Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

soms kan het ook nog wat langer duren.Precyll schreef:Juist in de bak geeft het bit een probleem omdat zij dan natuurlijk "traint" hij komt slecht nagevelijk terwijl zij goed met haar zit rijd. Ontspanning is geen probleem olang ze de teugels maar niet oppakt. Nu heeft ze vandaag gelest met de teugels aan de neusriem (wel bit in de mond maar geen teugels eraan) en hij liep zonder problemen nagevelijk en ontspannen. Nagevelijkheid komt vanuit de zit en zonder hoofdstel was het nooit een probleem met bit wel. Nu weten we waarom.
Ze heeft gisteren een buitenrit gemaakt met het touwhalster en dat ging super! alleen een touwhalster werkt zo scherp in mocht hij er ooit vandoor gaan vandaar dat ik dat liever niet heb en liever een gewone sidepull wil.
Moet de sidepull dan net zo hoog zitten als bij een gecombineerde neusrriem?
ik wil liever niet iets wat scherp KAN inwerken. ze is 13 en rijdt nu 3 jaar. Ik vind dat ze daar te weinig ervaring voor heeft. De pony is 6 en ik ga ervan uit dat een sidepull vriendelijker is bij een ruiter die geen ervaring heeft met bitloos

Ik vond het een leuk prijsje als start en eker nu met al die kortingen die Divoza heeft
Precyll schreef:Ze heeft gisteren een buitenrit gemaakt met het touwhalster en dat ging super! alleen een touwhalster werkt zo scherp in mocht hij er ooit vandoor gaan vandaar dat ik dat liever niet heb en liever een gewone sidepull wil.
ik wil liever niet iets wat scherp KAN inwerken. ze is 13 en rijdt nu 3 jaar. Ik vind dat ze daar te weinig ervaring voor heeft. De pony is 6 en ik ga ervan uit dat een sidepull vriendelijker is bij een ruiter die geen ervaring heeft met bitloos
tamary schreef:Precyll schreef:Ze heeft gisteren een buitenrit gemaakt met het touwhalster en dat ging super! alleen een touwhalster werkt zo scherp in mocht hij er ooit vandoor gaan vandaar dat ik dat liever niet heb en liever een gewone sidepull wil.
Pony moet vertrouwen en respect hebben in de optoming en er dus gewoon naar luisteren. Dat is een stuk training die weliswaar eerst in de bak dient te gebeuren, maar daarna net zo goed buiten. Rustige hand en goede zit maakt elke bij dat paard passende optoming in beginsel geschikt voor de ruiter. Enige verschil tussen bit en bitloos qua rijden is dat constant contact bij bitloos sterk af te raden is omdat dat de signalen minder duidelijk maakt.
Als jij een optoming niet durft te gebruiken omdat die in nood! te scherp zou zijn moet je niet gaan rijden. Pony met tijdelijk haarloze neus is altijd te verkiezen boven kind of derden in het ziekenhuis na ongeluk omdat er geen controle was over de pony. Optie is om passend bit te gebruiken naast bv een vriendelijke sidepull. Teugels bit maak je met teugelsafe vast aan het zadel, want je hoort ze niet nodig te hebben en dus ook niet vast te houden.
Beslissing moet uiteindelijk komen uit wat het beste bij de combinatie past, niet wat jij als vriendelijk beschouwd. Ik ken paarden die super happy lopen op een pelham of hack met lange scharen (meestal met lange teugel in 3 gangen) en die een en al verzet zijn op een vriendelijk geachte trens.
Precyll schreef:Ben het helemaal met je eens, maar zoals ik ook al in de OP zei, zijn wij dus ook op zoek naar een ander bitje. Het wordt altijd gezegd dat een dunner bitje scherper inwerkt. daar ben ik het ook niet mee eens. Een dunner bitje kan bij smalle monden/kaken veel vriendelijker zijn dan een dik bit.