Startrekk Espaniola of Barefoot Sevilla?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelblood

Berichten: 165
Geregistreerd: 07-11-06

Startrekk Espaniola of Barefoot Sevilla?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:22

( hopelijk staat mijn topic hier goed ;) )

Ik vind zowel de Startrekk als de Barefoot erg mooi! Ik heb op dit moment een barefoot arizona en die vind ik heerlijk zitten. Zadel is wel al aantal jaren oud en ik zou graag een nieuw zadel willen :).
Barefoot arizona nut vind ik ook erg mooi, maar ik heb ook een liefde voor de "spaanse- look".

Wat is nu het grote verschil tussen beide zadels? Wat zijn de voors en tegens? Ik zou graag ervaringen willen horen m.b.t beide zadels en waarom ik wel of niet voor een van beide moet kiezen.

Mijn paard heeft een korte rug en redelijk schoft ( Painthorse). Hij is enkel boomloos gewend en ik vind dat zelf ook het lekkerst zitten. Ivm met rugklachten bij mij, wil ik een zadel waar ik niet teveel in een houding word gezet, maar zelf (gedeeltelijk) mijn zit kan bepalen.

Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:33

Er is veel te vertellen over de verschillen, maar de startrekk espaniola is het meest fijne zadel binnen de boomloze is mijn persoonlijke ervaring. Die kan je niet zomaar plooien in het midden van de zitting, is dus semi boomloos ook mede door de kussens onderaan die ruimte geven voor de ruggegraadwervels. De opbouw is geniaal en is gebaseerd op de eerste boomloze zadels in de geschiedenis (Zuid-Amerikaanse, Spaanse en Hongaarse modellen), ook de singelbevestiging is subliem voor paarden met ver naar voren gelegen singelplaats. Barefoot vind ik persoonlijk niks, net zoals de trekker, die harde, korte kussens heeft in latex die in de spieren kunnen gaan graven als die te kort is voor je paardje.
Ik heb bijna alle modellen getest: torsion, barefoot, trekker, enz....

De espaniola geeft me veel ruimte om eigen zit te zoeken, ook een smalle twist (smallere zitting) en dat is heel interessant op een breed paard voor het damesbekken.