Zadel gezocht voor moeilijke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Zadel gezocht voor moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 22:08

Hey,

Ik ben al een paar jaar aan het sukkelen met zadels voor mijn tinkertje die blijkbaar een erg moeilijke rug heeft.
Mijn vorige zadel was een Barefoot lexington maar hier kreeg ik ommenduur drukplekken aan de ophanging en was ik uiteindelijk ook niet tevreden over de kwaliteit van die barefoot, na een jaartje is dat zadel helemaal niet meer stevig en natuurlijk die drukplekken zijn helemaal niet oke.

Dus was ik opzoek naar een ander zadel, opzich vind ik boomloos prima maar dan wel een beter kwaliteit dan mijn vorige.

De zadelpasservice kwam langs met een hele reeks boomloosjes en semiboomloosjes,
De trekker sprak me erg aan maar die was al direct uitgesloten omdat die duidelijk niet pastte.
De ghost was te smal voor haar.

De zadelpasservice had thuis nog een endurance zadel van freeform liggen, en omdat de dressuur modellen wel prima op haar lagen maar ik niet zo voor engels ben wou ik die toch graag proberen.

Dit was helemaal geen succes, de singelstoten kwamen midden op haar buik en door haar bolle buikje blijft die singel dus niet liggen en als ik het zadel meer naar voren leg dan lag ie op der nek en vanachter helemaal onderuit. Afgekeurd dus.

Zadelpasservice terug laten komen, dit keer hadden ze een endurance model van evolution mee.
Dit lag prima en met de singelstoten op de juiste plek.


Dus dit zadel heb ik begin juni gekocht maar hier had ik ook direct droge plekken mee onder mijn stijgbeugelophanging.
Dit zadel rijd ik met kussens onder.


Ik heb de zadelpasservice hier mee gecontacteerd en ze vinden het heel rot voor me dus willen ze dit zadel terug nemen, ze komen morgen al langs voor nog eens wat zadels te passen en de evolution terug mee te nemen.

Maar ze komen af met de freeform engelse modellen maar ik heb liever een 'alternatiever' model.



Hebben jullie een idee wat ik nog evt kan proberen qua zadels.
Het gaat overigens over een tinkertje van 1m43 met een schouder die relatief ver naar achteren komt, een singelplek die erg naar voor ligt en een rug die doorgezakt is.

Wat we vooral doen zijn ritten maken overal doorheen belgie van toch wel een net aantal km, (vorig weekend zaterdag 24 en zondag 37) ook zijn we regelmatig voor een aantal dagen op vakantie of op trektocht.
Zelf ben ik vrij licht qua gewicht


hieronder de zweetafdrukken van huidig zadel


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie reacties
dankje!


Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zadel gezocht voor moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:28

Als ik heel eerlijk ben zie ik aanwijzingen dat er mogenlijk sprake is van een ongelijke belasting/scheefheid van de ruiter.
Ik zou daar dus ook eerst kritisch naar kijken voor dat het zadel de 'schuld' krijgt. De hoge druk in de stijgbeugel kun je uiteraard ook zelf reduceren door te blijven doorzitten. Is dat geen optie dan valt boomloos in dit geval gewoon af.
Misschien kun je eens proberen met een impression pad te rijden voor betere visualisatie van het probleem.

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:51

Cob-type zadel van Thorowgood of Kent & Masters. Is ontwikkeld voor dit type paard. Engelse makelij met wolgevulde kussens en verwisselbaar kopijzer.

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Zadel gezocht voor moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:54

Ja de Kent&Masters is heel fijn. Die heb ik ook voor mijn ronde bink. En ik heb een Barefoot Nevada. Prima ding, heb ik al 10 jaar.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Gravity
Berichten: 247
Geregistreerd: 13-12-06

Re: Zadel gezocht voor moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:38

Thorowgood heeft ook een endurance model. Als jou paard steeds plekken krijgt bij de stijgbeugel ophanging dan denk ik dat boomloos voor jullie als combi niet geschikt is helaas. Ik zou gaan kijken naar een endurance zadel met boom.

lauran__
Berichten: 354
Geregistreerd: 05-07-11

Re: Zadel gezocht voor moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:57

De beste tips zijn al gegeven. Inderdaad kunnen de ongelijke zweetplekken komen van het scheef zitten. Misschien verstandig om een keer iemand hier goed naar mee te laten kijken?
En dan inderdaad het cob model van kent & masters. Heerlijk zadel heb zelf de dressuur variant met verplaatsbare wrongen. Zit heerlijk en heb er toevallig afgelopen zondag 22 km mee gereden. Nergens last van en paardlief ook niet. Door de verwisselbare boom ook ideaal als je paard nog wat groeit in bespiering.
Ik zie op de foto's wel een redelijke schoft. Daar hebben ze ook een model voor de high wither. Zal er een beetje om hangen in welk model je paard zal vallen. Ik ben er in ieder geval fan van.

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:48

Hmmm!!! Net het perfecte zadel verkocht! Ik doe heel veel voor het ICS stamboek. Heb er zelfs speciaal een zadel voor laten ontwikkelen, want ik stoorde me aan de vele klapperende zadels. En mijn demo heb ik echt net verkocht! Deze paardjes zijn ongelooflijk leuk om zadels op te leggen. Sommigen zweren bij Thorowgood, anderen kunnen er niet op zitten. Dat is heel persoonlijk. Hij kan als dwingend worden ervaren.

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zadel gezocht voor moeilijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:54

Welke zadelpasservice heb je laten komen? En je laatste zadel is dat ook boomloos? (ken het merk niet) Want rijd je wel je boomloze zadels met pad met inlages???

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:16

Ik laat niemand meer komen. Ik doe het zelf. Heb er inmiddels bijna 3 jaar studie op zitten in Engeland. Ik mag zelfs zelf zadels bouwen, maar ik mis er de ruimte nog voor. Dus dat laat ik doen door een bevriende betrouwbare Engelse zadelbouwer. Heb te vaak een verkoper voor mijn neus gehad. Ik ga voor het welzijn van paard en ruiter.

Morgen ben ik in de buurt van Brussel. Ik ga waarschijnlijk ook weer naar de keuring van ICS Nederland in Brakel. (B) :+

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

Otti1977

Berichten: 3039
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:24

Dit vroeg ik mij ook af! Ik zie op de foto geen inlages. En die Barefoot was dat met of zonder vps?

Maartje1990 schreef:
Welke zadelpasservice heb je laten komen? En je laatste zadel is dat ook boomloos? (ken het merk niet) Want rijd je wel je boomloze zadels met pad met inlages???

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:09

Gravity schreef:
Thorowgood heeft ook een endurance model. Als jou paard steeds plekken krijgt bij de stijgbeugel ophanging dan denk ik dat boomloos voor jullie als combi niet geschikt is helaas. Ik zou gaan kijken naar een endurance zadel met boom.

Dit type zadel ben ik uiteindelijk ook op uitgekomen na een hele lange zoektocht. Ligt super op mn paard.
Boomloos hoe fijn ik het zelf vind rijden, maar jammer genoeg niet goed te krijgen op mijn paard

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:11

Weet je zeker dat de meer Engelse modellen van de Freeform überhaupt goed lagen? Met een hol ruggetje is die pasvorm best lastig :)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je een Lexington hebt gekozen op je paardje, met zo'n hol ruggetje is dat eigenlijk de enige Barefoot die je nu juist NIET zou moeten kiezen.... Y;( En met wat voor pad(s) heb je gereden? Toch niet met Sympanova onderkant hoop ik?

Ben ook wel benieuwd wat je bedoelt met dat het zadel na een jaartje niet meer stevig is? :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LisetteG en 47 bezoekers