bit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-15 13:54

Hoihoi!

Waarschijnlijk zijn hier ontzettend veel topic`s over maar ik wil het toch even goed weten.

Ik heb sinds 4 maand nu mijn eigen paard. Ik kreeg bij de koop een enkelgebroken bitje . Omdat ik deze te klein vond heb ik deze al snel een maatje groter gekocht maar ik heb het idee dat hij dit bit gewoon niet fijn vind.
Hij word lastiger met het bit aannemen, hij gooit zijn tong over het bit en opent zijn mond. ( de oplossing om het bit hoger te hangen of de neusriem strakker te doen vind ik niet de manier).Hij is vrij zwaar in de hand , maar hier zijn we hard mee bezig. Op deze momenten krijgt hij natuurlijk extra druk en ergens heb ik daar geen probleem mee, moet hij maar niet gaan hangen haha

Mijn vraag is dus of jullie hier een ander bitje zouden gebruiken ( zo ja welke) of een ander advies hebben?
Ik merk gewoon dat hij dit niet fijn vind en dat vind ik ook vervelend.

Ik lees vaak dat een dubbel gebroken bitje onrustiger is in de mond dan een enkelgebroken en een ongebroken zou stabieler zijn . Dan vind ik een ongebroken prettiger. Daarintegen vind ik een dubbel gebroken bit fijner omdat ik dan misschien nog wat meer te zeggen heb als hij hem op het lopen zet of alleen maar hard gaat ( ivm dat notenkraker effect) en ik denk dat die inwerking bij een ongebroken dan minder is.

Ik rijd ook een ander paard dat met een erg zachte en stille hand gereden moet worden , dat kan ik wel , maar mijn paard gaat zo hangen en is gewoon veel harder in de mond. Controle wil ik wel kunnen houden ( ik snap dat een scherper bit geen oplossing is maar we zijn nog niet zo super op elkaar ingespeeld. Het hangt toch af van wat mijn paard en mij goed bevalt , hier dus liever geen commentaar op dat de oplossing niet altijd in het bit zit blablabla tenzij je dit echt goed kunt onderbouwen).

Voor de mensen die zeggen `` probeer bitloos``; probeer ik ook . Ik kan hiervoor alleen nog niet goed genoeg op zit rijden en ik ben nog niet goed genoeg op hem ingespeeld dat bitloos echt werkt. We doen het voor de lol wel eens maar dan is er weinig plaats voor controle.

De vorige eigenaar gebruikte een ongebroken bit met hem en dat ging goed.

Ik hoef niet het advies van ``laat een tandarts komen`` daar is hij vlak voor de koop nog geweest.

Afbeelding
Groetjes van mij en mijn grote vriend ! *D

Something tells me i am going to love him forever


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:58

Als je de mogelijkheid hebt, zou je wat bitten kunnen uitproberen. Altijd fijn. Paarden kunnen echt verschillend reageren op hetzelfde bit.

Probeer ook eens gewoon een gaatje losser. Zoals ie nu zit mag hoor, maar sommige paarden vinden wat lager fijner. Ik heb dat zelf ook het liefst. Zo staat er minder druk op waardoor je makkelijker druksverschil hebt.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-15 14:00

Geryon schreef:
Als je de mogelijkheid hebt, zou je wat bitten kunnen uitproberen. Altijd fijn. Paarden kunnen echt verschillend reageren op hetzelfde bit.

Probeer ook eens gewoon een gaatje losser. Zoals ie nu zit mag hoor, maar sommige paarden vinden wat lager fijner. Ik heb dat zelf ook het liefst. Zo staat er minder druk op waardoor je makkelijker druksverschil hebt.


Dan probeer ik het eerst een gaatje losser .
Is er een bit waarvan je zou zeggen ``dit bit zou ik in dit geval in elk geval proberen`` ?

Something tells me i am going to love him forever

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:02

Als ik het goed begrijp rij je nu dus met een enkel gebroken watertrens? Dit zijn bitten die wel het notenkraker effect geven wat jij beschrijft, een dubbelgebroken bit heb je dat niet bij. Ook misschien een optie om een bustrens te gaan gebruiken, die liggen stiller ook al is het een dubbelgebroken.

Je kan natuurlijk ook een bit pas sessie aanvragen, dan kan je meerdere bitten passen en uitproberen om te kijken wat goed werkt.

Ik rij zelf eigenlijk alles met een dubbelgebroken water of bustrens (met bol tussenstuk) en dan niet dikker dan 16mm. Ervaring leert dat veel paarden dikker dan 16mm niet prettig vinden

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

MarjanB

Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:03

Als ik de foto zie vind ik het bit al aardig krap, de gaatjes van de ringen zitten al bijna tegen zijn lip. Verder zou ik ook wat dingen proberen, ook juist dunne bitten. Veel paarden hebben tegenwoordig weinig ruimte in de mond en een dikke tong waardoor er niet genoeg ruimte is voor een dik bit.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:04

Oude bit er weer in hangen? Was deze echt te klein of is dat jouw gevoel?

Er zijn in Nederland ook bitfitters die speciaal komen kijken wat voor mondje je paard heeft, hoe veel ruimte enz om zo tot een goed advies te komen.

Voor nu zou ik of het oude bit er weer in hangen of kijken of je bij stalgenootjes/kennissen een ander bit kan lenen om eens te proberen.
Zoveel paarden zoveel smaken.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:09

Ja zeker. Een dubbelgebroken robart bit (is dun en beweegt afhankelijk van elkaar). Nog geen paard gehad dat er niet beter op liep dan op hun eigen/oude bit! En allemaal verschillend in hun mond en in de controle.

Je woont zeker niet in de buurt he of wel? Anders had je hem wel even mogen lenen.

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:13

Ik zweer sinds ik mijn paard heb bij de Myler bitten.

maar ja, elk paard is natuurlijk verschillend. Misschien is inderdaad een bitfitter dan een goede optie.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:19

Misschien een keer naar de tandarts? misschien heeft hij haken die hem pijn doen en dat daarom het bit niet lekker in de mond zit.

Ik heb ook veel bitten geprobeerd bij mijn paard en heb nu een heel fijn myler bit.

http://www.divoza.com/nl/myler-comfort-level-1-bustrens

ik heb deze en ik ben er zeer over te spreken mijn paard loopt er erg fijn op.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:35

Aan de foto te zien en uit je verhaal op te maken gaat het om een enkelgebroken watertrens? Ik kan alleen nergens uit opmaken wat de dikte van het bit is?
Een enkelgebreken watertrens is veelal het meest gebruikte bit maar tegenwoordig wordt het steeds meer afgeraden. Ik werk in een ruitersportzaak en heb daar het volgende geleerd:
Een watertrens ligt een stuk onstabieler in de mond dan een bustrens. Als je wil dat het bit wat stiller in de mond ligt zou ik dus aanraden om allereerst voor een bustrens te gaan. Op deze foto is bovenaan een bustrens en onderaan een watertrens te zien. Bij de watertrens draaien de ringen door de gaten in het bit. Bij een bustrens kan dit niet. Dit zorgt voor een veel stabielere ligging bij een bustrens. Je zou eventueel ook nog voor een D trens kunnen kiezen. Dit ligt ook stabieler in de mond maar heeft een lichte hefboomwerking. Dat zou wellicht voor jou wat kunnen zijn maar zelf ben ik daar geen voorstander van.
Dan de keuze tussen enkel en dubbel gebroken. Hieronder plaatjes van de inwerking van een enkel en een dubbelgebroken bit:
Enkelgebroken
Afbeelding
Dubbelgebroken
Afbeelding
Een enkelgebroken bit werkt in het op het gehemelte. Een dubbelgebroken bit werkt in op de tong en de lagen. Ik denk dat je zelf aan de foto's wel kan zien dat een dubbelgebroken bit veel fijner in de mond van het paard ligt en vriendelijker is.
Dat jouw paard zijn mond open doet zou ermee te maken kunnen hebben dat hij de werking van het enkelgebroken bit vervelend vindt. Het zou ook kunnen zijn dat het bit te dik is. Vroeger bestonden er bitten van meer dan 20mm dik. Dit zou een minder scherpe inwerking hebben dan een dun bitje. Uit onderzoek is gebleken dat een paard daar helemaal geen ruimte voor in zijn mond heeft. En dat een dun bitje scherpe is blijkt ook een fabeltje te zijn.

Ik zou je dus aanraden om een dubbelgebroken bustrens te gaan proberen. :j
En zoals Lau zegt kan een tandarts ook nooit kwaad :)

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:49

Ik ga helemaal mee met de post boven mij! :j

Ik rij zelf ook al mijn paarden op een dubbelgebroken watertrens in de dressuur.

Vind ze hier tot nu allemaal het fijnst op en vind ook dat je voor dressuur niet iets scherper zou moeten in steken. (wat als je voor dressuur een scherp bit nodig hebt dan is er iets mis gegaan in het opleren van het paard. (en ik vind ook niet dat je dat met een scherp bit kun oplossen. (mijn mening))

Mijn dubbel gebroken bitjes hebben een plat tussenstuk op een bolletje reageert die van mij niet fijn.

(maar die van mij is extreem gevoelig aan zijn gehemelte en de lagen, dus bij hem met een enkelgebroken rijden is echt not done)

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:54

Ik rijd bitloos (ook in de dressuur, mét fatsoenlijke aanleuning ;)) dus een scherper bit voor de dressuur is idd niet noodzakelijk (helemaal met jou eens @Caresje)

Maar ik vind zelf het verhaal enkel gebroken en dubbel gebroken erg lastig. De inwerking is gewoon anders...
Het verschilt ook per paard hoe hij reageert op een bit. Misschien sowieso een maat groter proberen ik vind de ringen ook nogal krap. En anders eens een bit lenen van een stalgenoot (wel de goede maat!) en kijken hoe hij daarop reageert?

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:04

@Storm2009 Misschien als je dit filmpje (vanaf 1:45 ongeveer) ziet kan je je er wat meer bij voorstellen hoe een enkelgebreken bit werkt en dat een paard daar zijn mond van open kan willen houden en zijn tong over het bit kan willen gooien.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:06

Dat klopt, maar een te krappe dubbel gebroken of met te grote schakels kan ook letsel op de kaken en tong veroorzaken. Ik bedoel meer: Mijn fries liep goed op een enkelgebroken watertrens en wou er gewoon geen dubbelgebroken in hebben *meerdere keren geprobeerd, hoofdschudden alles...tandarts kwam netjes elk jaar dus daar lag het niet aan. Bit paste goed*

Dus ik bedoel meer: Het verschilt per paard en paardenmond. Ik denk dat een dubbelgebroken bit vriendelijker is dan enkelgebroken.
Maar ik blijf lekker bitloos ;) maar dat is een andere discussie die ik hier niet ga aanzwengelen ;)

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:08

Ja daar heb je zeker gelijk in :j
Ik rijd ook bitloos hoor :j Bij mijn haf komt er nooit meer een bit in :D

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:09

:) bij de mijne ook niet :)

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:09

MadelonSunny schreef:
Je zou eventueel ook nog voor een D trens kunnen kiezen. Dit ligt ook stabieler in de mond maar heeft een lichte hefboomwerking. Dat zou wellicht voor jou wat kunnen zijn maar zelf ben ik daar geen voorstander van


Een D trens heeft absoluut geen lichte hefboomwerking, het enige wat een D trens doet is iets meer druk op de zijkanten geven zodat paarden meet ondersteuning voelen bij het sturen. Net zoals een kneveltrens dat zou doen, maar dan minder.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-15 15:11

MadelonSunny schreef:
@Storm2009 Misschien als je dit filmpje (vanaf 1:45 ongeveer) ziet kan je je er wat meer bij voorstellen hoe een enkelgebreken bit werkt en dat een paard daar zijn mond van open kan willen houden en zijn tong over het bit kan willen gooien.
[ Video ]

Dit filmpje ken ik inderdaad, die link had ik ook gelegd.
Ik ben er alleen niet van overtuigt dat ieder paard dit vervelend ervaart dus vandaar dat ik een enkelgebroken niet uitsluit en dat notenkraker effect is qua controle naar mijn mening niet gek.
MarjanB schreef:
Als ik de foto zie vind ik het bit al aardig krap, de gaatjes van de ringen zitten al bijna tegen zijn lip. Verder zou ik ook wat dingen proberen, ook juist dunne bitten. Veel paarden hebben tegenwoordig weinig ruimte in de mond en een dikke tong waardoor er niet genoeg ruimte is voor een dik bit.

Het oude bit dat hij had was 13,5 cm, dit is een 14,5 cm. Omdat hij zo hangt of 1 kant vast houd zou ik het liefst nog een maatje groter willen maar die kon ik eigenlijk nergens vinden. Dit bit past eigenlijk precies , beide kanten genoeg ruimte. Op de foto lijkt het bit inderdaad misschien wat klein.
Afbeelding
Op deze foto zie je het misschien wat beter (al lijkt het hier misschien zelfs wat groot).

Kun je zelf ook kijken of het bit evt te dik is ?
anders probeer ik gewoon een dunner bitje uit. Die moet niet zo lastig te vinden zijn om even te lenen haha

MarliesV schreef:
Oude bit er weer in hangen? Was deze echt te klein of is dat jouw gevoel?

Er zijn in Nederland ook bitfitters die speciaal komen kijken wat voor mondje je paard heeft, hoe veel ruimte enz om zo tot een goed advies te komen.

Voor nu zou ik of het oude bit er weer in hangen of kijken of je bij stalgenootjes/kennissen een ander bit kan lenen om eens te proberen.
Zoveel paarden zoveel smaken.

Het oude bit was echt te klein. (die was 13.5 cm en deze is 14.5 cm)
Ik ga inderdaad maar eens rondvragen of ik iets kan lenen om te proberen. Zijn die bitfitters niet erg duur?hihi

Geryon schreef:
Ja zeker. Een dubbelgebroken robart bit (is dun en beweegt afhankelijk van elkaar). Nog geen paard gehad dat er niet beter op liep dan op hun eigen/oude bit! En allemaal verschillend in hun mond en in de controle.

Je woont zeker niet in de buurt he of wel? Anders had je hem wel even mogen lenen.

Houd dat in dat de 2 kanten ook appart van elkaar bewegen zegmaar? Ik denk niet dat ik in de buurt woon haha (oost groningen)

sanne1992 schreef:
Ik zweer sinds ik mijn paard heb bij de Myler bitten.

maar ja, elk paard is natuurlijk verschillend. Misschien is inderdaad een bitfitter dan een goede optie.

Mag ik vragen waarom dit goed bevalt? Wat is het verschil voor jou met andere vergelijkbare bitten?
Lau schreef:
Misschien een keer naar de tandarts? misschien heeft hij haken die hem pijn doen en dat daarom het bit niet lekker in de mond zit.

Ik heb ook veel bitten geprobeerd bij mijn paard en heb nu een heel fijn myler bit.

http://www.divoza.com/nl/myler-comfort-level-1-bustrens

ik heb deze en ik ben er zeer over te spreken mijn paard loopt er erg fijn op.

Tandarts is hij kortgeleden geweest (staat ook in mijn 1e post met de vraag)
MadelonSunny schreef:
Aan de foto te zien en uit je verhaal op te maken gaat het om een enkelgebroken watertrens? Ik kan alleen nergens uit opmaken wat de dikte van het bit is?
Een enkelgebreken watertrens is veelal het meest gebruikte bit maar tegenwoordig wordt het steeds meer afgeraden. Ik werk in een ruitersportzaak en heb daar het volgende geleerd:
Een watertrens ligt een stuk onstabieler in de mond dan een bustrens. Als je wil dat het bit wat stiller in de mond ligt zou ik dus aanraden om allereerst voor een bustrens te gaan. Op deze foto is bovenaan een bustrens en onderaan een watertrens te zien. Bij de watertrens draaien de ringen door de gaten in het bit. Bij een bustrens kan dit niet. Dit zorgt voor een veel stabielere ligging bij een bustrens. Je zou eventueel ook nog voor een D trens kunnen kiezen. Dit ligt ook stabieler in de mond maar heeft een lichte hefboomwerking. Dat zou wellicht voor jou wat kunnen zijn maar zelf ben ik daar geen voorstander van.
Dan de keuze tussen enkel en dubbel gebroken. Hieronder plaatjes van de inwerking van een enkel en een dubbelgebroken bit:
Enkelgebroken
[ Afbeelding ]
Dubbelgebroken
[ Afbeelding ]
Een enkelgebroken bit werkt in het op het gehemelte. Een dubbelgebroken bit werkt in op de tong en de lagen. Ik denk dat je zelf aan de foto's wel kan zien dat een dubbelgebroken bit veel fijner in de mond van het paard ligt en vriendelijker is.
Dat jouw paard zijn mond open doet zou ermee te maken kunnen hebben dat hij de werking van het enkelgebroken bit vervelend vindt. Het zou ook kunnen zijn dat het bit te dik is. Vroeger bestonden er bitten van meer dan 20mm dik. Dit zou een minder scherpe inwerking hebben dan een dun bitje. Uit onderzoek is gebleken dat een paard daar helemaal geen ruimte voor in zijn mond heeft. En dat een dun bitje scherpe is blijkt ook een fabeltje te zijn.

Ik zou je dus aanraden om een dubbelgebroken bustrens te gaan proberen. :j
En zoals Lau zegt kan een tandarts ook nooit kwaad :)

Kijk ! dit is een antwoord wat ik zoek ! Fijn dat je hier echt even de tijd voor nam ! Ik weet ook niet hoe dik dit bit is, het was gelijk aan het bit dat ik erbij kreeg.
Ik lees vaak dat een watertrens fijn is omdat dat dus draait door die ringen ivm geknabbel op het bit ed? Hoe denk jij hier over?
``Dat jouw paard zijn mond open doet zou ermee te maken kunnen hebben dat hij de werking van het enkelgebroken bit vervelend vindt.`` dit denk ik inderdaad ook.

Storm2009 schreef:
Ik rijd bitloos (ook in de dressuur, mét fatsoenlijke aanleuning ;)) dus een scherper bit voor de dressuur is idd niet noodzakelijk (helemaal met jou eens @Caresje)

Maar ik vind zelf het verhaal enkel gebroken en dubbel gebroken erg lastig. De inwerking is gewoon anders...
Het verschilt ook per paard hoe hij reageert op een bit. Misschien sowieso een maat groter proberen ik vind de ringen ook nogal krap. En anders eens een bit lenen van een stalgenoot (wel de goede maat!) en kijken hoe hij daarop reageert?

Ik ga even bitten lenen inderdaad.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

een dubbelgebroken bustrens zou volgens jullie dus wel wat zijn?
Hoe denken jullie over een ongebroken bit ? Daar heb ik namelijk nog niets over gehoord (of overheen gelezen)

Something tells me i am going to love him forever

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:13

Mijn tip is: laat een bit fitter komen. Die kan kijken welk bit het beste bij je paard past en heeft bitten bij zich die je normaal gesproken niet zo snel zou kopen om uit te proberen. Anders blijf je vaak bij de standaard bitten hangen, die het misschien net niet zijn voor jouw paard. Ik heb het laatst gedaan en vind het de kosten dubbel en dwars waard, als ik het verschil zie met van tevoren.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:15

Een ongebroken bit? Een stang bedoel je????
Lijkt me zeker geen optie....hele heftige inwerking

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-15 15:17

Storm2009 schreef:
Een ongebroken bit? Een stang bedoel je????
Lijkt me zeker geen optie....hele heftige inwerking

een stang inderdaad haha
Ik lees vaak dat het juist minder heftig zou zijn , kun je dit anders uitleggen?
Speedster schreef:
Mijn tip is: laat een bit fitter komen. Die kan kijken welk bit het beste bij je paard past en heeft bitten bij zich die je normaal gesproken niet zo snel zou kopen om uit te proberen. Anders blijf je vaak bij de standaard bitten hangen, die het misschien net niet zijn voor jouw paard. Ik heb het laatst gedaan en vind het de kosten dubbel en dwars waard, als ik het verschil zie met van tevoren.

Mag ik vragen hoeveel dat kost ?

Something tells me i am going to love him forever

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:20

Wauw dat is niet in de buurt inderdaad :+ wat betreft robart kan je het beste even googlen, goed uitleggen kan ik niet.

Ongebroken is echt heel paardafhankelijk. Zelf vind ik het geen fijn bit. Je werkt er anders mee in. Kan heel positief uitpakken, ook juist niet. Echt een kwestie van proberen!

Je bedoelt geen stang denk ik? Een stang is een ongebroken trens met hefboomwerking. Een dubbelgebroken bit zou inderdaad heel zacht zijn!

Ik kan het filmpje niet zien, maar is dat het bekende animatie anti bitten filmpje? Zo ja, met een groot korreltje zout nemen!

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:23

Allereerst, Waarom zou je met een stang willen rijden?
Ik reed mijn fries in het begin met een dressuurstang (met hefboomeffect) omdat hij van een koets kwam (nooit onder zadel geweest) en gewoon een lichter bit negeerde. Ik ben uiteindelijk bitloos met haar geëindigd dus gelukkig bewees dat dat een 'zwaar' bit echt overbodig is.
Na een tijdje hebben we een rubberen stangtrens (dus geen stang-trens combinatie maar een stang met trensringen) gedaan. Maar wat ik het nadeel vind ik dat dit een massief deel in zijn mond is...zit dus totaal geen beweging of vrijheid in.

Je geeft ook aan dat je soms bitloos rijd maar dan weinig controle hebt. Ik ga het toch vragen ;) hoe rijd je dan bitloos? Met een (touw)halster of met een bitloos hoofdstel? En welk systeem dan? Maakt veel uit, bijvoorbeeld side pull, cross link?

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:23

@Liselot Ik bedoel eigenlijk een hele lichte hefboom. Maar dat is puur wat ik heb geleerd. Ik heb er geen ervaring mee. Je zou zomaar gelijk kunnen hebben :j Ik zie er ook wel een klein beetje de werking van de kneveltrens in ja.
@TS Daar heb ik geen ervaring mee. Maar ik denk dat het wel op weegt tegen het feit dat een watertrens minder stabiel in de mond ligt. Als je graag wil dat een paard meer knabbelt zijn er nog wel andere dingen voor zoals dit bit. Sprenger is overigens sowieso echt een aanrader als je wilt investeren in een goed bit :j Als ik ooit in een toekomst weer een paard met bit ga rijden wil ik graag dit bit proberen.
Ongebroken bit zou ik niet zo zeer aanraden. Vooral omdat als je aan de ene kant stuurt de andere kant ook gelijk soort van inwerkt omdat je niet zoals bij een enkel/dubbelgebroken bit hebt dat het scharniert en onafhankelijk van elkaar werkt. Als je een beetje begrijpt wat ik bedoel :+
Even een quote:
"Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster."

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-15 15:23

dit bedoel ik met ongebroken
Afbeelding

Something tells me i am going to love him forever


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Change3x, DexterM, GoogleAdsense, Roosyes, Trendiction en 14 bezoekers