Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:18

Als je een Rambo micklem multi bridle koopt kun je makkelijk proberen wat hey fijnste is voor jullie.


KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 11:19

Lusitana schreef:
Ik verkoop kaptomen oa de weense, dus ik wil hem niet graag afraden,maar wil je met een kaptoom gaan rijden (waar ze niet echt voor bedoeld zijn, behalve in combinatie met een bit) moet je wel een paard of pony hebben dat ook op een halster te rijden is.
Als je paard of pony weinig respect heeft voor een halster, zal het ook weinig om een weense kaptoom geven en ben je wleleicht meer gebaat bij een hoofdstel met een smallere neusriem en meer drukpunten.
Dat kan dus op zich al een aardige leidraad zijn voor een beslissing.


Ik heb hem nooit met halster gereden, maar ik denk wel dat hij er respect voor heeft!

Kim de Groot Fotografie
Website --- Facebook

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 11:45

Olympia96 schreef:
Als je een Rambo micklem multi bridle koopt kun je makkelijk proberen wat hey fijnste is voor jullie.


Daar heb ik ook nog naar gekeken, maar vond m eigenlijk iets té prijzig...

Kim de Groot Fotografie
Website --- Facebook

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:49

Als je de mogelijkheid hebt, zou je eens wat verschillende hoofdstellen uit moeten proberen. Het liefst met iemand met verstand ervan erbij. Natuurlijk moet je er zelf mee om kunnen gaan, maar je merkt vanzelf waar je paard het fijnst op loopt :)

Een stalhalster is prima geschikt om een keertje mee te rijden :j Als je de teugels aan de onderkant vastmaakt (dus niet aan de zijkant), heeft het net zo'n stabiele ligging en duidelijke werking als de meeste bitloze hoofdstellen. Een stalhalster is wel wat zwaar, dus kleine hulpen komen voor je paard niet zo duidelijk over.

Edit: Mijn eigen ervaring (oeps, vergeten :') ) met een kaakgekruist hoofdstel is dat het een heel fijn hoofdstel is, als je paard ervan houdt. Die van mij ging stilstaan en probeerde in mijn voet te bijten, dus die boodschap was duidelijk. := Met een kaptoom heb ik nog nooit gereden.


Wir leben auf einem blauen Planeten der sich um einen Feuerball dreht, mit einem Mond der die Meere bewegt, und du glaubst nicht an Wunder?

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 11:56

Appelmoes_11 schreef:
Als je de mogelijkheid hebt, zou je eens wat verschillende hoofdstellen uit moeten proberen. Het liefst met iemand met verstand ervan erbij. Natuurlijk moet je er zelf mee om kunnen gaan, maar je merkt vanzelf waar je paard het fijnst op loopt :)

Een stalhalster is prima geschikt om een keertje mee te rijden :j Als je de teugels aan de onderkant vastmaakt (dus niet aan de zijkant), heeft het net zo'n stabiele ligging en duidelijke werking als de meeste bitloze hoofdstellen. Een stalhalster is wel wat zwaar, dus kleine hulpen komen voor je paard niet zo duidelijk over.

Edit: Mijn eigen ervaring (oeps, vergeten :') ) met een kaakgekruist hoofdstel is dat het een heel fijn hoofdstel is, als je paard ervan houdt. Die van mij ging stilstaan en probeerde in mijn voet te bijten, dus die boodschap was duidelijk. := Met een kaptoom heb ik nog nooit gereden.


Dat zou inderdaad het beste zijn! Ik ga het ook vandaag nog even uitgebreid met mijn instructrice bespreken, en zij kan me er waarschijnlijk ook wel bij helpen! Ik heb ook een touwhalster die ik weleens gebruik voor grondwerk, maar kun je dan beter met een 'normaal' halster rijden?

hahahaha, dat is vrij duidelijk ja!

Kim de Groot Fotografie
Website --- Facebook

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:02

Een touwhalster is geschikter om mee te rijden omdat het een stuk minder weegt. Ik rijd zelf eigenlijk alleen met touwhalster (of neckrope), mijn pony vindt dat duidelijk het fijnst. Een touwhalster geeft zonder ruis je hulpen door.


Wir leben auf einem blauen Planeten der sich um einen Feuerball dreht, mit einem Mond der die Meere bewegt, und du glaubst nicht an Wunder?

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 12:11

Appelmoes_11 schreef:
Een touwhalster is geschikter om mee te rijden omdat het een stuk minder weegt. Ik rijd zelf eigenlijk alleen met touwhalster (of neckrope), mijn pony vindt dat duidelijk het fijnst. Een touwhalster geeft zonder ruis je hulpen door.


Uiteindelijk wil ik wel een 'echt' bitloos hoofdstel, maar het is wel een idee om het eerst uit te proberen met een touwhalster!

Kim de Groot Fotografie
Website --- Facebook

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:23

Bij bitloos paardrijden kun je hoofdstellen lenen om ze te testen. Is dat misschien ook een idee voor je? :)


Wir leben auf einem blauen Planeten der sich um einen Feuerball dreht, mit einem Mond der die Meere bewegt, und du glaubst nicht an Wunder?

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 13:18

Appelmoes_11 schreef:
Bij bitloos paardrijden kun je hoofdstellen lenen om ze te testen. Is dat misschien ook een idee voor je? :)


Ik zat er toevallig net naar te kijken! Dat is misschien wel een goede oplossing!

Kim de Groot Fotografie
Website --- Facebook

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:27

Lusitana schreef:
Ik verkoop kaptomen oa de weense, dus ik wil hem niet graag afraden,maar wil je met een kaptoom gaan rijden (waar ze niet echt voor bedoeld zijn, behalve in combinatie met een bit) moet je wel een paard of pony hebben dat ook op een halster te rijden is.
Als je paard of pony weinig respect heeft voor een halster, zal het ook weinig om een weense kaptoom geven en ben je wleleicht meer gebaat bij een hoofdstel met een smallere neusriem en meer drukpunten.
Dat kan dus op zich al een aardige leidraad zijn voor een beslissing.


Ik heb hier juist hele andere ervaring mee. Mijn merrie was niet te rijden met bit, raakte volledig in paniek en ging er vandoor.

Met de dr coock deed ze dit ook omdat er constant druk blijft. Met de kaptoom heb ik nooit problemen gehad! Ik ken nog een paard dat ook absoluut niet te rijden was met een bit dramde door en reageerde nergens meer op. Kaptoom om en niks aan de hand. Beide paarden zou ik absoluut niet met halster rijden, ze dramden dan door met gevolg dat het halster helemaal acheef gaat zittten. Mijn ervaring is juist dat paarden veel rustiger worden van een kaptoom omdat je de druk juist weg haalt! Door de brede kaakriem blijft de kaptoom super op zijn plek zitten en blijven je hulpen duidelijk en correct, mits juist gegeven.

Maar of dit voor ieder paard geld durf ik natuurlijk niet te geranderen ;)

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:34

Kun je uitleggen waarom het halster scheef ging zitten, want dat snap ik niet? Je gebruikt toch gewoon twee teugels?

De neusriem van een kaptoom zit strak om de neus en geeft dus altijd druk...

"Mijn" hengst was "onberijdbaar" verklaard en bang voor het bit. Ik reed met een halster zo weg. Een cross rope begreep hij niet, andere dingen heb ik niet geprobeerd, wel een hoofdstel met bit in combinatie met het haslter, maar dan de teugels aan het halster. Ik wilde nl de angst voor het bit wegnemen en dat is gelukt zo.

Begrijp me niet verkeerd, ik zit hier niet met halster rijden aan te raden, ook die zijn er niet voor gemaakt, maar over het algemeen is het zo dat als met halster rijden niet gaat, met een kaptoom ook zeuren is, maar bij jouw merrie is het blijkbaar anders, ook altijd nuttig om zo´n ervaring te delen!

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Anoniem

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:06

Ik rijd sinds kort ook bitloos ben nog zoekende.

Heb een kaptoom liggen,met ijzer.
Met een vriendelijke hand niks 'sielug'aan.
Hij reageert hier goed op.

Test nu ook een sidepull, dat gaat iets minder makkelijk maar op zich ook goed.
Kin en kaakgekruist vind ik vaak de release maar matig van...

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:08

ik zou beiden gewoon eens proberen. Ik rij mijn pony voornamelijk met sidepull maar heb sinds kort ook een kaak gekruiste en daar loopt ze weer net iets fijner op. Maar ken ook een pony die totaal niet reageert op kaakgekruist en op sidepull weer fijner. Wisselt ook een beetje per paard, uittesten dus :-)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:11

Ik zou voor beide hoofdstellen iemand zoeken die er eentje heeft en hem aan je uit wil lenen :) (Misschien hier?)
Iets wat jou fijn lijkt kan je paard helemaal niet lekker vinden, en andersom net zo goed. Er zijn paarden die helemaal kriegel worden van de druk op hun neus, dus dan zou je voor eentje moeten gaan die dat wat minder heeft. Of misschien maakt het je paard helemaal niets uit maar is er eentje die jij net wat makkelijker in gebruik vindt.

Zou een beetje zonde zijn om een nieuw hoofdstel te kopen en er dan achter te komen dat het helemaal niet werkt voor jou en je paard :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 14:38

Magrathea schreef:
Ik zou voor beide hoofdstellen iemand zoeken die er eentje heeft en hem aan je uit wil lenen :) (Misschien hier?)
Iets wat jou fijn lijkt kan je paard helemaal niet lekker vinden, en andersom net zo goed. Er zijn paarden die helemaal kriegel worden van de druk op hun neus, dus dan zou je voor eentje moeten gaan die dat wat minder heeft. Of misschien maakt het je paard helemaal niets uit maar is er eentje die jij net wat makkelijker in gebruik vindt.

Zou een beetje zonde zijn om een nieuw hoofdstel te kopen en er dan achter te komen dat het helemaal niet werkt voor jou en je paard :)


Dat is inderdaad een goed idee!

Kim de Groot Fotografie
Website --- Facebook

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:39

Je zou ook een combinatiehoofdstel kunnen overwegen.
Per Mi Cavallo heeft een combinatiehoofdstel kaptoom-sidepull in één, dus daar kun je alle kanten mee op.
Hier vind je 'm: http://www.permicavallo.nl/fiaterre.php

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:17

Waar woon je?
Misschien hebben bokkers in de buurt wat liggen.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:25

Ik woon niet ver bij je uit de buurt en heb een kaakgekruist en sidepull, geen kaptoom helaas. Stuur maar een privé berichtje als je eens iets wilt lenen!

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:04

zie dat je in warmenhuizen woont.
sorry, woon in friesland, heb nog wel een kaakgekruiste liggen, doe er niets mee, dus die ga ik maar verkopen denk ik.
is de F.R.A. dietsji (of hoe je het ook schrijft) in maat cob, blauw onderlegd. Ponylief heeft er een hekel aan.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 21:55

Ik heb het er vandaag met mijn instructrice over gehad, zij rijd zelf met een kaptoom en een bit, ze heeft dan dubbele teugels en kan het bit er dan af en toe bijpakken als dat nodig is! Dit lijkt me voor mij een heel goed alternatief! Dus dit ga ik uitproberen en kijken of het iets is voor ons!

Kim de Groot Fotografie
Website --- Facebook

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:57

Super, laat je de ervaringen weten?

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 23:41

thirzanaomi schreef:
Super, laat je de ervaringen weten?


Het zal nog wel eventjes duren hoor, maar dat zal ik zeker doen!

Kim de Groot Fotografie
Website --- Facebook

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:12

Klinkt goed ! Succes !! :D

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 01:46

Tessa_93 schreef:
Klinkt goed ! Succes !! :D


Dankjewel! Ben ook erg benieuwd!

Kim de Groot Fotografie
Website --- Facebook


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers