Rijden met touwhalster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 16:37

Hey Bokkers,
Ik heb een touwhalster gemaakt en het leek me wel leuk om daar een keertje mee te rijden. Ik heb nu touwteugels besteld en bij mensen gekeken waar ze die aan het halster maken, maar dat verschilt...
Sommige mensen maken het aan de lussen onderaan en andere mensen, ook zonder sidepullringen, clippen de teugels aan de knopen aan de zijkant van de neus. Wat is nou de goede manier?
Ik heb al gezocht hoor, maar wat ik zie verschilt telkens :D
Robin

nog iemand die van paarden houdt


harlyxroos

Berichten: 101
Geregistreerd: 03-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:39

RobinPrins schreef:
Hey Bokkers,
Ik heb een touwhalster gemaakt en het leek me wel leuk om daar een keertje mee te rijden. Ik heb nu touwteugels besteld en bij mensen gekeken waar ze die aan het halster maken, maar dat verschilt...
Sommige mensen maken het aan de lussen onderaan en andere mensen, ook zonder sidepullringen, clippen de teugels aan de knopen aan de zijkant van de neus. Wat is nou de goede manier?
Ik heb al gezocht hoor, maar wat ik zie verschilt telkens :D
Robin

met sidepull is wat makkelijker sturen vind als je het aan de knopen vast maakt kan je de knopen los trekken maar het kan wel! :)

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Re: Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:47

je stuurt weinig met de teugels. Je moet de teugels ook niet strak doen zoals je normaal met hoofdstel wel doet.
Je stuurt vooral met je lichaam en je benen.
Je kan wel met je hand en de teugels aangeven waar het paard naar toe moet gaan.
Dus eigenlijk maakt het niks uit waar je de teugels aan vast maakt.
als je weet dat je paard wat minder goed de hulpen weet zal ik de teugels aan de zijkant vast maken.
Maar voor alsnog maakt het niet zo veel uit

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:13

Ik heb de teugels altijd onderaan bevestigd. Niet aan de lus, maar net boven de knoop. Ik pak dan het touw onder de kaak plus het touw naar de neus in 1 klip. Aan de linkerkant de 2 linker touwtjes en aan de rechterkant de 2 rechtse touwtjes.

Afbeelding

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:16

Niet

Het is een halster geen hoofdstel

Veelste scherpe inwerking

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:30

Kabayo schreef:
Niet

Het is een halster geen hoofdstel

Veelste scherpe inwerking


Mee eens :j


_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 09:03

Kabayo schreef:
Niet

Het is een halster geen hoofdstel

Veelste scherpe inwerking


Oke, maar met een stalhalster... zou dat wel kunnen? Dat is niet zo scherp.
Het is niet mijn pony en hij reageert niet fijn op een bit, maar ik ga ook geen bitloos hoofdstel aanschaffen... :)

nog iemand die van paarden houdt

Anoniem

Re: Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:09

Stalhalster zou wel kunnen, maar zorg ervoor dat ie rond de neus dan iets strakker zit, zodat het halster niet alle kanten op gaat. Dan kun je de tuegels aan de zijkant vastmaken.
Je kunt ook gaan kijken waarom je pony het bit niet fijn vind. Niet de juiste maat/soort, last van de tanden.

_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Re: Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 09:12

Waarschijnlijk is het bit niet goed, maar het is niet mijn pony dus een nieuw bit kopen is ook weer zoiets. Daarbij heb ik niet veel verstand van bitten :) Ik wil in ieder geval eerst kijken hoe het bitloos gaat. Dank jullie wel! :)

nog iemand die van paarden houdt

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:16

Rijden met een touwhalster kan prima, maar je moet geen constante druk uitoefenen. Dus teugels lekker losjes laten hangen en vooral sturen met je lichaam en wellicht een kleine extra hulp door de teugel iets op te tillen/je hand mee te bewegen met waar je heen wilt.

Discover the Hungarian "puszta" on horseback; www.hunnatura.com/node/2

maaaikkee

Berichten: 683
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:26

Ik rijd afwisselend met touwhalster en sidepull. Sidepull vooral voor het serieuze werk en touwhalster voor het buitenrijden. Met een touwhalster is het niet de bedoeling om met constante druk te rijden.

Bij mij zitten de teugels vast aan de onderkant. Ik rijd met de natural hackemore vorm van touwhalster zeg maar.

Zo zit die:

Afbeelding

Joy & Fionn ! <3

_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Re: Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 12:38

Ik zal eerst stalhalster proberen, als dat goed gaat kan ik kijken of t gaat met touwhalster. Eerst maar even kijken ;) bedankt iedereen!

nog iemand die van paarden houdt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Floor24, Jussem, kimwilliam, Lys_PPA en 20 bezoekers