Hulp gevraagd: Bitloos en bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Precyll

Hulp gevraagd: Bitloos en bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:07

Hallo,

Mijn dochter heeft haar pony al 2 jaar en heeft altijd gereden met een gewoon hoofdstel. Van de week reed zij eens gewoon voor de fun zonder harnachement (tieners!) en kwamen we er acher dat hij 10x beter loopt zonder bit.

Maw het bit zit toch niet lekker, hij heeft een hele smalle kaak en haast geen ruimte tussen wang en kiezen, dit was al bekend. Ze rijdt met een dubbel gebroken Dring bit.

Wij gaan nu op zoek naar een bitje wat hem lekkerder zit, maar zij wil graag voor buitenritten etc bitloos gaan rijden. Wij weten nu, na wat geprobeerd te hebben, dat hij lekker loopt met druk op zijn neus. Door zijn smalle kleine kaak ben ik bang dat kaakgekruisd hem gaat knellen

MAAR ik heb absoluut geen ervaring in bitloos dus bij deze

Wie heeft ervaring en raad mij wat aan? En wat voor soort bitje kan ik het beste naar kijken?

Azmay

Re: Hulp gevraagd: Bitloos en bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:12

Waarom niet gewoon altijd een sidepull als het zo goed gaat zonder bit?
Kan je ook prima dressuur mee rijden :j

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:16

Lekker bitloos gaan. Sidepull lijkt me een prima keus. Mijn paardje trok erg en kreeg ook meteen blaren in haar mond. Van de ene op de andere dag ben ik bitloos gaan rijden. Veel meer ontspanning en een happy paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:17

Weinig ruimte in de mond betekent dat je in ieder geval naar een zo dun mogelijk bitje moet. Wat je ook zou kunnen proberen is een Meroth-bit, met een leren mondstuk.
Een glücksrad of S-hackamore is qua bitloos ook een optie als je geen kaakgekruist wilt.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:21

En hoe zit dat met drukverdeling. Heb nl enge verhalen gehoord over paarden die hun neus braken met bitloos. Weet wel dat het een hoop geroddel is maar wil wel graag weten hoe dat zit. En heb je net zoveel "controle" als met bit. Pony kan erg sterk zijn als hij zijn zin niet krijgt en zij is 13. Al geniet ik wel van dat bitloos

Helemaal bitloos ben ik nog uit. Ze rijdt dressuurmatig, maar geen wedstrijden en wil eigenlijk stiekem over op western

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:22

De meeste mensen willen juist bitloos in de bak en durven het niet buiten. Als de neusriem hoog genoeg zit kan het neusbotje niet breken, ik zou ook geen hefboom pakken als de pony goed op een gewone neusriem reageert. Sidepull is er zowel in Engelse als western versie.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:25

Neus breken is een verhaaltje die eigenlijk nergens op slaat, mits je de neusriem op de goede plaats legt. Als je de neusriem (veel) te laag legt, op het zogenaamde 'zwevende neusbot' dan kan een neusriem gevoelig inwerken en bij heel veel druk zelfs het neusbot breken.
Als je de neusriem op de goede plek legt, netjes twee cm of twee vingers onder het jukbeen, dan kan je de neus onmogelijk breken. Dan is het ongeveer even waarschijnlijk als de kaak breken met een bit!

Als je western wil gaan rijden is een sidepull erg leuk, die kan je in een leuke westernuitvoering krijgen. Ikzelf ga meestal voor een low sidepull, daar liggen de ringetjes wat lager op de neusriem. Die zijn alleen bijna niet te krijgen, haha ;)

Edit: en de controle.. heel veel paarden zijn beter bitloos te controleren dan met bit, helemaal als ze een tijdje aan het bitloze hoofdstel gewend zijn en weten hoe hij werkt. Ik vind een bitloos hoofdstel (niet-kruislings) altijd veel prettiger als mijn pony er vandoor gaat. Dan weet ik 100% zeker dat ik haar terug kan krijgen. Met een bit vind ik het altijd heel erg tricky (ik rijd ook niet meer met bit), omdat je daar hele stille handen voor moet hebben en een paard rent toch even wat sneller door een bit heen (of neemt het ding tussen de tanden) dan door een neusriem :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:33

ik zou lekker helemaal bitloos gaan rijden, als de pony er lekkerder op rijd waarom dan niet?! als ik bitloos rijd met mijn verzorgpony rij ik met een kingekruist touwhalster dan is dus een kaakgekruist maar dan zit het ''kruis'' een stuk lager misschien is dit een optie. Dan zijn de kaken vrij maar heb je net even iets scherpere inwerking dan met alleen een sidepull (al doen veel paarden het daar ook goed op)

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:36

Juist in de bak geeft het bit een probleem omdat zij dan natuurlijk "traint" hij komt slecht nagevelijk terwijl zij goed met haar zit rijd. Ontspanning is geen probleem olang ze de teugels maar niet oppakt. Nu heeft ze vandaag gelest met de teugels aan de neusriem (wel bit in de mond maar geen teugels eraan) en hij liep zonder problemen nagevelijk en ontspannen. Nagevelijkheid komt vanuit de zit en zonder hoofdstel was het nooit een probleem met bit wel. Nu weten we waarom.

Ze heeft gisteren een buitenrit gemaakt met het touwhalster en dat ging super! alleen een touwhalster werkt zo scherp in mocht hij er ooit vandoor gaan vandaar dat ik dat liever niet heb en liever een gewone sidepull wil.

Moet de sidepull dan net zo hoog zitten als bij een gecombineerde neusrriem?

ik wil liever niet iets wat scherp KAN inwerken. ze is 13 en rijdt nu 3 jaar. Ik vind dat ze daar te weinig ervaring voor heeft. De pony is 6 en ik ga ervan uit dat een sidepull vriendelijker is bij een ruiter die geen ervaring heeft met bitloos

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:47

Als je een zachte sidepull neemt met een brede, leren neusriem dan kan er weinig mis gaan op dat gebied :)
Hij moet inderdaad net zo hoog zitten als een hoge Engelse neusriem!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:53

Met wat voor neusriem wordt er nu gereden? :)
Het ene paard vind een (brede) hoge neusriem met sperriem fijner, dan een ander paard.
Mijn haflinger rijd ik nu al ruim een jaar met een lage neusriem en hij loopt daar erg fijn op.
Hij durft nu zijn onderkaak los te laten, wat hij eerder met een aansnoerneusriem niet durfde.

Een hoge neusriem + een te dik bit, kan er voor zorgen dat het beestje nooit zijn kaken kan gebruiken op de juiste manier.

En eerlijk is eerlijk:
Als je bitloos rijd, ga je meer op je zit rijden :)
Het is erg leuk als afwisseling!

Wat ook kan zijn, is dat de pony last heeft van een te dik bit of een haakje op een kies.
En als het diertje dan nu bitloos word gereden, kan ie daar minder last van hebben.

Ik lees nu (iets later dan toen ik dit plaatste) dat de pony 6 jaar is.
Een paard wisselt tot zijn 7e levens jaar :) soms kan het ook nog wat langer duren.
Wellicht heeft jullie beestje hier ook een beetje last van?
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 14-12-15 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:56

Precyll schreef:
Juist in de bak geeft het bit een probleem omdat zij dan natuurlijk "traint" hij komt slecht nagevelijk terwijl zij goed met haar zit rijd. Ontspanning is geen probleem olang ze de teugels maar niet oppakt. Nu heeft ze vandaag gelest met de teugels aan de neusriem (wel bit in de mond maar geen teugels eraan) en hij liep zonder problemen nagevelijk en ontspannen. Nagevelijkheid komt vanuit de zit en zonder hoofdstel was het nooit een probleem met bit wel. Nu weten we waarom.

Ze heeft gisteren een buitenrit gemaakt met het touwhalster en dat ging super! alleen een touwhalster werkt zo scherp in mocht hij er ooit vandoor gaan vandaar dat ik dat liever niet heb en liever een gewone sidepull wil.

ik wil liever niet iets wat scherp KAN inwerken. ze is 13 en rijdt nu 3 jaar. Ik vind dat ze daar te weinig ervaring voor heeft. De pony is 6 en ik ga ervan uit dat een sidepull vriendelijker is bij een ruiter die geen ervaring heeft met bitloos

Als hij moeilijk ontspant kunnen het ook tanden en dergelijke zijn? :)

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:24

Ik zou gaan voor een bitloos sidepull hoofdstel. De neus breken... Tja, dan moet je wel HEEL raar doen lijkt mij! Als je neusriem op de goede plaats zit en je alleen druk geeft wanneer het ook echt nodig is gebeurt dat echt niet. Je zou ook een Bosal hoofdstel kunnen nemen, maar bij voorkeur kies ik altijd voor sidepull.

Dit is een Sidepull hoofdstel:[img]
Afbeelding

Dit is een Bosal hoofdste: [img]
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door wech op 14-12-15 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 20:30

Tandarts komt 2x per jaar. Ook omdat het een ruin is en hij nog steeds geen hengstentanden heeft. Zo weten wij ook dat hij weinig ruimte tussen kiezen en wang heeft.

Ik wil sowieso een dunner bitje gaan proberen. Een vriendin van mij heeft een manege gehad en die heeft nog een bak met bitten dus daar gaan we mee aan de slag. Op dit moment heeft ze gereden met een normaal hoofdstel met de teugels aan de neusriem vastgemaakt. (geen aansnoerriem) en die is vrij smal maar daar reageert hij super op

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:31

Op http://www.bitloos.nl kun je een hoop informatie vinden over de werking van de verschillende bitloze systemen met foto's erbij. Er staat ook een heel verhaaltje op over de juiste ligging van de neusriem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:35

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 20:38

Thx! and chinou die zijn mooi!

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 18:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:19

Het neusbot breken is voor zover ik weet alleen gebeurd bij hackamores die door het aantrekken van de teugels met de neusriem te ver omlaag schoven, op het dunne stukje bot belandde en dat braken.
Hier zie je dat gebeuren: de hackamore kantelt naar voren waardoor de neusriem te laag komt te hangen. Je mag de huidige hackamores dan ook nooit met een losse neusriem rijden (wat een van de vele nadelen ervan is)

Geen shockerende foto, maar je ziet al wel hoe het neusbeen indeukt (of het paard moet wel een hele rare neus hebben met een bobbel tussen de twee neusriemen...)
Afbeelding

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:25

De FRA pardoes die je hebt gekocht, heb ik ook.
Vind het een fijn hoofdstel. Neusriem mocht van mijn persoonlijk net iets breder. Maar verder vind ik hem heel erg mooi. Ik vind sidepulls de fijnste bitloze hoofdstellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:47

Precyll schreef:

Pony moet vertrouwen en respect hebben in de optoming en er dus gewoon naar luisteren. Dat is een stuk training die weliswaar eerst in de bak dient te gebeuren, maar daarna net zo goed buiten. Rustige hand en goede zit maakt elke bij dat paard passende optoming in beginsel geschikt voor de ruiter. Enige verschil tussen bit en bitloos qua rijden is dat constant contact bij bitloos sterk af te raden is omdat dat de signalen minder duidelijk maakt.

Als jij een optoming niet durft te gebruiken omdat die in nood! te scherp zou zijn moet je niet gaan rijden. Pony met tijdelijk haarloze neus is altijd te verkiezen boven kind of derden in het ziekenhuis na ongeluk omdat er geen controle was over de pony. Optie is om passend bit te gebruiken naast bv een vriendelijke sidepull. Teugels bit maak je met teugelsafe vast aan het zadel, want je hoort ze niet nodig te hebben en dus ook niet vast te houden.

Beslissing moet uiteindelijk komen uit wat het beste bij de combinatie past, niet wat jij als vriendelijk beschouwd. Ik ken paarden die super happy lopen op een pelham of hack met lange scharen (meestal met lange teugel in 3 gangen) en die een en al verzet zijn op een vriendelijk geachte trens.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 00:42

tamary schreef:
Precyll schreef:

Pony moet vertrouwen en respect hebben in de optoming en er dus gewoon naar luisteren. Dat is een stuk training die weliswaar eerst in de bak dient te gebeuren, maar daarna net zo goed buiten. Rustige hand en goede zit maakt elke bij dat paard passende optoming in beginsel geschikt voor de ruiter. Enige verschil tussen bit en bitloos qua rijden is dat constant contact bij bitloos sterk af te raden is omdat dat de signalen minder duidelijk maakt.

Als jij een optoming niet durft te gebruiken omdat die in nood! te scherp zou zijn moet je niet gaan rijden. Pony met tijdelijk haarloze neus is altijd te verkiezen boven kind of derden in het ziekenhuis na ongeluk omdat er geen controle was over de pony. Optie is om passend bit te gebruiken naast bv een vriendelijke sidepull. Teugels bit maak je met teugelsafe vast aan het zadel, want je hoort ze niet nodig te hebben en dus ook niet vast te houden.

Beslissing moet uiteindelijk komen uit wat het beste bij de combinatie past, niet wat jij als vriendelijk beschouwd. Ik ken paarden die super happy lopen op een pelham of hack met lange scharen (meestal met lange teugel in 3 gangen) en die een en al verzet zijn op een vriendelijk geachte trens.

Ben het helemaal met je eens, maar zoals ik ook al in de OP zei, zijn wij dus ook op zoek naar een ander bitje. Het wordt altijd gezegd dat een dunner bitje scherper inwerkt. daar ben ik het ook niet mee eens. Een dunner bitje kan bij smalle monden/kaken veel vriendelijker zijn dan een dik bit. Een goed en fijn bit vinden bij een pony die nu bijna uitgegroeid is ( 6jaar) kan een hele zoektocht zijn, en aangezien er maar 1 ponymond is gaan we er zeker niet op bezuinigen. Maar liever iets langer zoeken voor het "perfecte" bit dan er 1 uit het schap trekken op goed geluk.

Mijn dochter heeft over het algemeen een vriendelijke hand, al mag het soms iets rustiger, vooral bij dressuur in de bak. Buiten rijdt ze altijd met lossere teugels. Sas is ook een echte buitenrij pony en zal er echt niet zomaar vandoor gaan. Hij vertrouwd haar en doet alles voor haar, maar het blijft een pony met vluchtgedrag in zijn genen. Geen een paard is 100% bomproef.

We zijn nu een dikke week verder en ze heeft nog geen problemen gehad met het touwhalster. En inderdaad liever een geschaafde neus dan ongelukken. Toch ben ik blij met deze post. Ik heb weer een hoop geleerd van de tips en websites hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 02:40

Precyll schreef:
Ben het helemaal met je eens, maar zoals ik ook al in de OP zei, zijn wij dus ook op zoek naar een ander bitje. Het wordt altijd gezegd dat een dunner bitje scherper inwerkt. daar ben ik het ook niet mee eens. Een dunner bitje kan bij smalle monden/kaken veel vriendelijker zijn dan een dik bit.

Dat zijn twee verschillende dingen:
A) Dunne bitten nemen minder plek in in de paardenmond en geven paarden met een korte mondspleet/laag gehemelte/weinig ruimte tussen tanden en kiezen dus meer bewegingsruimte aan de tong
B) Een bit wat twee keer zo dun is, werkt twee keer zo hard in als de ruiter ook maar een vingertje meer druk aanneemt. Een twee keer zo dun bit kan de paar kilo die een dressuurruiter gemiddeld aan trekkracht uitoefent namelijk nog maar over de halve hoeveelheid tandvlees verdelen, wat de werking veel scherper maakt.

Als er altijd gezegd wordt dat dunne bitten scherper inwerken dan klopt dat dus. Los daarvan kun je een paardenmond met weinig ruimte niet onbeperkt volstoppen met bitten want dat heeft voor het paard weer andere nadelen. Dus ik snap wel dat je voor een pony met een moeilijk mond op zoek gaat naar een dunner bitje, maar ik zou de ruiter wel extreem goed duidelijk maken dat elke teugelhulp vanaf nu voor de pony twee keer zo pijnlijk is. Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat je zoektocht naar een gemakkelijker bit voor de pony niet uitmondt in een nog veel ongemakkelijkere situatie voor hem.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 04:24

@Arabesk ben jij ook lid van PN? Je foto komt me zo bekend voor... :=

Ik raad je een sidepull aan. Bosal zou ik zeker niet doen, te scherp, te duur (MOET goed passen) en je moet er mee leren rijden. De fra pardoes is volgens mij een prima hoofdstel! Kijk eens op www.permicavallo.nl daar staat o.a. een bitloos webinar over hoe je begint met bitloos rijden e.d. Neem ook eens een kijkje op facebook, op de PaardNatuurlijk Fb groep.