Ligt dit zadel goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:49

Geen idee, maar wel iets om in de gaten te houden.


XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 20:50

Bedankt kim :)

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

Jamiejoyce
Berichten: 904
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Middelburg

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:52

Is het paard ook al getest op wormen?

Zadel past idd niet ik zou wel nog even wachten met een zadel aanmeten als je dat nu doet en je paard veranderd nog zoveel i.v.m spieren ligt het al snel weer niet goed

Femke Sjanneke K. ( Felle 422 stb sport x Oeds 318 )

Anoniem

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:53

Het zadel is sowieso te groot, maar je paard is ook echt te dun....Hier moet je echt nog even niet op stappen voor ie een gezond gewicht heeft :\ Hoeveel voer krijgt ie?

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:54

Past van geen kant. Niet alleen te groot maar zo te zien ook te krap van voren. En niet gebruikt? Als ik naar de kussens kijk lijkt ie toch wel degelijk gebruikt.

Maar NOOIT zomaar een zadel kopen en op je paard leggen zonder er iemand die er verstand van heeft naar te laten kijken. En dan bedoel ik geen stadgenootje of wat ook. Maar een zadelmaker oid.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 20:56

Ik heb het zadel ook niet voor hem gekocht. Voor mijn merrie die is wat dikker en daar past het zadel goed op. En we hebben hem indd al ontwormt, we geven hem nu merrie brokken (ookal is het een ruin) en 4 schepen geloof ik. Weet niet hoeveel kilo

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:07

Zadel ligt voor zover het te zien is op die ene foto zeker niet goed en inderdaad te groot. Maar om dit echt beter te beoordelen moet je het zadel passen op het paard, zonder dekje en dan van diverse kanten bekijken. Daarbij sluit ik me bij bovenstaande aan, ALTIJD een goede zadelmaker naar je zadel laten kijken, ook als je er een tweedehands koopt. Een scleht passend zadel kan zoveel schade aanrichten. En niet elk paard laat het direct duidelijk merken als een zadel niet goed ligt. Sommigen lopen er zelfs tijden braaf mee rond en gaan dan ineens vanuit het niets in de rodeo modus (en ja ik spreek uit ervaring, was weliswaar niet mijn paard, maar heb aan de val wel een gebroken aarm over gehouden omdat ie ineens ging rodeo'en).
Verder, gezien je paardje nog heel iel is, ook arabieren kun je echt wel voller krijgen door juiste voerbeleid en training. En ook vanaf de grond kun je al spieren gaan trainen en conditie. Als ie heel schrikkerig is, JUIST gaan wandelen, hij moet dingen leren onderzoeken en leren kennen. Liefst met een ervaren paard erbij. Evt. aan touwhalster of kaptoom zodat je iets meer te vertellen hebt.

Wondjes kan komen door gevoelig huidje (hebben arabieren wel vaak).

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:09

Super bedankt. Ik ga er zeker mee beginnen. We hebben een wei kunnen regelen aan de straat waar veel tractoren enz voorbij komen. Hopelijk helpt dit ook

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:10

Zou hem ook onbeperkt ruwvoer geven. naast gras. goeie kwaliteit hooi helpt meer dan zoveel krachtvoer.
en idd lekker longeren bankjes lopen. lange lijnen werk. en verkeersweg maken. voordat je gaat rijden. Neem goed de tijd met dit dier. en een zadel zo kopen en erop leggen zonder zadelpasser zou ik niet doen. om blessures te voorkomen altijd laten controleren.

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:11

XGabyvkeulen schreef:
Ik heb het zadel ook niet voor hem gekocht. Voor mijn merrie die is wat dikker en daar past het zadel goed op. En we hebben hem indd al ontwormt, we geven hem nu merrie brokken (ookal is het een ruin) en 4 schepen geloof ik. Weet niet hoeveel kilo


En verder? Staat ie op de wei? Krijgt ie hooi?

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:11

Onbeperkt? Wordt hij dan niet ziek?

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:13

juist niet. van zoveel krachtvoer word hij eerder ziek. lekker onbeperkt goed hooi geven. Je zal zien dat hij opknapt

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:13

Maar ruwvoer, merriebrok dus?

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:14

en eerst hooi geven en dan krachtvoer anders heb je ook nog kans op maagzweren

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:14

Nee onbeperkt ruwvoer. Dus hooi

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Marretjuh

Berichten: 156
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:14

Helemaal eens met bovenstaande adviezen. Laat het paardje eerst nog wat bijtrekken door longeren en wandelen en ga dan met behulp van een zadelpasser op zoek naar een goed passend zadel. En laat dat dan ook weer regelmatig controleren. Als je paardje verandert zal het zadel ook weer aangepast moeten worden.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:15

Jaa hij staat van 7 tot 5 op de wei met vers gras. Daarnaast krijgt hij 4 scheppen brok 2x per dag en onbeperkt hooi.

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:15

XGabyvkeulen schreef:
Ik heb het zadel ook niet voor hem gekocht. Voor mijn merrie die is wat dikker en daar past het zadel goed op. En we hebben hem indd al ontwormt, we geven hem nu merrie brokken (ookal is het een ruin) en 4 schepen geloof ik. Weet niet hoeveel kilo


Paarden moeten dikker worden van hooi/kuil, niet van krachtvoer. Zoveel krachtvoer is echt slecht voor ze!
Geef hem bulten ruwvoer en idd spieren kweken aan de longe voordat je erop gaat (met een ander zadel)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:15

Ohh, sorry ik was in de war met ruwvoer daarom vond ik het al zo gek

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:15

Heel goed. en dan gewoon tijd geven. en lekker vanaf de grond met hem werken

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:16

Nee, je kunt beter onbeperkt ruwvoer geven dan 4kg krachtvoer per dag sowieso. Dit houdt ook de darmen langer bezig. Je kan het eventueel in een slowfeeder stoppen, zodat hij er langer over doet, en dus ook langzamer eet. Daarbij geeft krachtvoer heel veel energie, en kan het ook best zijn dat dat bijdraagt aan het schrikkerige.

Hoe lang voer je hem nu al bij? Want ik las in je andere topic dat ie nu half jaartje bij jullie is? Ook weidegang is zeker goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:16

XGabyvkeulen schreef:
Jaa hij staat van 7 tot 5 op de wei met vers gras. Daarnaast krijgt hij 4 scheppen brok 2x per dag en onbeperkt hooi.


Laat hem dan eens lichamelijk nakijken want het gemiddelde paard wordt hier moddervet van.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:17

Nee geen 4 kilo het is een kleine schep.

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:18

De da is er ook al bij geweest. Ik voer hem nu een maandje zo bij we dachten dat hij wel bij zou trekken, niet dus

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:19

lastig hoor Hoe oud is hij? is er al eens bloedonderzoek gedaan naar bloedkoralen?

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anneloes___M, GrapeshotBot, Mariska_vD en 90 bezoekers