[WN] Westernzadel op arabiertje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mogwai2009

Westernzadel op arabiertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 20:45

Hallo allemaal,
Het leek mij fijn om een westernzadel aan te schaffen voor mijn arabiertje om mee te wandelen en een beetje mee te werken in de piste, maar ze is al ouder dus dit zeer beperkt en op het gemakje. Het is zeker niet de bedoeling intensief aan het werk te gaan. Nu was ik aan het twijfelen omdat ze erg mager gebouwd is en af en toe ook gewoon iets te mager is. Zou het dan een goed idee zijn? ( omdat ze meestal toch wel erg zwaar en groot zijn) Heeft er iemand ervaring met een Arabier met een westernzadel of een dun gebouwd paardje met westernzadel? Zou ik dan best een heel licht zadel zoeken? Nu had ik tweedehands een boomloos westernzadel gevonden, maar heeft iemand hier ervaring mee? Zijn ze lichter?
Ik hoor graag jullie mening en ervaringen!

pien_2010

Re: Westernzadel op arabiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:01

Dag Mogwai2009.

Op Bokt hebben we ook een western afdeling waaronder de western Tack room. Daar ga ik je topic naar verplaatsen want daar krijg je meer reacties.

HAR → WN-TR

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:02

Goede westernzadels zijn prijzig , licht of zwaar lijkt me niet zo belangerijk als het maar in de eerste plaats passend is. Ook als je niet intensief gaat werken is het belangerijk een passend zadel te hebben.
Met een goeie pad ( niet goedkoop) kun je enigzins wat van het gewichtsverlies opvangen, maar zeker niet alles.

Met boomloos heb ik geen ervaring.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:11

Voor een goed tweedehands zadel betaal je nog een behoorlijk bedrag. Boomloos kan ook, maar wel met een goede pad met ruggegraatvrijheid.
Wat je ook koopt, koop iets dat goed.past. Er is veel info over zowel boom- als boomloos te vinden .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:55

Ik gok zo dat het best lastig gaat zijn om op een smalle arab een goed passend boomzadel te vinden. Je hebt een flinke kans dat het nieuw of maatwerk wordt en dat is niet goedkoop.
Boomloos kan erg goed werken. Vooral barefoot wordt veel aangeboden. Dat zou je eens kunnen proberen via bijv de leenservice.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:12

Ik heb een boomloze liggen op mijn Arab, maar die is niet echt smal of dun.
Afbeelding

Dit is een Bob Marshall, maar die zijn aardig aan de prijs, ook tweedehands. Dan heb je wel kwaliteit en duurzaamheid. Maar een tweedehands barefoot kan ook al prima werken zoals troi al zegt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:23

Ik weet niet hoe de rug van je paardje eruit ziet maar wat mij bij staat is dat arabiertjes vaak een vrij korte rug hebben en een westernzadel erg makkelijk te lang is.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:35

Arabieren lijken altijd dunner dan ze werkelijk zijn, vaak toch wel rondgeribt. Heb zelf een wijde boom voor de mijne, had ik nooit gedacht want ze is echt geen obese paard haha

Voor af en toe zou ik denk ik geen duur westernzadel aanschaffen, ook tweedehands zijn ze vaak duur (duurder als vzh oid). Dat nog incl een zadelmaker/passer moet je je afvragen of het het waard is voor 'af en toe'.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:10

Als het slechts af en toe een ritje is dan zou ik naar boomloos kijken.

Ik heb twee jaar lang gezocht naar een goed westernzadel voor mijn Arabier maar kwam er niet uit. Het meeste is te lang en/of te zwaar. Ik wil geen zadel van meer dan 10 kilo en boomloos wilde ik met lange stevige (endurance) ritten, ook niet. Bovendien wilde ik geen 2000-3000 euro uitgeven.

Nu rij ik met een Malibaud en dat bevalt super. Zag dat Green distance in 2016 wel met een lichtgewicht betaalbaar endurance/westernzadel komt en daar zou ik voor mijn jonkie interesse in hebben.

Al met al, een Arabier en westernzadels vind ik geen hele handige combi :P