Ervaringen Sella zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 02:41

Danique_G schreef:
Indien je een dealer hebt van 2e hands Sella zadels, wees vooral niet verlegen het te delen hier O:)

Nou inderdaad; die is absoluut welkom!

Ik dacht dat Sella alleen met hele maten ging, dus 17 inch en 18 inch?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:34

absque_dubio schreef:
Danique_G schreef:
Indien je een dealer hebt van 2e hands Sella zadels, wees vooral niet verlegen het te delen hier O:)

Nou inderdaad; die is absoluut welkom!

Ik dacht dat Sella alleen met hele maten ging, dus 17 inch en 18 inch?


Nee er zijn dus ook halve maten, maar dit vind je niet terug op de website.

Ik zal Sella zelf vanmiddag eens een mail sturen, of mail ik dan rechtstreeks met Ali?

Zowel in Almere als in de kop van Noord Nederland worden Sella zadels aangeboden met pas consult, alleen lees ik daar geen super positieve verhalen over. Geen opleiding/certificering of ontevredenheid ‘achteraf’

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:39

Of 17,5 inch mogelijk is hing er vanaf wat voor type boom er gebruikt werd. Ik heb eind vorige jaar een nieuwe sella aangekocht bij ali en dat is een 17,5 inch. Maar dit was dus alleen mogelijk bij bepaalde types.
Wel kan ik vertellen dat de inch maten klein uitvallen. Een 18 kan ook als 17,5 doorgaan.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:04

Lauke schreef:
Of 17,5 inch mogelijk is hing er vanaf wat voor type boom er gebruikt werd. Ik heb eind vorige jaar een nieuwe sella aangekocht bij ali en dat is een 17,5 inch. Maar dit was dus alleen mogelijk bij bepaalde types.
Wel kan ik vertellen dat de inch maten klein uitvallen. Een 18 kan ook als 17,5 doorgaan.


Wat heb jij er voor boom in zitten? En wat is jou broekmaat. Ik heb een aantal PB van dames die met een 38 in een 18 zitten, maar ook met een maat 42.

Voor het beeld een aantal foto’s . Laatste met een bareback van Lammert Haanstra


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Iemand die hier referentie materiaal in ziet met haar pony :j ? Schouder laatste rib is dus ongeveer tussen de 40- 42 cm.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:24

Wat een puppy nog zeg! Ik zou hem eerlijk gezegd echt nog een jaar op de weide laten om verder te ontwikkelen, dat maakt het zadel verhaal ook wel wat makkelijker dan denk ik. Deze gaat nog zo veranderen denk ik..

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:28

Hier een 17 inch met maat 36, mijn dressuurzadel komt overigens te koop.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:32

Ik heb een sella velluto. Broekmaat 36/38 en vrij lange bovenbenen. Door mijn bovenbenen pas ik niet in een 17inch.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:52

Het is heel lastig om van een foto te zeggen tot welke inch zowel jij als je pony nodig heb. Als ik het puur zo inschat op basis van foto denk ik niet dat die veel korter in de rug is als mijn haflinger.

Verder blijft het echt een kwestie van passen.

Ook een tip om nog op te letten, je hebt de sella zadels zowel met U boom als een V boom.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:03

future_vet schreef:
Wat een puppy nog zeg! Ik zou hem eerlijk gezegd echt nog een jaar op de weide laten om verder te ontwikkelen, dat maakt het zadel verhaal ook wel wat makkelijker dan denk ik. Deze gaat nog zo veranderen denk ik..


Denk ik ook hoor, volgend jaar staat hij er ongetwijfeld anders bij.

Hij hoeft ook nog niet aan het bakwerk. We wandelen veel en vanuit daar wil ik eigenlijk 1 keer per week ( als we dat überhaupt halen) uitbouwen naar een rondje bos onder het zadel. Recht toe recht aan, enkel wat ervaring opdoen.

Maar dit wil ik voor mijn eigen veiligheid met dus niet met een barepack doen, maar wel graag met iets passends. Ga ik niets vinden dan blijft het bij wandelen, zo realistisch ben ik ook.

Sterrenpony schreef:
Het is heel lastig om van een foto te zeggen tot welke inch zowel jij als je pony nodig heb. Als ik het puur zo inschat op basis van foto denk ik niet dat die veel korter in de rug is als mijn haflinger.

Verder blijft het echt een kwestie van passen.

Ook een tip om nog op te letten, je hebt de sella zadels zowel met U boom als een V boom.


De meeste zadels die ik tegen kom die op rondere paarden hebben gelegen kom ik tegen met U. Heb jij ook een U?

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:41

Klopt ik heb ook een U boom

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:30

De reactie van Sella, die kunnen mij dus helaas ook niet in contact brengen met een fitter die 2e hands Sella heeft.

Citaat:
Hallo, ik kan u niet helpen aan een 2de hands zadel. Moet u echt op internet zoeken en ik weet niet wat er te koop is en welk zadel korte kussens heeft want er is geen standaard model met korte kussens. Die worden op maat gemaakt. Dat moet u echt met de fitter afstemmen bij uw paard.
Vriendelijke groeten


Of wel het komt op particulier passen aan.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:13

Mijn zadels zijn ook 17,5 inch.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:19

linda_arnold schreef:
De reactie van Sella, die kunnen mij dus helaas ook niet in contact brengen met een fitter die 2e hands Sella heeft.

Citaat:
Hallo, ik kan u niet helpen aan een 2de hands zadel. Moet u echt op internet zoeken en ik weet niet wat er te koop is en welk zadel korte kussens heeft want er is geen standaard model met korte kussens. Die worden op maat gemaakt. Dat moet u echt met de fitter afstemmen bij uw paard.
Vriendelijke groeten


Of wel het komt op particulier passen aan.


Ugh wat ruk. Snap dat echt niet. Ben best bereid op 2e hands bij een dealer wat meer te betalen excl passend maken dan ik bij een particulier zou doen..

Country mill Nijkerk verkoopt wel 2ehands zadels. Wellicht kun je vragen wanneer ze een Sella zadel binnenkrijgen deze voor je te bewaren?
Iemand noemde ook een 2ehands dealer in Almere. Welke is dat?

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:33

NG Zadels dacht ik

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:04

Danique_G schreef:
Ugh wat ruk. Snap dat echt niet. Ben best bereid op 2e hands bij een dealer wat meer te betalen excl passend maken dan ik bij een particulier zou doen..

Country mill Nijkerk verkoopt wel 2ehands zadels. Wellicht kun je vragen wanneer ze een Sella zadel binnenkrijgen deze voor je te bewaren?
Iemand noemde ook een 2ehands dealer in Almere. Welke is dat?


Dat is precies waar ik ook tegen aanloop.
Mooi aanbod van een 2e hands zadel. Precies wat ik zoek. Persoonlijk issue 5 uur aan reistijd incl. huidige bezineprijzen. Boom moet gecheckt worden en passend gemaakt. Zadelfitter moet daarvoor dus toch hoe dan ook langs komen ( rekent uiteraard ook voorrijkosten >50 km en wellicht ook nog kosten om een product wat niet bij hem/haar aangeschaft is passend te maken).

Dan kom ik opgeteld bij een prijs waarvan ik ga twijfelen. En dat is niet handig bij dergelijke bedragen. Terwijl als de zadelmaker dat zadel mee had gebracht het heel veel rompslomp had gescheeld en hij/zij bij niet passen nog een alternatief had kunnen bieden al dan niet een nieuw zadel had kunnen presenteren. Maargoed het is was het is. Paardenkind is 3, we hebben de tijd, om rond te kijken en door te sparen.

NG zadels heeft/had idd ook Sella, maar naar wat ik gelezen heb geen gecertificeerd fitter. Evenals die in noord Nederland.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:07

Wat ik bij NG zou doen is het zadel ophalen, eventueel meerder, en er dan mee naar Countrymill rijden.

Rispens
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-07-18
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:34

absque_dubio schreef:
Ja zadelmakers vertikken het bijna om tweedehands over te nemen en aan te bieden. Echt een hele vervelende rage..



Ik lees deze reactie en ik kan niet ontkennen dat ik dit een beetje een vervelende reactie vind. Ik wil dit graag even toelichten.

Laat ik vooropstellen dat ik dealer ben van Sella, maar weinig met Sella werk. Ik werk veel met Custom/ Aviar dus ik betrek de uitleg even daar op, maar komt op het zelfde neer. Mensen kopen een maatwerk zadel, goed en makkelijk aanpasbaar, helemaal naar het zin. Ondanks dat komt het een enkele keer voor dat zon zadel niet meer past ondanks de grote aanpasbaarheid (verkoop paard, grote verandering paard, wensen klant) maar, dit komt al echt niet veel voor. De klant zou er dan voor kunnen kiezen te vragen of het zadel ingeruild kan worden. Omdat de zadelpasser/ zadelmaker het zadel na moet kijken voor verkoop (naast natuurlijk tijd, nieuwe singelstoten, nieuwe vulling?) zit daar altijd een kostenplaatje aan. Vervolgens zal de zadelpasser er aan moeten verdienen. Natuurlijk vinden wij ons beroep heel mooi, maar er moet simpelweg wel brood op de plank komen. De inruilprijs ligt dus sowieso lager dan wanneer de klant het zadel zelf aanbied. In nagenoeg alle gevallen kiest de klant voor het laatste. Tweedehands zadels zijn schaars, wij ruilen niet dagelijks, wekelijks of maandelijks zadels in. Ik zie iemand hier aangeven dat ze best meer wil betalen voor een tweedehands zadel via de zadelpasser dan via verkoopsites, in de praktijk blijkt dit voor de meeste klanten niet zo te zijn.

Dan hebben we nog een optie waarbij wij zelf het internet af zouden kunnen struinen naar tweedehands zadels, tel deze uren, de uren van het contact met de verkoper, het land door rijden om het zadel te gaan halen want verzenden is uiteraard risico op miskoop en oplichting, onderhandelen over de prijs, er zal toch echt iets van de vraagprijs af moeten (iets wat ik absoluut niet kan, en ook niet wil kunnen). Je zult een hoop zadels moeten kopen want, maatwerk is niet mogelijk, net een korter blad, een ander kussen, het zadel is zoals hij is dus aankomen met 2 of 3 zadels heeft geen zin, tenzij je het niet zou nauw mikt natuurlijk

Dan komt er nog een stuk administratie, btw/ belasting bij kijken. Over een tweedehands zadel is al BTW betaald dus als ik zakelijk een zadel van een particulier koop zit daar geen BTW op, er zit ook geen factuur bij. Echter als ik het zadel verkoop moet ik over het gedeelte wat ik verdien wel BTW betalen, en inkomsten belasting. Maar hoe ga ik dat vermelden op mijn factuur? De nieuwe klant zal (als je het goed doet) zien wat ik voor het zadel betaald heb, en wat ik over het zadel verdien, een reden voor discussie of onderhandelingen. En dus nog even voor de volledigheid, van het gene wat ik verdien gaat dus btw en ib belasting af, maar ook de kosten van wol, garen, singelstoten, reiskosten om het zadel op te halen, en dan heb ik het nog niet over de tijd die er in zit, of een stukje verzekering tegen diefstal.

En dan nog garantie. Stel, jullie kopen van mij een tweedehands zadel, ik zeg het nagekeken te hebben maar een maand later blijkt er iets mis. Je hebt geen garantie, ga je niet mee akkoord toch? Logisch! Oftewel, fabrieksgarantie is vervallen, je draait zelf op voor de garantie, best een risicootje!

Al met al, lang verhaal kort, het is geen vervelende rage, wij vertikken het niet.. Maar vertel mij maar waar ik voor een goede prijs al die tweedehans zadels vandaan ga halen? Van welke financiën ik een heel assortiment ga aanleggen om al deze zadels in te kopen. Als jullie ze niet kunnen vinden, dan kan ik dat ook niet (als ik dat zou willen ;) ) ze komen niet uit te lucht vallen, ik kan geen tweedehands zadels maken of bestellen, ze zijn er niet in overvloed, het is geen onwil, ze zijn er niet en ik hoop dat jullie nu begrijpen dat het is niet zo eenvoudig is als het blijkbaar lijkt.

Respect als je dit helemaal gelezen hebt, sorry voor je tijd, hopend op wat meer begrip :j

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:56

Bovenstaande snap ik helemaal! En ik snap dat de meeste moderne zadels een grote aanpasbaarheid hebben maar wat als het het gewoon niet is? Wat dat betreft kunnen heel veel merken een voorbeeld nemen aan Custom wat betreft een leenzadel tijdens de productie en dan ook nog een proefperiode van wat ik heb gehoord want ik heb er geen.

Ik heb een bijna nieuw zadel in huis liggen waar ik tijdens proefrijden perfect in zat. Ik kreeg vervolgens mijn compleet op maat gemaakte zadel en zat net iets minder lekker en vervolgens nog iets minder, tot ik zo zat dat mijn paard waarschijnlijk dacht, dikke doei :')

Dat zadel moet ik dus met mega verlies gaan verkopen, terwijl het netjes was geweest als het (voor wat minder) was teruggenomen. Ik zeg niet dat je dat als dealer moet doen, als fabrikant zou het het bedrijf zeker sieren. Ik had ook de normale nieuwprijs neergeteld voor iets wat ik direct zou hebben, dat hele zadels laten maken en dat het dan vervolgens toch net iets anders is... :roll:

Ik had Sella benaderd voor een singel, 225 euro. Kan ik hem testen? Nope... No way dat ik op die manier nog geld weg ga gooien omdat ik weer iets als gebruikt moet verkopen na 2 of 3x testen. Dus misschien een keer gebruikt maar iets nieuws van Sella doe ik niet.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:13

Das begrijpelijk rispens. Desondanks, ik zou echt wat meer overhebben hoor. Kan me voorstellen dat op de verkoopprijs een marge komt en ik betaal voor de pas service. Ik ben gewoon “tegen” een nieuw zadel kopen. Een beetje net als een nieuwe auto: steek de sleutel in het stopcontact en je verliest waarde. Ik ga eens contact zoeken met Country Mill om te overleggen.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:37

Bielsje schreef:
Bovenstaande snap ik helemaal! En ik snap dat de meeste moderne zadels een grote aanpasbaarheid hebben maar wat als het het gewoon niet is? Wat dat betreft kunnen heel veel merken een voorbeeld nemen aan Custom wat betreft een leenzadel tijdens de productie en dan ook nog een proefperiode van wat ik heb gehoord want ik heb er geen.

Ik heb een bijna nieuw zadel in huis liggen waar ik tijdens proefrijden perfect in zat. Ik kreeg vervolgens mijn compleet op maat gemaakte zadel en zat net iets minder lekker en vervolgens nog iets minder, tot ik zo zat dat mijn paard waarschijnlijk dacht, dikke doei :')

Dat zadel moet ik dus met mega verlies gaan verkopen, terwijl het netjes was geweest als het (voor wat minder) was teruggenomen. Ik zeg niet dat je dat als dealer moet doen, als fabrikant zou het het bedrijf zeker sieren. Ik had ook de normale nieuwprijs neergeteld voor iets wat ik direct zou hebben, dat hele zadels laten maken en dat het dan vervolgens toch net iets anders is... :roll:

Ik had Sella benaderd voor een singel, 225 euro. Kan ik hem testen? Nope... No way dat ik op die manier nog geld weg ga gooien omdat ik weer iets als gebruikt moet verkopen na 2 of 3x testen. Dus misschien een keer gebruikt maar iets nieuws van Sella doe ik niet.


Ik snap de reactie van Rispens ook helemaal. Duidelijke uitleg vanuit een ‘dealerperspectief’.

Mijn hoop lag vanuit Sella in het duurzame perspectief. Nederlands merk, goed imago wbt korte zadels, hoge kwaliteit, goede aanpasbaarheid, je zou dan toch zeggen dat je daarmee zadel produceeert met een zeer lange levensloop.

Realistisch gezien kom je idd als paardeneigenaar soms hobbels op de weg tegen, waardoor je een zadel van de hand zou moeten doen. Het zou mooi zijn als een dealerpunt al dan niet gestimuleerd/gecompenseerd vanuit het merk een 2e hands markt zou kunnen voorzien. Win win lijkt mij .

Nu zie je idd grote zadelverkopers met meerdere type Sella zadels al dan niet zonder certificering Sella zadels aanpassen, ik kan me niet voorstellen dat je daar in dit segment zadels als Nederlands merk voor wilt staan als het gaat om kwaliteit en imago. Vind ik persoonlijk zonde, maargoed dat is mijn mening. ☺️

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:48

Dat van een leenzadel en testen van de singel was 6 jaar geleden geen probleem Bielsje.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:57

Dat leenzadel was 2,5 jaar geleden ook geen probleem. Volgens mij werd t pas een probleem toen er leveringsproblemen ontstonden door Corona.

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:57

grauwman schreef:
Dat van een leenzadel en testen van de singel was 6 jaar geleden geen probleem Bielsje.


Had ik gelezen idd dus ik had goede hoop maar helaas... En ik begrijp dat je geen nieuwe singel wilt leveren met de kans hem terug te krijgen, maar een paar testsingels lijkt mij de investering waard!

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:15

Destijds had hij een paar singels in verschillende maten beschikbaar.

Als ik af en toe zie hoe mensen met geleende spullen omgaan kan ik ook wel begrijpen dat je daar niet vrolijk van wordt. Misschien dat je dan andere opties moet gaan bekijken om toch een service te kunnen bieden.

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:49

Ik kom dit topic even binnen vallen. Ik heb een gloednieuw Sella velluto zadel te koop, het zadel is slechts 4 keer gebruikt. Mocht er iemand interesse in hebben, stuur maar een pb’tje.

Zadel is aangekocht bij Ali. Het betreft een 17,5 inch (valt eerder als 17inch,) zwart, medium V boom (28cm breed) maar makkelijk aanpasbaar. Super fijn zacht zadel! Gaat weg omdat ik niet meer kan paardrijden na een ongeluk.