Ervaringen met zadelonderleggers voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lyna
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: België

Ervaringen met zadelonderleggers voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 11:35

Hallo,
Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een geschikte zadelonderlegger voor mijn ruin van 22 jaar. Zijn zadel is 17 jaar geleden voor hem op maat gemaakt, maar ondertussen past dat natuurlijk niet meer perfect. Graag had ik dat gecorrigeerd met een zadelonderlegger (een nieuw zadel lijkt me wat duur gezien zijn leeftijd).
Ik heb onlangs veel goede verhalen gehoord over zadelonderleggers met memory foam, en heb ze al een aantal keer gezien (Acavallo), maar deze lijken me wat duur? Heeft er iemand ervaringen met memory foam, of ervaringen met andere zadelonderleggers?

Groetjes :)

Up, my first pair of wings


Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:37

En dit zadel inruilen voor een goed passend tweedehands merkzadel? Dan hoef je misschien niet veel meer bij te leggen dan een duur onderlegger? :)

Lyna
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 11:56

Eight schreef:
En dit zadel inruilen voor een goed passend tweedehands merkzadel? Dan hoef je misschien niet veel meer bij te leggen dan een duur onderlegger? :)


Ik denk niet dat iemand zou willen ruilen met een 17 jaar oud zadel, op maat gemaakt voor een paard met een ietwat ingezakte rug. :(

Up, my first pair of wings

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ervaringen met zadelonderleggers voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:58

Heb je uberhaupt al een zadelmaker naar het zadel laten kijken? Misschien dat het juist gemakkelijk aan te passen is of hij de juiste pad kan adviseren.

De waarde van een 17 jarig zadel hangt heel erg af van de staat waarin het nog verkeerd en het merk natuurlijk.

"Een draver, is gaver" :D

Lyna
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: België

Re: Ervaringen met zadelonderleggers voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 12:07

Er is nog geen zadelmaker geweest, vooral omdat ik het idee had dat het zadel aanpassen duur zou zijn.

Up, my first pair of wings

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:16

Ik ben ook in het bezit van een oude kwpn'er.
Vanwege zijn leeftijd schommelt hij wat in gewicht als je kijkt naar zomer en hartje winter.
Mijn zadelmaker heeft het nu zo opgelost; ze heeft het zadel aangepast zodat deze goed past als mijn paard in de zomer goed op gewicht is, en in de winter, wanneer hij wat in is gevallen rijd ik met een wolletje eronder.
Prima oplossing, kost mij geen klauwen met geld- want daar zijn onze gedachte hetzelfde over, een nieuw zadel voor zo een oud paard is wat te gek.
En ze komt alsnog 1 keer per jaar om het zadel te checken.

Edit; dat checken is niet super duur trouwens! Als je benieuwd bent naar die prijs stuur gerust een pb :)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:43

LailaTruyen schreef:
Eight schreef:
En dit zadel inruilen voor een goed passend tweedehands merkzadel? Dan hoef je misschien niet veel meer bij te leggen dan een duur onderlegger? :)


Ik denk niet dat iemand zou willen ruilen met een 17 jaar oud zadel, op maat gemaakt voor een paard met een ietwat ingezakte rug. :(


Ik denk dat de leeftijd van het zadel geen probleem is, in dit geval eerder de pasvorm daar heb je gelijk in :j misschien zou je hetzelfde kunnen proberen als montekarlo?

Lyna
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 12:53

MonteKarlo schreef:
Ik ben ook in het bezit van een oude kwpn'er.
Vanwege zijn leeftijd schommelt hij wat in gewicht als je kijkt naar zomer en hartje winter.
Mijn zadelmaker heeft het nu zo opgelost; ze heeft het zadel aangepast zodat deze goed past als mijn paard in de zomer goed op gewicht is, en in de winter, wanneer hij wat in is gevallen rijd ik met een wolletje eronder.
Prima oplossing, kost mij geen klauwen met geld- want daar zijn onze gedachte hetzelfde over, een nieuw zadel voor zo een oud paard is wat te gek.
En ze komt alsnog 1 keer per jaar om het zadel te checken.

Edit; dat checken is niet super duur trouwens! Als je benieuwd bent naar die prijs stuur gerust een pb :)


Klinkt als een goed idee :)

Up, my first pair of wings

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Ervaringen met zadelonderleggers voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:28

Misschien gewoon niet meer rijden,als alles he teveel kost.

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:51

Voor mijn oude KWPN 'er kon het zadel aangepast worden door de "knopen" door te snijden en op te vullen. In verband met verandering van (bespiering op zijn) rug.
Zo nog vele jaren verder kunnen rijden met het fijne zadel, wat ik ook al vele jaren voor hem had.
Zou een zadelpasser die ook zadels aan kan passen laten komen.

Succes!

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Lyna
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 23:04

colunder schreef:
Misschien gewoon niet meer rijden,als alles he teveel kost.

ik zwijg al :x

Up, my first pair of wings

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Ervaringen met zadelonderleggers voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:11

Een zadel door de zadelmaker aan laten passen valt best mee. Ik zou gewoon eens iemand laten komen op te kijken wat er met je huidige zadel mogelijk is. Beetje goede zadelmaker moet je ook wel kunnen adviseren ivm evt. onderleggers.

Lyna
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 23:20

missfalki schreef:
Voor mijn oude KWPN 'er kon het zadel aangepast worden door de "knopen" door te snijden en op te vullen. In verband met verandering van (bespiering op zijn) rug.
Zo nog vele jaren verder kunnen rijden met het fijne zadel, wat ik ook al vele jaren voor hem had.
Zou een zadelpasser die ook zadels aan kan passen laten komen.

Succes!

Groet Karin.

dank u _/-\o_
zal eens zien naar zadelpassers in de buurt, en het idee van MonteKarlo ook wat proberen toe te passen. Zijn gewicht schommelt inderdaad wat tussen de seizoenen.

Up, my first pair of wings

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:02

colunder schreef:
Misschien gewoon niet meer rijden,als alles he teveel kost.


Waar slaat deze reactie dan weer op?
Waar zegt TS dat ALLES haar teveel kost ? Het gaat hier alleen om een zadel.
Het is toch ondoordacht om nu €1500 en alles daarboven te gaan investeren in een paard waarvan je niet weet of hij morgen ineens een blessure heeft of een ouderdoms kwaal opspeelt. Dan heb je het geld wat je dan hard kan gebruiken om je oudje te geven wat ie nodig heeft vergooit in een zadel wat dan ligt te verstoffen.
Ik vind het goed dat TS naar een alternatieve oplossing kijkt. +:)+

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:17

Mijn 28jarige haf ziet sowieso 1X per jaar de zadelmaker.
Een zadel met wol gevulde kussens zakt door het gebruik altijd wat in en heeft na verloop van tijd niet meer de pasvorm die het had toen het nieuw werd aangemeten.
En met het wat minder worden van de bespiering moet de zadelmaker de laatste 2 jaar wat meer opvullen dan wat er normaal in een jaar tijd inzakt, maar hij krijgt het tot nog toe elke keer wel weer passend.

Als ik jou was zou ik een goede zadelmaker je zadel laten controleren en laten adviseren over aanpassen of eventueel een onderlegger eronder voor het opvullen van de wegvallende bespiering.

Ik zou dat niet op eigen houtje doen op basis van wat boksers fijne onderleggers vinden, maar gericht op de combi van jouw paard en jouw zadel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Ervaringen met zadelonderleggers voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:37

Wat ik mis in je verhaal is wanneer er voor t laatst een zadelpasser langsgeweest is, is je zadel 17 jaar oud en is de vulling al eens helemaal opnieuw vervangen?
Wol wordt na een aantal jaar hard of bobbellig
Elk paard veranderd door z'n hele leven door alle fases van z'n leven, winter, zomer, training, blessure, leefrijdsafhankelijk- groei, bespiering, noem maar op.
Het valt mij op dat er nog bij veel mensen het jaarlijks nakijken door zadelpasser er niet inzit.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Ervaringen met zadelonderleggers voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:43

Kijk eens bij sedelogic pads en stuur een foto van de rug van je paard als hij vierkant staat..je krijgt dan goed advies..

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:51

knollentuin schreef:
Wat ik mis in je verhaal is wanneer er voor t laatst een zadelpasser langsgeweest is, is je zadel 17 jaar oud en is de vulling al eens helemaal opnieuw vervangen?
Wol wordt na een aantal jaar hard of bobbellig
Elk paard veranderd door z'n hele leven door alle fases van z'n leven, winter, zomer, training, blessure, leefrijdsafhankelijk- groei, bespiering, noem maar op.
Het valt mij op dat er nog bij veel mensen het jaarlijks nakijken door zadelpasser er niet inzit.


Dattum.
Ik mag hopen dat het paard niet al 17 jaar met een ongecontroleerd zadel en een niet al inmiddels vervangen vulling rond hobbelt..

Ts, dan zou je toch de kosten wel een beetje moeten weten als het zadel gewoon normaal onder check van een zadelmaker is gebleven.

Als eerste : maak een afspraak met een goede zadelmaker. Wellicht adviseert hij wel dat je idd met een foam onderlegger van 160€ nog een tijdje kunt rijden. Dan weet je het zeker.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Lyna
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-16 11:13

Hannanas schreef:
knollentuin schreef:
Wat ik mis in je verhaal is wanneer er voor t laatst een zadelpasser langsgeweest is, is je zadel 17 jaar oud en is de vulling al eens helemaal opnieuw vervangen?
Wol wordt na een aantal jaar hard of bobbellig
Elk paard veranderd door z'n hele leven door alle fases van z'n leven, winter, zomer, training, blessure, leefrijdsafhankelijk- groei, bespiering, noem maar op.
Het valt mij op dat er nog bij veel mensen het jaarlijks nakijken door zadelpasser er niet inzit.


Dattum.
Ik mag hopen dat het paard niet al 17 jaar met een ongecontroleerd zadel en een niet al inmiddels vervangen vulling rond hobbelt..

Ts, dan zou je toch de kosten wel een beetje moeten weten als het zadel gewoon normaal onder check van een zadelmaker is gebleven.

Als eerste : maak een afspraak met een goede zadelmaker. Wellicht adviseert hij wel dat je idd met een foam onderlegger van 160€ nog een tijdje kunt rijden. Dan weet je het zeker.


Nee, het zadel is nog anderhalf jaar geleden opgevuld geweest, toen er terug geregeld mee werd gereden. voordien heeft hij jumpings gedaan met een springzadel, in die tijd reed ik hem nog niet.

Up, my first pair of wings


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, bobo2000, Jumpingstar, liedje89, MyChoice, NorwayFjord, Paardjes83, SharonIndezz en 15 bezoekers