Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nynkeenfred
Berichten: 389
Geregistreerd: 19-03-11

Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-11 15:59

Waar moet je op letten als je een zadel koopt?
Hoe zie je of het werkelijk past?

I just can't stop loving you ♥


lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:02

Door een zadelmaker erbij te halen :j
Verder is er ook nog een boek het zadelboek heet het staan erg handige dingen in die ook kunnen helpen :)

[ITP] Mijn eerste aanwinst! Amy haar bokt debuut
                    <3

What makes you different, makes you beautiful!

nynkeenfred
Berichten: 389
Geregistreerd: 19-03-11

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-11 16:05

Dat word te duur hoe kan ik hwt zelf zien?
Er gaat iemand mee die er wel wat verstand van heeft

I just can't stop loving you ♥

jannieplant
Berichten: 29
Geregistreerd: 22-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:06

Dat kan je zelf niet echt zien.

Iig moet de boom niet bij de voorkant knellen, moet het zadel niet achterover kieperen en mag het niet klapperen
Ook mag het niet op de schouder liggen

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:07

Voor je een zadel koopt moet je allereerst weten welke maat op je paard past; de inchmaat in verband met de lengte van de rug, en de boomwijdte in verband met de breedte van je ponyrug, gemeten 3 vingers achter het schouderblad.
Het zadel moet dus 3 vingers achter het schouderblad beginnen en mag niet langer dragen dan de laatste vaste rib. Verder moeten de kussens overal de lijn van de rug volgen en overal dezelfde druk uitoefenen.
Dan moet je eigen figuur nog er nog in passen. Maar het comfort van je pony gaat voor jouw zitcomfort!
Dan komt de vraag wat wil je gaan doen?
Buitenritten, beetje dressuur, sprongetje? Neem dan een veelzijdigheidszadel. Als je 100% dressuur gaat doen (erg saai voor je pony) dan een dressuurzadel.
Het allerbeste is er een persoon met verstand van zadels aanpassen bij te halen, en ja ik weet dat die niet gemakkelijk te vinden zijn.
Goed zijn in elk geval Aart van Triest in Ruinerwold en de Country Mill in Nijkerk of zo.
Denk in ieder geval niet te gemakkelijk over een zadel!

In the circle of life, you should never take more than you need....................

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:07

Ik zou zeggen; zadelmaker erbij...
Dat is het geld echt wel waard!

Maar anders:
3/4 vingers tussen de boom en de schoft van het paard (aangesingelt).
2/3 vingers tussen de boom en de schoft van het paard (wanneer je er op zit).
Achterkant mag niet omhoog wippen, moet aangesloten liggen. Probeer met je hand dus een beetje de lepel omhoog te trekken.
Wanneer je op de boom drukt mag de achterkant niet omhoog komen.
Diepste punt van de zit moet in het midden liggen.
Ga een stukje rijden met het zadel, zadel mag niet naar voren of achteren schuiven
Zadel mag niet te lang zijn.

Zo even snel de belangrijkste punten.

nynkeenfred
Berichten: 389
Geregistreerd: 19-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-11 16:07

er gaat iemand mee die er wel wat verstand van heeft

I just can't stop loving you ♥

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:09

Een zadelmaker heeft er meer verstand van als iemand die er wel wat verstand van heeft.. Bovendien hoe controleer je of de informatie die de persoon weet die meegaat wel correct is als je het zelf niet weet?

[ITP] Mijn eerste aanwinst! Amy haar bokt debuut
                    <3

What makes you different, makes you beautiful!

x_Quinta_xJarig
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:11

Een zadel pas je eerst met de ruiter erlangs en daarna met de ruiter erop.
Eerst kijk je of het zadel niet op/over de schouder van het paard ligt.
Dan voel je met je hand onder de zweetbladen om te voelen of het niet te los is, of het niet klemt.
Dan kijk je aan de achterkant. Als het zadel op/over de laatste rib van het paard is ie te groot. Toch moet je ook zien dat als je dan een inchmaat kleiner neemt, dat je poeperd er nog goed in past. Als je nl. altijd half op de lepel gaat rijden is dit lastig voor het paard.
Dan ruiter erop: passen je vingers nog goed tussen boom en schoft? Kun je onder het zadel door kijken en zie je of de wervelkollom vrij is. Dan past ie.
Voor de rest zou ik opteren voor een nieuw zadel OF een tweedehand dat wel door een deskundige is nagekeken. Want vele ruiters stappen nog zonder krukje op en dus kan het zeker het geval zijn dat het zadel scheef is getrokken. Hoef niet veel te zijn, hoeft niet te zien te zijn, maar het is er wel.

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

nynkeenfred
Berichten: 389
Geregistreerd: 19-03-11

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-11 16:17

%$& Hadden die mensen het zadle al verkocht waren ze het vergeten van de site te halen een jaar lang

I just can't stop loving you ♥

x_Quinta_xJarig
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:45

zadels genoeg op de wereld

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

nynkeenfred
Berichten: 389
Geregistreerd: 19-03-11

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-11 16:45

Ja maar niet in de buurt ;(

I just can't stop loving you ♥

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:54

Zadelmaker duur? Absoluut niet!

Een verpeste rug is stukken duurder en dan kan je niet meer rijden.

Wel wat verstand is absoluut niet goed genoeg, het gaat hier wel om de rug van je paard.
Heb je er niet genoeg geld voor dan is het blijven sparen tot je er wel het geld voor hebt.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

nynkeenfred
Berichten: 389
Geregistreerd: 19-03-11

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-11 17:35

:$ Dan mag ik geen eens een zadel meer ik koop ws één met verwisselbare boom dus kan altijd andere boom kopen

I just can't stop loving you ♥

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:45

je hebt ook ruiterwinkels die komen langs bij je op stal met verschillende zadels m te passen, tevens als je een zadel met verwiselbare boom koopt kan het heel goed dat het niet past want ook daar heb je verschil in met ligging.

dus ik zou gewoon even naar een ruitershop gaan in de buurt en vragen of ze ook aan huis komen om te passen.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:48

nynkeenfred schreef:
:$ Dan mag ik geen eens een zadel meer ik koop ws één met verwisselbare boom dus kan altijd andere boom kopen


Ook dat geeft geen garantie dat het zadel past op je paard.
Ik had vroeger een Wintec zadel. Heb er diverse bomen ingehad maar het zadel was gewoon niet passend.

Laat er gewoon een zadelmaker naar kijken in plaats van de rug van je paard kapot te rijden.

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:52

linky schreef:
Voor je een zadel koopt moet je allereerst weten welke maat op je paard past; de inchmaat in verband met de lengte van de rug, en de boomwijdte in verband met de breedte van je ponyrug, gemeten 3 vingers achter het schouderblad.
Het zadel moet dus 3 vingers achter het schouderblad beginnen en mag niet langer dragen dan de laatste vaste rib. Verder moeten de kussens overal de lijn van de rug volgen en overal dezelfde druk uitoefenen.
Dan moet je eigen figuur nog er nog in passen. Maar het comfort van je pony gaat voor jouw zitcomfort!
Dan komt de vraag wat wil je gaan doen?
Buitenritten, beetje dressuur, sprongetje? Neem dan een veelzijdigheidszadel. Als je 100% dressuur gaat doen (erg saai voor je pony) dan een dressuurzadel.
Het allerbeste is er een persoon met verstand van zadels aanpassen bij te halen, en ja ik weet dat die niet gemakkelijk te vinden zijn.
Goed zijn in elk geval Aart van Triest in Ruinerwold en de Country Mill in Nijkerk of zo.
Denk in ieder geval niet te gemakkelijk over een zadel!


Dit stukje qoute ik even.

En voornamelijk dat dik gedrukte stukje. Wat een onzinnige reactie. Dressuur rijden is niet alleen dressuur rijden.

Aankomende vrijdag om 19oo komt bij mij een zadelmaker aan huis. Ik heb onlangs een JC zadel aangeschaft. Die ligt imo goed. Maar paardje loopt er niet fijn onder. Ik zou eens vragen waar je nou op moet letten als je een zadel aanschaft.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:47

Veel zadelmakers en zadelpassers komen ook aan huis met tweedehands zadels. Meestal is het zo dat als je een zadel koopt je geen pas- en voorrijkosten hoeft te betalen.
Neem gewoon eens contact op met wat passers in de buurt en vraag naar wat de mogelijkheden zijn. Vragen kost niets en niet elke zadelmaker verkoopt enkel hele dure zadels.

Ik wil je er wel voor waarschuwen dat de kans heel klein is dat je voor een relatief klein bedrag (ca. < 300 euro) een goed zadel vind wat ook nog eens voor jou en je paard passend is.
Als je met een niet passend zadel rijd kun je je paard heel veel pijn bezorgen, en op langer termijn zelfs kapot rijden. Ga zelf maar eens een uur een flinke wandeling maken op schoenen welke 3 maten te klein of juist veelste groot zijn. Dat vind je ook niet fijn, en zo voelt je paard het ook, en dan zit er ook nog eens een ruiter op dat zadel te hopsen wat nog eens extra pijnlijk is.

Je kan natuurlijk altijd nog kijken naar een goed boomloos zadel. Deze hebben een wat makkelijkere pasvorm.

Denk er goed over na wat je doet, en spaar anders nog even door. Je bespaart er jezelf en je paard veel ellende mee. Zadels passen is helaas nog steeds een vak apart.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:26

Een goede zadelmaker laten komen.
Veel reacties hierboven zijn niet helemaal correct of wel heel sumier.

Er komt veel meer kijken bij het passen van het zadel dan het erop leggen en kijken of de ruggegraad vrij ligt en of de lepel niet op te tillen is, de balans op het oog goed ligt. Zijn er problemen in de rug? Hoe is de drukverdeling onder het zadel.
De beweging van het paard kan op een zo op het oog goedliggend zadel heel veel invloed hebben.
Misschien heb je een paard dat juist wanneer je gaat rijden zijn lendenpartij/rug juist naar boven brengt en tijdens het stilstaan laat zakken. Heb je dan op het oog een aansluitende kussens achter, maar tijdens het rijden een probleem omdat de kussen nu in de rug prikken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:29

Er zijn wat dingen die je zelf zou kunnen controleren, maar het echte aanpassen moet een goede saddlefitter doen.

Maar een indicatie waar je op moet letten kun je in dit filmpje vinden:

http://www.youtube.com/watch?v=40WzB00NhF8

Je suis Charlie.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:35

Citaat:
En voornamelijk dat dik gedrukte stukje. Wat een onzinnige reactie. Dressuur rijden is niet alleen dressuur rijden.


Je zult de paarden/pony's de kost geven die louter en alleen dressuuroefeningetjes in de bak doen moeten, dag in, dag uit............ ter meerdere eer en glorie voor hun ruiter.

Sorry, even off-topic. :o

In the circle of life, you should never take more than you need....................

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:21


Je suis Charlie.

nynkeenfred
Berichten: 389
Geregistreerd: 19-03-11

Re: Hoe kun je zien of het zadel past? & waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-11 15:29

EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID
Ik ga zaterdag langs bij een ruiterwinkel met binnenbak en zadelmaker met mijn paard want als je daar zadel koopt doen ze het gratis.
Maar ik wil natuurlijk zelf ook nog een beetje kunnen zien of het past ;)

I just can't stop loving you ♥

nynkeenfred
Berichten: 389
Geregistreerd: 19-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-11 15:31

linky schreef:
Voor je een zadel koopt moet je allereerst weten welke maat op je paard past; de inchmaat in verband met de lengte van de rug, en de boomwijdte in verband met de breedte van je ponyrug, gemeten 3 vingers achter het schouderblad.
Het zadel moet dus 3 vingers achter het schouderblad beginnen en mag niet langer dragen dan de laatste vaste rib. Verder moeten de kussens overal de lijn van de rug volgen en overal dezelfde druk uitoefenen.
Dan moet je eigen figuur nog er nog in passen. Maar het comfort van je pony gaat voor jouw zitcomfort!
Dan komt de vraag wat wil je gaan doen?
Buitenritten, beetje dressuur, sprongetje? Neem dan een veelzijdigheidszadel. Als je 100% dressuur gaat doen (erg saai voor je pony) dan een dressuurzadel.
Het allerbeste is er een persoon met verstand van zadels aanpassen bij te halen, en ja ik weet dat die niet gemakkelijk te vinden zijn.



Goed zijn in elk geval Aart van Triest in Ruinerwold en de Country Mill in Nijkerk of zo.
Denk in ieder geval niet te gemakkelijk over een zadel!


Allereest wil ik even zeggen dat ik al een springzadel heb dus daarmee spring ik ook!
Dus ik dressuur echt niet alleen maar ne als ik al een springzadel heb is het zonde om daarbij een veelzijdigheidzadel te kopen kan ik beter Dressuurzadel doen zodat ik voor beide disiplines een zadel heb.

I just can't stop loving you ♥

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:51

Natuurlijk, als je zo luxe kunt doen om twee zadels te houden is dat natuurlijk super. Ik ging er van uit dat je nog geen zadel had.
Past je springzadel goed? Weet je welke inchmaat en boomwijdte dat heeft? Dan ben je al een heel eind op weg.......
Denk er om dat je beter een goed tweedehands merkzadel kunt kopen, dan een goedkope nieuwe.
Ik heb laatst een hele mooie Stubben Parcival gekocht voor € 125,- maar zonder keilkussens die (bijna) iedereen tegenwoordig wil.
"Oud" model dus, maar wel een superzadel. Mijn Stubben dressuur is uit 1971.......................... :D
Toch zou ik advies vragen aan een goede zadelmaker, dat hoeft helemaal niet veel te kosten, en je doet je pony er een groot plezier mee en op lange termijn jezelf ook.

In the circle of life, you should never take more than you need....................


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JornaR, KDS, photophoebe, Trendiction, turtlelito en 8 bezoekers