Gevoelig paard, KM, Ideal of Kentaur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiB1991

Gevoelig paard, KM, Ideal of Kentaur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 23:51

Beste Bokkers,

Onlangs is de zadelmaker bij mijn paard langs geweest. Mijn huidige zadel, een Kent & Masters S-Serie voor hoge schoft, is niet meer geschikt voor mijn paard. Hij is inmiddels flink gegroeid en veranderd. Mijn zadelmaker had nog een aantal zadels in de auto liggen en heeft er even een aantal opgelegd om te laten zien wat de eventuele opties zijn. Hij denkt dat een Ideal, Kentaur of KM Worldriding zadel bij mijn paard zou passen.
Aanstaande dinsdag komt de zadelmaker dus terug voor een uitgebreide pas- en probeersessie.

Over mijn paard, het is een zeikerd als het op zadels aankomt. Hij is helemaal gezond, maar als het zadel ook maar een millimeter te krap is geworden, laat hij dit direct meer dan duidelijk merken. Hij heeft een duidelijke voorkeur voor veel schoudervrijheid. Het liefst heb ik dus een zadel waar de schouderbladen makkelijk onderdoor kunnen bewegen. De laterale flexibiliteit van een WOW spreekt mij bijvoorbeeld heel erg aan, maar ik ben geen fan van luchtgevulde zadels dus dat heb ik liever niet.
Ook heeft hij een brede wervelkolom en schoft, dus een breed kussenkanaal is ook erg belangrijk!

Wie heeft er ervaring met bovengenoemde zadels, of heeft nog een ander goed idee? Alle tips zijn welkom.
Laatst bijgewerkt door NikkiB1991 op 21-01-16 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:09

Ik heb geen ervaring met bovenstaande zadels.
Maar ik heb wel een paard met een hoge schoft.
Bij deze merrie heb ik een Kieffer lech profi met teruggesneden boom.
Ik dacht dat Kieffer wel meerdere zadels heeft voor paarden met hoge schoft.
Alleen niet iedereen vindt een Kieffer zadel fijn, maar bij bevalt hij prima. :)

Zooist

Re: Gevoelig paard, KM, Ideal of Kentaur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:26

Ikonic heeft schoudervrijheid. Tegenwoordig bij meerdere zadelmakers te verkrijgen.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:36

Ik heb een ideal zadel, moet zeggen heerlijk!
paard is nu te dik waardoor het zadel nu niet optimaal ligt maar als ze goed op gewicht is ligt hij perfect. Mijn merrie is sowieso breder type en heeft een lange rug. Schouders hebben genoeg ruimte.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 00:44

Bedankt voor de reacties!

Barbet, helaas ben ik dus geen groot fan van kieffer... Ik heb er vroeger eentje gehad, en pas toen ik een ander zadel kocht besefte ik dat de kieffer niet goed bij mij paste.

Zooist, Ikonic had ik nog nooit van gehoord! Heb het even opgezocht en het lijkt me wel wat. Ik ga het even navragen bij de zadelmaker!

Eline1991, fijn dat het jou en vooral jouw paard bevalt! Ben benieuwd wat ik vind als ik er dinsdag op ga zitten.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:59

Wow kan ook met wol gevuld worden, dan heb je wel de voordelen van de flexibele boom, en dus ook schoudervrijheid. Denk dat je daarvoor het beste bij Kerry Sharp kunt informeren.
Lucht geeft nog iets meer schoudervrijheid, maar dat voelt dus voor de ruiter ook anders dan een stabiele wolvulling.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 01:10

MarChak schreef:
Wow kan ook met wol gevuld worden, dan heb je wel de voordelen van de flexibele boom, en dus ook schoudervrijheid. Denk dat je daarvoor het beste bij Kerry Sharp kunt informeren.
Lucht geeft nog iets meer schoudervrijheid, maar dat voelt dus voor de ruiter ook anders dan een stabiele wolvulling.

Ik heb de wolgevulde Wow zadels gezien, maar ik vind het jammer dat ze daar maar 1 model van hebben, en je de onderdelen daar niet van kan wisselen. Ik heb wow ook nog niet helemaal van de tafel geveegd, maar wil toch eerst even kijken of ik iets vind wat bij ons past wat iets meer binnen ons budget ligt. Mijn voorkeur gaat namelijk wel uit naar een nieuw zadel.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:31

Harry dabs zadels ? ik vind een geweldige merk.
Kan met zoveel wensen als je hebt gemaakt worden. Zit dan ook wel prijskaartje aan.

Gesshinkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:31

Ik heb een KM op mijn paard liggen. Voor mij komt er ook niets anders. Het zadel geeft veel vrijheid aan de ruggenwervels en geeft schoudervrijheid. Beide van mijn paarden zijn enorm opgeknapt onder dit zadel. En mijn houding is ook een stuk beter geworden.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:34

Ik zou niet gaan voor een KM.
Ik heb kieffer op een paard met hoge schoft jammer dat dat voor jou geen optie is.
Bij Country Mill heb ik tribal´s gepast die kunnen helemaal aangepast worden naar wens echt super fijn maar kost wel wat.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:49

IvankBacardi, waarom raad jij KM af?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:55

Ik heb een Kentaur en Ideal gehad voor mijn merrie met extreem grote schouder. Beide voldeden absoluut niet voor haar, drukkingen van de beugelriemophaning van de Kentaur, Ideal lag binnen no time achterover. Nu al 3 jaar zeer tevreden met mijn Fryso Profile!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:27

Ik heb op mijn grote paard met véél schouder en zeer gevoelig een MSFC professional liggen. Ik rijd er zo'n ruime twee maanden mee al werkt hij nog niet heel hard omdat we nog aan het opbouwen zijn. Ik ben eigenlijk erg tevreden tot nu toe, het was een zeer lastig paard om een zadel passend op te krijgen en hij liet ook zeer duidelijk merken als het niet prettig was. Variërend van niet meer willen lopen tot complete rodeo-sessies. Op dit moment werkt hij graag, beweegt zeer ruim en soepel en hopelijk blijft dat zo als we wat meer aan het werk zijn. Bijkomend voordeel voor mij is dat het echt heerlijk zit.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:55

Ik heb niet het idee dat zijn schouder extreem groot is, maar hij wordt zwaar pissig als hij zijn schouder niet makkelijk kwijt kan. Wat ik heel goed begrijp.
Ik zal het zeker even overleggen met mijn zadelmaker, aangezien ik altijd grote paarden met veel body heb gehad/gereden zie ik misschien die toch grote schouder aan voor normaal. Ik vermoed dat de beste man een beetje gek van mij gaat worden met alle vragen en ideeën die ik inmiddels heb opgedaan...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:58

Die schouders was bij mijn paard ook nooit opgevallen, tot ik die zadel problemen steeds lastiger te verklaren werden en een stalgenootje me er op wees. En idd, haar paard was 10cm groter, maar de schouder veel kleiner/korter dan bij mijn paard!

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 00:11

Ik ga eens op zoek naar een goede foto, misschien dat jullie het zien.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:07

Afbeelding
Even snel een foto gemaakt van zijn schouder. Hij voelde zich echter niet fotogeniek dus wilde niet met zijn hoofd in beeld.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:16

Mijn paard is ook ontzettend gevoelig met zadels, het was niet meer te doen om een normaal zadel te hebben omdat hij eigenlijk constant aangepast moest worden. Ik had toentertijd een Kentaur maar daar heeft hij nooit helemaal lekker mee gelopen.
Ik las dat je het liever niet wilt, maar mijn problemen zijn nu opgelost met een Wow zadel. Zodra ik merk dat hij niet meer zo lekker loopt laat ik gelijk de wow fitter (Checkmate Saddlery ben ik zeer tevreden over) komen en daarna loopt hij weer als een zonnetje.
Ik heb een tweedehands Wow kunnen kopen, maar hij ziet er nog uit als nieuw, dus dat scheelt ook aanzienlijk in de prijs.

Even offtopic, maar welk merk zijn die springschoenen op je foto/waar heb je ze vandaan?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:23

Van de 4 zadels hebben we er 2 van Equestor, ik ben er erg tevreden over.
De andere 2 zadels zijn van KN en MSFC.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:50

Arantes schreef:
Mijn paard is ook ontzettend gevoelig met zadels, het was niet meer te doen om een normaal zadel te hebben omdat hij eigenlijk constant aangepast moest worden. Ik had toentertijd een Kentaur maar daar heeft hij nooit helemaal lekker mee gelopen.
Ik las dat je het liever niet wilt, maar mijn problemen zijn nu opgelost met een Wow zadel. Zodra ik merk dat hij niet meer zo lekker loopt laat ik gelijk de wow fitter (Checkmate Saddlery ben ik zeer tevreden over) komen en daarna loopt hij weer als een zonnetje.
Ik heb een tweedehands Wow kunnen kopen, maar hij ziet er nog uit als nieuw, dus dat scheelt ook aanzienlijk in de prijs.

Even offtopic, maar welk merk zijn die springschoenen op je foto/waar heb je ze vandaan?

Als we er nu niet uit komen is Wow altijd nog een optie inderdaad, wil dit alleen eerst even een kans geven... Ben enorm benieuwd morgen!

De springschoenen zijn de Horka Snake in het bruin. Ik heb de hele set online besteld bij post ruitersport, maar als je even zoekt zijn er meer winkels die ze hebben.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:42

Foto is een beetje schuin, maar hij lijkt wel een lange schoft te hebben. Ik heb even geen goeie standfoto van mijn merrie, dan kon ik je laten zien wat ik bedoel.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:20

Ik heb ervaring met een ideal zadel.
Helaas door prive redenen heb ik dit zadel niet meer. (Pb mag)

Maar wauw wat een zadel.
Het meest fijne zadel dat ik ooit gehad heb en paard liep er super onder

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 10:33

Mijn excuses voor de schuine foto. Meneer was nogal druk, dus was al blij toen ik eindelijk een onbewogen foto had. Stilstaan is ook zo moeilijk... _O-

Bedankt voor alle reacties. Ik laat vanavond even weten hoe het is gegaan en wat het is geworden!

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:18

Het is de Ideal Suzannah geworden! Echt wonderbaarlijk hoeveel beter mijn paard daarmee liep. Hij liet echt duidelijk merken dat hij die graag wilde hebben. :P

Ineens geen gestaak, gebok en gedoe meer. Gewoon weer de goede beweging die hij had. Ik ben enorm gelukkig en hoop dat we nu eens een tijdje lekker aan de slag kunnen na alle ellende...

Zori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:36

Hier precies hetzelfde probleem! Merrie met nog meer schoft als die van TS. Meeste zadels lagen even goed! Maar al snel zakten ze toch teveel op de schoft of gingen kantelen. Lang met een Ainsley Lincoln kunnen rijden echter paardje begon steeds vaker te protesteren. Vooral met opstappen.
Nu sinds kort ook een IDEAL Suzannah en super blij hiermee. Paard trekt niet meer bol met opstappen en zadel zit heerlijk. Ik heb overigens de bruine tweekleurige versie.