? Een goed bit blijft altijd een zoektocht hoor... En uiteindelijk gaat je pony aangeven wat hij het fijnste vindt, en dat kun jij dan duidelijk voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:51

20mm is behoorlijk dik voor veel paardenmondjes. Probeer idd je onderleg trensje eens. Veel paarden met weinig ruimte in de mond, reageren daar prettig op. Heb zelf een enorme zoektocht gehad(wel 20 bitten uitgeprobeerd, van myler tot trust tot sprenger tot merkloos) , voor een goed passend bit en ben uiteindelijk uitgekomen bij een anatomisch dubbelgebroken bitje van HH, deze is ook gecheckt door tandarts/bitfitter en ze was erg te spreken over dit bit en de ruimte die het geeft in de paardenmond. Het bit was ook niet al te duur rond de 30 euro nieuw. Misschien is het ook wel wat voor jou paard? Het blijft helaas altijd uitproberen. Maar heel veel succes gewenst iig! :j

(edit typos)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-16 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:54

20 is voor vrijwel alle paarden te dik.. ik heb een bustrens van 12mm dus te vinden zijn ze.
Tevens zou ik ook kijken naar ongebroken als ze snel achter de teugel kruipt.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Jury adviseert ander bit bij andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:21

Ik rijd mijn pre met een enkel gebroken watertrensje (onderlegtrens) je mag tot bepaalde mm gewoon daar mee rijden. Weet niet meer hoeveel mm deze was. Sindsdien loopt mijn paard veel fijner.