Bit voor op het strand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:19

Met welk bit liep hij in de cross? Als die daar fijn mee liep in de cross,s dat misschien handig om ook op het strand te gebruiken.


felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:28

Waarom meteen naar een scherper bit grijpen? Als jullie samen nog nooit op het strand zijn geweest? Wie zegt dat hij gaat rennen?

Ik ga volgend jaar mijn hengst inrijden maar denk dat ik dan ook maar meteen een pelhalm erin hang met een slof eraan. Want stel je voor hij kan wel eens gaan rennen en hij is nog hengst ook {:)-:(

Sorry maar ik vind dit echt kolder.
Ga gewoon lekker lessen dat je hem in de bak onder controle hebt met een gewoon bitje. Dan langzaam aan naar buiten en als dat goed gaat kun je eens over het strand naar gaan denken.

[O]

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 17:14

felicity schreef:
Waarom meteen naar een scherper bit grijpen? Als jullie samen nog nooit op het strand zijn geweest? Wie zegt dat hij gaat rennen?

Ik ga volgend jaar mijn hengst inrijden maar denk dat ik dan ook maar meteen een pelhalm erin hang met een slof eraan. Want stel je voor hij kan wel eens gaan rennen en hij is nog hengst ook {:)-:(

Sorry maar ik vind dit echt kolder.
Ga gewoon lekker lessen dat je hem in de bak onder controle hebt met een gewoon bitje. Dan langzaam aan naar buiten en als dat goed gaat kun je eens over het strand naar gaan denken.


Waar staat dat ik hem niet onder controle heb ik de bak? Thuis gaat rijden in de bak top! Neckrope, of niks om en gaan kan ook nog. Echt waar, op mijn zit luistert hij top. Maar nogmaals open vlaktes neemt de adrenaline hem over.

Buitenritten langs verkeer braaf! Bosrit braaf. Op duinen ander verhaal, hij ziet een open vlakte en is helemaal blij. Vanaf dat moment wordt het moeilijk.
Wie zegt dat die gaat rennen? Tsja weet ik niet, maar ik weet dat hij het kan doen. Beter voorbereid zijn



Ik zal eens navragen wat voor bitten hij om had ik de cross. Sowieso met een martingaal om. Weet het naam van het bit even niet zo snel.


Ik woon indd niet vlakbij in de buurt van een strand. Dus dat is jammer!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:10

Dus omdat jou paard het helemaal leuk vind en enthousiast word hang je hem voor straf een ander / scherper bit in.

Dit is gewoon een kwestie van veel veel oefenen. Veel kilometers maken. Gewoon lekker blijven stappen tot hij wel naar je hulpen luisterd. Gaat dat goed kun je gaan draven en zo uitbouwen.

Ik heb ook een paard wat enthousiast buiten kan worden. Dat uit zich door dribbelen/piafferen. Maar geen haar op me hoofd die er aan denkt om een ander bit erin te hangen. Ik neem der gewoon veel mee en gaat dan ook steeds beter.

[O]

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 18:15

Hij komt veel buiten, maar hij word niet minder enthousiast hierdoor, prima, ti's en blijft een paard en ik zelf kan er van genieten als hij het naar zijn zin heeft. Ga hem daardoor niet 'straffen' met een strenger bit?
Ik zie een zwaarder bit overigens niet als straf. Elke bit hoort geen pijn te doen.
Als je met een 'normaal bitje' aan de teugels loopt te pompen of dat je met een 'strenger bitje' even je hand bij elkaar knijpt. Denk dat zowel paard als ruiter optie 2 fijner is.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:30

Mee eens.
Mijn paard zou het pas een straf vinden als ik hem wel meenam naar het strand en vervolgens alleen maar mag stappen. :o

Ik rij zelf trouwens met simpel dubbelgebroken kneveltrens en voortuig met martingaal eraan op het strand. Soms dramt hij er wel wat doorheen, maar ik geloof nooit dat ik dat voorkom met een scherper bit. Zolang het stuur het goed doet en hij niet als een blinde idioot er vandoor schiet, mag die van mij best ff het gas open trekken op een mooi vlak en veilig stuk.

Evaa_
Berichten: 2488
Geregistreerd: 04-10-05

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:47

Lekker makkelijk om er een scherper bit in te doen omdat als jij wilt galopperen hij waarschijnlijk moeilijk terug te rijden is..
Dan moet je niet galopperen totdat hij volledig ontspannen is en jij voelt dat hij bij je blijft.
Je paard is er duidelijk nog niet aan toe om te gaan galopperen op het strand..

Mijn paard rijd ik bitloos en omdat ze nog niet altijd wilt stoppen als ik dat vraag ga ik niet naar het strand totdat ik zeker weet dat ik haar onder controle heb. Jammer, want ik wil heel graag, ik vind dat geen reden om haar een bit in te doen...

Ik zou als ik jou was lekker blijven stappen en draven totdat je je paard onder controle heb...

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 18:56

Freggle_Edge schreef:
Mee eens.
Mijn paard zou het pas een straf vinden als ik hem wel meenam naar het strand en vervolgens alleen maar mag stappen. :o

Ik rij zelf trouwens met simpel dubbelgebroken kneveltrens en voortuig met martingaal eraan op het strand. Soms dramt hij er wel wat doorheen, maar ik geloof nooit dat ik dat voorkom met een scherper bit. Zolang het stuur het goed doet en hij niet als een blinde idioot er vandoor schiet, mag die van mij best ff het gas open trekken op een mooi vlak en veilig stuk.

Die van mij gaat het ook niet in dank af nemen indd :P

Eva, en wat dan nog, dan doe je een bit erin. Jullie kunnen dan lekker op het strand, en je paardje gaat echt niet pijn lijden omdat je een bit erin hebt...
En goed bit moet geen pijn doen, in noodsituaties moet je de baas kunnen zijn. In de bak zit er een omheining om, op het strand niet, je hebt daar ook de verantwoording van andere mensen om je heen.

Ik kan wel eeuwen wachten en 'trainen' maar dat ga ik bij hem er niet uitkrijgen. Hij is er klaarvoor maar nogmaals ik moet een B plan hebben.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:04

Bij opgewonden paarden op het strand ga ik voltes rijden, dat remt ze namelijk ook een stuk af. Mijn ervaring is toch wel dat paarden op het strand wel rustig zijn. Natuurlijk hebben ze de ruimte om te rennen, maar ze zijn vaak flink onder de indruk en zullen dat niet zo snel doen. En niet gaan galopperen of draven als hij te gespannen is, gewoon lekker stappen en een beetje blijven sturen of ''werken'' zodat zijn aandacht bij jou ligt wil misschien ook wel helpen. Ook ik adviseer je geen scherper bit. Mocht hij nou echt aan de kletter gaan, dan gewoon laten lopen en blijven zitten. Zodra de ergste spanning/energie eruit is dan komt die rem vanzelf terug.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, en er zullen er vast zijn die het hier niet mee eens zijn maar dit is mijn advies voor je.

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 19:07

Lisa_H schreef:
Bij opgewonden paarden op het strand ga ik voltes rijden, dat remt ze namelijk ook een stuk af. Mijn ervaring is toch wel dat paarden op het strand wel rustig zijn. Natuurlijk hebben ze de ruimte om te rennen, maar ze zijn vaak flink onder de indruk en zullen dat niet zo snel doen. En niet gaan galopperen of draven als hij te gespannen is, gewoon lekker stappen en een beetje blijven sturen of ''werken'' zodat zijn aandacht bij jou ligt wil misschien ook wel helpen. Ook ik adviseer je geen scherper bit. Mocht hij nou echt aan de kletter gaan, dan gewoon laten lopen en blijven zitten. Zodra de ergste spanning/energie eruit is dan komt die rem vanzelf terug.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, en er zullen er vast zijn die het hier niet mee eens zijn maar dit is mijn advies voor je.

Bedankt! Heb ik zeker wat aan!

Er zijn ook veel mensen die je zelfde bit aanraden en ook zeggen dat paarden rustiger zijn op het strand. Misschien kan ik gewoon eigen bit in doen en nog wat meenemen voor de zekerheid. Zodat we ieder geval het proberen zo 'normaal' mogelijk te doen.
En dan gewoon zien hoe hij reageert op alles. Longeerlijn is sowieso mee.
Inderdaad,in het begin goed bezig houden is wel slim!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Evaa_
Berichten: 2488
Geregistreerd: 04-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:11

Nee dat is dus precies waar ik me aan erger. " dan hang je toch een bit erin?" Waarom.. Als je paard echt wilt geen hou je hem met een bit ook niet tegen, je doet hem alleen pijn..
Een paard die jou vertrouwd zal bij je blijven en heb je geen scherper bit voor nodig. Überhaupt geen bit. Maar is een discussie tussen bit en bitloos die ik niet hier ga voeren.
Het enige wat ik wil zeggen is dat je geen scherper bit erin moet doen omdat je je paard niet kan houden in galop.. Dan ga je dus niet in galop als je hem niet kan houden. Doe je dat wel is het puur egoïsme en denk je alleen aan jezelf.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:32

SuzanH schreef:
Hij komt veel buiten, maar hij word niet minder enthousiast hierdoor, prima, ti's en blijft een paard en ik zelf kan er van genieten als hij het naar zijn zin heeft. Ga hem daardoor niet 'straffen' met een strenger bit?
Ik zie een zwaarder bit overigens niet als straf. Elke bit hoort geen pijn te doen.
Als je met een 'normaal bitje' aan de teugels loopt te pompen of dat je met een 'strenger bitje' even je hand bij elkaar knijpt. Denk dat zowel paard als ruiter optie 2 fijner is.

Omdat je in een reflex niet alleen "even knijpt". Bovendien is het niet voor niets een scherper bit, zodat je bij "even knijpen" al een flink effect veroorzaakt.

Nog even een reactie op je vraag over de spanning van de ruiter: JA, een paard voelt spanning (gezond of over the top) aan van een ruiter en spiegelt dat doorgaans direct. Dus ook jouw "gezonde spanning" geef je door en ook nog eens aan een paard dat gewend is te crossen (heeft doorgaans een langer proces nodig voor dit eruit gesleten is).

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:34

SuzanH schreef:
Freggle_Edge schreef:
Mee eens.
Mijn paard zou het pas een straf vinden als ik hem wel meenam naar het strand en vervolgens alleen maar mag stappen. :o

Ik rij zelf trouwens met simpel dubbelgebroken kneveltrens en voortuig met martingaal eraan op het strand. Soms dramt hij er wel wat doorheen, maar ik geloof nooit dat ik dat voorkom met een scherper bit. Zolang het stuur het goed doet en hij niet als een blinde idioot er vandoor schiet, mag die van mij best ff het gas open trekken op een mooi vlak en veilig stuk.

Die van mij gaat het ook niet in dank af nemen indd :P

Eva, en wat dan nog, dan doe je een bit erin. Jullie kunnen dan lekker op het strand, en je paardje gaat echt niet pijn lijden omdat je een bit erin hebt...
En goed bit moet geen pijn doen, in noodsituaties moet je de baas kunnen zijn. In de bak zit er een omheining om, op het strand niet, je hebt daar ook de verantwoording van andere mensen om je heen.

Ik kan wel eeuwen wachten en 'trainen' maar dat ga ik bij hem er niet uitkrijgen. Hij is er klaarvoor maar nogmaals ik moet een B plan hebben.

En dat kan dus ook op een andere manier dan met een scherp bit.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 19:40

@shenaville
Jaa indd. Een bit is een van de opties.
Voor de rest, zitten, door ademen, op de volte sturen, hoo rustig roepen, ophoudingen maken.

Hoe bedoel je dat een cross eruit moet slijten?

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:31

Een paard wat gewend is om een cross te lopen weet inderdaad wel wat galopperen is. En dat willen ze dan ook graag. Maar waarom moet het eruit slijten? Ik lees nergens dat TS haar paard wil veranderen in een traag paard dat rustig over het strand sjokt. Ze vraagt wel advies voor eventuele overenthousiaste uitspattingen, dat is wat anders. Ik lees ook tips over stappen totdat ze volledig ontspannen zijn. Ik ga juist altijd snel draven. In stap bouwen ze vaak alleen maar meer spanning op, in draf kan je dat makkelijker af laten vloeien. Gaat de draf goed, is paard braaf te sturen en kun je tempowisselingen maken, dan is het toch heerlijk om ze even te laten galopperen. Juist wat in de bak niet kan, gas geven, kan op het strand wel. Ik snap dat dit voor ieder persoon en paard anders werkt, maar dat eindeloze stappen is aan mijn paard en mij echt niet besteed. :o

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:39

SuzanH schreef:
@shenaville
Jaa indd. Een bit is een van de opties.
Voor de rest, zitten, door ademen, op de volte sturen, hoo rustig roepen, ophoudingen maken.

Hoe bedoel je dat een cross eruit moet slijten?

Paarden die altijd getraind zijn om hard te gaan (ik spreek uit ervaring, omdat wij momenteel 2 paarden uit de marathon op het werk hebben die een "cooling down" krijgen), hebben wat langer nodig om te leren dat ze juist niet meer hard hoeven te gaan. Die moeten met veel geduld leren dat ze ook in een rustiger tempo mogen rijden. Paarden die specifiek voor een bepaalde sport zijn getraind, gaan automatisch bij een opdracht op volle toeren. Het lukt uiteindelijk wel om ze weer hanteerbaar te krijgen, maar dat kan alleen met veel oefenen, oefenen en nog eens oefenen (en daarbij consequent op dezelfde wijze opdrachten te geven en (stem)hulpen te geven). Uiteindelijk kun je een sportpaard dan zelfs alleen op je stem en (in dit geval) onafhankelijke zit rustig berijden. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:42

Freggle_Edge schreef:
Een paard wat gewend is om een cross te lopen weet inderdaad wel wat galopperen is. En dat willen ze dan ook graag. Maar waarom moet het eruit slijten? Ik lees nergens dat TS haar paard wil veranderen in een traag paard dat rustig over het strand sjokt. Ze vraagt wel advies voor eventuele overenthousiaste uitspattingen, dat is wat anders. Ik lees ook tips over stappen totdat ze volledig ontspannen zijn. Ik ga juist altijd snel draven. In stap bouwen ze vaak alleen maar meer spanning op, in draf kan je dat makkelijker af laten vloeien. Gaat de draf goed, is paard braaf te sturen en kun je tempowisselingen maken, dan is het toch heerlijk om ze even te laten galopperen. Juist wat in de bak niet kan, gas geven, kan op het strand wel. Ik snap dat dit voor ieder persoon en paard anders werkt, maar dat eindeloze stappen is aan mijn paard en mij echt niet besteed. :o

Ik zeg nergens dat het MOET, maar dat het gewoon langer nodig heeft om dit paard rustiger te krijgen daar het gewend is om extra hard te gaan. ;) Uit de berichten van TS begrijp ik dat ze moeite heeft om dit paard op zo'n moment terug te nemen. Door te trainen dat het paard niet meer meteen op topsnelheid hoeft te gaan, wordt het voor TS hanteerbaarder en kan ze zelf bepalen wanneer ze wel harder wil. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 21:48

Het moeilijke van mijn paard is echt dat het een diesel is. Ik krijg hem in de bak actief, als ik zelf erg enthousiast rijd.
Op de duinen moet ik heel erg rustig blijven, want dat zet hij zelf zn diesel motor aan.
Snap je um?
Paard is wel een voorwaartse denker. Maar als je niks van hem vraagt liever lui dan moe.

Ik kan dus alleen maar oefen op de momenten dat ik de open vlaktes opzoek. Paard vind het leuk en wil gaan.
Ik merk wel dat bokt erg tegen 'scherpere' bitten is en dit niet als oplossing ziet. Ik overgens ook niet. Maar wel voor een kort termijn. Misschien weet hij door dat hij de ervaring heeft met een scherper bit dat het geen zin heeft om zn eigen gang te gaan, maar alleen uit ervaring zal dat blijken.

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:56

Zijn de Loonse en Drunense duinen niet wat voor je om te oefenen? Misschien ligt dat meer in de buurt en kun je toch wat vaker op zo'n vlakte rijden. Het is vergelijkbaar met de duinen bij het strand en als je daar een aantal keer geoefend hebt, dan is het strand appeltje eitje! ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:11

SuzanH schreef:
Het moeilijke van mijn paard is echt dat het een diesel is. Ik krijg hem in de bak actief, als ik zelf erg enthousiast rijd.
Op de duinen moet ik heel erg rustig blijven, want dat zet hij zelf zn diesel motor aan.
Snap je um?
Paard is wel een voorwaartse denker. Maar als je niks van hem vraagt liever lui dan moe.

Ik kan dus alleen maar oefen op de momenten dat ik de open vlaktes opzoek. Paard vind het leuk en wil gaan.
Ik merk wel dat bokt erg tegen 'scherpere' bitten is en dit niet als oplossing ziet. Ik overgens ook niet. Maar wel voor een kort termijn. Misschien weet hij door dat hij de ervaring heeft met een scherper bit dat het geen zin heeft om zn eigen gang te gaan, maar alleen uit ervaring zal dat blijken.



Het gaat er om dat je je paard bij de les kan houden, je moet zn aandacht blijven vragen.
waar dan ook bos, weg, strand, duinen.
alle overgangen, zijwaartse gangen. halt houden. achterwaarts.
Als je paard z'n aandacht bij jouw heeft dan zal er helemaal niets aan de hand zijn.
een strenger bit en allerlei hulp teugels lost niets op.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:15

Zijn aandacht heb ik over het algemeen wel. Als die lekker dressuurt is de 1 en al oor voor mij maar dat kan * en weg zijn. Maar dat heb ik ook weer in een * terug(is tijdens het dressuur zelfden deze momenten). Op die * ben ik hem kwijt in de galop ( open veld enz ) dan heb ik de * niet meer zo snel terug.

Ik zal alle tips meenemen en ga het even met mn instructrice overleggen :j
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 27-12-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:16

Shenavallie schreef:
Zijn de Loonse en Drunense duinen niet wat voor je om te oefenen? Misschien ligt dat meer in de buurt en kun je toch wat vaker op zo'n vlakte rijden. Het is vergelijkbaar met de duinen bij het strand en als je daar een aantal keer geoefend hebt, dan is het strand appeltje eitje! ;)

Loonse en drunese duinen, ik ga ff googlen. Thanks!

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Uniek90210
Berichten: 42
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:18

Dit kan misschien een heel politiek incorrect antwoord zijn, maar als mijn paard echt aan de kletter gaat op het strand, stuur ik hem de duinen in. De combinatie van het mullere zand en het bergop rennen maakt dat hij tegen hij boven is wel gedaan heeft met rennen. Overigens loopt die van mij enkel weg als hij echt van iets schrikt. Hij maakt zich alleen ontzettend sterk in de galop. Daarom rijd ik mijn paard op het strand met een Pelham met twee teugels. Af en toe moet ik er de stangteugel bijnemen. Dan doe ik dat liever twee keer dan dat ik anderhalf uur moet lopen sleuren. Overigens laat ik hem gewoon rennen als hij toch zo graag wil en de omstandigheden er naar zijn.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:23

SuzanH schreef:
Zijn aandacht heb ik over het algemeen wel. Als die lekker dressuurt is de 1 en al oor voor mij maar dat kan * en weg zijn. Maar dat heb ik ook weer in een * terug. Op die * ben ik hem kwijt in de galop ( open veld enz ) dan heb ik de * niet meer zo snel terug.

Ik zal alle tips meenemen en ga het even met mn instructrice overleggen :j


Dan ga je toch lekker dressuur rijden op het strand,
Ben met tig verschillende paarden op het strand geweest.
Ze kijken allemaal ff, logisch andere omgeving, de een vind de golven raar, loslopende hondjes, sommige vliegers, de andere kuilen of aangespoelde dingen enz enz.
Maar ga je lekker met ze aan de slag, dan is er niets aan de hand, lekker normaal doen.
Nog nooit problemen mee gehad. Rij je paard zoals je thuis ook doet.
Jonge paarden, ouwe paarden, manegepaarden, diverse rassen maakt allemaal niets uit.

Angst zit uhm in de ruiter niet in het paard.
En angst kan ook ''angst'' voor het onbekende zijn
Laatst bijgewerkt door riegje op 27-12-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:25

Ik heb maar een bit voor mijn paard. Een dubbel gebroken bustrensje.
Als ik naar het strand zou gaan zou het dus met dat bitje zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maritelisab, SemrushBot en 90 bezoekers