De ultieme peesbeschermers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:27

xLoki schreef:
Hoi allen, even een vraag...
Ik ben voor mijn paard op zoek naar peesbechermers voor tijdens intensievere bosritten en crossles. In de bak rijd ik nu meestal zonder, gezien hij weinig aantikt. In het bos en met crossen vind ik het toch te spannend om zonder te rijden.
Nu wil ik graag kappen die echt goed ventileren. Ik heb laatst met de snugboots van LeMieux in mijn handen gestaan bij de EJ, maar ik betwijfel echt of deze wel daadwerkelijk goed ventileren... De stof is toch behoorlijk dik en het ziet er erg 'warm' uit. Ook zijn bij dit soort kappen de maat voor hem een probleem, want hij heeft hele slanke, lange benen. Dus een maat L is te groot (breed) en M te klein (kort)...

Iemand nog ideeën? De Compositi kappen vind ik weer veels te zacht, volgens mij beschermt dat voor geen meter als een paard er flink tegenaan klapt...


Die compositie kappen zijn geweldig. Maar voor crossen zou ik vooral de bescherming aan de voorkant een gemis vinden. Voor gewoon werk vind ik dat echt genoeg bescherming. Heb het eens uitgetest door ze om mijn arm te doen. En dan met het 'bot' gedeelte op de rand van de tafel te dreunen :+ Dat scheelt aanzienlijk ten opzichte van een blote arm.

Die van PE zijn fijn voor crossen. Maar vind ik dan weer te gesloten voor een (fanatieke) bosrit. Maar dat is omdat ik dat wekelijks doen.

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar de equilibrium AllSport Boots. Maar dat ligt er een beetje aan hoe fanatiek je cross. https://eventing-shop.com/product/19436 ... orts-boots

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:23

Hoi allemaal. Weet iemand toevallig ook grijze goed ventilerende beschermers? Moet gebruikt worden voor endurance trainingen (later eventueel wedstrijden, we zijn nog beginners), dus wel iets wat goede bescherming geeft tegen tikken. Ik heb al een heel leuk dekje met rijbroek en shirtje gevonden. Mijn zwarte kappen zou ik graag vervangen door mooie grijze, om de set compleet te maken. Ik heb de le mieux snug boots met randje gezien, maar dat is wel te subtiel voor mij, net als de crossbeschermers van QHP (waarbij ik ook twijfel of ze wel goed ademen)

Mocht iemand nog iets weten, let me know!

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:34

Ik weet niet wat voor type beschermer je dan zoekt maar bijv professionals choice heeft wel grijs in een soort eventing beschermer.

Style zijn ook heel fijn en hebben ook grijs.

Dit zijn dus eventing beschermers. Of zoek je zachtere of ander model?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:40

Heeft je paard echt bescherming nodig, als in, tikt die zichzelf aan?
De meeste endurance ruiters rijden uitsluitend met bescherming wanneer hun paard daadwerkelijk strijkt bv. Anders is ongeveer alles al snel te warm.

Ik rijd mijn haflinger in endurance trainingen dus uitsluitend met strijklappen. Voor loopt bij met blote benen.

Picasso is een merk dat strijklappen en pijpkousen heeft, in heel veel kleuren, die veel door endurance ruiters gebruikt worden.
Heel licht van gewicht, flink geperforeerd voor ventilatie.
Ik heb hier een setje strijklappen van.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:07

Normaal heeft ie geen bescherming nodig, maar bij lange afstanden wordt ie heel fanatiek en kan dan flink als een hertje gaan springen. Heb al 2x bij de dierenarts gestaan voor hechtingen bij de pees en 1x daarna was de pees net niet geraakt... Ik wil dus ook wel wat hardere beschermers om de klappen op te vangen, die zachte beschermers gaan dat niet doen (raadde de DA ook af), hij kan zo gek doen dan (werken we aan hoor, maar zit ook in z'n karakter). Het gaat dus ook alleen op peesbeschermers. En ik wil er af en toe ook een crosstraining ofzo mee rijden. Ik zoek ze dus echt in het grijs en ze moeten goed ademen.

annelinnie

Berichten: 838
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:52

Zo ik ben er weer! Ik heb wat ontdekt! Na alle lovende woorden over de Le mieux Snug boots vond ik het tijd voor een test. Links een witte snug boot, rechts mijn vijf jaar oude zandona bescherming met magneetje..

Jullie mogen raden na afloop.. Ik had het nooit gedacht! Zandona kurkdroog en nauwelijks warm, de Snug boot binnenin gewoon nat van zweet en het been opmerkelijk warmer dan de zandona.. Oei oei! Die Snug boots komen er niet voor mijn pees patientje... :')

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:05

Had je de nieuwe of oude versie?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:42

annelinnie: wat een slimme pragmatische manier van testen *D

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:40

annelinnie schreef:
Zo ik ben er weer! Ik heb wat ontdekt! Na alle lovende woorden over de Le mieux Snug boots vond ik het tijd voor een test. Links een witte snug boot, rechts mijn vijf jaar oude zandona bescherming met magneetje..

Jullie mogen raden na afloop.. Ik had het nooit gedacht! Zandona kurkdroog en nauwelijks warm, de Snug boot binnenin gewoon nat van zweet en het been opmerkelijk warmer dan de zandona.. Oei oei! Die Snug boots komen er niet voor mijn pees patientje... :')


uit nieuwsgierigheid; welke zandona beschermer heb je dan? Ze hebben best veel modellen, zie ik

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:25

Even weer een schepje in dit topic.

Mijn beschermers zijn een beetje aan vervanging toe, dus ben me alvast aan het oriënteren.

Rij thuis vaak met Le Mieux brushing boots voor het dressuurwerk, bevalt prima, slijten wel wat snel. Paard strijkt achter iets en heeft ze dus ook niet voor niks om.

In het bos rij ik met de Harry’s Horse mest brushing boots, bevalt ook best prima, maar deze slijten dus ook vrij snel. Ik zoek nu iets nieuws voor met name de buitenritten.

Paard heeft geen ijzers om, heeft een hele gevoelige huid en ligt van bijvoorbeeld de Le Mieux derby strijklappen als open. Moet dus iets hebben wat echt comfortabel zit.

Mijn paard heeft vrij grote benen, draagt van de brushing boots L voor en XL achter.

Omdat we vaak een paar dagen weggaan en dan in het bos gaan rijden, zoek ik eigenlijk iets wat goed schoon te maken is en snel droogt, zodat ik liefst met 1 setje uit kan. Het moet vooral luchtig zijn, tegen een stootje kunnen, heel comfortabel zitten en enigszins slijtvast zijn. Makkelijk schoon te maken en makkelijk drogen. Niet te zwaar of lomp, met goede bescherming van het hele been, ook achter. Liefst ook nog leuk betaalbaar.

Iemand tips? Er is volgens mij weer veel nieuws op de markt.

Ik zag hier al de equilibrium voorbij komen, zijn de ervaringen hier goed mee? Gebruiken jullie de “normale” allsports of de impact sport boots?
Waar hebben jullie deze gekocht en in welke maat?

Ik zag ook de Kentucky 3D spacer pijpkousen, zijn hier ervaringen mee?
En de Le Mieux Ari shock?

Nog andere tips?

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:11

Ik ben zelf ook nieuwsgierig naar de equilibrium , paard heeft gevoelige huid en ze lijken zo stug maar vind ze verder wel echt goed klinken.

De kentucky kan ik je afraden, die je noemt zijn echt heel slap en houden amper wat tegen en zijn vrij warm. Ik heb de lemieux brushing boots ook en die zijn echt luchtiger en steviger.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:57

Ik heb een paar equilibrium tri zone open fronted tendon boots op marktplaats gescoord deze winter. Echt favo peeskappen, benen zijn er zelfs met hoge temperaturen nog noooit nat onder geweest en schuren zeker niet. Echt een aanrader… alleen in NL lastig verkrijgbaar helaas

(Ze vallen overigens wel klein)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:15

Welke maat gebruik jij en welke maat past jouw paard van wat standaard kappen?

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:26

Ik heb een maat L en heb van lemieux de snugboots in maat M, had ook een maat M van equilibrium (de allsports), die pastten echt niet bij hem.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:46

Ik heb al jaren de tri-zone open fronted boots en ben er echt super tevreden over.
Mijn haflinger heeft maat L/full, die heeftie van "gewone" peesbeschermers ook.
Van Back-on-track heeft hij maat S.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:18

Het enige nadeel met die tri zone beschermers vind ik dat de oude variant geen elastiek heeft, hierdoor krijg ik ze onder de kogel niet mooi aansluitend waardoor er altijd zand achter komt. In de bak al aardig wat en op buitenrit helemaal. Ik vind ze verder echt ideaal! Maar liggen nu ongebruikt in de kast, ik wacht erop dat de vernieuwde variant ook in nl te koop is.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:23

Welke oude variant?
De open fronted van 10 jaar geleden had nl wel al elastiek en m'n huidige setje dat ik afgelopen jaar kocht ook.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:57

Ik heb de Kentucky beschermers, ben er best tevreden over. Zijn niet super beschermend, maar paard heeft ook niet echt beschermers nodig. Vind het zelf fijn om met buitenritten of balkenwerk wel net een extra bescherming te hebben en daar zijn ze prima voor. Ik moest ook perse flexibele beschermers ivm schiefels. Heb ze nu een jaar en nog geen teken van slijtage.

Fijne aan deze vind ik dat ze rondom bescherming geven en dat er niet alleen zo'n strijkvlak aan de binnenkant zit zoals met brushingboots of flextrainers. En zo'n strijkvlak aan de binnenkant leek me niet zo fijn springen.

Verder zijn ze redelijk luchtig, paard heeft met buitenritten en springen nooit natte benen. Met dressuur soms wel. De beschermers drogen wel lekker snel.

Bovenste randje is wel stug dus kan wel wat irriteren bij veel gebruik, maar ik gebruik ze hooguit 1 tot 2 keer per week dus dan heeft de huid genoeg tijd om te rusten.

Als je meer wil weten mag je me PBen :D

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:55

Vanochtend gereden met de le mieux brushing boots en toch wel weer warme natte benen. Heb vooral veel gestapt en iets gedraafd, dus niet heel intensief. Viel me toch weer wat tegen.

Ik denk dat ik de equilibrium wel een kans wil geven, lees daar toch veel positieve berichten over.
Hebben deze een wat zachtere voering, of voelt het wat “plastic” achting aan? Ik heb bij de BR pro mesh beschermers gekeken maar die lijken we toch behoorlijk zweterig.

Is er een verkooppunt in Nederland?

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:58

volgens mij kun je ze hier wel in NL bestellen:https://eventing-shop.com/product/2031189/equilibrium-tri-zone-open-fronted-tendon-boots

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:16

pol013 schreef:
Ik heb deze. En voor heavy duty werk zoals crossen vind ik ze super. Maar voor gewoon dagelijks werk vind ik ze veel te veel afgesloten en warm.

Dus voor alles behalve crossen gebruik ik die van compositie of die van equilibrium. De meningen verschillen daar over zoals je ziet. Maar ik vind dat echt genoeg bescherming.

https://www.all-eventing.com/product/20 ... ndon-boots
https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... orId=10041


Vraagje, welke zijn het fijnste van die 2?
Zal zijn voor normaal springwerk en buitenritjes.
Wilde eerst de LeMieux brushing boots daarvoor aanschaffen, maar deze blijken beiden luchtiger.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:19

carika schreef:
volgens mij kun je ze hier wel in NL bestellen:https://eventing-shop.com/product/2031189/equilibrium-tri-zone-open-fronted-tendon-boots


Bedankt!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 20:45

Ik gebruik ook nog steeds de equilibrium open fronted, wel de "new" versie. Ideaal. Drogen snel, ademen goed, geen schuurplekjes, heel licht.
Voor de achterbenen dezelfde maar dan in strijklapvorm, ook super tevreden over

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:19

Welke luchtige beenbeschemers kunnen jullie aanraden voor een haflinger. Hij heeft van lemieux brushing boots maat s. Ik ben zowel opzoek naar beschermers voor dressuur als voor springen.

Dressuur liefst zoiets als lemieux brushing boots alleen dan luchtiger, hij zweet hier helaas nog best wel onder. Voor springen echt peesbeschermers dus hard.

Ik heb het nog niet echt kunnen vinden. Hopelijk hebben jullie tips! :)

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 07:55

SuperZodiaX schreef:
Ik gebruik ook nog steeds de equilibrium open fronted, wel de "new" versie. Ideaal. Drogen snel, ademen goed, geen schuurplekjes, heel licht.
Voor de achterbenen dezelfde maar dan in strijklapvorm, ook super tevreden over


Ik heb gisteren even opgemeten welke maat ik nodig heb maar ik ben er nog niet helemaal uit.

M omtrek been 20-22 cm / lengte 21 cm
L omtrek been 22-24 cm / lengte 22,5 cm

Mijn paard:
Omtrek been 21 cm / lengte 24 cm

Qua lengte zal L dus zeker mooier zijn, maar zijn deze dan echt te wijd?
Hoe is jullie ervaring daarin? Het is toch klittenband? Zal L dan te wijd zijn en M echt nodig?

Ik heb de heeeele oude van Equilibrium liggen, deze hebben een lengte van 23 cm en zijn al aan de korte kant. Zal haar beenlengte dus niet helemaal correct hebben gemeten haha.